Permalänk
Medlem

Byte från PC till Mac

Hejsan!
Jag är så trött på problem med Win 10.Är Mac mycket stabilare utan problem?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Vad för problem har du med windows 10?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

En dator är en dator är en dator.

Du kommer stöta på problem mer eller mindre oberoende hårdvara och mjukvara.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av iller:

En bil är en bil.

Istället för ordet bil så kan man insätta valfritt ord som fru, tv etc..

Såklart olika datorer är olika problemfria. Idag ligger väl chromeos bra till då dessa datorer brukar sköta sig själva. En mac däremot är svindyr om man ska ha i dagens mått bra hårdvara. Många säger att de absolut inte gör ett skit på datorn mer än att använda webbläsaren och då klarar sig på de svagare macarna. Men varför då välja mac framför PC?

Så mac kan vara bra för vissa grupper med mycket pengar och som gör vissa saker på deras dator. Felet med TS fråga är att hen frågar en generell fråga på något som det ej finns ett generellt svar på som gäller för alla.
T.ex frågan: Ska jag köpa en mountainbike eller en racingcykel. Ja det finns inget generellt svar som gäller för precis alla på denna fråga.

Permalänk
Sötast

Medans man kanske blir av med ett problem så är det möjligt att man får ett nytt om man helt byter plattform.

Du kan ju räkna flera månaders upplärning på Mac om du inte redan använt det mycket, vilket kan vara minst lika om inte mer frustrerande.

Win10 på en väloljad hårdvara fungerar faktiskt ganska bra rent generellt, även om jag inte är bästa vän med operativsystemet i sig.

Jag petar en del i Linux men blir lika lack varje gång jag blir av med massor av batteritid

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Inception

Det finns för- och nackdelar med både Windows och macOS. I princip omöjligt för oss att svara på ifall det passar dig när vi inte vet vilka användningsområdeneller syfte du använder datorn till. I slutändan är det nog mest subjektivt vilket operativsystem som är "bäst".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

vad är ostabilt? Jag kör Osx/linux/win vet inte om nån är ostabil direkt.

Föredrar dock nix OS men det är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja påstå att om du upplever stabilitetsproblem så är något fel, oavsett vilket OS du sitter på. Windows har väl haft en del strul med uppdateringar och drivrutiner nu ett tag, har jag läst, men i övrigt ska väl Win10 rulla på stabilt och utan problem rent generellt?

Jag föredrar MacOS, men kan omöjligen säga om det är mer stabilt än Win10 utan att veta mer om dina problem.

Visa signatur

---

Permalänk
Inaktiv

Kört alla Windows sedan 1.0. I höjd med 8 tröttnade jag på det eviga strulandet och gick över till Mac. Trots inlärningskostnaden så har det gått med REJÄL vinst. Mycket mindre strul. Mer tid till produktivt arbete. Ett proffsigare OS helt enkelt.

Måste fortfarande köra Windows 10 ibland och det är alltid samma visa. Windows förhållande till användaren känns som tonåringens attityd till sex, massor med entusiasm för att vara till lags men ingen större koll på hur man egentligen gör. Det är väldigt mycket tröttsamt fipplande som man skall ha tålamod med.

Detta är ett attitydproblem hos ett i grunden marknadsdrivet företag. Ovanpå det har vi det mera strukturella problemet med att man inte har någon större kontroll på hårdvaran man kör på.

Permalänk
Medlem

Saken är att på min bärbara så slutade MS store och bilder fungera, den säger att det är fel sökväg när jag försöker öppna filerna.
Detta hände efter 1909 updaten,Har så mycket på datorn så jag vill inte göra en clean install utan prövade ominstallation men behåll mina filer men problemet är fortfarande kvar.

Jag tänkte om en av dom billigaste MAC för surf och streaming skulle vara mer stabilt.

Om man jämför en MAC med PC Win 10 rakt av,Vad är den största skillnaden?

Ursäkta att jag inte specificerade frågan bättre,men jag höll på att ge upp denna HP bärbara.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Punchboll:

Saken är att på min bärbara så slutade MS store och bilder fungera, den säger att det är fel sökväg när jag försöker öppna filerna.
Detta hände efter 1909 updaten,Har så mycket på datorn så jag vill inte göra en clean install utan prövade ominstallation men behåll mina filer men problemet är fortfarande kvar.

Jag tänkte om en av dom billigaste MAC för surf och streaming skulle vara mer stabilt.

Ursäkta att jag inte specificerade frågan bättre,men jag höll på att ge upp denna HP bärbara.

spara alla viktiga filer på en extern disk och gör en ren installation.

macOS är ganska skönt att använda om man vill bara slösurfa, kolla yt, netflix och liknande samt att macbook har helt UNDERBAR trackpad <3 Betydligt bättre än min surface pro 4^^

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv

Har kört både OS x och Windows och de är lika mycket problem med bägge, numera kör jag Windows 10 och har inte haft några som helst problem på flera år, funkar perfekt, min Far däremot som kör Mac har problem hela tiden, senast var de nyaste uppdateringen som gjorde att hans scanner slutade fungera, fanns inga drivrutiner och de slutade med att han var tvungen att köpa en ny för den var för gammal och nu idag skulle jag hjälpa till att ominstallera OS X på hans mac book air och de gick inte för den var för gammal, enda sättet är att installera de OS som följde med, men då måste man fixa en extern cd läsare, Mac är skit, blir så förbannad varje gång man ska hålla på, du äger inte din Apple produkt utan de är Apple som äger den och de är dom som bestämmer vad du får göra.

Permalänk
Medlem

Nackdelen med Mac laptops är att de ”nya” tangentborden suger. Såg dock nån youtube att de absolut nyaste laptopsen fått feedback igen och en riktig Escapeknapp. Om det nu är laptop du kollar på.

Det skönaste med OS X är att det finns vettiga terminalhanterare så man kan vara produktiv. Funkar också bra att slösurfade med.

Permalänk
Avstängd

Att säga man ska byta från PC till mac är ju ungefär som att säga man ska byta från en personbil till en V70.

Apple är en tillverkare av datorer, och även om man förr med uttrycket PC lite slarvigt oftast menade IBM-kompatibel dator så var ju även en mac en persondator (PC). Sen de gick över till intel x86 kompatibla processorer strax efter milleniumskiftet så är de ju även med de slarvigaste defenitioner en PC.

Du kan installera windows eller linux på en mac, och du kan installera macOS på en Dell (även om apple försöker försvåra det).

Frågan borde vara "byta från Windows till macOS", PC är långt ifrån synonymt med windows, 1 av mina 4 PC i hemmet använder windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Den största skillnaden du troligtvis kommer upptäcka med en gång är att det grafiska användargränssnitten är olika. Det är även andra väldigt stora skillnader t.ex. filhantering eller stöd för tredjepartsprogram då det som sagt är två av varandra oberoende operativsystem. Nu har jag bara tagit upp några av de skillnader som jag tror du kommer stöta på tidigt och som är relevant för en vanlig konsument.

Det bästa sättet är väl helt enkelt att prova på en Mac själv om du är intresserad och skapa en egen åsikt? Är du medlem på exempelvis NetOnNet Klubbhyllan så får du öppet köp i hela 90 dagar. Det bör vara tillräcklig lång tid för att iallafall känna lite på operativsystemet?

https://www.netonnet.se/Search?query=mac

Permalänk
Medlem

@Punchboll: Att 90% av program som finns på Windows inte finns till Mac och allt som har med spel att göra fungerar mycket sämre

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G502X Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lambdan:

@jorgen69: Att 90% av program som finns på Windows inte finns till Mac och allt som har med spel att göra fungerar mycket sämre

Samt drivrutiner till tillbehör är extremt begränsat.

Permalänk

Fönsterhantering, kortkommandon och filhantering är väl dom största skillnaderna för en vanliga svensson-användare som mest slösurfar och redigerar lite bilder.

Frugan har efter 2 år på mac fortfarande inte lärt sig motsvarigheten till ctrl + c och print screen samt hur man minimerar/maximerar fönster och varför man inte kan alt tabba mellan 2 chrome fönster. Och då är hon utbildad civilingenjör 🤷‍♂️

Visa signatur

MacBook Pro Retina, Mac Mini, iPhone, iPad, iPod, Apple TV, Apple Cinema Display

Permalänk
Avstängd

Jag köpte en MacBook Air 13" sommaren 2013. Idag använder jag fortfarande den till programmering och vad jag än hittar på. Givetvis inget spelande. Har behövt byta batteri (i somras). Men annars håller den fortfarande bra!

Permalänk
Medlem

Apples stora fördel är väl att de tillverkar både hårdvaran och mjukvaran och det finns ett begränsat antal hårdvarukonfigurationer. En pc kan ju bestyckas på oändligt antal sätt....

Permalänk
Benchmaskin 🍞

För bärbart gillar jag Mac betydligt mer, men det är till stor del pga deras trackpad som fortfarande är flera år före alla andra bärbara datorer. Annars skulle jag säga att båda operativsystemen har sina olika för- och nackdelar, så mycket hänger på tycke, smak och spargris.

Permalänk
Avstängd

Innan jag skulle börja köpa nya datorer och byta operativsystem hade jag analyserat "problemen" först då erfarenheten säger att sättet datorn används på (samt i en del fall vilken dator som valts) är avgörande snarare än plattformen.

Om problemen är av typen "kör Chrome helt utan säkerhetsåtgärder och klickar på alla popups och laddar ner från Download.com och nu är datorn långsam" är första åtgärden inte en ny burk med nytt operativsystem utan snarare en kunskapsuppgradering.

Så en analys av "problemen" är ett rekommenderat första steg. Köper man en Mac och sedan fortsätter med liknande användarmönster (oskyddad webbläsare, klickar på alla popups, installerar alla fina program som rekommenderas såsom MacKeeper, Download Accelerators samt noll underhåll av datorn) kommer det att bli omfattande problem med tiden.

Det är en missuppfattning att en Mac är "problemfri" och att man genom att köpa den "slipper" de s.k "problem" man anser sig ha i Windows (ett klassiskt fall är en Windowsburk köpt på Elgiganten för 3995 kronor med Home Edition proppat med bloatware samtidigt som man är en ivrig popupklickare och kör Chrome men nu fått för sig att skaffa en Mac i tron att den skall lösa alla problem utan att man som användare behöver uppgradera sig själv).

Jag skulle snarare rekommendera en ChromeBook om man känner att man vill "klicka runt" på allt och tycker att det är "datorns fel" om den "inte tål" alla installationer av alla möjliga "bra-att-ha-program" man hittar.

Att köpa en Mac med "underhållsfri" samt "problemfri" som huvudargument är ingen rekommenderad väg att vandra eftersom det är en olämplig ingångsvinkel då det är lite som att försöka hitta ett "underhållsfritt" fordon. Datorer kräver att de sköts om för att fungera bra.

Permalänk

Har du möjlighet så köp en begagnad Macbook Pro och testa. En Macbook Pro från 2013-2014 slår dom flesta av dagens laptops vad gäller hållbarhet, byggkvalitet, tangentbord och pekplatta. Håll dig borta från 2015-2018 modellerna med "butterfly"-tangentbord (Dessa går ofta sönder)

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Bara priset gör att jag kör PC i stället för Mac. Samma sak med telefon. Jag hatar andriod och skulle köoa Apple om de vore prisvärda.
När det gäller paddor är valet enkelt: iPad!