Installera Android på windowsmobil

Permalänk
Medlem

Installera Android på windowsmobil

Som rubriken lyder, men är det ens möjligt?
Mobilen är en Nokia Lumia 635, med Windows 8.1, som jag alltså vill testa om det går att få att köra Android istället, eller som dualboot. Jag har alltså ingen aning om det ens är möjligt varken det ena eller det andra, och har egentligen ingen större erfarenhet av att joxa med mobiler, mer än att jag rootat ett par androider för rätt länge sen.

Vad tror ni? Går det, och är det isf nån som kan peka mig i rätt riktning med en länk om det finns anvisningar någonstans (jag har googlat men inte hittat något särskilt relevant).

Det är inte hela världen om jag dödar windowsluren totalt på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landren:

Som rubriken lyder, men är det ens möjligt?

Nej, alla Windows telefoner verkar vara låsta till att endast köra Windows.

Can i run Android on lumia 635

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Bootloadern är låst på windowstelefoner. Jag har för mig att jag för något år sedan läste att det fanns ett program för att låsa upp den och ev. flasha annat operativ.
Problemet ligger nog snanare i att det inte lär finnas någon rom för den specifika hårdvaran.
Alla tillverkare av androidtelefoner måste själva förse telefonen (och operativet) med drivrutiner, det är inget google gör då det finns ofantligt många olika hårdvaror (skärmar, knappar, SoC osv).

Permalänk

@Landren: det går inte, finns inget fix i dagsläget för att byta bootloader eller flasha Android på Windows lurar, ingen som "hackar" fram ett fix heller som det ser ut, tips...kolla XDA forums, kanske finns något fix där, men det är mer hit or miss, 80% chans att det inte fungerar.

Permalänk
Medlem

En del Lumia verkar kunna konverteras till Android:

https://www.onmsft.com/news/the-nokia-lumia-520-and-525-can-n...

Men senast jag hörde något om det så var det så instabilt att det inte gick att ringa eller använsa WiFi.