Permalänk
Medlem

IEM lurar tips

Hejsan!
Idag har jag Apple AirPods (lyssnar från en iPhone X) som jag använder mycket varje dag. Väldigt smidiga hörlurar men ett stort problem jag har med dem är att de släpper in för mycket ljud. När jag åker på bussen hör jag bussljudet mer än vad jag hör musiken, det gör att jag hör inte en del ljud. Man kan höja ljudet väldigt mycket men då börjar det skrapa och mina öron kommer att gå sönder.

Krav: Min budget är ~4000kr. Bluetooth är inte ett måste men om det försämrar ljudkvaliteten står jag över. Ljudet ska vara bättre än mina AirPods (inte så svårt antar jag). Ska stänga ut nästan allt ljud (behöver inte vara noice cancellation tekniken). Måste sitta i örat och inte över huvudet. Föredrar om jag slipper en AMP utöver telefonens egna. Ska kunna träna med dem så de måste tåla lite svett.

Vad jag lyssnar med/på:
Lyssnar på en iPhone X där jag har Spotify premium. Lyssnar på mycket rap, pop och elektromusik.

Har kollat på ”Shure SE535”, är de bra eller finns det bättre lurar för liknande pris?

Permalänk
Medlem

Jag har förresten ”Sennheiser PC373D” till datorn och de har utan tvekan bättre ljud än airppodsen. De nya lurarna vill jag att de ska vara bättre än Sennheiser lurarna också, om det är möjligt i den prisklassen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag var mycket nöjd med mina Shure SE535. Fick tyvärr problem med kabeln trots pedantiskt skötsel.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Jag var mycket nöjd med mina Shure SE535. Fick tyvärr problem med kabeln trots pedantiskt skötsel.

Okej. Men det var väl bara att byta till en annan sådan sladd eftersom de är ersättningsbara. Är de i övrigt bra? Värda 4000kr? Använder du dom fortfarande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugo0814:

Okej. Men det var väl bara att byta till en annan sådan sladd eftersom de är ersättningsbara. Är de i övrigt bra? Värda 4000kr? Använder du dom fortfarande?

Jag reklamerade dem och tog pengarna istället. Tyckte det var vanskligt att ha så dyra lurar i fickan och oroade mig ibland för stöld. Personligen tycker jag att de är värda sitt pris. Minuspoäng för kabeln och att öronsnäckorna började skava 3+ timmars lyssning in per gång. Ganska bastunga. Man ska vara medveten om att de mår bäst med högupplösta musikfiler.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Jag reklamerade dem och tog pengarna istället. Tyckte det var vanskligt att ha så dyra lurar i fickan och oroade mig ibland för stöld. Personligen tycker jag att de är värda sitt pris. Minuspoäng för kabeln och att öronsnäckorna började skava 3+ timmars lyssning in per gång. Ganska bastunga. Man ska vara medveten om att de mår bäst med högupplösta musikfiler.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej. Tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Slutade med att jag köpte Shure SE535. Tycker hittils att de är riktigt bra, framförallt med appen "Sonarworks True-Fi" som länkar med spotify. Har inte testat någon lossless fil än dock. Appen gör underverk då man kan justera bas, eq mfl. Rekommenderar starkt.

Hör verkligen ingenting av omgiven när jag har rätt skumproppar på hörlurarna. Vilken uppgradering!

Tack @hattifnatten för alla tips!

Permalänk

@hugo0814:

Jag hoppar in här då jag har snubblat in på dessa SE535 i sökande efter nya in ear. Använder du dem fortfarande och vad tycker du om dem? Har du lyssnat mycket med andra hörlurar sen du skaffade dessa? Hur är de jämförbart mot andra in ear? Tycker du att de är värda sitt pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jurkelized:

@hugo0814:

Jag hoppar in här då jag har snubblat in på dessa SE535 i sökande efter nya in ear. Använder du dem fortfarande och vad tycker du om dem? Har du lyssnat mycket med andra hörlurar sen du skaffade dessa? Hur är de jämförbart mot andra in ear? Tycker du att de är värda sitt pris?

Förlåt för det lite sena svaret här men det här vad jag tycker. Det jag ville ha hörlurarna till var, åka buss, använda dom i skolmiljö och stryrkträna. Problemet för mig var att de isolerar EXTREMT mycket ljud. Har du dom ipluggade i öronen och spelar låg musik hör du verkligen ingenting från omgivningen. Detta gjorde att jag aldrig kunde använda dom utomhus eller bland andra eftersom att trycka in dom i öronen var inte direkt enkelt, och att få den perfekta passformen tar en stund. Så det var jobbigt att ta i och ur dom så ofta varje gång en vän skulle säga något.

Ljudet är dock fenomenalt och har aldrig hört bättre ljud från några hörlurar någonsin tidigare samt efter. De jag jämfört med är Apple Airpods och Bose QC35 II. Och dessa är extremt mycket klarare och djupare bas på. Om du bara är ute efter en ljud upplevelse så kan jag rekommendera dessa men för vardagligt användande var dessa inget för mig.

Dessa isolerar mer än vanliga öronproppar eller hörselkåpor.

Hoppas det besvarade dina funderingar Annars svarar jag gärna på mer

Permalänk

@hugo0814: Ja tack för svar. Då är jag med på banan.

Permalänk

blivit tipsad om att Sony WH-1000XM3 ska vara bra

Permalänk

@RoseSniper:

Ja jag har också hört att de genomgående fått bra kritik. Men för min del är det in-ear som gäller.

Permalänk
Medlem

Nytt tips. Jag Köpte ett par Sony WF-1000XM3 för cirka 1800 kronor på Black Friday och är nöjd med dem. Passar troligen inte alla öron men låter bra och brusreduceringen fungerar över förväntan. Hörde exempelvis inte tågets skrammel när jag åkte med SJ och batteritiden ligger faktiskt på cirka 6 timmar med brusreducering på.

Telefonsamtal fungerar tyvärr inte bra, man måste vara i ett tyst rum om mottagaren ska höra vad jag säger. Men musikkvalitén överväger detta då jag har dem för musikens skull. Laddningsfodralet är något större än Airpods motsvarighet. Den passar dock ypperligt i innerfickan på jackan och om det är någon som undrar ytterligare saker så är det bara att höra av sig.

Ljud 5/5
Kvalitet 4/5
Passform 3/5
Batteritid 5/5

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Ska prova dom från Sony för 1800kr, tack för tips!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har testat en del IEMs och de jag gillar bäst är Yamaha EPH-100 samt ett par från JVC som jag tyvärr glömt namnet på (edit JVC HA-FXD80-Z hette de!).
Köpte mina Yamaha efter att jag tappade mina JVCs och tycker att de gör ett likvärdigt jobb.

Viktigaste för att stänga ute ljudet är ett par bra "kuddar" till dina monitorer. Jag kör alltid med "kuddar" från Comply Foams, de kostar en del och man måste byta ut dem efter ett tag när skumgummit börjar lossna men de stänger ute allt ljud.

Lade till namnet på JVC-lurarna