Retur paket jag skickade har inte kommit fram (Postnord)

Permalänk
Medlem

@Cranzle:

Finns det något sätt du kan ta reda på om det faktiskt har skickats som företagspaket eller inte?
Har det skickats som det har du ju gjort allting rätt vad jag kan se, och då tycker man ju att du borde kunna få ersättning då det är PostNord som har tabbat sig.

Har det däremot inte skickats som företagspaket (vilket låter som det troliga) är det du som tyvärr har tabbat dig och då blir det svårare

EDIT: Om du går in på PostNords hemsida och väljer att spåra ditt paket. Vad står det under "tjänst"? Postpaket inrikes? PostNord Parcel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Så även om det är Postnords eller ombudets fel så måste jag betala det igen? Suck...

Hur kan det vara deras fel? Var det inte du som köpte tjänsten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Så även om det är Postnords eller ombudets fel så måste jag betala det igen? Suck...

Fråga postnords kundtjänst nu när du har ett nummer att prata om, men tror tyvärr alla extra resor redan bränt deras potentiella profit här, men kanske går att be snällt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

EDIT: Om du går in på PostNords hemsida och väljer att spåra ditt paket. Vad står det under "tjänst"? Postpaket inrikes? PostNord Parcel?

140 kr är postpaket upp till 3 kg, alltså MyPack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hur kan det vara deras fel? Var det inte du som köpte tjänsten?

Tror inte han känner att han blev tillräckligt informerad av de alternativ som fanns att välja. Det ansvaret ligger hos webhallen (som anger rätt alternativ), ombudet (skulle kanske frågat noga?), postnord (ser inte deras inblandning direkt här när det är över disk, men kan känna att företag borde kunna flagga sina adresser för direktleverans eller nåt?)

Hoppas de kan gå med på att TS ska betala mellanskillnaden eller något för jag gissar att företagspaket är dyrare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

@Cranzle:

Finns det något sätt du kan ta reda på om det faktiskt har skickats som företagspaket eller inte?
Har det skickats som det har du ju gjort allting rätt vad jag kan se, och då tycker man ju att du borde kunna få ersättning då det är PostNord som har tabbat sig.

Har det däremot inte skickats som företagspaket (vilket låter som det troliga) är det du som tyvärr har tabbat dig och då blir det svårare

EDIT: Om du går in på PostNords hemsida och väljer att spåra ditt paket. Vad står det under "tjänst"? Postpaket inrikes? PostNord Parcel?

Står som "Postpaket Kontant", så det låter som det inte är företagspaket? Skulle förklara varför det hamnade hos ett ombud.

Skrivet av medbor:

Tror inte han känner att han blev tillräckligt informerad av de alternativ som fanns att välja. Det ansvaret ligger hos webhallen (som anger rätt alternativ), ombudet (skulle kanske frågat noga?), postnord (ser inte deras inblandning direkt här när det är över disk, men kan känna att företag borde kunna flagga sina adresser för direktleverans eller nåt?)

Hoppas de kan gå med på att TS ska betala mellanskillnaden eller något för jag gissar att företagspaket är dyrare?

Skickades från m.sweclockers.com

Webhallen skrev faktiskt att jag ska välja företagspaket som tillägg vilket jag missade i mailet. Postombudet däremot borde ha fattat att jag ville ha det tycker jag, de frågade inte ens. Alla andra gånger jag returnerat en vara har ombudet fattat att det ska vara företagspaket, så jag har aldrig brytt mig om att explicit säga "jag vill skicka det som företagspaket", utan bara sagt att det är en vara som ska returneras till ett företag. Man ska väl kanske säga det det varje gång för att vara säker att ombudet fattar.

Så jag tycker Webhallen gjort rätt för sig, medan jag (och man kan argumentera postombudet) gjort fel. Finns inte mycket mer att diskutera i den biten, som det ser ut räknar jag inte med nån ersättning men det skadar ju inte att fråga snällt, med lite tur kanske jag får något.

Tack för hjälpen allihopa, visade sig att allt som behövdes göra egentligen var att besöka postombudet igen och/eller ställa rätt frågor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror inte han känner att han blev tillräckligt informerad av de alternativ som fanns att välja. Det ansvaret ligger hos webhallen (som anger rätt alternativ), ombudet (skulle kanske frågat noga?), postnord (ser inte deras inblandning direkt här när det är över disk, men kan känna att företag borde kunna flagga sina adresser för direktleverans eller nåt?)

Hoppas de kan gå med på att TS ska betala mellanskillnaden eller något för jag gissar att företagspaket är dyrare?

Fast vad menar du här? Det är inte ombudets eller Postnords skyldighet att informera om andra företags rutiner. TS har inte följt återförsäljarens instruktioner, något mer finns inte att diskutera.

Företag kan också hämta ut hos ombud (brukar kunna hamna på Postnords företagscenter), det som fattades var utkörning till företaget. Alla återförsäljare informerar om att de kräver utkörning, vilket är ganska logiskt då de vill ha varorna till lagret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast vad menar du här? Det är inte ombudets eller Postnords skyldighet att informera om andra företags rutiner. TS har inte följt återförsäljarens instruktioner, något mer finns inte att diskutera.

Företag kan också hämta ut hos ombud (brukar kunna hamna på Postnords företagscenter), det som fattades var utkörning till företaget. Alla återförsäljare informerar om att de kräver utkörning, vilket är ganska logiskt då de vill ha varorna till lagret.

Hade han fått frågan om företagspaket hade han säkert sagt ja, men en stressad kassörska som kallas in som ombud kanske missade frågan. Självklart har TS gjort fel också, men svårt att se att folk som sällan skickar paket vet alla regler eller alternativ

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hade han fått frågan om företagspaket hade han säkert sagt ja, men en stressad kassörska som kallas in som ombud kanske missade frågan. Självklart har TS gjort fel också, men svårt att se att folk som sällan skickar paket vet alla regler eller alternativ

TS fick ett mail som klargjorde vad som gäller, Webhallens hemsida skriver också vad som gäller.

Ombudet har inte gjort något fel. Ombudet behöver bara ställa frågan om mottagare, det är sen kundens skyldighet att veta vilken tjänst denne betalar för och efterfrågar från början då.

TS har inte följt återförsäljarens instruktioner och därför finns inget mer diskutera avseende just detta. En tredje part kan inte ta ansvar för något en privatperson gör på eget behag, emot instruktionerna personen ombeds följa – särskilt inte när det gäller avtalsrätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

TS fick ett mail som klargjorde vad som gäller, Webhallens hemsida skriver också vad som gäller.

Ombudet har inte gjort något fel. Ombudet behöver bara ställa frågan om mottagare, det är sen kundens skyldighet att veta vilken tjänst denne betalar för och efterfrågar från början då.

TS har inte följt återförsäljarens instruktioner och därför finns inget mer diskutera avseende just detta. En tredje part kan inte ta ansvar för något en privatperson gör på eget behag, emot instruktionerna personen ombeds följa – särskilt inte när det gäller avtalsrätt.

Jag har inte sagt någonstans att någon har ett juridiskt ansvar för något av det här förutom TS, däremot medmänsklighet och omtanke kanske faller på en person i serviceyrken att fråga en extra gång. Paket som retur till ett företag vs företagspaket är inte helt uppenbart, förstår du inte det vet jag inte vad mer jag kan säga... ingen pratar om att stämma eller på annat sätt blanda in advokater här, det har blivit fel och paketet ska komma fram med så många som möjligt nöjda, eller?

Att fortsätta attackera TS ser jag ingen nytta med...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har inte sagt någonstans att någon har ett juridiskt ansvar för något av det här förutom TS, däremot medmänsklighet och omtanke kanske faller på en person i serviceyrken att fråga en extra gång. Paket som retur till ett företag vs företagspaket är inte helt uppenbart, förstår du inte det vet jag inte vad mer jag kan säga... ingen pratar om att stämma eller på annat sätt blanda in advokater här, det har blivit fel och paketet ska komma fram med så många som möjligt nöjda, eller?

Att fortsätta attackera TS ser jag ingen nytta med...

Vad har ombudet med det hela att göra här? Webhallen har informerat via flera vägar och det går fortfarande att skicka paket utan utkörning till andra företag. Webhallen har också uttryckligen skrivit på flera ställen till sina kunder inkl till TS att de inte ersätter frakt för varor som går i retur vid fel fraktsätt.

Attackera? Att svara på frågan är väl bra för TS, då slipper han spendera tid att bråka med ett företag som kommer säga nej. Postnord kommer inte ersätta TS för att ombudet gjorde sitt jobb, ombudet har inte sökt upp TS eller liknande ens.

Det är som sagt inte så att man inte kan skicka annat än "företagspaket" till företag, vilket är varför Webhallen måste vara så tydliga med att kunden måste välja tillvalstjänsten och att de inte står för avgifter när de ändå gör fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad har ombudet med det hela att göra här? Webhallen har informerat via flera vägar och det går fortfarande att skicka paket utan utkörning till andra företag. Webhallen har också uttryckligen skrivit på flera ställen till sina kunder inkl till TS att de inte ersätter frakt för varor som går i retur vid fel fraktsätt.

Attackera? Att svara på frågan är väl bra för TS, då slipper han spendera tid att bråka med ett företag som kommer säga nej. Postnord kommer inte ersätta TS för att ombudet gjorde sitt jobb, ombudet har inte sökt upp TS eller liknande ens.

Det är som sagt inte så att man inte kan skicka annat än "företagspaket" till företag, vilket är varför Webhallen måste vara så tydliga med att kunden måste välja tillvalstjänsten och att de inte står för avgifter när de ändå gör fel.

Jag ser inte alls världen som du gör uppenbarligen, ganska få saker är så svarta och vita som du föreställer dom här, men du har inte strikt taget fel i alla fall...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag ser inte alls världen som du gör uppenbarligen, ganska få saker är så svarta och vita som du föreställer dom här, men du har inte strikt taget fel i alla fall...

Varför ska ombudet/PostNord stå för kostnaden menar du? Varför ska en kund ringa in och kräva ersättning av en helt annan part? Du väljer ju att blunda för situationen om du svart på vitt menar att bolag ska ge favör för att privatkunder inte följer andra bolags instruktioner där det inte alls är uppenbart att de skulle sålt en annan tjänst till personen. Av någon anledning är det ju inte återförsäljaren du tycker ska ge goodwill? Jag har försökt att nyansera genom att förklara att det inte är uppenbart att ombudet ska utfråga någon som kommer fram och säger att de vill skicka ett paket, gensvaret har väl inte varit nyanserat.

Permalänk
Medlem

TS, hur gammal är du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför ska ombudet/PostNord stå för kostnaden menar du? Varför ska en kund ringa in och kräva ersättning av en helt annan part? Du väljer ju att blunda för situationen om du svart på vitt menar att bolag ska ge favör för att privatkunder inte följer andra bolags instruktioner där det inte alls är uppenbart att de skulle sålt en annan tjänst till personen. Av någon anledning är det ju inte återförsäljaren du tycker ska ge goodwill? Jag har försökt att nyansera genom att förklara att det inte är uppenbart att ombudet ska utfråga någon som kommer fram och säger att de vill skicka ett paket, gensvaret har väl inte varit nyanserat.

Ingenstans har jag sagt att TS har rätt till eller ska kräva ersättning, men om man förklarar missförståndet och situationen så brukar det gå att lösa oftast när man pratar mellan två människor. Det är såklart inte en rättighet på något sätt, och det kommer troligen sluta med att TS får betala nytt porto på hela eller stora delar av paketet igen.

Ingenstans har det framgått någon gråskala i dina texter här och jag tänker inte hålla på mer nu, utan gå och lägga mig istället. Ta det som en vinst om du vill, men tror inte att majoriteten som läser detta kommer hålla med dig tyvärr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ingenstans har jag sagt att TS har rätt till eller ska kräva ersättning, men om man förklarar missförståndet och situationen så brukar det gå att lösa oftast när man pratar mellan två människor. Det är såklart inte en rättighet på något sätt, och det kommer troligen sluta med att TS får betala nytt porto på hela eller stora delar av paketet igen.

Ingenstans har det framgått någon gråskala i dina texter här och jag tänker inte hålla på mer nu, utan gå och lägga mig istället. Ta det som en vinst om du vill, men tror inte att majoriteten som läser detta kommer hålla med dig tyvärr

Va? Vad skulle PostNord vinna på goodwill mot återförsäljarens kunder? Är det inte återförsäljaren som har något att hämta där?

Det känns ganska främmande att PostNords medarbetare skulle bryta mot sina regler för en återförsäljares kund. De flesta har nog upptäckt att det är ganska svårt att gå utanför reglerna om det inte är uppenbart att det skulle vara fördelaktigt för företaget på något sätt, och det finns många fall där företaget inte ens skulle hjälpa sina egna kunder. Här pratar du om att ett företag borde hjälpa andra företags kunder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

"däremot medmänsklighet och omtanke"
Skickades från m.sweclockers.com

Det här var bland det bästa jag läst i konsumentsrättsforumet. Mer värdegrundsutbildning till ombuds-personalen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Det här var bland det bästa jag läst i konsumentsrättsforumet. Mer värdegrundsutbildning till ombuds-personalen!

Att lära folk ta ansvar är också omtänksamhet. Just ombudets personal? De kommer hänvisa till Postnords kundservice om du har någon form av reklamation eller liknande. Att måla upp det som att de skulle gjort fel är ensidigt och ignorerar det faktum att kunden fick vad den efterfrågade. Det kommer de få även om de har flera veckors extra utbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Jag håller med att Postnord i allmänhet varit dryga. Personligen inte så illa som deras rykte föregår, men om detta paketet inte kan hittas kommer jag definitivt överväga andra postleverantörer i framtiden om möjligt, eller i alla fall ta extra säkerhetsåtgärder så inte Postnord kan fucka mig igen.

Skulle en av dessa "extra säkerhetsåtgärder" kunna tänkas vara att spara kvittot...?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

Exakt samma sak hände mig när jag skulle returnera en vara till Webhallen. Läste inte deras villkor ordentligt och missade att skicka det som företagspaket, varav paketet hamnade hos en ICA Nära-butik innan det returnerades till mig.

Kan inte minnas att jag någonsin har behövt skicka returer som företagspaket, när jag har returnerat något hos andra återförsäljare, så det är nog otroligt svårt för postombuden att veta hur det ska skickas tillbaka. Bara att bita i det sura äpplet och svälja fraktkostnaden, då du själv inte har läst Webhallens villkor ordentligt.

Med det sagt så borde Webhallen kanske se över sina rutiner för returer, då jag misstänker att det lär vara en del paket som hamnar på den där stackars ICA nära-butiken varje månad

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacontree:

Exakt samma sak hände mig när jag skulle returnera en vara till Webhallen. Läste inte deras villkor ordentligt och missade att skicka det som företagspaket, varav paketet hamnade hos en ICA Nära-butik innan det returnerades till mig.

Kan inte minnas att jag någonsin har behövt skicka returer som företagspaket, när jag har returnerat något hos andra återförsäljare, så det är nog otroligt svårt för postombuden att veta hur det ska skickas tillbaka. Bara att bita i det sura äpplet och svälja fraktkostnaden, då du själv inte har läst Webhallens villkor ordentligt.

Med det sagt så borde Webhallen kanske se över sina rutiner för returer, då jag misstänker att det lär vara en del paket som hamnar på den där stackars ICA nära-butiken varje månad

Skulle tro att webhallen inte är så sugna att åka till en ica-handlare varje dag för att hämta ut returer.
Därav de vill ha det som företagspaket.

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacontree:

Exakt samma sak hände mig när jag skulle returnera en vara till Webhallen. Läste inte deras villkor ordentligt och missade att skicka det som företagspaket, varav paketet hamnade hos en ICA Nära-butik innan det returnerades till mig.

Kan inte minnas att jag någonsin har behövt skicka returer som företagspaket, när jag har returnerat något hos andra återförsäljare, så det är nog otroligt svårt för postombuden att veta hur det ska skickas tillbaka. Bara att bita i det sura äpplet och svälja fraktkostnaden, då du själv inte har läst Webhallens villkor ordentligt.

Med det sagt så borde Webhallen kanske se över sina rutiner för returer, då jag misstänker att det lär vara en del paket som hamnar på den där stackars ICA nära-butiken varje månad

Jag kan tänka mig att det är därför många butiker väljer att själva skicka ut fraktsedlar vid returer, eller i vissa fall inkluderar sådana direkt i kartongen. Marginalerna på datorkomponenter är ju dock betydligt mindre än många andra brancher så de är väl mindre sugna på att stå för frakten på returer. Vissa företag accepterar inte ens returer om man inte skapat ett RMA-ärende hos dem först så tyvärr behöver man alltid dubbelkolla exakt vad som gäller.

Själv brukar jag alltid fotografera inlämningskvittot när jag skickar något så att jag slipper ha en massa papper. Brukar även lägga in kollinumret i appen och säkerställa att det kommer fram och hämtas ut som det ska.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Innehållet i den situation som trådskaparen beskriver låter som mig för 24-25 år sedan.

Min bild på hur problemen som omnämns av trådskaparen kan undvikas i framtiden:

Trådskaparen behöver lära sig att ta eget ansvar, förstå att denna är ansvarig för sina egna handlingar och ingen annan, följa anvisningar, fylla i alla uppgifter, kontrollera att den tjänst man avsett köpa är den tjänst som man blivit debiterad(som framgår skriftligt på kvittot) samt spara samtliga handlingar(minst tills ärendet verkar vara avslutat).

Min spontana tanke:
Verkar vara ett barn som försökt returnera en vara. Vet själv hur det var i början. Allting var alltid någon annans fel.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

En sak jag tycker är lite sur är när företagen skickar saker till mig som vanligt brev, och sen ska man returnera det som företagspaket vid problem, även om det är en liten skitsak som går att lägga i ett kuvert.

Det är inte heller helt självklart för en vanlig privatperson att om man går in på "Posten" och ska skicka ett "paket till ett företag" så ska man dessutom ha koll på att det ska vara utkörning till nämnda företag / företagspaket, inte ett vanligt paket. Det bör personalen fråga om. Även om ansvaret är mitt att veta vad jag vill skicka, vart, och hur.

Tycker alltså TS gjort ungefär vad som väntats. Företag bör skriva ut returfraktsedel, och sedan kan de vid retur - om de är så lagda - välja att dra av fraktkostnaden på returbeloppet.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

TS, hur gammal är du?

22

Jag vill påpeka att Webhallen sa i mailet att man ska välja företagspaket, men av alla returer jag nånsin gjort var Webhallen överlägset otydligast. Alla andra har skickat med en retursedel, det gjorde inte Webhallen, utan skrev bara mitt i mailet på en rad att "välja tillägget företagspaket", inte alls tydligt.

Så medan Webhallen gjorde rätt för sig rent tekniskt tycker jag de gör ett riktigt dåligt jobb för sina kunder i den biten, speciellt för någon som inte kan/är så erfaren med post.

Att jag inte sparade kvittot är ingen jätte big deal, jag var rätt säker på att de hade kvar köpet i registret, vilket visade sig vara fallet. Jag stör mig däremot som sagt på att Webhallen var så otydliga med vad jag ska göra. Och då menar jag inte att instruktionerna i sig är otydliga, men snarare att de inte lade betoning på att det är företagspaket, de skrev det lite mitt i mailet utan någon särskild utstickning.

Citat:

Hej Philip,

Det går alldeles utmärkt att returnera ordern tillsammans med ifylld ångerblankett, samt information om att du ångrar köp. Det kan du göra i en av våra fysiska butiker, eller via post.

Adress för retur av företagspaket- och pallreturer är:

Webhallen Service & Returns
Björnstigen 89
170 72 SOLNA

Man hittar ångerrättsblanketten här - https://new.webhallen.com/se/info/15-Angerratt-och-oppet-kop

Här kan man köpa en fraktsedel via Postnords hemsida: https://portal.postnord.com/skickadirekt/ - annars kan man också göra det via ombudet direkt.
Välj tillvalet företagspaket. Observera att returnerade varor som skickats som PostNord Mypack eller andra fraktsätt som kräver att vi hämtar ut paketet hos ombud inte kan hämtas ut av oss. Webhallen ersätter inte porto för returer som hamnat hos ombud.

Be alltid om ett inlämningskvitto vid retur av företagspaket via ombud.

Vi rekommenderar alltid att artiklar returneras kompletta i kartong, i nyskick samt att eventuell mjukvara har återställts. Det går givetvis bra att genomföra en retur även om detta inte uppfylls, men vår returavdelning förbehåller sig rätten att göra ett avdrag som motsvarar nuvarande skick.

Med vänliga hälsningar / Kind regards

Olov S

Webhallens kundtjänst

Bara som exempel vad jag menar, faktumet att du ska välja företagspaket borde ju stå längst upp, det borde vara typ det första man läser. Det är lika viktigt som mottagaradressen. Ni kanske tycker det är irrelevant men människor är lata, när jag läste mailet så var tankeprocessen något i stil med

"Ok här är adress för mottagare och här är länk till blanketten, bra. Då skriver jag ut det och postar hos ombudet."

Och där tar det slut, för i det tillfället tänker ju jag att jag har allt jag behöver, mottagaren och ångerblanketten. Det är lätt att säga att "men du vet väl att du ska välja företagspaket" men som sagt hade jag i det tillfället inte behövt göra det innan, och som en 22-åring har jag inte postat mycket som ni kan förstå, så jag hade inte vetskapen om att företagspaket var ett tillägg. Hjärnan gillar mönster och genvägar, så jag läste mailet som alla andra returmail jag fått från företag; kolla efter mottagaradress och skriv ut ångerblanketten/retursedel. Så jag gjorde samma sak här, och i detta fallet räckte det ju inte men jag visste inte att det var fallet, för jag har ju levt i tron att ombudet bara fixar det.

Som sagt är inte detta en ursäkt, men jag hoppas ni kan ha lite empati för min situation, med den erfarenhet jag hade innan detta så tycker jag att de val osv jag gjort är rätt så rimliga. Min åsikt i alla fall. Jag hoppas detta klarnar upp lite så ni förstår hur jag tänkte osv. Jag brukar vara ordentlig när jag läser avtal och sådant, men denna gången tog min lata sida över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

22

Jag vill påpeka att Webhallen sa i mailet att man ska välja företagspaket, men av alla returer jag nånsin gjort var Webhallen överlägset otydligast. Alla andra har skickat med en retursedel, det gjorde inte Webhallen, utan skrev bara mitt i mailet på en rad att "välja tillägget företagspaket", inte alls tydligt.

Så medan Webhallen gjorde rätt för sig rent tekniskt tycker jag de gör ett riktigt dåligt jobb för sina kunder i den biten, speciellt för någon som inte kan/är så erfaren med post.

Att jag inte sparade kvittot är ingen jätte big deal, jag var rätt säker på att de hade kvar köpet i registret, vilket visade sig vara fallet. Jag stör mig däremot som sagt på att Webhallen var så otydliga med vad jag ska göra. Och då menar jag inte att instruktionerna i sig är otydliga, men snarare att de inte lade betoning på att det är företagspaket, de skrev det lite mitt i mailet utan någon särskild utstickning.

Bara som exempel vad jag menar, faktumet att du ska välja företagspaket borde ju stå längst upp, det borde vara typ det första man läser. Det är lika viktigt som mottagaradressen. Ni kanske tycker det är irrelevant men människor är lata, när jag läste mailet så var tankeprocessen något i stil med

"Ok här är adress för mottagare och här är länk till blanketten, bra. Då skriver jag ut det och postar hos ombudet."

Och där tar det slut, för i det tillfället tänker ju jag att jag har allt jag behöver, mottagaren och ångerblanketten. Det är lätt att säga att "men du vet väl att du ska välja företagspaket" men som sagt hade jag i det tillfället inte behövt göra det innan, och som en 22-åring har jag inte postat mycket som ni kan förstå, så jag hade inte vetskapen om att företagspaket var ett tillägg. Hjärnan gillar mönster och genvägar, så jag läste mailet som alla andra returmail jag fått från företag; kolla efter mottagaradress och skriv ut ångerblanketten/retursedel. Så jag gjorde samma sak här, och i detta fallet räckte det ju inte men jag visste inte att det var fallet, för jag har ju levt i tron att ombudet bara fixar det.

Som sagt är inte detta en ursäkt, men jag hoppas ni kan ha lite empati för min situation, med den erfarenhet jag hade innan detta så tycker jag att de val osv jag gjort är rätt så rimliga. Min åsikt i alla fall. Jag hoppas detta klarnar upp lite så ni förstår hur jag tänkte osv. Jag brukar vara ordentlig när jag läser avtal och sådant, men denna gången tog min lata sida över.

Vadå otydligt? Nästan halva mailet tar ju upp att du måste välja ett fraktsätt med leverans direkt till mottagaren och inte till ombud. Jag är glad att jag jobbar allt mindre med slutanvändare när man löser trådar som denna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Vadå otydligt? Nästan halva mailet tar ju upp att du måste välja ett fraktsätt med leverans direkt till mottagaren och inte till ombud. Jag är glad att jag jobbar allt mindre med slutanvändare när man löser trådar som denna.

Skickades från m.sweclockers.com

Du verkar inte ha läst hela mitt inlägg eller? Låt mig förtydliga:

Jag menade på att all information man i teori behöver kommer på de första få raderna, då kommer många inte läsa vidare. Som i mitt fall visste jag int eatt man var tvungen att be om företagspaket som tillägg. Som sagt så har jag aldrig behövt göra detta innan, så Webhallen är objektivt sämst på det, finns inget att diskutera. Jag säger inte att det är deras fel att jag inte läste hela mailet, men vad jag säger är att jag som kund är rätt besviken på hur lata de verkar vara angående hela processen, de verkar inte bry sig så mycket om du gör rätt eller ej. De skickar ju inte ens med en retursedel som alla andra jag handlat från gör.

Om du köper bil 10 gånger och alla 10 gånger medföljer nånting, säg en backkamera. Kommer du då den 11e gången fråga om bilen har en? Troligtvis inte, för vi människor gillar att vara lat, ta genvägar och se mönster. Om det hänt varje gång så många gånger, så kan man lätt tro att det är standarden.

Åter igen, detta är inte för att skylla på Webhallen, jag bara uttrycker att jag tycker de kunde inkluderat en retursedel eller gjort det väldigt tydligt vad som behöver ske, alltså kanske lägga texten i fet stil, eller lägga den längst upp etc. Det är ingen ursäkt, utan bara synpunkt samt kritik.

Permalänk
Medlem

@Cranzle: "Företagspaket" nämns redan på rad nummer 4, innan adressen. Det är ju inte flera sidor komplicerad text heller, utan en ganska enkel instruktion som inte tar många minuter att ögna igenom. Eftersom informationen om hur du ska returnera paketet är väldigt tydlig i mailet du citerade så går det knappast att beskylla Webhallen för att vara lata i det här fallet.

Köper jag en bil för en ansenlig summa pengar så läser jag igenom utrustningslistan för att se att det jag förväntar mig finnas faktiskt ingår, annars får man välja en annan bil, eller välja det man saknar som tillval. Nåja, det är bara att acceptera att förmågan att ta till sig skriven text kraftigt har försämrats de senare åren.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Hade Webhallen kunnat göra det lite tydligare?
Möjligtvis. Infon finns där man förväntas leta efter den, men man hade kanske kunnat fetat den istället för kursiverat den.

Hade du kunnat vara noggrannare och läst HELA mailet?
Absolut! Några sekunders läsning till och du hade fått den infon du behövde.

Permalänk
Medlem

Tycker Webhallens mail är mer än tydligt och behöver inte göra mer än de gör.

Gällande ånger av köp gör de också rätt, alternativt dra av frakten tillbaka och skicka ut returfraktsedel för kundservice. Hade det varit gällande garanti eller reklamation så hade de naturligtvis fått stå för hela kalaset.

Postombudet saknade antagligen kunskapen kring returer vilket var tuff luck för TS.

TS behöver helt enkelt lära sig läsa mer än någon rad text. Det låter drygt men livet är inte en månskenspromenad på stranden.

Därmed önskar jag TS lycka till med paketet och hoppas att det löser sig!

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC