Uppgradera från Ryzen 5 1600 (behålla gtx 1060)

Permalänk
Medlem

Uppgradera från Ryzen 5 1600 (behålla gtx 1060)

Jag tänkte uppgradera barnens dator nu i sommar.

Nuvarande specs:
Cooler Master B500 V2 KOMPLETT Edition

AMD Ryzen 5 1600 Processor

MSI A320M Grenade, Socket-AM4
Moderkort, mATX, A320, DDR4, 1x PCIe-x16, M.2, RED LED,

Crucial DDR4 2400MHz 8GB
2x4GB 2400MHz (PC4-19200) DDR4 CL17 SR x8 Unbuffered DIMM, 288pin,

MSI GeForce GTX 1060 3GB OC
Grafikkort, PCI-Express 3.0, GDDR5, "Dual Fan", 1544/1759MHz, Pascal

Det är till en 17årig kille som spelar mkt online. Han har en PS4 till FPS spel.
Vill helst behålla GPU´n för att det inte ska bli för många tusenlappar. Blir den en flaskhals?

Permalänk
Medlem

Det är alltid något som sätter begränsningen. En fördel om du vill ha något vettigt svar är att skriva till vad du ska uppgradera till. En 1600x processor? Nyaste ryzen?

Ja ditt grafikkort kommer troligtvis vara den begränsande faktorn om du köper senaste bästa dyraste. Köper dy dyraste grafikkortet till det kommer något annat sätta gränsen.

Tycker det är fel att hela tiden skrivs flaskhals hit och dit. Alltså något är ju det alltid som tar stopp.

Tänk bil: trimmar bilen till 500häst, kanske vill ha bättre bromsar då dom inte hänger med, när dom är bytta ka ske däcken begränsar, när dom är bytta är det upphängning som begränsar...

Varför uppgradera för övrigt? Är ju en fullt rimlig dator som en 17åring borde vara supernöjd med då den klarar allt och troligtvis är bättre än om flesta kompisars i den åldern. Vad vill du uppnå?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Det är alltid något som sätter begränsningen. En fördel om du vill ha något vettigt svar är att skriva till vad du ska uppgradera till. En 1600x processor? Nyaste ryzen?

Ja ditt grafikkort kommer troligtvis vara den begränsande faktorn om du köper senaste bästa dyraste. Köper dy dyraste grafikkortet till det kommer något annat sätta gränsen.

Tycker det är fel att hela tiden skrivs flaskhals hit och dit. Alltså något är ju det alltid som tar stopp.

Tänk bil: trimmar bilen till 500häst, kanske vill ha bättre bromsar då dom inte hänger med, när dom är bytta ka ske däcken begränsar, när dom är bytta är det upphängning som begränsar...

Varför uppgradera för övrigt? Är ju en fullt rimlig dator som en 17åring borde vara supernöjd med då den klarar allt och troligtvis är bättre än om flesta kompisars i den åldern. Vad vill du uppnå?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte vad jag vill uppgradera till därför skrev jag ingen plan.
Han märker begräsningar när han spelar, annars skulle jag ju inte fundera på att ändra ngt.
Det är hans enda hobby och han är i övrigt "billig i drift" (ber aldrig om märkeskläder etc) så som belöning för att han höjer betygen så tänkte jag försöka förbättra hans spelupplevelser. Jag märker själv att den är rätt seg och trist.

Permalänk
Medlem

Den viktigaste frågan ni bör ställa er själva är varför vill jag uppgradera? Och inte bara uppgradera för uppgraderingens skull.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Jag tycker också datorn ser rimlig ut för ändamålet enligt beskrivning. Vänta något år så kanske prisläget och nya komponenter gör det mer värt.

Har ni testat att installera om från grunden om det går långsamt? Annars kan det vara en bra början

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Processorn och grafikkortet var ungefär midrange för några år sedan och räcker numer inte lika långt med de senaste titlarna. Problemet du har är att gpu och cpu är väldigt bra balanserade så att byta den ena kommer inte hjälpa så mycket generellt.

Något som dessutom komplicerar saken är moderkortet som inte helt uppenbart har stöd för ryzen 3000 serien, tror du hade behövt 370X eller B450 för att den ska ha stöd, så inte så lätt att byta till en fräsch cpu.

Skulle jag byta något är det GPU och testa att klocka cpu lite grann (3.9/4.0 GHz), men priserna för gpu med bättre prestanda är inte så mycket billigare än när du köpte den datorn, kommer kosta flera tusen minst.

Tror det är därför folk säger att det är enklast att stanna kvar ett tag till

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ni SSD hårddisk?
Uppgradera ram till 16Gb.
Hitta en begagnad ryzen 2000 serie.
Och ett begagnat 1070

Bör landa på ca 3500 - 4000kr

Permalänk

Kanske nämnts men Ryzen 5 1600 snudd på SKA klockas. Många spel nyttjar ju inte flera threads, och då är det klockfrekvensen som blir än viktigare. Kör min i 3.8Ghz (vissa har dragit upp i 4.0). Sen se till att du kör Widows i High Performance, och inte i något "balanced" läge. Det fick min klockade 1600 att bete sig slött när den skulle dra igång... Blev som ett lagg. Men nu med High Performance flyter allt på fint.

Har förresten själv ett GTX 1070 som är lite auto klockat i Afterburner. Ger väl en liten skjuts kan jag tänka.

Mitt system flyter på fint. Spelar i Full HD.

Hoppas du hittar något som löser problemet. Surt att köpa nytt om det inte behövs.

Vad mer... Senaste Bios? Senaste AMD chipsets för moderkortet? Minnena, kan de vara slöa och ge lagg? (osäker själv där). Vad mer... SSD...istället för om ni kör HDD, eller t o m en M2 ?

Annars ligger ju 3600 på 1900 ca nu på Webbhallen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

@n3crosis:
Jag kollade upp moderkortet på MSI's hemsida och enligt dom har den stöd för Ryzen 3:e generation så den har inte slagit i taket ännu. Det vore bra och veta vilka spel grabben gillar att spela. En del spel kräver mycket av grafikkortet, en del andra mycket av cpu.

Det jag skulle uppgradera i första hand är ditt RAM-minne och utöka det med ytterligare 8Gb så han får 16Gb. Förutsatt att jag hittat rätt minne från ditt inlägg kostar det 469kr på komplett. Att utöka minnet är relativt enkelt och kräver ingen konfigurering.
I andra hand är jag nyfiken på vilken typ av hårddisk som sitter i datorn. Är det en SSD eller en "vanlig" hårddisk? Om det är en vanlig hårddisk vore en SSD en bra uppgradering. Dom kostar runt 500-1000 kronor beroende på storlek.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

Alla delar i datorn är en begränsning eftersom allt är lågbudget produkter. Däremot kan du komma ganska långt genom att uppgradera vissa saker, fokusera på dessa först o främst:

1) Ryzen 3600/3600x/3700x/3800x
2) Byt ut ditt ram mot 3200MHz, 16GB

Ditt nuvarande ram håller tillbaka prestandan riktigt mycket, det lägsta man bör köra med är 3000MHz.
En Ryzen 2600 är INTE en värdig uppgradering som nån föreslog. Skillnaden är några få procent. Går du däremot upp till R5 3600 så har du en betydligt rappare cpu. Även jag kör med R5 3600 och min dator har kostat ca 20k. Riktigt bra cpu till lågt pris.

GTX 1060 får du behålla ett tag till såvida du inte hittar ett 1070 eller Vega 56/64 billigt. Begagnade delar är helt klart värt de om man har tight budget

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Inaktiv

Vilka spel spelar han online?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Har ni SSD hårddisk?
Uppgradera ram till 16Gb.
Hitta en begagnad ryzen 2000 serie.
Och ett begagnat 1070

Bör landa på ca 3500 - 4000kr

Vi har inte SSD men är ngt jag har funderat på.

Permalänk
Medlem

Jag har en GTX 1060 6GB version och den fungerar fortfarande tycker jag. Jag kan spela VR med den så som Beat Saber och även Forza Horizon 4 som är ett grafiskt krävande spel. Men det grafikkortet är mest gjort för 1080p gaming så om din son vill spela i 4k så fungerar det inte.

Vissa spel kan jag spela 1440p med den men FPS:en är inte den bästa. Men jag funderar på att kanske köpa nytt grafikkort när de nya släpps i år. Får se.
Men jag tror att grafikkortet skulle bli en bottleneck som du säger men det fungerar fortfarande att spela på, bara inte högsta inställningarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Vilka spel spelar han online?

Blandad kompott spel exempel: bla Escape from Tarkov, Playersunknowns Battleground, The Witcher, Ghost recon mfl.
Sen tillkommer olika program i bakgrunden för chatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Alla delar i datorn är en begränsning eftersom allt är lågbudget produkter. Däremot kan du komma ganska långt genom att uppgradera vissa saker, fokusera på dessa först o främst:

1) Ryzen 3600/3600x/3700x/3800x
2) Byt ut ditt ram mot 3200MHz, 16GB

Ditt nuvarande ram håller tillbaka prestandan riktigt mycket, det lägsta man bör köra med är 3000MHz.
En Ryzen 2600 är INTE en värdig uppgradering som nån föreslog. Skillnaden är några få procent. Går du däremot upp till R5 3600 så har du en betydligt rappare cpu. Även jag kör med R5 3600 och min dator har kostat ca 20k. Riktigt bra cpu till lågt pris.

GTX 1060 får du behålla ett tag till såvida du inte hittar ett 1070 eller Vega 56/64 billigt. Begagnade delar är helt klart värt de om man har tight budget

Skickades från m.sweclockers.com

Tack.
Ja jag har funderat på både mer och snabbare minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farsan Baloo:

@dweebling:
Jag kollade upp moderkortet på MSI's hemsida och enligt dom har den stöd för Ryzen 3:e generation så den har inte slagit i taket ännu. Det vore bra och veta vilka spel grabben gillar att spela. En del spel kräver mycket av grafikkortet, en del andra mycket av cpu.

Det jag skulle uppgradera i första hand är ditt RAM-minne och utöka det med ytterligare 8Gb så han får 16Gb. Förutsatt att jag hittat rätt minne från ditt inlägg kostar det 469kr på komplett. Att utöka minnet är relativt enkelt och kräver ingen konfigurering.
I andra hand är jag nyfiken på vilken typ av hårddisk som sitter i datorn. Är det en SSD eller en "vanlig" hårddisk? Om det är en vanlig hårddisk vore en SSD en bra uppgradering. Dom kostar runt 500-1000 kronor beroende på storlek.

Tack!
Ja RAM har jag varit inne på att utöka, gjorde det på hans förra och det ökade livslängden en del.
SSD saknar han också, största problemet där är allt meck att fixa in allt igen. Idag har han två SATA 1+2TB.
Ska nog ta en diskussion med honom ang SSD, har ju själv SSD plus SATA i min stationära och det var ett lyft.

Han spelar extremt olika spel, alltifrån Garrys mod till mer krävande. Jag har visserligen ett 1070 i min som jag skulle kunna prova i hans och utvärdera innan köp. Han skulle antagligen gilla att kunna spela fler krävande spel på PC ist för på PS4:an. Men då blir det extremt mkt nytt, i princip en helt ny dator.
Ska nog börja med SSD och RAM.

Tack för ditt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

Ska nog börja med SSD och RAM.

Samt att du kan överklocka processorn så högt det går. Jag är övertygad om att med 16gb ram, ssd och lätt överklockning så kommer din son vara nöjd några år till.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

Jag tänkte uppgradera barnens dator nu i sommar.

Nuvarande specs:
Cooler Master B500 V2 KOMPLETT Edition

AMD Ryzen 5 1600 Processor

MSI A320M Grenade, Socket-AM4
Moderkort, mATX, A320, DDR4, 1x PCIe-x16, M.2, RED LED,

Crucial DDR4 2400MHz 8GB
2x4GB 2400MHz (PC4-19200) DDR4 CL17 SR x8 Unbuffered DIMM, 288pin,

MSI GeForce GTX 1060 3GB OC
Grafikkort, PCI-Express 3.0, GDDR5, "Dual Fan", 1544/1759MHz, Pascal

Det är till en 17årig kille som spelar mkt online. Han har en PS4 till FPS spel.
Vill helst behålla GPU´n för att det inte ska bli för många tusenlappar. Blir den en flaskhals?

Jag körde 3D-mark med en AMD A8 (bulldozer) i väntan på att 3900X skulle komma. Med ett 1060 så var skillnaden i FPS minimal mellan A8 och 3900X, så skulle rekommendera att bara uppdatera grafiken till ett beg 1070 eller 1080 och se vad det gör.

Poäng med A8:an finns här:
https://www.3dmark.com/3dm/38431197

Blir det inte klart bättre med 1600:an så är det ju grafiken som begränsar i detta fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n3crosis:

Blandad kompott spel exempel: bla Escape from Tarkov, Playersunknowns Battleground, The Witcher, Ghost recon mfl.
Sen tillkommer olika program i bakgrunden för chatt

Okej, då tror jag nog tyvärr grafikkortet också är ett "problem". Din CPU kan jag tyvärr inte alls uttala mig om, aldrig ägt något annat än Intel (än) själv.

Permalänk
Medlem

Tror det ger mer att behålla cpu'n och byta grafikkortet.

Köp 16gb 3200mhz ddr4 och ett grafikkort för önskad budget. Nya är väll antingen 5600xt eller 1660 super bra alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Medlem

1. Har du testat att klocka ramminnet? Inte ovanligt att man kan få upp dom i +20% utan att öka spänning
2. Processon måste upp i 3.8 i alla fall
3. Ssd gör stor skillnad, även i vissa spel (minskar frysningar om spelet väntar på hårddisken)
4. Klocka gpu borde kunna få ut en del prestanda

Om du vill spendera pengar tror jag det är mer värt att sälja den och köpa en ny för det är så mycket att byta, men delar i prio ordning:
1. Ssd
2. Gpu
3. Ram (16GB minst lite snabbare 3000+ MHz)
4. Processor som garanterat fungerar i moderkortet, någon i tråden sa 3600 passar, det skulle göra stor skillnad (uppdatera bios först etc)
5. Byt gpu i din dator och ge ditt 1070 till denna dator
6. Skippa ovan och sälj datorn och köp en ny för ca 10000 så hamnar du i en helt annan prestandakategori i ett svep

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

3600 ~2000kr
+ 8GB ram till

Säljer du det gamla du har så du ett riktigt bra lyft för en mindre peng och din GPU kommer vara en flaskhalsen.
SSD ger dig bara snabbare laddtider och påverkar inte FPS alls om pengarna nu är tajta.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@n3crosis:
Att byta till SSD från en vanlig behöver inte vara så krångligt. Du kan klona den gamla hårddisken till SSD:n med hjälp att t.ex. Macrium Reflect Free som är gratis att använda. Den gamla disken går att spara som en lagringsdisk för annat som dokument och liknande.

Låter som du har lite saker att testa nu, så lycka till

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk

@SpeedRebirth: Har själv DOHCP (om det nu var så det hette) för att Bios ska dra upp mina minnen i 3000mhz som de är tänkta för. Detta i Bios till B450-F från Asus. Kan jag klocka upp minnena på något smidigt sätt och ska jag då frångå denna inställningen och köra manuellt? Hur gör man vidare med timings osv?

Inga märkvärdiga minnen, Crucial Ballistix AT (eller LT minns inte) 3000Mhz

Men kan jag få en boost så är ju jag glad!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

@Farsan Baloo: Jag slår ett slag för detta programmet med! =D

@n3crosis: https://www.msi.com/blog/get-a-free-performance-boost-with-af...

Ger en liten skjuts för mig och mitt 1070. Lär väl göra detsamma med ditt, gissar jag. Så slipper du hålla på och fixa själv. Sen kan du säkert dra upp minnet på GPUn med lite grand (sep reglage du får dra i själv).

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

@SpeedRebirth: Har själv DOHCP (om det nu var så det hette) för att Bios ska dra upp mina minnen i 3000mhz som de är tänkta för. Detta i Bios till B450-F från Asus. Kan jag klocka upp minnena på något smidigt sätt och ska jag då frångå denna inställningen och köra manuellt? Hur gör man vidare med timings osv?

Inga märkvärdiga minnen, Crucial Ballistix AT (eller LT minns inte) 3000Mhz

Men kan jag få en boost så är ju jag glad!

Bara ändra memory multiplier till 32 eller vart du nu vill, resten kan vara på auto, timings håller sig då till samma som profilen. Man kan såklart leka med timings också, men mycket jobb för lite vinst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@medbor: Ska jag ta bort det där med XMP / DOCHP innan? =P

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

@medbor: Ska jag ta bort det där med XMP / DOCHP innan? =P

Tror inte det ska påverka, men bättre att någon annan svarar som har liknande moderkort.

Ingen fara att testa en sån grej annars, värsta som händer är att datorn inte startar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

Vi har inte SSD men är ngt jag har funderat på.

Detta före något annat!! Gå inte bara på pris / GB utan kolla recensioner och omdömen.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

@n3crosis:
Kikade runt lite på snabbare minnen om du känner för att maximera dom. Dessa minnen finns med på moderkortets QVL lista och finns på inet: HyperX 3200Mhz 2x8Gb för 949 kr eller så kan du kolla prisjakt länken för andra butiker.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.