Vilka TV-frågor har du inför Black Friday?

Permalänk

Budget 7 000 kr

Tja. Är långt ifrån någon bild nörd. Sitter med en kass Netonnet Tv nu en Andersson. I will show myself out ---->...
Söker nu på BF efter en ersättare, mormor har nu en bättre TV än jag själv...
Vilka modeller bör jag leta efter ? 6-7 k i budget

Permalänk

@Laxpudding Du skrev något om att 2019 kunde vara ett mellanår, det hade varit intressant att höra hur snabbt utvecklingen går. Ska man köpa en ny TV nu eller vänta något år?
Jag förstår att det blir lite av en "hur långt är ett snöre" fråga men tex hur länge sedan var dagens mellanklass klassade som toppmodeller.
Det man ser som amatör är hur priserna sjunker men det kan vara så att det förr bara fanns toppmodeller i den storleken och nu säljs det budgetmodeller som kanske inte är bättre. Någon slags fingervisning hade varit uppskattat

Permalänk
Bildexpert 📺

@Albert hall: Kommer att gå igenom detta ganska tydligt. Var gränsen går och vilka modeller som är gränsmodeller.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Hur viktigt skulle du säga betraktningsvinkeln är ?
Vi har tv:n i ett hörn och där jag sitter i soffan så sitter jag med ganska stor sannolikhet utanför de 20° som en VA-panel ger bäst bild.
Vi kan inte ha större än 50" så jag har spanat in mig på att slå till på en samsung QLED QE49QR60 här i veckan.
Är det oceaner bättre upplevelse att sikta in sig på en IPS tv istället när man sitter som jag gör ?
I det fallet tänker jag mig en LG49SM8xxx

Permalänk
Bildexpert 📺

@Cadtekniker: Det är helt klart en tydlig skillnad där den typ av VA-panel som sitter i Q6-serien tappar ganska snabbt i vinkel. Framför tappas långa våglängder först så rött påverkas mest och bleknar. Det släpps igenom en del ljus vilket i sin tur försämrar kontrastförhållandet vilket ger ytterligare blekning/grådassighet.

Om man sedan upplever sig störd av den försämringen? Det är den där öppna frågan som jag inte kan besvara.

Men att försämringen är där och att det sker är utom tvivel. Du får mycket bättre filter på Q80, Q85 och Q90 så där blir det inte lika stor förändring. Och förstås en OLED. SM8 är ganska lämpligt val om du vill hålla dig på 50 tum och under.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack för utförligt svar !
Väntar ivrigt på mastodontartikeln

Permalänk
Avstängd

QLED QE70/60 eller LG OLED B9? Har siktat in mig på 55" på 2 meters avstånd. Lutar mot OLED men finns så många olika signaler på nätet. Sonys AG9 och AG8, samt LG C9 är intressanta också, lite dyrare klassen så vet inte om "det är värt".

Budgeten är max 15000 efter rabatt på black friday (helst mindre), vill ha fler alternativ i portföljen så kanske någon är bra pris på fredag

EDIT: Största anledningen till QLED/LED funderingen är pris och ljusproblemet som OLED verkar ha. Har möjlighet att täcka för fönster utan problem men att behöva sitta i mörker vid TV-tittande är jag tveksam till.

Permalänk
Medlem

Hej, Hoppas denna tråd inte enbart var inför black friday, tänker att den funkar lika bra inför kommande mellandagsrea

Är Samsung The Frame 55" den ultimata tv:n för väggen?
Tänker på att det ingår både No gap wall mount väggfäste, one invisible connection kabel samt tillhörande one connect box.
Vet någon även hur den ser ut utan att köpa till en dyr Samsung ram?

Eller vad finns det annars för alternativ med liknande lösning?

Obs
Jag vill ha en den tätt emot väggen utan synliga sladdar och vill inte ha en tv-bänk under tv:n.

Permalänk
Bildexpert 📺

@marcoso: "The Frame" är formad som en RAM från första början. Den svarar i övrigt mot dina önskemål.