Veckans fråga: Hur spelar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Spelar inte nästan uteslutande, utan helt uteslutande på PC. Tycker ni borde ha haft med det som alternativ också.

Samma här. Men det har hänt att jag har spelat på mobilen, men det var väldigt länge sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Mobil då?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem

Enbart Pc spel för min del.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Mixar Xbox Gamepass lir och ibland lite Awesomenauts på pc. Tycker konsolen är rätt skön i och med att jag kan fjärrinstallera alla spel samt att det är installerat, uppdaterat och klart när jag vill lira, samt att man slipper fundera över fps och inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Saknar också alternativet "Mest mobil". Nybliven pappa

Kör Hearthstone både på mobil och PC, och Pokémon Go, det är väl vad jag hinner med. Sen lite D3 när det kommer en ny säsong om lillpojken sover tillräckligt långa stunder. WoW och andra mer tidskrävande spel har fått stryka på foten totalt.

Annars har det blivit nästan bara PC på senare år. Har gett bort mitt GameCube till lillebror och bara sparat ett Dreamcast och en PS3, de var kul i början när vi körde mycket Katamari Damacy och co-op i Little Big Planet, men det blev så osocialt när en spelade solo-spel och en mest tittade på eller pillade mobil, så vi har hellre suttit sida vid sida i datorrummet/kommandocentralen, min fru och jag, där vi sitter med 2-3 skärmar vardera plus extra skärmar på gäst-spel-PCs så man både kan spela och surfa eller kolla film samtidigt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Well.... har ett 40-tal unika spelkonsoler (minst och ej räknat Pong kloner etc) men skrik inte konsofanboy för det! Har betydligt mer datorer än så från alla möjliga arkitekturer och generationer, varför låsa sig på ett alternativ när det finns godis över alla?
Ohyggligt roligt att leka mellan plattformar! Har självklart moderna arbetstationer/speldatorer med

Oj vad folk som låser sig på endast nya titlar missar guldklimpar från förr :/

Love em all!

Här är ett berg med primärt Commodore (synligt, i lådorna är massor av annat) som väntar på att hobbyrummet skall bli klart... Någon dag någon dag <3 (blev tillökning med ett barn till så prioriteten är lägre på hobbyrummet)
Berget är större idag då jag införskaffat mer sedan den bilden togs och självklart har jag massor av annat i förråden...

Senaste stora förvärvet var en Apple Pippin spelkonsol, något som få känner till och börjar bli dyra (gick loss på närmare 6K med import/moms etc). Den var NOS (New old stock) och går som en klocka! Nog en av kandidaterna i samlingen som har minst antal spel släppta och ännu färre bra (Jag hävdar att Philips CD-I har fler bra lir) Ritar för närvarande på en minnesexpansion som skall byggas till den

Japp, låser mig inte till en plattform, dreglar över alla. Alla system har något bra att erbjuda om inte annat än intressant arkitektur och uppbyggnad

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Bildexpert

@som99: Jag ser en Atari ST samt en Sega 32X. Det tycker jag är berömmelsevärt.

Permalänk

"Många parkerar bakdelen framför skrivbordet, andra slänger sig i soffan med en handkontroll."

Brukar göra både och, däremot helt uteslutande på PC

Visa signatur

i9 9900KF | Aorus 3080Ti | 32GB 3200Mhz | 3x CQ32G1 | Oculus Rift
Simucube DD | CSP v3's | 8020 aluminium sim-rig

Permalänk
Lego Master

I förekommande fall vid skrivbordet framför datorn, tgb+mus.
Men eftersom jag gick loss på en Nvidia Shield v2 häromsistens blir det ibland faktiskt lite handkontroll-trams i soffan framför TVn, strömmat från speldatorn.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Spelar både på konsol (Xbox One S) samt på PC.

Simulatorer med en massa knappar såsom flyg och tågsimulatorer körs på PC.

Allt seriöst flygande sker på PC där jag har flygkontroller.

Tågsimulatorer brukar funka även med handkontroller men PC är bättre till sådant då den är kraftfullare, vare sig tåg eller flyg är roligt när det hackar sig fram.

Däremot funkar vissa simulatorer som Farming simulator och bilspel typ Forza Horizon bra på Xbox (och PC)med handkontroll.

Men jag har ratt med växelspak och pedaler som funkar på PC så Euro Truck simulator 2 och American Trucksimulator är inte roliga med handkontroll eller mer riktiga bilspels simulatorer.

Å andra sidan funkar GTA V nästan bäst med handkontroll då bil o flygfysiken i det spelet är anpassade till handkontroller där.

Det beror alltså mycket på vad det är för spel som körs, vissa fungerar helt ok på konsol och då är det oftast enklast att spela där.

Andra spel är värdelösa på konsol om de ens finns och då gäller PC

Ska jag casualspela spel av typ Just Cause 3 blir det oftast konsolen, mer avancerade eller krävande spel samt simulatorer körs på pc.

Går hjälpligt att använda Xbox kontroller på bärbara PCen(och stationära PCen) för flygandet men optimalt blir det inte.

Tyvärr är det lite en kostnadsfråga också, en hygglig speldator är dyrare än konsolen och med dagens prenumerationstjänster är det inte ofta jag köper spel till konsolen vilket jag däremot gör till PC. Än så länge hänger mitt Gtx 1070 med hjälpligt på min vattenkylda i7 4790K m 24Gb ram men kommer bli dyrt att uppgradera sig då allt och i synnerhet grafikkorten dragit i väg väldigt prismässigt.

Får se om datorn orkar driva MS nya flygsimulator nästa år, annars tvingas jag uppgradera och då troligen en Ryzen med lite fler kärnor än vad jag har idag då.(har användning för fler kärnor i redigeringsprogrammen)

Kan konstatera att ibland är det enklare att bara dra igång konsolen än att dra igång datorn eller så används redan datorn till annat och då kon jag spela på konsolen under tiden.

Köpte egentligen konsolen för dess UHD Bluray men det visade sig att det är rätt kul och enkelt att spela på den också och man slipper ju merparten av allt tweakande som man gör på PC.

Permalänk

50/50 pc och nintendo switch

Permalänk
Medlem

Spelar 90 % på PC , mycket escape from tarkov sen är de sista 10% ps4/pro xbox one/X jag spelar mest bil spel på. Hade aldrig köpt xbox om jag inte kunnat spela forza Horizon 2. 😂
Men just nu nöter jag NFS Heat på xbox one x i väntan på att min ena dator ska byggas om.
Sen spelar jag på mitt feta gameboy när jag är ute och går då jag är emot mobil spel.😅🙈

Permalänk

100% PC för mig

Om man inte räknar mobil. Då är det bara 95% PC