Högre än 100fps i cs?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ooije
Dubalizer: Varför ser man då att en skärm med 60hz flimrar JÄVLIGT mycket ? :X

jag kör min skärm på 60Hz och jag ser inget flimmer.

vanliga tv-apparater körs på 25Hz. men bilden visas 2 ggr genom att rita upp linjer. först visas bilden där bara varannan linje ritas upp, sedan ritas dom andra linjerna ut. detta ger en total frekvens på 25 x 2 = 50Hz som är en standard i hela Europa. i usa är standarden 30 x 2 = 60Hz....

men självklart så har vissa bättre syn än andra, och du kanske stör dig på flimmer på 60Hz. själv har jag inget synfel och jag ser inget flimmer på 60Hz

Visa signatur

Intel C2D E6400 @ 2.13GHz || Zalman CNPS9500LED • Gigabyte GA-965P-DS3 v.3 || Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2x1GB || PowerColor Radeon X1900XT 256MB GDDR3 || Hiper Type-M 580W 18dB || Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

kan bero på att ögat får en ny bild just då skärmen byter.... fast då borde det flimra mer med högre Hz... nåja...

men eftersom den svarta randen som byter bild rör sig snabbare över skärmen i högre hz så ser du den inte och att kolla på en skärm under 85 hz är ju självmord för ögonen och huvudet, tar ju bara 5 min sedan har man huvudvärk

Visa signatur

P4 2.0 GHZ ♂ Sapphire Radeon 9700 np @ 364/349 ORGINAL kylning ♂ Hercules Game Theater XP 7.1 ♂ Segate Barracuda IV 80+40 ♂ Logitech T-bord, Mus & Webcam!! Bäst noterad på 16 plats på www.snyggast.com ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dubalizer

jag kör min skärm på 60Hz och jag ser inget flimmer.

vanliga tv-apparater körs på 25Hz. men bilden visas 2 ggr genom att rita upp linjer. först visas bilden där bara varannan linje ritas upp, sedan ritas dom andra linjerna ut. detta ger en total frekvens på 25 x 2 = 50Hz som är en standard i hela Europa. i usa är standarden 30 x 2 = 60Hz....

men självklart så har vissa bättre syn än andra, och du kanske stör dig på flimmer på 60Hz. själv har jag inget synfel och jag ser inget flimmer på 60Hz

Du har ju blandat ihop det här totalt ju, vanlig PAL är 25 FPS, 2 fields = 50 Hz inte 25.
NTSC är 29,97 FPS , 2 fields = ~60 Hz .

Permalänk
Medlem

De mänskliga ögats FPS

Hur många fps kan vi igentligen se?

De är ett vanligt missförstånd att det mänskliga ögat bara kan se 25 fps. Detta missförstånd kan vi spåra tillbaks till filmen födelse, dessa tidiga film forskare hade fått i uppgift att filma en häst som sprang och titta man på denna film så såg man att under en viss tid punk när hästen sprang så hade den bara ett ben i backen, dessa tidiga filmer utvecklades att gå i 24 fps som har nästan varit en standard nu i en hundra års period.

Att en bio film går i 24 fps har en förklaring. En bio använder en projektor och projicerar bilden på en stor skärm, sålunda är varje framme visad på skärmen till sitt fullo på en gång. Just därför att de mänskliga ögat har förmågan att förse en rörelseoskärpa, och just därför att framsen blir visade i sitt fullo blir rörelseoskärpan i så några frames, och de är just därför filmen får sitt livslika resultat…

Ända sen den första CRT TV kom, har televisionen gått i 25 fas. Dagens television använder standadern 50HZ (Hertz) uppdatering (USA standard är dock 60Hz). Detta är 50/2 vilken blir lika med 25 fps. En TV funkar så att den ritar upp varje horisontal linje av upplösning bit för bit med en elektron pistol som reagerar med fosfor på TV skärmen. Och just därför fas är ½ av uppdateringen så går transitionen av fps mycket mjukare. Utan att gå in på detalj och gör detta en 30 sidors artikel på avancerad fysik, så hoppas jag ni förstår detta...

Om vi nu skulle hoppa till data spel och deras begär att ändvända Fps. De är lätt att förstå tekniken bakom TV och film. Men datorer är så mycket mer komplexa. De mest komplexa är just den faktiska uppbyggnaden av de visuella systemet. Monitorer är mindre och är där med mycket dyrare jämfört med en TV CRT (Cathode Ray Tube). De är därför att fosfor och dot pitchen är mycket mindre och mycket mycket närmre varandra och möjliggör en mycket mer detaljrikedom och upplösning. En monitor uppdaterar även snabbare. Om du tittar på din monitor igenom ditt perifersende så kan du faktiskt se linjerna bli ritade på din skärm, du kan även se detta om du tittar på en TV och har en skärm i bakgrunden...

En frame (bild) är först uppgjord av dit video kort (grafik kort för dom mesta av oss) till en frame buffert. Framen är därefter skickad till RAMDAC (Random Acces Memory Digital-Analog-Converter) för den slutgiltiga framen/bilen på din monitor.
Efter att framen har blivit skickad till din monitor så är den perfekt renderad och visad. Men en sak saknas ju snabbare du gör detta, och ju mera fps du tänker skicka till din monitor ju bättre hårdvara behöver du. Spel tillverkare och data programmerare kan inte återge den rörelseoskärpa i bilden som blir på en film även om de visas med 24 fps, men de gäller bara till vi får mer än 24 fps...

Även om vi kunde till sätta en rörelseoskärpt bild i ett spel, skulle de vara bortkastat. De mänskliga ögat uppfattar inte världen igenom fps, man skulle kunna säga att vi uppfattar den gripbara världen igenom ett strömmade flöde av bilder som vi enbart förlorar när vi blinkar…

Om vi skulle använda oss av en rörelseoskärpt bild i spel skulle spelet uppföra sig oberäknelig, programmering skulle inte vara lika exakt. Ta till spelet Unreal Tornament 2003, om vi skulle använda en rörelseoskärpt bild skulle de bli problem att räkna ut en exakt position av ett objekt (en annan spelare tex), så de skulle vara väldigt svårt att träffa något med ditt vapen. Med en rörelseoskärpt bild i spelet skulle objektet i fråga inte existera i något av dom ställen där de finns "rörelseoskärpa i bilden" positionerad, Objektet skulle alltså inte finnas exakt på cordinaten XYZ. Men med exakt fps och utan rörelseoskärpt bild, så är varje pixel, varje objekt där dom ska vara i rymd och tid...

Just därför har den överväldigande lösningen till mera realistisk spelade har varit att se till att få bort missuppfattningen av att det mänskliga ögat bara kan se 25 fps. De är just de forskare världen över håller på med nu att bevisa att våra ögon kan se mer än 25 fps, 60 fps ja till och med mer än 120 fps. Vi som människor KAN och SER mycket mer än 60 fps…

Med olika grafik korts tillverkare och data programmering så kan fps skilja väldigt mycket, Men så kom Microsoft med en väldigt bra ide hur man kan hantera detta genom att låsa fps när dom höll på och ta fram en av sina flyg simulatorer…

Det mänskliga ögat och dess riktiga förmåga

Nu ska jag försöka förklara hur det mänskliga ögat kan se förbi den vanliga miss uppfattning på 25 fps och långt över 60 fps även överträffa 200 fps…

Vi människor ser ljuset när det är fokuserat på våran näthinna. Dom träffar våran näthinna med ljusetshastighet. Jag måste bara på peka att vi liver i en infinitiv värld med information som är oavbrutet strömmade till oss. Våran näthinna uppfattar ljuset på flera olika sätt med hjälp av 2 st olika celler tappar och stavar. Våra 2 celler är ansvariga så allt ljus vi erhåller når vår näthinna, faktiskt så sitter våra 2 celler på ytan av våran näthinna…

Beräkningar av intensitet, färg och position är allt information skickad av våran näthinna till våran optiska nerv. Som i sin tur skickar sin information vidare igenom sin ”pipeline” ( i nerv impuls fart), till de visuella cortex delen av våran hjärna där den tolkas…

Stavar är den enklare cellen av dom 2, just därför att den endast tolkar matt/skumt ljus. Sens stavar är väldigt ljus intensiva av sig har dom en väldigt snabb respons hastighet, den enda rivalen dom har är den i respons hastighet är världens snabbaste dator. Stavar styr den neutroniska sändaren som stimulerar staven just när ljuset träffar…

Tappar är den andra special cell typen och dessa är mycket mera complexa. Tappar är våra RGB intryck. Dom består av 3 st basiska (röd, grön, blå) delar som absorberar olika ljus-våglängder och fri gör olika mängder av neutroniska sändare. Beroende av intensiviteten av varje våglängd fri görs olika mängder neutroniska sändare igenom den optiska nerven. Tack vara att en tapp består av 3 st basiska delar så är den snabbare än en stav för den är mera complex av sig…

Våran optiska nerv är en visual informations motorväg, näthinnan med dom specialerade cellerna skickar visuell data till vår visuella cortex del av hjärnan där dom tolkas. Detta tar en pico sekund, så teoretiskt kan vi räkna ut ögats fps (men de ska vi inte göra)

Den optiska nerven är på ett ungefär 2 till 3 cm, så de är en kort resa för att nå vårat visuella cortex. Olyckligtvis så kan inte neuro vetenskapen förstå hur våran visuella cortex kan producera såna fantastiska bilder så olikt nån datorn kan. Forskare har teoretisk kartlagt vårat visuella cortex till ett slags filter, blandare som strömmar information in i vårat medvetande…

Underskatta inte våra ögon

Vi som människor har ett väldigt avancerat visuellt system, inte ens en den bästa datorn i världen kan mäta sig med vår igen hjärna. Med våran utmärkande syn kan vi se miljarder färger ( fast de har bevisats att kvinnor kan se 30 % mer färger än män, så om dom säger att dina kläder inte passar ihop stämmer det säkert). Våra ögon kan uppfatta över 200 fps, men våra gränser har vi inte nåt än. Vårat mänskliga syn system får data hela tiden och kodar av den nästan omedelbart. Våra ögon är fortfarande mera avancerade än dagens bästa kameror…

Som jag nu skrivit så är de inte dom mänskliga ögona som sätter gränsen utan din TV, monitor för hur många fps vi kan se.
Dagens Tv och monitorer är idag non-interlaced (icke sammanflätad), vilket menar att hela framen är uppdaterad i Hertz. Så hela bilden är uppdaterad på en gång så därför kan Hertzen bli lika med fps men fps kan ALDRIG gå över hertzen bara för de är inte möjligt på monitorn. Bara för att din grafikkort visar 200 fps och din monitor är på 100Hz så uppdaterar den bara 100 gånger per sekund = 100 fps...

Till någon bevisar alla forskare, optometriker har fel, så finns de inte nån gräns för hur många fps det mänskliga ögat kan se.
En teoretisk gräns: ja, En bevisad gräns NEJ...

Så va är svaret till hur många fps kan vi se, för dagens forskare är det en gåta…

Permalänk
Medlem

^^ bra text, var är källan?

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal

Eftersom inte ögat inte uppfattar mer än 60 fps...

jorå. mer än 60 fps ser jag allt.

edit: får ja säga min teori? jag tror de inte går å säga hur många fps man ser. eftersom det mänkliga ögat inte fungerar som en videokamera. eftersom ögat matas med information från omgvningen konstant i ljusets hastighet.

edit2: fast å andra sidan så hatar jag teorier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain

Du har ju blandat ihop det här totalt ju, vanlig PAL är 25 FPS, 2 fields = 50 Hz inte 25.
NTSC är 29,97 FPS , 2 fields = ~60 Hz .

Cain, jag förstod inte riktigt vad han hade skrivit fel.

PAL används i Europa eller hur?
Han/Hon skrev att det var två stycken "lager" som var på 25Hz vardera.
Och NTSC är väl den Amerikanska standarden? Han/Hon skrev att det var två stycken "lager" som var på *ca* 30Hz så då blir det *ca* 60Hz

Så vad menar du med att han hade blandat ihop det?

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk

Och man var tvungen å dra upp tråden igen..

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Medlem

Sjävl kör jag 85hz och vill ha så mycket FPS som det går i spel eftersom då blir det skönast kännsla tycker jag, skiter i om det ser dåligt ut, bryr mig inte riktigt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Man ser inte att bildskärmen blinkar så mycket om man tittar rakt på bildskärmen vid 60 Hz, men om man tittar snett mot bildskärmen syns det ganska mycket.

Visa signatur

∞ Not my cup of tea ∞

Permalänk
Medlem

Hur mycket ögat kan eller inte kan uppfatta verkar alla ha olika uppfattning om. Men ALLA som lirat ett snabbt FPS-lir vet att det är förbannad skillnad på 85 och 120 fps (om man nu har minst lika hög uppdateringsfrekvens på monitorn). Och att det känns ohyggligt segt och hackar fruktansvärt mycket om man kör 60hz oberoende va man har för FPS. Själv kör ja 800x600x16@120fps@vsync i Q3 och de flyter på aldeles underbart, men i q3 verkar de finnas något som göra att vsync stängs av när datorn inte orkar kräma ut dessa 120fps vid t.ex krävande tillfällen. Detta är ju en mycket bra lösning eftersom ingen vill få 60fps ibland och 120 ibland bara för att vsyncen är på hela tiden under krävande lägen, som tyvärr är fallet med CS. Men då blir de förstås 50fps m.t.p maxfpsgränsen 100.
Därför är det ganska illa att köra med vsync på i cs om man nu inte har en superyberdator som aldrig går under 100fps.
Men det verkar som de flesta cs-spelarna sitter med 60hz och är nöjda med de så det spelar nog ingen roll.

Visa signatur

Det heter grafikkort inte grafik kort. Det heter vattenblock inte vatten block. Uttalas det som ett ord ska de VARA ett ord också, så tänk efter lite extra nästa gång. Särskrivning är faktiskt ett stort problem. | Data är information och ordet har inte alls samma innebörd som ordet dator!

Permalänk
Medlem

Det vore ju kul om vissa här kunde läsa på lite bättre.

http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

Det står ganska bra förklarat där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag såg en screenshot från CS 1.6 där dom hade FPS mätaren på. Då visa den mer än 100fps. Var typ 120 eller nått..

Tyckte det var värt att nämna.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots
🎸 https://soundcloud.com/mburetorp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holm

Cain, jag förstod inte riktigt vad han hade skrivit fel.

PAL används i Europa eller hur?
Han/Hon skrev att det var två stycken "lager" som var på 25Hz vardera.
Och NTSC är väl den Amerikanska standarden? Han/Hon skrev att det var två stycken "lager" som var på *ca* 30Hz så då blir det *ca* 60Hz

Så vad menar du med att han hade blandat ihop det?

Nja han/hon skrev snarare att TVaparaterna kör på 25hz som i 25hz vinkelfrekvens i eluttaget, om detta är ett rent syftningsfel får du fråga han/hon

Permalänk
Medlem

FAKTA:

Nej ögat kan inte uppfatta mer än ett visst värde "fps" (60?)

men det är skillnad på 60 och 100 i cs! jo!

spelets fysiken ändras beroende på hur hög fps man har så har det varit i alla quake spel hittils (hl motorn är en upphottad q1 motor)

du kan t.ex i q3 hoppa högre med en fps på 125 istället för en på, säg 80.

Därför kan man få en "känsla" utav att det är annorlunda

true.

Permalänk
Medlem

vill du att det ska flyta bättre kan du ju alltid sätta på vertikalsynkroniseringen...

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Re: Högre än 100fps i cs?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xarvaz

Och just att den liksom stannar på 100 e värst... när det borde vara möjligt att fortsätta över. Eller är 3dmotorn för dålig helt enkelt?

Dålig grafikmotor för att den inte klara mer än 100? Undra vad han säger när han inte får mer än 100 fps i Doom 3, att det är en dålig grafikmotor?

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk

n00bz

Visa signatur

Salta pinnar

Permalänk

quotar mig själv...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silent Assassin
Och man var tvungen å dra upp tråden igen..

FAKTA: Tråden var inaktiv i nästan 3 månader, och säkert död sådan också

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAnta
Hz märker jag lätt av och fps är beroende på spel det hjälper givetvis inte att vissa skitspel(Q3) har fysiken syncat med FPS´en.

Kom tillbaka när du vet lite mer om spelfysik innan du bashar Id Software...

Det finns ingen spelfysik som är helt synkad. Det finns ingen ekvation som är tillräckligt exakt. Eulers används av de flesta spel, och den är någorlunda exakt, men som sagt, det finns inget helt synkat spel...

Visa signatur
Permalänk

Sorry moderatorer, radera gärna detta inlägg.

[b]DEN HÄR TRÅDEN ÄR ANTIK OCH BORTGLÖMD[/b]

Visa signatur