Extraknäcka som utvecklare (utöver heltidsjobbet som utvecklare)

Permalänk
Medlem

Extraknäcka som utvecklare (utöver heltidsjobbet som utvecklare)

Hej!

Det är så att jag i dagsläget arbetar som systemutvecklare, junior. Jag skulle gärna dryga ut kassan lite då jag känner att jag har ett par timmar över varje kväll och ännu lite fler på helgerna. Vi har det inte speciellt stressigt på mitt nuvarande jobb utan jag kör mina 8 timmar varje dag och sen går jag hem, så det är ingen idé att be om fler timmar där.

Vad finns det för möjligheter att dra in några extra kronor i månaden? Jag antar att det eventuellt skulle gå att arbeta med hemsidor men jag sitter backend och vet inte om jag är så sugen på att lära mig ett av alla ramverk i JS.

Mvh

Permalänk
Medlem

Inte riktigt svar på frågan som den är formulerad, men borde du inte söka annat jobb i stället? Ett där du får större utmaning, kanske bättre möjlighet att utvecklas kunskapsmässigt och på samma gång få upp lönen. Då får du mer i kassan, mer att göra men slipper offra fritid!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kolla med din arbetsgivare först om du ens får göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Inte riktigt svar på frågan som den är formulerad, men borde du inte söka annat jobb i stället? Ett där du får större utmaning, kanske bättre möjlighet att utvecklas kunskapsmässigt och på samma gång få upp lönen. Då får du mer i kassan, mer att göra men slipper offra fritid!

Jag är väldigt nöjd med mitt jobb och trivs bra så att byta jobb är inte aktuellt. Jag gick även in på en väldigt bra ingångslön så jag tror inte att jag kan trycka upp den högre i dagsläget. Jag bara känner att istället för att sitta och halvsova på soffan varje kväll kan jag göra nytta och tjäna mer pengar istället.

Skrivet av dumfukk:

Kolla med din arbetsgivare först om du ens får göra det.

Borde inte vara några problem så länge det inte är konkurrerande verksamhet, vilket det inte finns i Sverige. Vill inte ha en till fast anställning direkt heller, snarare något jag kan jobba med hemma på kvällarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumfukk:

Kolla med din arbetsgivare först om du ens får göra det.

Ska inte vara några problem, vet många som har eget företag och tar på sig uppdrag då och då utöver sitt arbete.
Så längde inte går ut över ditt jobb och du börjar missa deadlines så bör arbetsgivaren bara se det positivt att du vill utvecklas inom affärsrollen och knackar kod hemma på kvällarna.

Citat:

Vad finns det för möjligheter att dra in några extra kronor i månaden? Jag antar att det eventuellt skulle gå att arbeta med hemsidor men jag sitter backend och vet inte om jag är så sugen på att lära mig ett av alla ramverk i JS.

Mvh

Försök att nätverka, oftast får man sina kunder via kontakter. Du kan promota det på din hemsida/blog eller LinkedIn.
Sedan finns det sidor som freelancer.se, upwork etc. Men det är rätt hög konkurrens och folk säljer sig otroligt billigt.

Majoriteten av folk som söker frilansare är dock mindre företag inom Wordpress. Tror de större företagen hellre tar in konsulter from en firma om du inte redan är ett känt namn i branschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Ska inte vara några problem

Inte många arbetsgivare som accepterar att du har verksamhet på sidan av som konkurrerar med deras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag antar att det eventuellt skulle gå att arbeta med hemsidor men jag sitter backend och vet inte om jag är så sugen på att lära mig ett av alla ramverk i JS.

Då lär det inte bli mycket extraknäck heller. Företagen söker i regel helhetslösningar, t.ex. hemsida eller mobilapp och då behövs frontend-biten förr eller senare.

Visst, finns säkert något företag som behöver hjälp att skriva om sin nuvarande backend. Men är tveksam om företag skulle överlåta ett sånt jobb till en junior dev.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddiie:

Jag är väldigt nöjd med mitt jobb och trivs bra så att byta jobb är inte aktuellt. Jag gick även in på en väldigt bra ingångslön så jag tror inte att jag kan trycka upp den högre i dagsläget. Jag bara känner att istället för att sitta och halvsova på soffan varje kväll kan jag göra nytta och tjäna mer pengar istället.

Jag vet att det är inte alls vad du frågar efter, men bör du verkligen spendera eftermiddagarna på att jaga mer pengar? Plocka upp en bra hobby; börja dansa, gymma, spela fotboll, löpa, träffa vänner/familj....

Tycker att du bör fundera genom det noga innan du bestämmer dig för att jaga pengar. Om du verkligen vill göra det så finns det flera hemsidor där man kan frilansa som utvecklare för mindre projekt, bara att googla software development freelance och se vad som kan hända

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Inte många arbetsgivare som accepterar att du har verksamhet på sidan av som konkurrerar med deras.

TS skriver i inlägget innan ditt att det inte är konkurrerande verksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

TS skriver i inlägget innan ditt att det inte är konkurrerande verksamhet.

Det är huvudarbetsgivaren som avgör om det är en konkurrerande verksamhet eller inte, inte arbetstagaren. Vi har (tyvärr, tycker jag) en väldigt stark lojalitetsplikt i Sverige. Jag hade önskat att arbetsgivarna bara ska ses som kunder som man levererar arbetstid till under åtta timmar per dag, utan nåt att säga till om utanför det, men deras makt sträcker sig mycket längre än så. Arbetsgivare kan till och med begränsa arbetstagarens fritidsaktiviteter, om de anses påverka arbetet negativt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Inte många arbetsgivare som accepterar att du har verksamhet på sidan av som konkurrerar med deras.

Det här. Jag jobbar förvisso kommunalt inom vården men även där finns det rätt tighta regler för vad som gäller för bisysslor så jag hade absolut kollat upp med chefen vad som gäller. Det är ju ingen konkurrerande verksamhet som du säger så det är bara att vara ärlig och säga att du vill arbeta mer med kodning, och om det är OK för arbetsgivaren.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är huvudarbetsgivaren som avgör om det är en konkurrerande verksamhet eller inte, inte arbetstagaren. Vi har (tyvärr, tycker jag) en väldigt stark lojalitetsplikt i Sverige. Jag hade önskat att arbetsgivarna bara ska ses som kunder som man levererar arbetstid till under åtta timmar per dag, utan nåt att säga till om utanför det, men deras makt sträcker sig mycket längre än så. Arbetsgivare kan till och med begränsa arbetstagarens fritidsaktiviteter, om de anses påverka arbetet negativt.

Visa mig lagen som säger att arbetsgivaren kan påverka mina fritidsaktiviteter. Endast bisysslor regleras vad jag vet i lagen. Och lojalitet slagen gäller åt båda hållen.

Till TS: Kolla bara i ditt avtal hur bisysslor regleras. Eller ännu lättare... Säg inget? Inte så att de kan eller vill kontrollera, lol

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Visa mig lagen som säger att arbetsgivaren kan påverka mina fritidsaktiviteter. Endast bisysslor regleras vad jag vet i lagen. Och lojalitet slagen gäller åt båda hållen.

Till TS: Kolla bara i ditt avtal hur bisysslor regleras. Eller ännu lättare... Säg inget? Inte så att de kan eller vill kontrollera, lol

Skickades från m.sweclockers.com

Framkommer det i efterhand så kan det vara skäl för uppsägning, så anser man sitt huvudsakliga arbete vara av vikt så pratar man åtminstonde om det.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Visa mig lagen som säger att arbetsgivaren kan påverka mina fritidsaktiviteter. Endast bisysslor regleras vad jag vet i lagen. Och lojalitet slagen gäller åt båda hållen.

Det är inte en fråga om lagar, utan om rättspraxis kring anställningsavtal och regler kring det (dvs civilrättsliga frågor). Du riskerar inget straff i lagens mening, men du kan förlora din anställning och inte ha rätt att få tillbaks den.

Men om du t ex på fritiden tränar hårt sex kvällar i veckan och som konsekvens är helt orkeslös och improduktiv på jobbet, så är det faktiskt giltigt skäl för åtgärder från arbetsgivarens sida. Arbetsgivaren kan kräva att du minskar på de aktiviteter som gör dig trött, eller säga upp dig om du inte följer upprepade uppmaningar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag håller med er om det ni säger, jag kommer inte försöka hitta något extra utan var mest bara intresserad av vilka möjligheter det finns där ute. Jag var lite trött och irriterad på att ännu en kväll försvann till en meningslös serie när ens tid kan spenderas bättre.

Permalänk

Om det bara handlar om att göra något vettigt så kan jag rekommendera att du hittar något open source att pilla på, ses oftast som något väldigt bra vid framtida intervjuer etc

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av buddiie:

Jag håller med er om det ni säger, jag kommer inte försöka hitta något extra utan var mest bara intresserad av vilka möjligheter det finns där ute. Jag var lite trött och irriterad på att ännu en kväll försvann till en meningslös serie när ens tid kan spenderas bättre.

Hitta på roliga saker att koda på fritiden då?
Om det är kodandet du är ute efter så spelar det ju mindre roll om du gör det åt någon annan för pengar eller dig själv för att bygga upp en större kunskap inom ämnet.

Du kan ju dessutom plocka ut exakt vad du vill koda och bli bättre på det. Lär dig nya ramverk, läs på om olika arkitekturer, implementera allt du läst i egna projekt. Det kan vara så enkla saker som att göra en todosida med databas, apier och front på olika sätt, enligt olika arkitekturer.

Och då blir du en bättre kodare och har lättare att höja lönen på köpet! Dessutom kan du spara all kod i egna repos för att sedan visa eventuella kunder/arbetsgivare vad du gjort på fritiden.

Har själv gjort detta och det har boostat mina kunskaper inom systemutveckling otroligt mycket snabbare än om jag bara hade hängt framför TVn på kvällarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Visa mig lagen som säger att arbetsgivaren kan påverka mina fritidsaktiviteter. Endast bisysslor regleras vad jag vet i lagen.

Det står inte i någon lag, men det finns ofta en formulering i anställningsavtal som säger att du inte får göra saker som påverkar ditt arbete negativt.

Citat:

Och lojalitet slagen gäller åt båda hållen.

I teorin kanske. Inte i praktiken är jag rädd.

Permalänk
Medlem

Om pengar inte är huvuddrivkraften finns det massvis med opensource projekt som alltid behöver hjälp.

Vilket du bör välja kan jag inte tipsa om, men kika runt så hittar du något som verkar intressant.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Angående uppdragsgivare-biten: Eftersom du säger att det du kodar för bedrivs utanför arbetstid och med utrustning som jag antar din arbetsgivare inte gett dig så bör det vara fritt fram, då kan dom inte uppge att det är deras så länge det inte är de som gett dig uppdrag att ta fram produkten.

Till kodandet (blev humoristiskt nog autocorrectat till "lidandet")!
Det finns en annan tråd här på forumet där det är några som erbjuder en summa för att ta fram en applikation och som helst ser att det är en svensk utvecklare, det kanske kan vara ett alternativ? Annars kan ju även opensource vara en inkomstkälla.

Skickades från m.sweclockers.com