Permalänk
Medlem

Träpellets till katt?

Tänkte byta från kattsand till träpellets och undrade om någon har erfarenhet av detta?

Såg på t.ex hos Jula kan man köpa 16kg för bara 50kr, kommer ju garanterat räcka ett bra tag.

-

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

Företaget verkar vara bra och seriöst, och nämner att det inte finns några tillsatser (såsom t.ex palmolja som skulle kunna vara farligt för katten) - https://www.laxapellets.se/om-laxa-pellets

Känns ju mycket vettigare att köpa det där än att slösa pengar på "katt"pellets som kostar 30kr för 3kg. Är väl samma grej som att pröjsa 500kr extra för ett "gamer"bord.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Låter smart, hoppas att det fungerar bra, man vet ju aldrig med katter
Kattsand håller väl lukt osv borta också, eller? Kanske inte fungerar lika bra med träpellets.

Verkar finnas folk som tänkt på detta redan btw, hittade vid googling på "kattpellets": https://www.scandbio.com/stallpellets/stallpellets-katter-och...

Permalänk
Medlem

har haft träpellets till mina katter. även en kattlåda gjord för pellets. det är dubbel botten i med hål i övre bottnen. o när kattena kissade och kraffsade runt i det så smulades det sönder och la sig i undre botten.

tanken är väll bra men mina katter gillade det inte. nackdelen är väll också om du inte tömmer ut spånet i botten blir det som en sölig pasta som luktar mycket.

för att svara på din fråga vet jag inte hur pellets från jula funkar. dom som e "katt pellets" smular sönder sig extremt lätt.

Permalänk
Medlem

Vi har kört med träpellets till våra två katter sedan vi blev tipsade om det (ca 2-3år sedan). Otroligt lättskött, räcker länge och tar bort mycket doft. Vi använder en så kallad PeeWee-kattlåda men med vanlig träpellets (just den du länkade faktiskt). Inte fullt lika bra som PeeWee’s egna träpellets, men mycket billigare! Ica säljer också träpellets menat som kattströ (står PeeWee på baksidan). Oklart om den är billigare än att beställa direkt från PeeWee, men fortfarande billigare än att använda vanlig kattsand då en påse pellets räcker vääldigt länge.

Kan verkligen rekommendera!

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

Köp PeeWee det är de enda som faktiskt fungerar bra. (provat ett antal olika...) PeeWee är det som gäller. Kräver ju såklart att du köper en kattlåda med dubbel botten.

Katter kan vara lite motsträviga till pellets först dock eftersom det är obehagligt att stå på.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Jag har erfarenhet av tillverkning av pellets för uppvärmning. Det är 100% finkrossat sågspån som pressas ur en matris i ca 100'C, helt utan andra tillsatser. Ligninet i trät binder ihop pelleten som sedan härdar den den kallnar. Eventuellt kan man tillsätta små mängder bindemedel för att öka hållfastheten (ofarlig stärkelse). Ett av kvalitetskraven är att hållfastheten är mycket hög då man inte vill att kunden inte ska behöva få en säck som dammar ned hela pannrummet. Fukthalten för pellets är ca 7-8%.

Permalänk
Medlem

Jag skulle faktiskt inte våga testa om jag ska vara ärlig. Tre kissar och två Modkat-lådor med "vanlig" kattsand (köper Arken Zoos egna Smily. 159:- för 10 kg). Det funkar perfekt, ingen doft, inte mycket damm och inga "misstag" från katterna, faktum är att under fyra år sedan jag skaffade första katten så har jag haft noll händelser utanför lådorna. Skulle aldrig experimentera med detta tillstånd.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Avstängd

Testade pellets, dock av annat märke, och träflis typ som kaninburar brukar ha. Det funkade förutom att det inte tog bort någon kisslukt så det stank ganska rejält när katten hade varit på lådan.

Permalänk
Medlem

Vi använder det till häst i stallet. Blöt varje säck med 20-30 liter vatten så får du sågspån som suger upp bra, ren pellets är svårhanterligt. Som tidigare nämnt så hanterar det inte dofter, utan räkna med att få ventilera bort ammoniakdoft från urinen.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Låter jättesmart, jag har kört sand i evigheter.

Detta kanske är off topic, men hur fungerar dom där konstiga kristallerna man kan köpa istället för sand?

Jag testade dom en gång, och kisset rann ju bara ner till boten och omedelbart började lukta och helt omöjligt att rengöra...

Permalänk
Medlem

Hmm, coolt, har inte sett eller sökt andra märken än Peewees som jag kört med från start, tillsammans med deras dubbelbottnade lådor. Mest för att det luktar trevligt (om man gör rent ett par gånger i veckan, har två st till två katter) och är biologiskt nedbrytbart så jag inbillar mig att det kan följa med matkomposten..det kanske är rätt, kanske inte. Även för att traditionella sorter jag köpt när peewee varit slut tillfälligt blir små stenhårda korn över golvet, pelletsdelar är lättare att se.

När mina kissar hälsat på andra kissar med mer traditionell kattsand och jag tagit med peeweelådorna har ingen katt vid något tillfälle rört dom; får de välja väljer de inte träpellets men hemma hos mig har de inget val.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Lägger denna högst upp då det var det svar jag främst sökte efter:

Skrivet av Nils-Göte:

Jag har erfarenhet av tillverkning av pellets för uppvärmning. Det är 100% finkrossat sågspån som pressas ur en matris i ca 100'C, helt utan andra tillsatser. Ligninet i trät binder ihop pelleten som sedan härdar den den kallnar. Eventuellt kan man tillsätta små mängder bindemedel för att öka hållfastheten (ofarlig stärkelse). Ett av kvalitetskraven är att hållfastheten är mycket hög då man inte vill att kunden inte ska behöva få en säck som dammar ned hela pannrummet. Fukthalten för pellets är ca 7-8%.

Tack så mycket! Detta är precis det svar jag sökte främst efter då jag var lite osäker på hur träpellets för uppvärmning varierade sig jämfört med de som säljs för katter. Verkar vara att så länge man ser till att det ej innehåller extra tillsatser så är det lugnt och säkert för katten

-------------------------------------------------------------------------------------

Oj, vad kul med så många svar. Det förväntade jag mig inte!

Kanske borde förtydliggöra att jag specifikt tänkte på den typ av träspån som nämns för att vara för pellets för uppvärmning som @Nils-Göte skrev om Mest för att jag läste på nätet där vissa amerikaner nämnde att man skulle undvika de som innehöll palmolja, men verkar som om det stämmer bra att den jag länka verkar vara pålitlig (särskilt då deras hemsida var välarbetad vilket känns mer seriöst företag då).

Jag har denna kattlåda: Savic Nestor XXL https://www.zooplus.se/shop/katt/kattoaletter_kattvard/overta...
Köpte till den här: gallerlåda peewee för dome - https://peeweeclub.se/tillbehor/gallerlada-0/ Den funkar perfekt, då jag såg på bilderna att deras peewee ecodome såg exakt likadan ut. Man sparar därmed någon hundring.

Skrivet av m4gnify:

Låter smart, hoppas att det fungerar bra, man vet ju aldrig med katter
Kattsand håller väl lukt osv borta också, eller? Kanske inte fungerar lika bra med träpellets.

Verkar finnas folk som tänkt på detta redan btw, hittade vid googling på "kattpellets": https://www.scandbio.com/stallpellets/stallpellets-katter-och...

Sand håller borta lukt men det varier från vilken typ av sand samt om det grävs ner. Jag har använt vissa olika och om den ej klumpas så är det riktigt jobbigt att plocka upp avföringen. Jag använde träpellets (toalätt) tidigare en gång men gillade det ej då för jag ej hade rätt kattlåda.

Skrivet av Boax:

har haft träpellets till mina katter. även en kattlåda gjord för pellets. det är dubbel botten i med hål i övre bottnen. o när kattena kissade och kraffsade runt i det så smulades det sönder och la sig i undre botten.

tanken är väll bra men mina katter gillade det inte. nackdelen är väll också om du inte tömmer ut spånet i botten blir det som en sölig pasta som luktar mycket.

för att svara på din fråga vet jag inte hur pellets från jula funkar. dom som e "katt pellets" smular sönder sig extremt lätt.

Jo, katten var lite osäker när han skulle göra nummer två, men kissa var inga problem. Men med lite uppmuntring så gick det bra trots allt. Än så länge med nestor + peewee gallret så är det superbra. Luktar i stort sett inget, om något så luktar det skog. Bäst av allt så är det i stort sett inget som hänger med utanför lådan, och det som gör är väldigt lätt att se med ögat och plocka upp. Sparar så mycket tid på att inte behöva dammsuga hela tiden, och det väger så mycket mindre än kattsanden som blir ofta två-tre rundor upp och ner när man väl ska slänga den gamla kattsanden.

Skrivet av RawN:

Vi har kört med träpellets till våra två katter sedan vi blev tipsade om det (ca 2-3år sedan). Otroligt lättskött, räcker länge och tar bort mycket doft. Vi använder en så kallad PeeWee-kattlåda men med vanlig träpellets (just den du länkade faktiskt). Inte fullt lika bra som PeeWee’s egna träpellets, men mycket billigare! Ica säljer också träpellets menat som kattströ (står PeeWee på baksidan). Oklart om den är billigare än att beställa direkt från PeeWee, men fortfarande billigare än att använda vanlig kattsand då en påse pellets räcker vääldigt länge.

Kan verkligen rekommendera!

Jo, än så länge är jag supernöjd. Var mest nyfiken ang. den Jula jag hade länkat då 16kg för enbart 50kr är en ren stöld när det kommer till värde för pengarna! Men jag skall nog köpa en och pröva. Än så länge köpte jag en påse "toalätt" men det är 3kg för 33kr.

Skrivet av LudvigLindell:

Köp PeeWee det är de enda som faktiskt fungerar bra. (provat ett antal olika...) PeeWee är det som gäller. Kräver ju såklart att du köper en kattlåda med dubbel botten.

Katter kan vara lite motsträviga till pellets först dock eftersom det är obehagligt att stå på.

Japp, jag hade en savic nestor XXL låda sen tidigare, jag köpte till själva gallret från peewee's hemsida så sparade någon hundring. Det verkar vara identiskt kattlåda. Superfiffigt och skönt.

Skrivet av Bascule666:

Jag skulle faktiskt inte våga testa om jag ska vara ärlig. Tre kissar och två Modkat-lådor med "vanlig" kattsand (köper Arken Zoos egna Smily. 159:- för 10 kg). Det funkar perfekt, ingen doft, inte mycket damm och inga "misstag" från katterna, faktum är att under fyra år sedan jag skaffade första katten så har jag haft noll händelser utanför lådorna. Skulle aldrig experimentera med detta tillstånd.

Jo, jag har ju prövat lite olika kattsand sedan tidigare men problemet är att det är oerhört dyrt. På sistone brukade jag köpa Ica's egna och då fick man ca 10kg för en 80kr med mild doft. Men det väger väldigt mycket då man behöver nästan hela paketet i lådan så det blir lite jobbigt när man väl ska slänga allt. Jämfört med träpellets där man knappt använder mycket åt gången och ej slänger mycket av det när man väl städar, och väldigt enkelt att se vad som är gott nog för återanvändning.

16kg för 50kr är en bra billigare peng.

Skrivet av snajk:

Testade pellets, dock av annat märke, och träflis typ som kaninburar brukar ha. Det funkade förutom att det inte tog bort någon kisslukt så det stank ganska rejält när katten hade varit på lådan.

Jaså? Använde du en vanlig kattlåda eller använde du något annat?

Jag prövade en gång tidigare med träpellets (toalätt) och en vanlig kattlåda. Det gillade jag inte då, men nu prövade jag som sagt med en savic nestor XL tillsammans med peewee galler och så länge man slänger i några pellets under gallret och sen 2cm på gallret så blir det superbra. Luktar skog, näst intill inget kommer utanför lådan, inget farligt damm för katten o andas in och bäst av allt så följer inte sanden med i tassarna över hela hemmet.

Skrivet av JamesBanana:

Vi använder det till häst i stallet. Blöt varje säck med 20-30 liter vatten så får du sågspån som suger upp bra, ren pellets är svårhanterligt. Som tidigare nämnt så hanterar det inte dofter, utan räkna med att få ventilera bort ammoniakdoft från urinen.

Jaså? Har funkat väl än så länge med "toalätt" pellets som jag använt. Luktar typ skog om något. Men använder också som sagt savic nestor xl kattlåda tillsammans med peewee galler.

Skrivet av Chromatic:

Låter jättesmart, jag har kört sand i evigheter.

Detta kanske är off topic, men hur fungerar dom där konstiga kristallerna man kan köpa istället för sand?

Jag testade dom en gång, och kisset rann ju bara ner till boten och omedelbart började lukta och helt omöjligt att rengöra...

Nej usch, kristallerna är superjobbiga. Visst, de luktar väl, men de har något konstigt pulver som följer med kattens tassar och sen är det knepigt att rengöra. Kristallerna suger upp kisset, men bajset stannar bara ovanpå. Rekommenderar ej.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Hmm, coolt, har inte sett eller sökt andra märken än Peewees som jag kört med från start, tillsammans med deras dubbelbottnade lådor. Mest för att det luktar trevligt (om man gör rent ett par gånger i veckan, har två st till två katter) och är biologiskt nedbrytbart så jag inbillar mig att det kan följa med matkomposten..det kanske är rätt, kanske inte. Även för att traditionella sorter jag köpt när peewee varit slut tillfälligt blir små stenhårda korn över golvet, pelletsdelar är lättare att se.

När mina kissar hälsat på andra kissar med mer traditionell kattsand och jag tagit med peeweelådorna har ingen katt vid något tillfälle rört dom; får de välja väljer de inte träpellets men hemma hos mig har de inget val.

"så jag inbillar mig att det kan följa med matkomposten" jodå, så länge det är inga konstiga tillsatser så är det nedbrytbart utan problem. Det är ju trots allt bara träspån ihoptryckta till pellets.

Jo, generellt sett så är ju kattsanden för katterna att föredra pga att de kan då gräva ner sin avföring vilket är deras instinkt då avföringens lukt kan ge ledtrådar om vart katten befinnner sig för andra jägare.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Ringde till https://www.laxapellets.se/ kundtjänst och dubbelkollade och de sa att de enbart köper sågspån från lokala sågverk och ej lägger till något, så det är lika säkert som att låta katten gå runt i skogen när det kommer till "gifter".

Så inget att oroa sig över palmolja som jag blev lite fundersam över - verkar nog mer vara en typisk grej i t.ex USA där man gillar att snåla till det för vinst.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Kan nog fungera. Gör inte som vi gjorde. Testade sågspån en gång och katten hade någon långpälsig släkting bakåt så det var lite längre päls på underkroppen på honom. Vi hade sågspån i hela huset efter det testet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av draanexle:

...
Jaså? Använde du en vanlig kattlåda eller använde du något annat?

Jag prövade en gång tidigare med träpellets (toalätt) och en vanlig kattlåda. Det gillade jag inte då, men nu prövade jag som sagt med en savic nestor XL tillsammans med peewee galler och så länge man slänger i några pellets under gallret och sen 2cm på gallret så blir det superbra. Luktar skog, näst intill inget kommer utanför lådan, inget farligt damm för katten o andas in och bäst av allt så följer inte sanden med i tassarna över hela hemmet.
...

Nej det var en vanlig kattlåda. Det kan mycket väl ha funkat bättre med en dubbelbottnad, men det stod inget om det på förpackningen. Damm och sand på golvet var anledningen till att jag testade med annat för det är inget kul. Katten ville också gärna sitta och krafsa extremt mycket i sanden, vilket lät ganska mycket och dessutom gjorde att det blev väldigt mycket sand över hela golvet.

Jag hittade också någon form av automatisk kattlåda med kulor och typ ett galler som automatiskt lyfte upp bajset men enligt recensioner så var den inte så mycket att ha. Man slapp sand på golvet men istället hade man små hårda kulor som rullade runt. Den hade också någon form av fläkt som skulle torka ut kisset antar jag men det gjorde att kisslukten spred sig istället.

Funderar allvarligt på att skaffa katt igen men det här med lådan tar emot lite. Speciellt eftersom vi inte har plats för låda varken på toan eller i köket så den kommer ju få stå i hallen. Men funkar det bra med pellets, som många verkar anse, så hade det varit väldigt trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Jo, jag har ju prövat lite olika kattsand sedan tidigare men problemet är att det är oerhört dyrt. På sistone brukade jag köpa Ica's egna och då fick man ca 10kg för en 80kr med mild doft. Men det väger väldigt mycket då man behöver nästan hela paketet i lådan så det blir lite jobbigt när man väl ska slänga allt. Jämfört med träpellets där man knappt använder mycket åt gången och ej slänger mycket av det när man väl städar, och väldigt enkelt att se vad som är gott nog för återanvändning.

16kg för 50kr är en bra billigare peng.

Jag (eller katterna) förbrukar två 10-kilos förpackningar sand i månaden. Då jag dissat de billigaste varianterna från Coop och Ica (dammiga och dålig klumpbildning) och kör Arken Zoos egna blir det 320:-/månaden. Det känns lite som en spottstyver faktiskt jämfört med alla andra kostnader tre katter för med sig, bara försäkringarna kostar mig närmare 600:-/månaden och de käkar kopiösa mängder torrfoder (kör med Royal Canin Light Weight Care) som jag köper förhållandevis billigt i 10/12 kilos säckar från Zooplus.

Tre katter är ingen billig hobby, men jag klagar inte, de är väl värda varenda krona.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Kan nog fungera. Gör inte som vi gjorde. Testade sågspån en gång och katten hade någon långpälsig släkting bakåt så det var lite längre päls på underkroppen på honom. Vi hade sågspån i hela huset efter det testet.

Aha, nädå. Det är inte sågspån utan träpellets. Än så länge hänger bara någon enstaka pellets med någon meter bort. Med kattsanden så hade jag det lite här och där då de fastnade bland tassarna. Inte så bra heller då det kan bli att de får in det i kroppen när de tvättar tassarna sen - en av anledningarna till varför jag valde att byta.

Är SUPERnöjd än så länge. Kattlådan väger mindre, tack vare gallret är det superlätt att rengöra då allt kiss går igenom hålen och bildar sågspån med pelletsen man lagt under gallret.
Luktar i stort sett ingenting.

Var o köpte de nya pelletsen från Jula idag och de luktar riktigt gott - det är som att gå runt i skogen efter en regnskur.

Skrivet av snajk:

Nej det var en vanlig kattlåda. Det kan mycket väl ha funkat bättre med en dubbelbottnad, men det stod inget om det på förpackningen. Damm och sand på golvet var anledningen till att jag testade med annat för det är inget kul. Katten ville också gärna sitta och krafsa extremt mycket i sanden, vilket lät ganska mycket och dessutom gjorde att det blev väldigt mycket sand över hela golvet.

Jag hittade också någon form av automatisk kattlåda med kulor och typ ett galler som automatiskt lyfte upp bajset men enligt recensioner så var den inte så mycket att ha. Man slapp sand på golvet men istället hade man små hårda kulor som rullade runt. Den hade också någon form av fläkt som skulle torka ut kisset antar jag men det gjorde att kisslukten spred sig istället.

Funderar allvarligt på att skaffa katt igen men det här med lådan tar emot lite. Speciellt eftersom vi inte har plats för låda varken på toan eller i köket så den kommer ju få stå i hallen. Men funkar det bra med pellets, som många verkar anse, så hade det varit väldigt trevligt.

Jo, jag prövade en gång tidigare med pellets och då var det inge vidare pga att kissen stannade på samma nivå och blev jobbigt att rengöra. Men tack vare gallret så är det så mycket lättare. Bäst av allt så väger lådan mindre så när man väl ska tömma allt för rengöring så väger det inte flera KG som man ska bära till soptunnorna med sketen plasthink/soppåsar som kan spricka om man har otur.

Vidare så tack vare gallret så kan man enkelt återanvända många av pelletsen.

Jag tycker att den här videon var bra med tips. Tror jag kom in på det en sen natt med YouTubes jäkla algoritmer. YouTube pellets info

> Funderar allvarligt på att skaffa katt igen men det här med lådan tar emot lite. Speciellt eftersom vi inte har plats för låda varken på toan >eller i köket så den kommer ju få stå i hallen. Men funkar det bra med pellets, som många verkar anse, så hade det varit väldigt trevligt.

Jag kör faktiskt med lådan i sovrummet. Mest för att jag har balkong så om det skulle lukta är det bara att öppna i några sekunder så är det borta.

Nackdelen med träpellets är väl att katten inte riktigt kan gräva ner sitt bajs så kan vara bra o städa undan det lite snabbare, men det går så oerhört mycket snabbare och smidigare att städa lådan med pellets så länge man kör på detta vis med ett galler så att kisset åker ner.

Som sagt, jag körde på en sån här kattlåda en bra stund då min katt är större samt jag körde på kattsand förut - https://www.zooplus.se/shop/katt/kattoaletter_kattvard/overta...

Sen köpte jag den här gallerlådan som är anpassad efter peewee's egna kattlådor - https://peeweeclub.se/tillbehor/gallerlada-0/

Men som man kan se så kostar själva kattlådan mer om man köper peewees färdiga - http://www.hagopet.se/index.php?main_page=product_info&produc...

För träpellets så köpte jag idag dessa träpellets - https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

Kommer räcka säkert någon månad åtminstone. 16kg för 50kr är en stöld, och dessa pellets luktade supergott. Som att lukta barrskog efter en regnskur.

Skrivet av Bascule666:

Jag (eller katterna) förbrukar två 10-kilos förpackningar sand i månaden. Då jag dissat de billigaste varianterna från Coop och Ica (dammiga och dålig klumpbildning) och kör Arken Zoos egna blir det 320:-/månaden. Det känns lite som en spottstyver faktiskt jämfört med alla andra kostnader tre katter för med sig, bara försäkringarna kostar mig närmare 600:-/månaden och de käkar kopiösa mängder torrfoder (kör med Royal Canin Light Weight Care) som jag köper förhållandevis billigt i 10/12 kilos säckar från Zooplus.

Tre katter är ingen billig hobby, men jag klagar inte, de är väl värda varenda krona.

Nädå, klagar inte då jag håller med om att djuret är värda allt. Min katt är värd allt han med. Han är en bengal/maine coon mix så det är som en hund nästan, något jag uppskattar då jag är mer hundmänniska men ville ha en katt denna gång.

Men även om man ignorerar kostnaden så är jag ytterst glad över bytet.

Luktar bättre (skogsdoft som är naturligt)
Bättre för katterna då inget farligt damm
inte massa kattsand som dras med överallt
väger mindre
kan lättare återanvända mycket av träpelletsen, medans kattsanden behövde man slänga allting efter någon vecka typ.

Är supernöjd över att kunna pröjsa 50kr för 16kg som kommer räcka i någon månad

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Intressant!

Jag och mitt ex testade pellets till våra äldre katter men de kissade i badkaret i ren protest...

Skulle kanske testa med de yngre jag har nu! 16kg/50kr är ju som sagt alldeles för billigt för att vara sant typ

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har kört med brännpellets i många år då katterna accepterade det - för rensning använde jag en avföringsspade tätt med hål som är något mindre än pellets i diameter och man gräver där katten pinkat (och pelletsen svällt och söderfallit, vilket är självmarkeriande genom att det växer i nivå) över till kassen för kattavföringen - skakar på spaden så att det lösa spånet ramlar rätt igenom hålen på spaden ner i avföringskassen och sedan lägger tillbaka pellets som ännu inte löst upp sig. Det går ganska fort att bruka igenom en dasslåda med ett ca 2-3 cm lager med träpellets och ingen betydelse om det är lite lös spån kvar och efteråt fyller man på med lite extra pellets om det verkar lite tunt...

En nackdel med spån är att lite av det kan följa med ut i tassarna de första stegen katten kliver iväg, speciellt om katten är mycket grävande, men det är inte hårt på samma sätt som med vit silikagel-kattgrus som kan göra ont på riktigt om man kliver hårt på barfota på någon av dessa korn.

Det viktiga är att det aldrig blir dyngsurt i spånet i botten - fuktig sågspån OK men inte blött - blir det blött så startar snart ammoniak-produktionen och katten ratar dasset tämligen snabbt medans är det bara lättare fuktigt (och det blir inte våtare så länge det finns oexpanderad träpellets kvar just där) så håller träets fiber tillbaka väldigt mycket av den senare nedbrytningen som ger ammoniak och det luktar nästan inget alls eller på sin höjd nysågat virke - det viktiga är att man tar högarna med löst sågspån var dag precis som man rensar på fekalierna då man i princip gör det i samma omgång.

Nu var inte mina katter speciellt grävande och lösningen ovan kanske fungerar sämre om man har katter som vänder upp och ned på dassbädden var gång de är där...

Precis som alla andra kattägare så provar man en rad olika varianter och tex. strö gjort av pappersmassa (toalätt eller liknande) luktar väldigt snabbt illa även långt innan blöt nivå då det inte finns ämnen i pappersfibrerna som håller tillbaka bakterietillväxten på samma sätt som sågspån gör.

Accepterar katterna träpellets så blir det väldigt drygt då en 16kg påse brännpellets räcker länge och det som sedan skickas i soporna är fullt brännbart (för alla som inte har trädgård och kan kompostera) och väger inte så mycket vilket var en av orsakerna till att prova med träpellets i jämförelse med bentonit-lerbaserade kattströ som är tungt att släpa på och bara ökar askmängden hos våra förbränningsanläggningar.

Permalänk
Medlem

Vet att min kollega berättat att han använder pellets till sin kattlåda. Jag tror han snackade om att ha borrat hål i röret där skruven går från pelletsen till brännaren, och då ramlar de mindre pelletsbitarna ut där i en behållare som han använder till kattlådan.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Så här tillverkar vi pellets på min arbetsplats för den nyfikne. Vi gör 40 000 - 50 000 ton pellets per år. Den absolut största delen går till industrikunder som maler ned det till pulver igen för att elda i pulverbrännare för energiproduktion.
Vi använder inte träflis längre då vi har så bra priser på sågspån från lokala sågverk att det inte lönar sig att köpa träflis och krossa, grovkrossen man berättar om i början är därför strippad på själva krossaxeln.

Ska man vara riktigt ärlig kommer ju smörjfettet till pressen att hamna i pelletsen. Ett fat räcker ca 14 dagar, vilket motsvarar ca 2 800 ton pellets.

En 16 kg säck kan därför teoretiskt innehålla resterna av ca 1,1-1,2 gram olja. Men då är nog kattmaten farligare, eller att katten ligger och myser under bilen när den är varm

Studiebesök för nyfikna nördar kan ordnas kvällar eller helger, ett kraftvärmeverk är ett häftigt ställe!

Permalänk

Jag har haft katt när jag växte upp, vi hade två utomhuskatter, vi hade en vanlig kattlåda inne med kattsand och det funka fint då det var ett stort hus och katterna var mest ute. Jag och min sambo har nyss skaffat innekatt, vi bor i en lägenhet och vi ville inte ha vanligt kattsand. Jag kollade runt en del efter bästa kattsanden och vi testa till slut PeeWee lådan med pelletsen och det funkar bra men det är ju som ni skriver väldigt dyrt för träpellet. Vi ska ta och testa och köpa vanligt träpellets nästa gång och se hur katten reagerar. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Väcker en lite äldre tråd med en fråga. Ni som använder pellets till katterna, vad gör ni med spånen som bildas när katterna kissat? Kan man sprida ut det på gräsmattan, eller bör man kasta det i soporna eller lämna in på återvinning?

Permalänk
Skrivet av kniska:

Väcker en lite äldre tråd med en fråga. Ni som använder pellets till katterna, vad gör ni med spånen som bildas när katterna kissat? Kan man sprida ut det på gräsmattan, eller bör man kasta det i soporna eller lämna in på återvinning?

Med risk för att jag återväcker en äldre tråd: Vi har kört med originalet peewee till sen vi började med träpellets och riktigt nöjda. Men svaret på din fråga är att det går utmärkt att lägga Peeweepellets både på komposten, gräsmattan eller i hushållssopor. Här i Nacka ska man dock inte lägga spånet från pelletsen i matåtervinningen (kan vara olika i olika kommuner).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag använder nå greenwoods plant fibre. Växtbaserat klumpbildande strö. Fungerar bra kan spola ner i toaletten så man slipper alla extraturer till sopstationen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x