Det beror lite på hur lättlärd du är och om du kan plugga självständigt hemma. Vet du inte att det är så borde du fundera på studielån. Bättre att ta studielån än att sumpa tentorna och i förlängningen utbildningen.
Du bör också få klartecken från skolan att du bara behöver dyka upp på labbar och tentor och således kunna skippa vanliga föreläsningar om du jobbar. Dom får du då ta ikapp hemma på kammaren. Det var inget problem när jag gick på YH. Vi var flera som jobbade samtidigt, och hela idén med YH är ju att folk ska ha jobb efter utbildningen.
Jag har läst Processtekniker-programmet på YH. Det var bra, med relevanta kurser sett till vad man behövde på de jobb man utbildade för. Lärarna var ofta duktiga konsulter inom sitt område, t ex LEAN eller produktionsplanering. Ganska högt tempo, men efter att ha genomfört ett tekniskt högskoleprogram hade jag både en hel del förkunskaper, t ex matte på mycket högre nivå, och en färdigutvecklad studieteknik som funkade.
Jag började programmet jan -11 och fick sommarjobb i den bransch jag fortfarande jobbar i, på ett av de företag som initierat programmet då de efterfrågat utbildad arbetskraft. Jag fick det delvis tack vare min högskoleutbildning. Jag började skola in mig ett par dagar i veckan redan i apr-maj, och genomförde sommarjobbet på ett bra sätt. Fick ett erbjudande att hoppa av och börja jobba där vilket jag tackade nej till. P g a en mammaledighet och en gubbe borta på ett längre projekt fick jag istället lära upp mig på skift och jobba som skiftreserv mer eller mindre heltid okt-april året efter. Större delen av september var jag i skolan på dagen och jobbade sedan ett kvällsskift för upplärning. Uppstigning 08:00 för skolan, hemkomst 22:30 från jobbet. Det var tufft.
Detta var ett av de större industriföretagen, och man varslade en del på våren. "Min" avdelning berördes inte, men man kunde inte anställa någon eftersom man var tvungen att istället göra omplaceringar bland de som varslades.
I slutet av april -12 började jag därför en anställning hos en annan arbetsgivare, i juni -12 plockade jag ut examen.
Jag fick således jobb direkt efter utbildningen och i tilltänkt inriktning.
Det gick enbart p g a att jag hade en arbetsgivare som ville satsa på mig och kunde tänka sig att jag gick upplärning på lite udda tider, kortade av skiften någon timme för att hinna från skolan osv. Och när jag jobbade som skiftreserv gick det tack vare att skolan gick med på att jag bara dök upp på obligatoriska moment och tentor om jag hade skift på föreläsningsdagarna. Ganska många veckor var ju dessutom LIA och därför ingen skola att gå till.
Jag hade även turen att få tillgodoräkna arbetad tid som LIA, samt att arbetsgivaren inte krävde att jag skulla arbeta gratis under LIA (jag gjorde ju samma arbetsuppgifter jag fick betalt för övrig tid). Vilket i praktiken innebar att jag fick lön för att göra LIA.
Praktiken var för oss två block om 8-10 veckor vardera. Vi gjorde även ett examensarbete på ett flertal veckor (5-6 veckor) som de flesta gjorde på sitt LIA-företag. Jag gjorde t ex en ABC-klassning på delarna i en produktionsanläggning.
Så mitt svar är att det beror på din utbildning och vilken arbetsgivare du hittar. Och att det vilket som blir jäkligt jobbigt, du kan inte ha något liv utanför jobb och skola alls på ett par år. Men det var så värt det.