Borde jag har olika Raspberry Pies för Plex Media Server och Smarta hem hub?

Permalänk
Medlem

Borde jag har olika Raspberry Pies för Plex Media Server och Smarta hem hub?

Jag har nyligen satt upp en Plex Media Server och Conbee II/Deconz/några sensorer på en Raspberry Pi 3+.

Igår lärde jag mig att Home Assistant är ett program man vill ha. Jag förstod det vidare som att det är mycket enklare att få allt att funka om man installerar en OS-image istället för att använda Raspbian. Stämmer det? Då börjar det kanske bli lite krångligt att ha en och samma RPi till media server och home automation.

Tänk att jag vill minimera tiden jag lägger på att få saker att funka. Borde jag i så fall ha två Raspberry Pies, en för media server och en för smartahemgrejer?

Jag tänker i så fall att följande system kanske vore bra, får gärna feedback på det:

För hemautomation
Raspberry Pi 4
extern SSD (ska tydligen vara bra för Home Automation läste jag)

För media
Raspberry Pi 3+
extern magnetisk disk

Permalänk

Svar ja, du borde köra de olika tjänsterna/applikationerna på olika enheter för undvika konflikter och misstag, m.m. (inom IT-yrket kallar vi det för "separation of duties" och på jobbet gäller det både för tekniker och tjänsterna/applikationerna som rullar på servrar). Konsolidering är oftas inte värt besvären som de kan orsaka.

Mitt tips är dock att köpa en Synology NAS med Intel-CPU för då kan du inte bara köra Plex Media Server på den som applikation utan även köra Hass.io med Home Assistant som en VM (Virtuell Maskin). Sant att Synology NAS modellerna med Intel-CPU inte är billiga med de är värt investeringen, och om du köper en av de bättre modellerna så borde den räcka till och hålla i väldigt många år.

Behåll sedan deCONZ på din existernade Raspberry Pi 3 och låt Home Assistant kommunicera med deCONZ över nätverket. Om du vill få din Raspberry Pi 3 med deCONZ lite mer stabil kan du köra Linux på den ifrån USB SSD eller vanligt USB-minne (då allt USB är bättre än SD-kort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anter:

Jag förstod det vidare som att det är mycket enklare att få allt att funka om man installerar en OS-image istället för att använda Raspbian. Stämmer det? Då börjar det kanske bli lite krångligt att ha en och samma RPi till media server och home automation.

Det är lite av en tolkningsfråga. Det finns dels Home Assistant, och dels Hass.io. Det är samma mjukvara i grunden men Hass.io är en färdigbyggd 'application' med allt från os till mjukvara, som du flashar in på Piens minneskort. Home Assistant måste du installera själv. Det är otroligt rörigt dokumenterat och folk kallar ibland hassio för home assistant och vice versa så de många men små skillnader som finns får du i princip chansa dig till..

Kör du Hass.io kommer du inte kunna köra något annat på din Pi. Kör du Home Assistant kommer du kunna, men antagligen inte vilja eftersom både mediaserver och home assistant är rätt krävande för en liten pi.

Skrivet av anter:

För hemautomation
Raspberry Pi 4
extern SSD (ska tydligen vara bra för Home Automation läste jag)

Det låter klokt, men känner du till varför SSD är bra för hemautomation? Kort och gott så innebär all loggning mycket skrivning till SD-kortet. Lagrar du databasen på SD-kortet kommer det slitas ut. Jag lyckades bränna ett på ett halvår med lite för livliga skrivningar 24/7.
SSD har samma 'problem', att de klarar en viss mängd skrivningar, men har mycket längre livslängd än ett SD-kort.
Du behöver alltså inte köra en SSD, och du behöver heller inte någon högpresterande, men de är rätt praktiska med tanke på storlek o.s.v.
Och om du heller inte lägger databasen, loggfiler m.m. på SSDn så kommer den inte tillföra någonting så det tillför ju lite extra jobb jämfört med att bara ha backuper på SD-kortet och flasha om det när det skiter sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Det är lite av en tolkningsfråga. Det finns dels Home Assistant, och dels Hass.io. Det är samma mjukvara i grunden men Hass.io är en färdigbyggd 'application' med allt från os till mjukvara, som du flashar in på Piens minneskort. Home Assistant måste du installera själv. Det är otroligt rörigt dokumenterat och folk kallar ibland hassio för home assistant och vice versa så de många men små skillnader som finns får du i princip chansa dig till..

Kör du Hass.io kommer du inte kunna köra något annat på din Pi. Kör du Home Assistant kommer du kunna, men antagligen inte vilja eftersom både mediaserver och home assistant är rätt krävande för en liten pi.

Det låter klokt, men känner du till varför SSD är bra för hemautomation? Kort och gott så innebär all loggning mycket skrivning till SD-kortet. Lagrar du databasen på SD-kortet kommer det slitas ut. Jag lyckades bränna ett på ett halvår med lite för livliga skrivningar 24/7.
SSD har samma 'problem', att de klarar en viss mängd skrivningar, men har mycket längre livslängd än ett SD-kort.
Du behöver alltså inte köra en SSD, och du behöver heller inte någon högpresterande, men de är rätt praktiska med tanke på storlek o.s.v.
Och om du heller inte lägger databasen, loggfiler m.m. på SSDn så kommer den inte tillföra någonting så det tillför ju lite extra jobb jämfört med att bara ha backuper på SD-kortet och flasha om det när det skiter sig

Tack för mycket bra information som jag inte ens frågade om. Jag tycker att det låter som att jag borde kolla möjligheten att spara hassio loggning på en magnetisk usb drive.

Skickades från m.sweclockers.com