Permalänk

Välja rätt Moderkort med Ryzen 3600

Hej, förlåt om det här är en vanlig fråga
Ska uppgradera datorn lite grann och vill vara stensäker på att allt kommer att fungera som det ska.
Här är en detaljerad lista på allt på min nuvarande dator
Jag har även valt ut Ryzen 5 3600 då den verkar som ett stabilt val samt Kingston HyperX Fury 16Gb
Jag vet att min GPU är inget att skryta om men jag ska avvakta med att köpa en ny second hand.
Det är alltså moderkortet som jag sitter och spekulerar på, vad jag har förstått så kan man inte ta vilket som helst då det kan finnas problem med att det är en för gammal BIOS version. För mig går det inte att sätta in moderkortet i datorn och sedan uppdatera då ingenting annat är kompatibelt med den, speciellt inte min gamla CPU.

Jag har några stycken i åtanke:

Har ni några andra förslag eller något helt annat som ni anser jag borde ändra på? Är moderkort något man ska investera mycket i?
Tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem

Ett bra moderkort behöver inte vara dyrt. MSI B450 Tomahawk MAX är ett exempel på ett moderkort som är klart bättre än prislappen antyder.

Med den kampanjen (999 kr under 24 timmar) är det dessutom en nobrainer.

Permalänk
Medlem

Som redan nämnt är det bara att tuta och köra på MSI B450 Tomahawk MAX, med tanke på kampanjpriset. Se bara till att beställa innan korten är slut eller kampanjen över (Mellan torsdag 13:37 och fredag 13:37).

Sen är frågan hur du tänkt med minnet, skall du överklocka eller bara trycka i och köra på? Pinnarna du valt (2666/16) ser rejält dåliga ut om de inte överklockar riktigt bra.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Lånar tråden litegrann när ni ändå snackar om tomahawk MAX.
Jag beställde MSI B450-A PRO MAX när den var på rea förra veckan för 740. Valde den över tomahawk max endast pga priset då. Men undrar nu om jag kanske borde välja tomahawken istället då den är på riktigt bra pris, vad tycker ni?

Permalänk
Skrivet av twit:

Som redan nämnt är det bara att tuta och köra på MSI B450 Tomahawk MAX, med tanke på kampanjpriset. Se bara till att beställa innan korten är slut eller kampanjen över (Mellan torsdag 13:37 och fredag 13:37).

Sen är frågan hur du tänkt med minnet, skall du överklocka eller bara trycka i och köra på? Pinnarna du valt (2666/16) ser rejält dåliga ut om de inte överklockar riktigt bra.

Trycka i och köra på blir det nog. Jag är inte erfaren nog att börja överklocka saker. Så är det ett dåligt val med dem RAM stickorna i så fall? Säg om jag avvaktar att köpa till efter det här erbjudandet har tagit slut, vore det fortfarande Tomahawken som är det bästa alternativet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Finns (nästan) inga dåliga produkter, bara dåliga priser.

Permalänk
Medlem

tomahawk max
när du sedan letar minne gå på 3200mhz med cl 14-16
Du får 16gb för runt 1000kr

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Tomahawk har fått bra kritik för sin vrm vad jag hört. Uppfyller den dina behov i övrigt(?), kör på de!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalaspär:

Jag beställde MSI B450-A PRO MAX när den var på rea förra veckan för 740. Valde den över tomahawk max endast pga priset då. Men undrar nu om jag kanske borde välja tomahawken istället då den är på riktigt bra pris, vad tycker ni?

Vad är det du vill betala 259:- extra för? -A PRO och Tomahawk är i stort sett identiska hårdvarumässigt. Tomahawk är lite hårdare sminkat, med en flådigare kylfläns över strömförsörjningen och lysdioder i klänningen.

Skrivet av Alfredh03:

Trycka i och köra på blir det nog. Jag är inte erfaren nog att börja överklocka saker. Så är det ett dåligt val med dem RAM stickorna i så fall? Säg om jag avvaktar att köpa till efter det här erbjudandet har tagit slut, vore det fortfarande Tomahawken som är det bästa alternativet?

Ja de pinnarna skall du inte köpa. Förslagsvis satsar du på https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5034957 (de finns i lite olika färger, kolla priserna i butiken du köper ifrån) som är 3200 CL16. De presterar bra om du inte vill pilla på dem och om du vill (ytterst lätt med dessa minnen) kan du överklocka dem en bit. Är budgeten snäv kan du köpa 3000 CL15 av samma minnen och spara in 150:-, men då vill du definitivt in och pilla med överklockning av dem. De är dock etablerade som väldigt lätta att klocka upp en bit och det finns gott om oss som har gjort det.

Huruvida Tomahawk MAX är det bästa alternativet vid något senare tillfälle beror rimligtvis på priserna då, lite svårt att förutspå.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

B450 Tomahawk Max är i särklass det bästa alternativet du hittar. Vill du ha något bättre bör du hoppa till X570 plattformen, och då snackar vi om en minst dubbel högre prislapp, och detta endast om du vill ha PCI-E 4.

Visa signatur

12900K+Liquid Freezer II 360@54x2,53x4,52x7,51x8,+1TVB | Asus ROG Maximus Z690 Hero | 2x16GB DDR5@5600 36-39-36-52 | RTX 3080 TUF OC@1905/900mV

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv och funderar på moderkort. Vad tror ni om gigabyte aorus b450?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Msi tomahawk har jag kört till den processorn tidigare, väldigt trevlig.