Plötsliga skador i Macbook Air (2017-modell) - Åtgärder?
Går rakt på sak. Tidigare idag när jag öppnade min Macbook upptäckte jag att skärmen fått ränder eller hade en helt annan färg än resten av skärmen (Jag vet inte vad detta kallas, kolla bilderna jag bifogat för att förstå). Detta skedde helt plötsligt. Jag stängde bokstavligen ner locket och minuten efter när jag tog upp locket igen så såg det ut såhär. Jag sökte på nätet för lösningar på problemet, men min vän sa att det förmodligen är i (hårdvaran), och knapptryck, stänga av datorn m.m är inte lösningen. Han sa däremot att om jag tryckte på skärmen där problemet finns så kan det rätta till sig. Sagt och gjort, däremot blev det bara värre (se utvecklingsstadiet från bild 1 till bild 2). Nästa gång jag öppnade datorn stötte jag på ytterligare ett problem. Nu hade jag plötsligt fått en grön vertikal linje som sträcker sig längst hela skärmen. Jag antar alltså att det bara blir värre.
Datorn fick jag i början av september 2019, så den är inte gammal. Jag har inte heller stött på några andra problem. Det enda jag kan komma på är att ena hörnet fick en liten buckla (metalldelen på locket), men det var strax efter att jag fått den. Dock ska det noteras att bucklan befinner sig i samma hörn som ränderna som uppstod. Det kanske inte är ett sammanträffande? Det känns dock som att jag borde se problemet direkt när jag orsakade skadan, inte flera månader senare.
I vilket fall, vad ska jag göra åt detta? Datorn köpte jag i samband med gymnasieskolstarten, den var alltså försedd av skolan, och jag betalar årligen en faktura till skolan för datorn. I kontraktet jag skrev på står det att jag som elev ska stå för eventuella skador på datorn, iofs om det orsakats av mig "medvetet". Jag vet inte riktigt var gränserna går. Om det skulle vara jag som får stå för reparationen av datorn, kommer mitt försäkringsbolag in då eller hur fungerar det? Jag tror knappast att jag fått till någon Apple Care, men jag är inte helt säker.
Jag ska ta kontakt med skolans IT-ansvarig imorgon och där får jag antagligen mer information, men jag skulle uppskatta att få höra av er vad som borde göras. Finns det kanske mot förmodan någon lösning som inte kräver en reparation eller köp av helt ny dator?
Mac model: Macbook
Air 2017 modell (13.3" /i5 / 8 GB