KÖPRÅD: Bärbar dator som klarar att redigera videos

Permalänk

KÖPRÅD: Bärbar dator som klarar att redigera videos

Tjenare!

I nuläget sitter jag och redigerar videos på en stationär dator, men eftersom jag sysslar med youtube med en annan person så är vi två personer som ska kunna redigera videos. Därför är tanken att den andre ska köpa sig en dator för att kunna redigera videos, men även kunna spela "lätta spel", typ som CS GO, overwatch. Därför är vi inne på en bärbar dator och inte någon Mac eller så.

Har ni några tips på en bärbar dator som är lämplig för att redigera videos, spela lite lätta spel. Runt prisklass 10-15.000 kr.

Jag har själv kikat igenom såklart sidor för lämpliga bärbara datorer, men jag vill inte direkt säga att jag är "kunnig" inom datorer eller liknande. Därför vill jag inte tipsa min kollega om en dator som kostar runt 10-15.000 kr, därför vänder jag mig till människor som jag anser vara mer kunniga än mig.

Skulle ni vilja tipsa om en dator under priset 10.000 kr så går det jättebra också såklart. Men den ska vara duglig till att redigera videos som sagt. Det är högsta prioritet.

Vi redigerar videos i programmet Davinci Resolve just i nuläget.

Uppskattar all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

@Hubbetubbe: Är ni i behov av den just nu? Nya processorer från både Intel och AMD är på gång där iaf AMDs 4800H ger ca 25-30% högre prestanda vid videoredigering i Resolve och Premiere än nuvarande 9750H från Intel.

Om nu: Det finns en hel drös med laptops som lämpar sig bra för videoredigering, som i sin tur även gör dom lämpliga för spel. Kolla prisjakt och lägg filter på Intel i7 9750H, Nvidia GTX 1650, 1660 alternativt RTX 2060, minst 16GB ram.

Tex denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5241281

Självklart går det bra att redigera med nästan vad som helst, men det ska ju vara en trevlig upplevelse