Nytt grafikkort eller ny dator

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort eller ny dator

Hej.

Mitt grafikkort har slutat att fungera. Spelar inte överdrivet mycket längre men blir någon gång i veckan och det är PUBG som jag spelar mest. Jag kan inte mycket om datorkomponenter och skulle därför behöva hjälp.

Specs:
AMD r290x 4 gb
i5 4690 k ( OC till 4.5)
gigabyte ga-z97x-gaming 3
16 gb ram 1600 mhz
Fractal Design Integra 650 W

Kan jag köpa nytt graffikkort eller ska jag fundra på att köpa en ny dator?

mvh

Permalänk
Medlem

Du kan ju göra antingen eller. Men köp ett kort som du vill använda sen också i ditt nya bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av empah:

Hej.

Mitt grafikkort har slutat att fungera. Spelar inte överdrivet mycket längre men blir någon gång i veckan och det är PUBG som jag spelar mest. Jag kan inte mycket om datorkomponenter och skulle därför behöva hjälp.

Specs:
AMD r290x 4 gb
i5 4690 k ( OC till 4.5)
gigabyte ga-z97x-gaming 3
16 gb ram 1600 mhz
Fractal Design Integra 650 W

mvh

Vad är din budget och vad för typ av skärm har du? Har du 1080p skärm så är ett GTX 1660 med eller utan super varianten eller AMD RX 5500. Har du 1440p skärm så är det lägsta RTX 2060 super eller 5700 XT som gäller.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Vad är din budget och vad för typ av skärm har du? Har du 1080p skärm så är ett GTX 1660 med eller utan super varianten eller AMD RX 5500. Har du 1440p skärm så är det lägsta RTX 2060 super eller 5700 XT som gäller.

Har en 1080 skärm har inga planer på att skaffa en ny. Tänker Max 3000 men gärna billigare om det finns

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Håller med @NightFred.

1660 Ti eller Super är nog ett bra köp för dig.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av empah:

Mitt grafikkort har slutat att fungera.

På viket sätt funkar det inte?
Ingen bild, ostabilt eller artefakter?
Testa ta ur och sätta i det igen.
Om det är ostabilt eller ger artefakter kan du testa att underklocka det eller ge det mer ström.
Du verkar ju ha haft problem med grafikkortet förut och lyckats lösa det!

Skrivet av empah:

Börja med att köpa ett nytt grafikkort och se om du inte nöjer dig med den skillnaden.
Gör du inte det kan du ju testa att uppgradera processorn till en i7 4790K.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

På viket sätt funkar det inte?

Började för någon vecka sedan. Skärmen blev svart "no singnal detected". Installerade om Windows och installerade grafikkortet på nytt. Fungerade igen i några dagar sedan började det strula genom att spelen låste sig och tex när jag kollade på youtube så frös datorn sig och blinkade svart i ca 1 sekund. Installerade om windows igen då vid förra installationen låste sig daton, jag tänkte att det kunde vara orsaken. Datorn fungerade igen några dagar utan några som helst problem, och igår när jag skulle spela på kvällen låste sig alla spel direkt när jag startade spelen. Datorn fungerade några timmar innan. Har provat att tag bort och sätta tillbaka grafikkortet igen, provat andra kablar, samt återställt OC på cpun.

Nu använder jag mig av moderkortets "grafikkort" och märker inga problem med tex youtube. Kan även starta upp spelen utan att spelet låser sig.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av empah:

Började för någon vecka sedan. Skärmen blev svart "no singnal detected". Installerade om Windows och installerade grafikkortet på nytt. Fungerade igen i några dagar sedan började det strula genom att spelen låste sig och tex när jag kollade på youtube så frös datorn sig och blinkade svart i ca 1 sekund. Installerade om windows igen då vid förra installationen låste sig daton, jag tänkte att det kunde vara orsaken. Datorn fungerade igen några dagar utan några som helst problem, och igår när jag skulle spela på kvällen låste sig alla spel direkt när jag startade spelen. Datorn fungerade några timmar innan. Har provat att tag bort och sätta tillbaka grafikkortet igen, provat andra kablar, samt återställt OC på cpun.

Nu använder jag mig av moderkortets "grafikkort" och märker inga problem med tex youtube. Kan även starta upp spelen utan att spelet låser sig.

Då är det uppenbarligen något fel på grafikkortet eller dess drivrutiner.
Testa att avinstallera drivrutinerna till det, finns speciella program för det. Sen installerar du drivrutinerna på nytt.
Funkar inte det så testa att sänka klockfrekvensen under den som är från fabrik, säg kanske 500 MHz eller så lågt den går.
Funkar inte det så ha kvar den där nere men testa att både sänka och höja strömmen.
Funkar inget av det kan du testa att lägga in det i ugnen.
Funkar inte det så får du sälja kortet som defekt för en hundralapp vara glad att du bara förlorat kanske tre eller fyra hundra gentemot om det hade funkat och köpa ett nytt.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Tack för svar ska prova med äldre drivrutiner annars slänger jag in skiten i ugnen !