Permalänk
Medlem

NAT Type Open

Spelar COD WWII ... får upp meddelandet NAT Type must be on Open .
Är det inställning på spelet , datorn eller Routern som ska ändras ? Hittar inte var jag ska ändra det.

What to do ? Snälla hjälp mig . Anders

Permalänk

Inställning i routern

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

Kan också bero på att internetleverantören använder CG-NAT då man inte får en publik ip-adress utåt.

kan kollas om man går in på en sida som:

https://www.whatismyip.com/

Visar den en annan ip-adress än vad som står under WAN i din internet-router så används CG-NAT (Carrier Grade Network Address Translation) vilket enkelt uttryckt är att du får dela ip-adress utåt på nätet på samma sätt som att routern där hemma gör att man kan ha flera apparater igång på den enda adress man i regel får av sin internetleverantör fast i detta fallet sitter istället routern hos internetleverantören.

Har man CG-NAT så blir det ofta problem med spelservrar och annat som behöver direktkommunikation.

Det man får göra är att ta kontakt med sin internetleverantör och be om att få en publik ip-adress istället.
De är rätt vana vid den frågan så det ska inte behöva bli ett problem, skulle de ändå trilskas får man byta leverantör.

Operatörerna gör så här för att spara på publika adresser (IPv4) som det är brist på och för de flesta som bara surfar och konsumerar media så fungerar det ändå.

Men för spelande där spelen sätter upp serverkommunikation vilket även händer på spelkonsoler, ip-telefoni, smarta hem prylar så blir det problem med CG-NAT.

Permalänk
Medlem

@Mrcustom: Det är bara viktigt om du vill kunna var värd för spelet, Eng. host. Enklaste är om du slår på UPnP på din router.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Enklaste är om du slår på UPnP på din router.

Enklast JA.
Horribelt osäkert, nästan som om du erbjöd varenda person du ser att använda din dator/nätverk fullt med sparade lösenord ABSOLUT!!!
Så inget att rekommendera enligt mig.

När du kollar din ip med whatsmyip/ipchicken/eller nån av dom andra 6969 olika kolla ip sidor får du en ip som börjar på 100.***.***.*** så har du en CGN adress.
Har själv inte behövt be om en publik med telias fiber så vet inte hur man gör där helelr om dom ens kör med CGN (gissar på JA dock).

Banhof däremot vet jag kör med CGN då bror fick be om publik ip för några år sedan när han skaffade dom, och sen igen när han handla ny router.
MEN det går att göra online bara surfa in på http://dhcp.bahnhof.net/ logga in o sen tryck aktivera på den enhet som visas är uppkopplad just nu vänta 10min starta om routern.
Skulle det inte funka så kan du gå in här o be dom en manuell ändring.
https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/assistance

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!