Plötsliga skador i Macbook Air (2017-modell) - Åtgärder?

Permalänk
Medlem

Plötsliga skador i Macbook Air (2017-modell) - Åtgärder?

Går rakt på sak. Tidigare idag när jag öppnade min Macbook upptäckte jag att skärmen fått ränder eller hade en helt annan färg än resten av skärmen (Jag vet inte vad detta kallas, kolla bilderna jag bifogat för att förstå). Detta skedde helt plötsligt. Jag stängde bokstavligen ner locket och minuten efter när jag tog upp locket igen så såg det ut såhär. Jag sökte på nätet för lösningar på problemet, men min vän sa att det förmodligen är i (hårdvaran), och knapptryck, stänga av datorn m.m är inte lösningen. Han sa däremot att om jag tryckte på skärmen där problemet finns så kan det rätta till sig. Sagt och gjort, däremot blev det bara värre (se utvecklingsstadiet från bild 1 till bild 2). Nästa gång jag öppnade datorn stötte jag på ytterligare ett problem. Nu hade jag plötsligt fått en grön vertikal linje som sträcker sig längst hela skärmen. Jag antar alltså att det bara blir värre.

Datorn fick jag i början av september 2019, så den är inte gammal. Jag har inte heller stött på några andra problem. Det enda jag kan komma på är att ena hörnet fick en liten buckla (metalldelen på locket), men det var strax efter att jag fått den. Dock ska det noteras att bucklan befinner sig i samma hörn som ränderna som uppstod. Det kanske inte är ett sammanträffande? Det känns dock som att jag borde se problemet direkt när jag orsakade skadan, inte flera månader senare.

I vilket fall, vad ska jag göra åt detta? Datorn köpte jag i samband med gymnasieskolstarten, den var alltså försedd av skolan, och jag betalar årligen en faktura till skolan för datorn. I kontraktet jag skrev på står det att jag som elev ska stå för eventuella skador på datorn, iofs om det orsakats av mig "medvetet". Jag vet inte riktigt var gränserna går. Om det skulle vara jag som får stå för reparationen av datorn, kommer mitt försäkringsbolag in då eller hur fungerar det? Jag tror knappast att jag fått till någon Apple Care, men jag är inte helt säker.
Jag ska ta kontakt med skolans IT-ansvarig imorgon och där får jag antagligen mer information, men jag skulle uppskatta att få höra av er vad som borde göras. Finns det kanske mot förmodan någon lösning som inte kräver en reparation eller köp av helt ny dator?

Mac model: Macbook
Air 2017 modell (13.3" /i5 / 8 GB

Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4

Permalänk
Medlem

Den skärmen ser rätt så skadad ut och vad jag tror så måste den bytas ut.
Om skolan nekar att stå för reparationen så kan du kolla upp med din hemsförsäkring om den täcker sådant här via ex drulleförsäkringen.
https://www.icaforsakring.se/tips-rad/fritid/vad-ar-drullefor...

Permalänk
Medlem

@llucass: Jag skulle inte försöka laga den själv. Om jag uppfattat det rätt så går du fortfarande på skolan som du fått datorn av? Prata med dom först isf, ofta brukar dom vara snälla Annars skulle jag tro att det blir ett försäkringsärende, och då får du nog räkna med att betala minst självrisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Den skärmen ser rätt så skadad ut och vad jag tror så måste den bytas ut.
Om skolan nekar att stå för reparationen så kan du kolla upp med din hemsförsäkring om den täcker sådant här via ex drulleförsäkringen.
https://www.icaforsakring.se/tips-rad/fritid/vad-ar-drullefor...

Skrivet av riiitzzz:

@llucass: Jag skulle inte försöka laga den själv. Om jag uppfattat det rätt så går du fortfarande på skolan som du fått datorn av? Prata med dom först isf, ofta brukar dom vara snälla Annars skulle jag tro att det blir ett försäkringsärende, och då får du nog räkna med att betala minst självrisken.

Skolan har nog fortfarande försäkring på den. Ta det via dem först och främst och se vad priset blir!
Dem har oftast väldigt förmånlig försäkringspremie och eller så tar de det pro bono (oftast inte dock). Skadan måste dock ha skett till, i eller från skolan (räcker att nämna det).

Efter det så är det hemförsäkring / drulle om nu inte skolan sköter det.
Självrisk privat brukar ligga på 1500ish och via skolan helt olika. 900kr hade vi där jag gick och det vet jag för att jag gjorde min praktik på skolans IT-avdelning. Vi fick in en Macbook som var överkörd av en buss (såg ut som ett U) men eleven hävdade att den låg i skåpet över helgen. Vi skrattade gott åt han och nämnde att han bara behöver säga sanningen så löser man det.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Efter det så är det hemförsäkring / drulle om nu inte skolan sköter det.
Självrisk privat brukar ligga på 1500ish och via skolan helt olika. 900kr hade vi där jag gick och det vet jag för att jag gjorde min praktik på skolans IT-avdelning. Vi fick in en Macbook som var överkörd av en buss (såg ut som ett U) men eleven hävdade att den låg i skåpet över helgen. Vi skrattade gott åt han och nämnde att han bara behöver säga sanningen så löser man det.

Känns bara drygt att få betala för en skada som var helt okontrollerad och som skedde helt plötsligt (såvida det inte berodde på bucklan som tillkom flera månader innan detta, något som är osannolikt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av llucass:

Känns bara drygt att få betala för en skada som var helt okontrollerad och som skedde helt plötsligt (såvida det inte berodde på bucklan som tillkom flera månader innan detta, något som är osannolikt).

Det förstår jag, skador på skärm kan dock ske och bli sämre efterhand så som du säger kan det bero på bucklan ändå.
Oavsett så kolla med skolan, men då det finns en buckla (fysisk skada) så kommer nog försäkringen att säga att det är olycksfall / självförvållat och ej kunna dra det på nån sorts garanti eller dylikt. Det är nog ändå bästa vägen att gå oavsett och hen som jobbar på IT kommer kunna hjälpa dig mot bästa valet. Och vem vet, de kanske bara rakt av byter ut den / lagar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av llucass:

Känns bara drygt att få betala för en skada som var helt okontrollerad och som skedde helt plötsligt (såvida det inte berodde på bucklan som tillkom flera månader innan detta, något som är osannolikt).

Råkade tappa en laptop en gång ifrån bords höjd , fick en buckla i sidan vid usb portarna och start knappen men ett halvår senare så fick jag en fin grön rand rakt över skärm så kan nog vara så att det som hände några månader innan skadad skärmen med men uppvisades senare.

Permalänk

Kolla definitivt med skolan innan du själv påbörjar några försök att "laga" den själv. Det värsta som kan hända att du får ett nej och då kontrollerar du med det försäkringsbolag ni har hemsförsäkringen i.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Lite nyfiken, har skolan svarat än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiitzzz:

Lite nyfiken, har skolan svarat än?

Yes, datorn är inlämnad och skärmen kommer bytas ut. Slutar med att jag får betala självrisk, förmodligen på 1000 kronor.

Pratade med expeditionen i skolan och visade dem datorn. Jag berättade att jag inte vet hur det hade skett, vilket var sant. De sa att jag var tvungen att försöka komma på hur den förstörts för att min försäkring skulle täcka det. Annars skulle jag få stått för alla kostnaderna själv (osäkert varför). Så jag sa att det kunde ha att göra med bucklan som befinner sig i närheten av tryckskadan. De skrev alltså det i rapporten att det var en olyckshändelse. Sedan lämnade jag in datorn på Mstore (vilket skolan hänvisade till), och nu väntar jag på reparation. Har ännu inte fått någon faktura, men enligt kontraktet jag skrev på för datorn står det att ”vid skada är självrisken 1000 kr”. Får se vad som händer. Har ingen reservdator så jag får använda penna och block som på den gamla goda tiden.

Skickades från m.sweclockers.com