Hotbrev från "Next advokatfirma" pågrund av fildelning

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Defender:

En sak till som vpn är bra för, hålla borta utpressarna.

Exakt och framförallt, se till att man inte har Telia, ComHem eller dom som hela tiden lämnar ut användaruppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Mina föräldrar fick bev för två årsedan, de påstod att de laddat hem Black Sails, när de dessutom har hbo.. Släng skiten bara

Och det hände inget?

Permalänk
Medlem

@durak: Men för guds skull testa att läsa tråden. Den är inte direkt lång.

Kasta bara skiten

Permalänk
Medlem

@durak: Nej inget, de hade ju dessutom inte gjort något

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Så som jag förstår det har upphovsrättslobbyn aldrig vågat ta ett enskilt mål hela vägen till domstol, med rädsla för att ett ip-nummer inte räcker som bevisning.

De lever på att skrämmas, och det är exakt samma sak som gäller i bla. USA, Tyskland och en lång rad andra länder. USA har lobbat för att antpiratlobbyn ska få mer rättigheter, och här har vi resultatet av den lilla manövern..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hittade inte någon vettig information om hur IPRED lagen fungerar efter införandet av GDPR, men jag hittade lite information här: https://www.americanbar.org/groups/intellectual_property_law/...

Såvida domstol inte beslutat annorlunda sedan GDPR infördes 25:e Maj 2018, så är min tolkning att upphovsrättsmaffian inte får ta del av uppgifter om dig från ISP eller någon webbsajt du registrerat konto på utan ett domstolsbeslut på detta.

Det skulle det inte förvåna mig om vårt kompetenta rättsväsende ger dom rätt att få ut dina uppgifter om det dras till domstol, domare i Sverige har ju historiskt sett gått hand i hand med upphovsrättsmaffians advokater så länge dom fått kickbacks iallafall.
...
Men har dom inte fått fram dina kontaktuppgifter från ISP/webbsajt efter ett domstolsbeslut så har rimligen någon brutit mot GDPR eller så har du själv givit dom uppgifterna frivilligt... Consider my suspicion raised in either case.

Hur som helst så är min rekommendation att radera mejlet/kasta brevet och fortsätta som om inget hade hänt.
Dessa mafia organisationer tjänar inte pengar på att dra folk till domstol, utan på att skicka ut 10000-tals brev/email och hoppas på att några procent av mottagarna känner sig så hotade att dom betalar.

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Skrivet av zector:

Jag hittade inte någon vettig information om hur IPRED lagen fungerar efter införandet av GDPR, men jag hittade lite information här: https://www.americanbar.org/groups/intellectual_property_law/...

Såvida domstol inte beslutat annorlunda sedan GDPR infördes 25:e Maj 2018, så är min tolkning att upphovsrättsmaffian inte får ta del av uppgifter om dig från ISP eller någon webbsajt du registrerat konto på utan ett domstolsbeslut på detta.

Det skulle det inte förvåna mig om vårt kompetenta rättsväsende ger dom rätt att få ut dina uppgifter om det dras till domstol, domare i Sverige har ju historiskt sett gått hand i hand med upphovsrättsmaffians advokater så länge dom fått kickbacks iallafall.
...
Men har dom inte fått fram dina kontaktuppgifter från ISP/webbsajt efter ett domstolsbeslut så har rimligen någon brutit mot GDPR eller så har du själv givit dom uppgifterna frivilligt... Consider my suspicion raised in either case.

Hur som helst så är min rekommendation att radera mejlet/kasta brevet och fortsätta som om inget hade hänt.
Dessa mafia organisationer tjänar inte pengar på att dra folk till domstol, utan på att skicka ut 10000-tals brev/email och hoppas på att några procent av mottagarna känner sig så hotade att dom betalar.

Ja hade varit intressant att veta hur det fungerar med detta och GDPR.

Permalänk

Next Advokater

Hej, fick hem brev idag av "Next Advokater". Dem vill att jag ska betala ca 23000kr för nedladdning av en serie.

Min uppfattning är att man ska bara ignorera såna brev och att de bara vill skrämmas? Vore intressant att veta hur det har gått för andra som har gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yarmannen:

Hej, fick hem detta i brev idag av "Next Advokater". Min uppfattning är att man ska bara ignorera såna brev och att de bara vill skrämmas? Vore intressant att veta hur det har gått för andra som har gjort det.

De har fan verkligen ingen skam i kroppen de där svinen skickar hotbrev t.o.m under pågående Corona pandemi! :

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det ingen som skickar några sådana brev till mig.

Enligt mig hade det enda rätta varit att smått modifiera titlarna till nått mer olämpligt och skickat till alla som har någon form av samröre med bolagets familje medlemmar. Tänk så festligt när ägarna fru får hem ett brev från mannens bolag som påstår att hon har streama obskyr erotik. Men så får man ju förstås inte göra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yarmannen:

Hej, fick hem detta i brev idag av "Next Advokater". Min uppfattning är att man ska bara ignorera såna brev och att de bara vill skrämmas? Vore intressant att veta hur det har gått för andra som har gjort det.

Tacka för dasspappret i dessa tider!

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt är detta ren skit.
Jag, vänner och familj har fått det. Har sagt åt samtliga att ignorera och slänga - sagt och gjort, år senare så har ingenting hänt.

Vad jag VET (alternativt tror, vilket ni vill) så kan dessa firmor aldrig bevisa att just DU laddat ner/tittat på film X. Det enda de kan se är att film X har laddats ned/streamats från din IP-adress.
Det kan ha varit din kompis, en gäst eller vem som helst via din IP-adress. Därför kan du aldrig dömas i såna fall.

Någon jurist får gärna rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem

De har ändrat layout på hotbreven, har mitt inramat på kontoret 😂

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

@wilsontaylor: Ingen har blivit stämd för något Ipredfall och det kan inte bli ett brottmål i dessa fall. De har inte stämt en enda person där de hämtat ut uppgifterna enligt Ipred, och det ser otroligt osannolikt ut att det skulle vara möjligt utan en intrångsundersökning där de beslagtar dator med samma material.

Permalänk

Tror det är svårt att i domstol bevisa att det var du personligen som streamade en film 2018.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Tror det är svårt att i domstol bevisa att det var du personligen som streamade en film 2018.

Strömmade? Läser du domen så ser du att det rör sig om torrents. En intrångsundersökning kostar 5000 kr för Kronofodgen att utföra och är vad som behövs för att säkerställa bevis som skulle räcka i dessa civilmål, vore såklart inte rimligt när de har så lågt krav till att börja med.

Det som rör den senaste personen är från januari 2020.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Strömmade? Läser du domen så ser du att det rör sig om torrents. En intrångsundersökning kostar 5000 kr för Kronofodgen att utföra och är vad som behövs för att säkerställa bevis som skulle räcka i dessa civilmål, vore såklart inte rimligt när de har så lågt krav till att börja med.

Märkte inte att det här var en gammal tråd, svarade OP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tyver:

Använda som toa papper skulle nog jag göra.

Särskilt bra tips nu såhär i corona-tider!

Permalänk

Hej, fick ett hotbrev för ''olovlig fildelning'' i december för 24 000kr och bestämde mig för att skita i att betala den.
Idag har jag dock fått en påminelse som hävdar samma sak och så mycket som jag vet så har ingen annan fått en påminelse vilket gör mig väldigt nervös för jag har en obehaglig känsla att det blir mig som de kommer att göra ett exempel av.
Har kollat upp här och där och det verkar inte finnas mycket att gå på bortsett från att skita i det men jag vet inte om det gäller i mitt fall.

Permalänk
Medlem

@dauwsktildauwn: De skickar nog ut påminnelser till de flesta ska du se Inget du behöver oroa dig över mer än det första brevet.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Skicka en motfaktura med "hanteringsavgift" på 5000kr. Dra det till inkasso om de inte betalar

Permalänk

@dauwsktildauwn:
Fick också ett brev här i början av Maj då, summan var på 14.000kr vilket jag inte har betalat! Utan jag gör som majoriteten och skiter i den, får se om de kommer påminnelse också sen!

Kollar man hur brevet är skrivet så är den ju väldigt oproffsigt gjord, summa och inbetalningsuppgifter ligger mitt i smeten av all text å bla bla.... Annars brukar ju det ligga som en separat inbetalningsfaktura längst bak eller så men inte på dessa!

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic Vit. EVGA SN G2 850w. Gigabyte Aorus Ultra Z490. Intel 10850k. Asus 2080Ti. G.Skill 32Gb. Samsung 950Pro 512Gb M2. 1st SSD Crucial 1Tb, 1st SSD Crucial 500Gb. EK Velocity Water Cooling. ASUS 1440p 27". Acer Predator 165Hz 1440p 27". Roccat Vulcan TKL. Razer Diamondback.

Permalänk

@Markus1987:
Jag antar det, dock så hittade jag den här artikeln vilket inte riktigt hjälper saken:
https://bahnhof.se/press/press-releases/2020/02/14/utpressnin...
Vad som tjöt mitt larm var de 140 domstolsärenden förra året. Jag vet inte riktigt om jag har mer tur än andra eftersom att brevet jag fick var från Next Advokater som, om man ska tro på artikeln, representerade 17 av 140 domstolsfall. Hjälper fortfarande dock inte eftersom att det är fortfarande domstolsfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akilleus11:

dom skriver följande:
[b]
Ska man då chansa och betala för att skippa möjligheten att dom tar det vidare?

1. Om du betalar = erkänner du.

2. Enda poängen med att erkänna är för att t.ex. få lindrigare straff eller få det överstökat.

3. Skulle ett "erkännande" och betalning i detta fallet vara något värt så skall juh ombudet som skrivit till dig redovisa vilket brott du förlikar dig med att du har gjort, och då papper från svensk myndighet att du köpt dig fri och frågan inte kan drivas emot dig igen.
Dvs "Betalar du har så lovar polisen att inte arrestera dig för bla bla bla....". Men det finns inget brott?, för då hade väl papperna kommit ifrån svensk polis?

Så tekniskt sett är du ombedd att erkänna något dom inte vet du gjort, betalar du så är det FÖRST då dom kan driva ett riktigt ärende emot dig då dom har kött på bena.

Du hade väl inte vaknat efter en krogkväll i minne om att du pucklat på en annan kroggäst. Sen 10 dagar senare får du brev att du ska betala 10.000kr till Johnny Spel o Tobak för att få saken ur världen?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AkUs:

1. Om du betalar = erkänner du.

2. Enda poängen med att erkänna är för att t.ex. få lindrigare straff eller få det överstökat.

3. Skulle ett "erkännande" och betalning i detta fallet vara något värt så skall juh ombudet som skrivit till dig redovisa vilket brott du förlikar dig med att du har gjort, och då papper från svensk myndighet att du köpt dig fri och frågan inte kan drivas emot dig igen.
Dvs "Betalar du har så lovar polisen att inte arrestera dig för bla bla bla....". Men det finns inget brott?, för då hade väl papperna kommit ifrån svensk polis?

Så tekniskt sett är du ombedd att erkänna något dom inte vet du gjort, betalar du så är det FÖRST då dom kan driva ett riktigt ärende emot dig då dom har kött på bena.

Du hade väl inte vaknat efter en krogkväll i minne om att du pucklat på en annan kroggäst. Sen 10 dagar senare får du brev att du ska betala 10.000kr till Johnny Spel o Tobak för att få saken ur världen?

Det är inte ett erkännande i ett brottmål, det är en förlikning i en juridisk tvist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauwsktildauwn:

Hej, fick ett hotbrev för ''olovlig fildelning'' i december för 24 000kr och bestämde mig för att skita i att betala den.
Idag har jag dock fått en påminelse som hävdar samma sak och så mycket som jag vet så har ingen annan fått en påminelse vilket gör mig väldigt nervös för jag har en obehaglig känsla att det blir mig som de kommer att göra ett exempel av.
Har kollat upp här och där och det verkar inte finnas mycket att gå på bortsett från att skita i det men jag vet inte om det gäller i mitt fall.

Formellt är det ingen påminnelse, det är ingen betalningspåminnelse då du aldrig fått en faktura och de kan inte ta det vidare till inkasso eller Kronofogden då det inte finns någon skuld.

Skrivet av AkUs:

1. Om du betalar = erkänner du.

2. Enda poängen med att erkänna är för att t.ex. få lindrigare straff eller få det överstökat.

3. Skulle ett "erkännande" och betalning i detta fallet vara något värt så skall juh ombudet som skrivit till dig redovisa vilket brott du förlikar dig med att du har gjort, och då papper från svensk myndighet att du köpt dig fri och frågan inte kan drivas emot dig igen.
Dvs "Betalar du har så lovar polisen att inte arrestera dig för bla bla bla....". Men det finns inget brott?, för då hade väl papperna kommit ifrån svensk polis?

Så tekniskt sett är du ombedd att erkänna något dom inte vet du gjort, betalar du så är det FÖRST då dom kan driva ett riktigt ärende emot dig då dom har kött på bena.

Du hade väl inte vaknat efter en krogkväll i minne om att du pucklat på en annan kroggäst. Sen 10 dagar senare får du brev att du ska betala 10.000kr till Johnny Spel o Tobak för att få saken ur världen?

De får inte ta det vidare till brottmål när de kör enligt IPRED-förfarandet och de har aldrig ens tagit det till domstol för att stämma någon enligt det civilrättsliga förfarandet. Det är inte något polisförhör, så du kan nog ringa upp de och säga att du fildelat filmen/porren utan att råka illa ut, de vill inte riskera att det prövas i rätten.

Betalar du så kommer du däremot inte bli av med dessa. Även om en advokatbyrå ger upp på dig så finns det andra.

Eftersom de använder tjänster som knappast är tillförlitliga för att samla in IP-nummer så finns det ingen anledning att betala det de frågar ens om du känner dig skyldig, men de flesta som går med på att betala har nog inte begått intrånget heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är inte ett erkännande i ett brottmål, det är en förlikning i en juridisk tvist.

Nä iof sant. Men då innebär det ännu mer egentligen att om man betalar så är det ett konkret bevis på att man erkänner motsägande partens åsikter.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Jag fick samma för tre år sedan, sedan en påminnelse ett år senare. Breven var inte ens igenklistrade så de bara spammar iväg och tar vilka inkomster de kan från stackare som betalar direkt. De har dessutom inga bevis, att något har fildelats på ett visst bredband räcker inte nånstans då det inte finns bevis för exakt vem som gjort det. Detta är vad jag läste mig till från diverse sidor som sysslade med juridisk rådgivning och svarade på frågor om just dessa insamlingsförsök.

Finns mängder med trådar om det från forum och även uttalanden från advokater, googla away.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AkUs:

Nä iof sant. Men då innebär det ännu mer egentligen att om man betalar så är det ett konkret bevis på att man erkänner motsägande partens åsikter.

Nu vet jag inte hur det ser ut i just dessa kravbrev, men förlikningserbjudanden brukar innebära att man kommer överens om att man löser tvisten mot betalning, utan att någon erkänner att man gjort något fel.

Att bara betala för att avskriva ett ärende utan några garantier att samma ärende kommer upp igen är ännu dummare än att gå med på en förlikning.

Med det sagt så är sannolikt inte heller dessa "förlikningsavtal" skrivna till den anklagades fördel... den typiska brevmottagaren är ju i ett visst underläge mot en advokatfirma.

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag förstår saker rätt så är det ganska korkat att skicka ut dessa krav om man vill ta målet vidare. De har nämligen satt en summa på den skada de lidit. Sedan kan man argumentera att de vid förlikning även vill ha betalt för vissa av sina omkostnader, så skadan de lidit är mindre än summan de vill förlikas med.

Detta är viktigt för att om en tvist rör en summa som är hälften av ett prisbasbelopp så kallas det civilrättsliga målet för ett "småmål". Vid ett småmål får den vinnande parten betalt för sina rättegångskostnader i väldigt begränsad omfattning. https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6renklat_tvistem%C3%A5l

Detta betyder att om advokatfirman tar målet till en civilrättslig domstol så kommer det att lägga ner många timmar som de inte får betalt för. Att göra det i stor skala skulle inte vara hållbart.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!