Permalänk

Kanaler i Teams

Sitter här och experimenterar i Teams inför en SharePointmigrering och har stött på en "glitch" jag inte förstår mig på.

När jag skapar en kanal i ett Team och tar bort den, kan jag inte skapa en ny med samma namn. I stället får jag ett felmeddelande som säger 'Kanalnamnet är upptaget'. Jag börjar (starkt) tvivla på att det beror på någon sorts synkfördröjning heller, eftersom namn jag använde och tog bort för 3 dagar sedan fortfarande inte kan användas som namn på nya kanaler.

Någon som känner igen detta (eller är det kanske bara vår IT-avdelning som gjort något eget restriktionstrolleri)?

Permalänk
Medlem

Jag kan bekräfta problemet:

Skapade: glader test
Tog bort: glader test
Skapade: glader test (kan inte trycka på cerate, channel already exists)

Ingen aning om hur man kringgår detta. Kanske har något med recovery att göra? Om du råkar ta bort en kanal ska det gå att hämta information från den igen? Att skapa en kanal med samma namn skulle innebära att skriver över den entryn i databasen.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Det skapas upp en SharePoint grupp i bakgrunden för din teamskanal, därav existerar namnet redan.
Ta bort den gruppen i adminportalen papperskorg så kan du göra en ny

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

Läste runt och såg att många fler hade gnuggat sig i skallen över samma besvär, men stötte på en enkel workaround som fungerade bra. Man går bara in i Hantera team och där finns en flik med alla kanaler, aktiva som borttagna. Där återställer man den borttagna, döper om den till "vadsomhelst" och raderar den igen... och sen är det fritt fram att åter använda det gamla namnet.