Föreningen gjorde ett jäkla bra jobb! Bredband & TV.

Permalänk

När du skriver att det kostar 0kr så har du nog inte förstått hur det fungerar
Föreningen betalar en avgift per lägenhet som bakas in i din månadsavgift du betalar till föreningen
Skönt att de kunde höja hastigheterna och utbud utan påslag på månadsavgift, vem vet? Kanske blir saftigt påslag 2021

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

@Bascule666: Kul att se :). Jag sitter med i Styrelsen i vår förening (innerstan i Stockholm) och lyckades få precis samma avtal som Er.
Allt blev klar 1 Januari i år.

Och ja, det är inte 0:- . Allt är inbakat i våra hyra men ökningen från tidigare uteblev vilket känns som 0:-

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Räknade på vad vi betalade för ett par år sen för 100/100, tror det var typ 50kr eller nåt per lägenhet. Då är det dock vårt eget fibernät.

Permalänk
Medlem

Min förening fick till Bahnhof 1000/1000mbit för 92:-/månaden. Också oerhört nöjd!

Visa signatur

AMD 3600X | Gigabyte RTX 3080 Eagle OC | 16GB RAM @3000MHz | 700W | ~12Tb
Samsung C27HG70 & Benq XL2410T

Permalänk
Medlem

Verkar vara många som blir upprörda här över att TS inte behöver betala något extra för sitt bredband.
Det kanske finns affärer eller andra företag i föreningen vars hyra står för flera av dessa kostnader som föreningen har?

Jag bodde i en lägenhet på söder i Stockholm där följande ingick i avgiften:

Gas
Bredband 1000/1000 (Ownit)
Hemförsäkring (bostadsrätt)
El
TV (16 kanaler)

Jag bodde på 39m² och hade 918:- i avgift. Jag satt själv med i styrelsen och såg att allt detta som ingick i avgiften gick vi ändå massa plus på våra 377 lägenheter i olika former. Allt tack vare företag, affärer och restauranger som hyrde utrymme i vår förening.

Grattis till TS för att hen bor i en förening där de verkar bry sig om att de som bor där har det bra!

Permalänk
Medlem

Blir nog svårt eftersom jag bor i en HSB-fastighet och de har avtal med BBB, eller ja Telenor numer på fiber vilket gör att det inte finns någon konkurrens. Om jag ska byta leverantör så är det koaxial från ComHem och det känns lika intressant som att pröjsa grannens räkningar på skoj.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Vi har 100/10 för 0:- och fick inte någon höjning, och jag vet att det kan kosta föreningen ändå, men min fråga till er som

är mer insatta, kan det inte vara så att dem låser in dig och erbjuder sina basutbud för 0:- för att sen tjäna pengar på

merförsäljningen och att som i vårat fall med Com Hem Coax binda upp abonnenterna till sig själva?

Vi får kontinuerligt erbjudanden samtal/mail i försäljningssyfte.

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Vadan denna negativitet?

Skrivet av Kalasis:

Verkar vara många som blir upprörda här över att TS inte behöver betala något extra för sitt bredband.
Det kanske finns affärer eller andra företag i föreningen vars hyra står för flera av dessa kostnader som föreningen har?

Tycker inte det är varken negativeller upprörd diskussion, förvånandsvärt sakligt skulle jag säga

Det spelar ingen roll om föreningen hade varit så välskött att TS får betalt för att bo där, kostnaden för bredbandet är fortfarande inte noll.
Föreningen är ingen magisk företeelse som betalar saker åt folk, ni som bor i bostadsrätter är en del av föreningen och betalar för samtliga saker som ingår i avgiften. Sophämtningen kostar inte heller noll för att det inte kommer en separat faktura till varje lägenhet. Eller vatten osv.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@PerfectGamingWeather: Nej,alltså det är inte så att telekombolaget i själva verket har sålt internet för 0:- till din förening. De tar betalt. Men din förening tar inte sen ut någon mer utgift av dig, utan får in pengar så det räcker från den vanliga avgiften (förhoppningsvis) så de kan betala den räkningen i alla fall.

Sen är det såklart lite som du säger. Fördelen för leverantören i dessa fall är att de binder upp en större massa kunder, oftast under längre tid (2-3 år är vanligt). Vilket gör att de har en stabil inkomst under hela den perioden, istället för massa enstaka kunder som kan säga upp sitt bredband "när som helst". Sen hoppas de såklart även kunna sälja på lite extratjänster till några av de boende också.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Det vrider sig lika mycket i magen när folk säger att de sparar pengar när de köper saker som när de kallar bostadsrättsavgift för en hyra.

Nåväl. Inget är gratis. Att det inte är en separat faktura innebär inte att det är gratis...

Med det sagt betyder det inte att styrelse gör ett dåligt jobb eller att avtalet är dåligt. Men gratis, det är det nog inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

@PerfectGamingWeather: Nej,alltså det är inte så att telekombolaget i själva verket har sålt internet för 0:- till din förening. De tar betalt. Men din förening tar inte sen ut någon mer utgift av dig, utan får in pengar så det räcker från den vanliga avgiften (förhoppningsvis) så de kan betala den räkningen i alla fall.

Självklart tjänar dem pengar, men varför skulle dem inte kunna sälja in basutbuden för 0:- för att sen låsa upp och tjäna pengar på tv-paket/högre hastigheter och eller uppgraderingar som vi självklart får betala för, dem erbjud t.o.m nån dosa som skulle ge bättre bild men den struntade jag i att hämta ut.

Kör det mesta genom pc'n med HDMI, och jag kan leva med låg bitrate Netflix/HBO. Filmer jag vill se igen köper jag.

Vårt hushåll klarar sig utmärkt på 100/10 så comhem tjänar inga extra pengar på oss, men mina grannar köper extra tv paket osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@anon298854: Pff, 0kr är inte lönsamt för mig, vår förening kör med 1000/1000 för -199kr, jag får mao betalt för att använda internet.

Permalänk
Medlem

@Bascule666: Vi har precis samma deal med Telenor i vår BRF. Tidigare hade vi 100/10 som ingick, fr.o.m. årsskiftet har vi 250/250 med samma möjligheter (och pris) att uppgradera.

Permalänk
Medlem

Kul att det gått bra, önskar att man bodde i en förening som inte hade majoritet av pensionärer som ej har intresse eller förståelse för att fiber kan vara värt att installera.

Har drivit frågan för att få fiber installerat och blev nedröstade trots en struntsumma för grävning samt inkoppling av fastighet och alla lägenheter. De flesta i huset sitter med ADSL så en fiberinstallation hade tjänats in på bara några år tack vare ett lägre månadspris.

Några år senare hade andelen pensionärer minskat och fler var intresserade men då hade priset dubblerats så då blev det inget heller.

Ifjol när det kom på tal igen så har den ursprungliga summan tredubblats då kommunens nätbolag höjt taxan rejält för grävningen.

Så, tack till er bakåtsträvare som ville snåla in trots ett kanontillfälle och nu istället kostar föreningen en hel del mer.

Permalänk
Skrivet av Reckie:

Kul att det gått bra, önskar att man bodde i en förening som inte hade majoritet av pensionärer som ej har intresse eller förståelse för att fiber kan vara värt att installera.

Haha, det är därför vi har ComHem Coax, surt men det var bara att gilla läget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@PerfectGamingWeather: vår comhemcoax lirar hur stabilt som helst, (förutom där nån byggare klipper kabeln osv )
men ska se över vårt pris.

kom det fram vad defacto kostanden per månad per lgh var för någon av föreningarna?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Mattecoach

Om jag bor hos min pappa och har tillgång till 1000/1000 uppkoppling samt får månadspeng, betyder det då att jag får betalt för mitt abonnemang?
Då har ju min pappa gjort en jättebra deal med operatören!

Sorry för att jag är löjlig, och jag håller helt med TS att föreningar ska förhandla.

Permalänk
Skrivet av moreempty:

@PerfectGamingWeather: vår comhemcoax lirar hur stabilt som helst, (förutom där nån byggare klipper kabeln osv )
men ska se över vårt pris.

Låter bra :), vi har inte haft lika tur, på sistone har det varit mycket avbrott (oanmälda av ComHem).

Personligen var mitt argument när detta var i startgroparna att med fiber har man mer valmöjlighet om nått går snett, i vanliga fall hade jag bytt operatör som med mobiltelefon, men det kan jag inte nu. :/

Vid nästa flytt kommer bredbandet spela stor roll för vad vi köper.

Edit: nu när jag tänker tillbaka på det minns jag hur dem grannarna jag pratade med tyckte att ComHem var så bra och man visste vad man fick, men ingen pratade om fiber vs Coax, det var ingen som ens frågade om hastigheter eller teknik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerfectGamingWeather:

Haha, det är därför vi har ComHem Coax, surt men det var bara att gilla läget.

Jo, Coax är en riktigt bromskloss vid övergång till fiber då många verkar nöja sig med detta och därför röster ned förslag på fiberinstallation.

Det verkar inte räcka att säga att man kan spara in installationen på 3-5 år, många bor inte så länge i samma förening. Något som sedan kan drabba de som bor kvar när det visar sig att en framtida installation blir mycket dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Kan du berätta vad din BRF heter?
Jag kan gå in och kolla deras årsredovisning och ta reda på exakt vad eran förening betalar för TV & bredband per lägenhet.
Även om den inte syns för dig så är den absolut inte 0 kronor.

Min brf har flera hundra lägenheter och bredband "ingår i hyran" men den är absolut inte 0 kronor för det.
Den är cirka 129kr/månad för 250/100. Hade vi inte haft gratis bredband hade våran hyra varit 129kr / månad.
Dvs din oförändrade hyra hade kunnat få sig en hyressänkning motsvarande kostnaden på bredbandet.

Ps. med hyra menar jag självklart avgift.

Fyrskeppet på Norra Älvstranden i Gbg. Bara att grotta ner sig i dokumenten men tänk på att den nya dealen börjar enligt avtalet 2020/02/01.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Skrivet av Reckie:

Jo, Coax är en riktigt bromskloss vid övergång till fiber då många verkar nöja sig med detta och därför röster ned förslag på fiberinstallation.

Det verkar inte räcka att säga att man kan spara in installationen på 3-5 år, många bor inte så länge i samma förening. Något som sedan kan drabba de som bor kvar när det visar sig att en framtida installation blir mycket dyrare.

Indeed

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Och eftersom jag kluddar i din tråd tar jag tillfället i akt att påtala att Spock e en jädra cool kisse både till namnet och utseendet!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det verkar lite på många inlägg som att jag vore en idiot som inte förstår att bredband och TV kostar pengar. Givetvis kostar det, inget är gratis men att kostnaden är så låg för föreningen att de inte behöver debitera medlemmarna en enda krona är ju ett stort plus för mig som medlem.

Vår förening har inga "sidoinkomster" i form av näringsverksamhet i huset, det är bara en smart styrelse som under många år kunnat parera svängningar i ekonomin och de har dessutom haft tur och flyt.

Huset byggdes 2003, jag köpte min lägenhet 2004 och som sagt inte en extra krona i höjd avgift sedan dess. Sedan var de som projekterade bygget smarta med att se till att alla lägenheter var utrustade med en "IT-central" som ger hela lägenheten nätverksuttag i alla rum och redan från start en fiberuppkoppling från Bostream (som blev Bredbandsbolaget och numera Telenor). TV har under åren gått från analog-skit (utan kostnad för användarna) till kabel från Canal Digital (all kostnad för användarna) till nya avtalet med kraftigt subventionerade priser.

Jag är nöjd!

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem

Och eftersom jag kluddar i din tråd tar jag tillfället i akt att påtala att Spock e en jädra cool kisse både till namnet och utseendet!

Spock:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Det verkar lite på många inlägg som att jag vore en idiot som inte förstår att bredband och TV kostar pengar. Givetvis kostar det, inget är gratis men att kostnaden är så låg för föreningen att de inte behöver debitera medlemmarna en enda krona är ju ett stort plus för mig som medlem.

Du visar ju tydligt att du inte förstår.
Föreningen är medlemmarna inkl dig och ni betalar en avgift, styrelsen har valt att baka in diverse kostnader i den, inkl bredband. Föreningen är inte någon separat enhet som idkar välgörenhet för er boende.

Och för att gå tillbaka ditt första inlägg, det är omöjligt att säga om det är ett bra avtal när du inte räknar med totala priset.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Jag har också en massa gratis men som sagt de är inbakat i min avgift för min bostadsrätt.
Kabel tv, 1000/1000 fiber, parkering med motorvärmare, el, vatten, odlingslott.

3998 kr i månaden för 48kvm centralt i Umeå.

Permalänk
Medlem

Låter bra :), vi har inte haft lika tur, på sistone har det varit mycket avbrott (oanmälda av ComHem).

Personligen var mitt argument när detta var i startgroparna att med fiber har man mer valmöjlighet om nått går snett, i vanliga fall hade jag bytt operatör som med mobiltelefon, men det kan jag inte nu. :/

Vid nästa flytt kommer bredbandet spela stor roll för vad vi köper.

Edit: nu när jag tänker tillbaka på det minns jag hur dem grannarna jag pratade med tyckte att ComHem var så bra och man visste vad man fick, men ingen pratade om fiber vs Coax, det var ingen som ens frågade om hastigheter eller teknik.

det är inte heller bara teknik etc, utan hur fibern är dragen etc. om grannarna har renoverat och klippt och klistrat etc.
fördelen med fiber är att de flesta inte kan göra något alls

nackdelen med coax är att man är bunden till comhem

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av moreempty:

fördelen med fiber är att de flesta inte kan göra något alls

Vad menar du med inte kan? Har man inte fler leverantörer att välja mellan?

Skrivet av moreempty:

nackdelen med coax är att man är bunden till comhem

i vanliga fall hade jag bytt operatör som med mobiltelefon, men det kan jag inte nu. :/

Precis som jag skrev tidigare så är man låst med coax till ComHem.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Ownit. 1000/1000. 121:-/mån

Japp, vi bytte till det här i vår förening, Ownit är riktigt bra också.

Permalänk
Medlem

@PerfectGamingWeather:

Jag menar att en av fördelarna med fiber är att grannarna inte är inne och svetsar in nya grenar i fibern etc.

Visa signatur