Varför levereras fortfarande datorer utan USB-c kontakter?

Permalänk
Medlem

Varför levereras fortfarande datorer utan USB-c kontakter?

Jag är trött på allt gammalt skrot som förfular mitt hem.

Jag fattar inte varför inte utbytet till USB-c går fortare. Till och ned nya RaspBerry 4 levereras bara med gamla USB2/3-kontakter. Jag har olika system och måste ofta flytta olika svåråtkomliga hdmi- och usb-kablar. Det blir alltid fel. Och nya externa USB-c diskar blir långsamma även med USB3. Jag behöver en ny hårdvara men vill ha en kraftfull dator med enbart USB-c-utgångar, cirka sex stycken, för att klara nyare externa diskar och monitorer.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att dom datorer som levereras är dom som man beställer.
Denhär till exempel har upp till 12 Thunderbolt 3 anslutningar.. borde räcka en stund
https://www.apple.com/mac-pro/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla detta; det är en dyr kabelstandard helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Sen spelar det inte så stor roll vilken typ av fysisk kontakt som sitter i datorn. Det är ju gränssnittet som spelar roll. USB-C är en undermålig fysisk kontakt (vek, liten, otydlig) jämfört med t ex USB-B som är den överlägset bästa USB-kontakten.

Det räcker ju om du har kablar med USB-C i andra änden för att ansluta till dina prylar med sån kontakt. Jag har ett antal såna, primärt för att ladda mina mobila apparater.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Sen spelar det inte så stor roll vilken typ av fysisk kontakt som sitter i datorn. Det är ju gränssnittet som spelar roll. USB-C är en undermålig fysisk kontakt (vek, liten, otydlig) jämfört med t ex USB-B som är den överlägset bästa USB-kontakten.

Det räcker ju om du har kablar med USB-C i andra änden för att ansluta till dina prylar med sån kontakt. Jag har ett antal såna, primärt för att ladda mina mobila apparater.

Jag har visserligen bara bara två kablar som är usb-c, en från apple och en random från amazon. Jag tycker då inte att de är nämnbart vekare än övriga typer av usb.

Kan inte heller minnas att jag någonsin haft sönder en usb-kabel, oavsett typ, så om det är ett stort problem kan man ju testa vara lite mer varsam. Jag kan väl förstå om det går sönder ifall man t.ex. laddar sin mobil med en powerbank liggandes löst i väskan, men då passar det ju inte direkt med typ c oavsett.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

usb-c portarna i våra laptops på jobbet har en tendens att bli slappa och glappiga efter en tids användning. Så jag instämmer i att det är en anslutning med tveksamma mekaniska egenskaper.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Använder Lenovos med Thunderbolt dockor sen några år, inte märkt någon antydan till att dom skulle slitas snabbare än andra portar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Att ha en USB-C-kontakt betyder inte att du får det snabbaste, det betyder bara att du har en modernare kontakt. Det du vill ha idag är en USB 3.2 Gen 2x2 som jag förstår bara finns som USB-C.

Det här expansionskortet som länkades till ovan har 10 Gbps bara som exempel.
https://cdon.se/hemelektronik/2port-usb-3-1-pci-e-card-cpnt-2...

Min erfarenhet är att det inte är en mekaniskt speciellt stadig kontakt. Sen är marknaden inte redo än heller även om den börjar bli det så sakterliga.

Det som oroar mig är om kontakten kommer kunna hålla för en lång tid framöver eller om den helt plötsligt ska ersättas med något nytt igen om några år. Det ryktas ju om att den ska vara här för att stanna ett bra tag framöver men vi får väl se.

Det som borde jobbas på är ett snabbare gränssnitt än det som finns idag också. USB 4.0 verkar inte vara så värst snabbt det heller, bara dubbla hastigheten mot snabbaste USB 3.2-standarden. Det känns inte så jättesnabbt i min mening med tanke på att man ska kunna köra skärmar i väldigt höga upplösningar via den kabeln tex.

Jag hade hoppats på en hastighet på i alla fall 100Gbps som ett rejält steg och inte bara 40Gbps och då också en bump upp för Thunderbolt 3 som USB 4.0 verkar grunda sig i.

Kanske USB 4 version 2 blir det.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blade80:

Min erfarenhet är att det inte är en mekaniskt speciellt stadig kontakt. Sen är marknaden inte redo än heller även om den börjar bli det så sakterliga.

Det som oroar mig är om kontakten kommer kunna hålla för en lång tid framöver eller om den helt plötsligt ska ersättas med något nytt igen om några år. Det ryktas ju om att den ska vara här för att stanna ett bra tag framöver men vi får väl se.

Det som borde jobbas på är ett snabbare gränssnitt än det som finns idag också. USB 4.0 verkar inte vara så värst snabbt det heller, bara dubbla hastigheten mot snabbaste USB 3.2-standarden. Det känns inte så jättesnabbt i min mening med tanke på att man ska kunna köra skärmar i väldigt höga upplösningar via den kabeln tex.

Jag hade hoppats på en hastighet på i alla fall 100Gbps som ett rejält steg och inte bara 40Gbps och då också en bump upp för Thunderbolt 3 som USB 4.0 verkar grunda sig i.

Kanske USB 4 version 2 blir det.

Fördelen med USB4 (/TB4) är väl att det har power delivery, som TB3, så en kabel för att docka med skärm och alla tillbehör plus ström. På mitt jobb kör vi med TB3-dockor (dock inte jag då jag fick en av de sista modellerna utan TB3) och det är väldigt smidigt. Men TB är inte så vanligt, speciellt på konsumentsidan, så att det kommer i USB-standarden är ju ett stort lyft. Å andra sidan har jag sett ganska många trasiga kontakter bland docksladdarna på jobbet, men det brukar fungera ändå. Det är ju också en fördel att man kan ta någons docksladd och ladda sin telefon (väldigt snabbt) med och har man rätt telefon också spegla den till en av de dockade skärmarna.

Annars till huvudämnet så tycker jag att USB-C är ett stort lyft över micro-USB som ju egentligen är kontakten den ersätter. Jämfört med den så känns C väldigt hållbar och tålig. Det är också en fördel att slippa hålla koll på vilken sida som är upp även om jag aldrig hade några större problem med det förut. Men av mina alla USB-C kablar så har jag bara en som har kontakten i båda ändar, i övrigt är det ju vanlig USB-A i den ände man ansluter till dator eller laddare, så en dator med C-kontakt känns inte supernödvändigt, än i alla fall. Men när USB4 slår igenom så kommer ju alla datorer ha C-kontakter ändå.