Microsoft Xbox Series X får SSD-lagring över PCI Express 4.0

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av Anders9110:

Ingen större nackdel för en konsol DRAM är främst viktigt för skrivningar för läsning av data så är prestandan förlust inte lika stor.

Förstår inte alls vad du skriver

mmm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av yoggan:

Förstår inte alls vad du skriver

Du skrev Bara jag som reagerar på att den är utan DRAM?

Och jag svarade för en konsol så är det ingen större nackdel för att den största prestanda förlusten för SSD utan DRAM är främst skrivningar till disk och att läsningar inte påverkas lika mycket.

En vanlig konsument belastar SSD främst genom läsning av data och skriver väldigt sällan någon större mängd data till en SSD så man påverkas väldigt sällan av SSD utan DRAM.

Dock så ska det påpekas att tidiga SSD utan DRAM var verkligen väldigt dåliga men på senare tid så har det faktiskt kommit bra SSD utan DRAM.

En länk till en NVMe SSD utan DRAM recension
https://www.techpowerup.com/review/biostar-m700-512-gb-pcie-n...

Fractal Desgin Arc Midi, MSI GTX 1060 6GB, i7 2600k, 480GB SSD, 2tb HDD, Corsair H100i, Corsair RM750

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av Anders9110:

Du skrev Bara jag som reagerar på att den är utan DRAM?

Och jag svarade för en konsol så är det ingen större nackdel för att den största prestanda förlusten för SSD utan DRAM är främst skrivningar till disk och att läsningar inte påverkas lika mycket.

En vanlig konsument belastar SSD främst genom läsning av data och skriver väldigt sällan någon större mängd data till en SSD så man påverkas väldigt sällan av SSD utan DRAM.

Dock så ska det påpekas att tidiga SSD utan DRAM var verkligen väldigt dåliga men på senare tid så har det faktiskt kommit bra SSD utan DRAM.

En länk till en NVMe SSD utan DRAM recension
https://www.techpowerup.com/review/biostar-m700-512-gb-pcie-n...

Håller inte alls med om vad du skriver gällande påverkan.

mmm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Mar 2014

Visst var det snack om att det skulle ligga en viss fokus på att nyttja lagringen till virtuellt minne på någon av de nya konsolerna?
Isåfall kan det nog vara klart uppskattat med E19T-kontroller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Summer '79
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av Esseboy:

Dom vill troligen spara in 4-12 dollar 😅

Varje litet öre räknas i dom här volymerna så det är enorma summor dom sparar där

▩ Monitor: ASUS 27" ROG Swift @ 1440p / 165Hz ▩ CPU: Intel i9-9900KS @ 5Ghz ▩ GPU: ASUS 2080 Ti STRIX OC @ 140Mhz+ core / 1000Mhz+ memory ▩ Memory: G.SKill Trident Z Neo 32GB @ 3600MHz ▩ Motherboard: ASUS ROG Maximus XI Hero ▩SSD: Samsung 860 EVO ▩ PSU: Corsair AX 860W 80+ Platinum ▩ Chassi: Corsair Obsidian 750D ▩ 3Dmark Time Spy: 15 468

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av BooliBoo:

Tjänar man så mycket om man ska ladda in ett spel från en vanlig SSD 600mb/s eller från en M2 disc med 3,6gb i läs hastighet? Själv tycker jag det är minimal skillnad. ...

Nej, och det lär ofta vara disken som sätter hastighetsgränsen när man använder NVMe.
Därtill kommer att de filer som lagras är komprimerade och måste "packas upp" av CPU innan spelet startar. Jag misstänker att en rejält snabb CPU kombinerat med HDD ger snabbare spel än slö CPU och snabb SSD.

Det sagt så ryktas det om att PS5 kommer använda mycket snabbare SSD än detta, för att dels få närmast omedelbar uppstart av konsolen och framför allt kan man då använda SSD som utökat cache/RAM-minne. (Starta vid 1:00:30.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2009

Den linked in profilen skulle jag inte lita på överhuvudtaget.
Det ut som ett typiskt extremt överdrivet CV fullt med skryt och osanningar angående allt som den har personen har åstadkommit.
Helt osannolikt en enskild person i en sådan stor utvecklingsorganisation skulle ha
lett utvecklingen av denna testmjukvara
samtidigt som man varit drivande i en stor processförändring (att ändra vattenfall till agile i en stor org är ingen enmansshow)
Varit drivande i kodningsguidelines
Samt dessutom hanterar Continous integration och static code analysis och byggservrar
Samtidigt som man designat hårdvaran
Jag vet inte vi är extremt ineffektiva på mitt jobb (mjukvaruutveckling fordonsindustrin), men det kräver typ 20-50 personer att genomföra.
Och sedan lite blygsamma påstående om 60% färre buggar och 6 mån kortare tid.
Nej, 100% fejk saltat CV

Dock tror jag ändå det är PCI 4.0

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lappland
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av Olle P:

Nej, och det lär ofta vara disken som sätter hastighetsgränsen när man använder NVMe.
Därtill kommer att de filer som lagras är komprimerade och måste "packas upp" av CPU innan spelet startar. Jag misstänker att en rejält snabb CPU kombinerat med HDD ger snabbare spel än slö CPU och snabb SSD.

Det sagt så ryktas det om att PS5 kommer använda mycket snabbare SSD än detta, för att dels få närmast omedelbar uppstart av konsolen och framför allt kan man då använda SSD som utökat cache/RAM-minne. (Starta vid 1:00:30.)

Samt att man som jag nu sitter och väntar på "copying" när man dragit ner en patch. Suttit nu med copying I 30 min till en patch på 13 GB till CoD.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Nov 2008

Jag tror fortfarande det kommer att sitta en mekanisk disk i konsolerna för att hålla nere priset, kanske tom någon sorts hybridlösning. Red dead 2 kräver 100gb plus 50gb på PS4an och 3an kommer inte att vara mindre.