Permalänk
Medlem

Rätt dator för universitetet.

Hej!
Har tidigare gjort en tråd här då jag frågade om hjälp angående vissa 2 in 1 datorer. Men har nu bestämt mig för att inte gå med en 2 in 1.
Har haft Lenovo C940 hemma i några dagar och tycker att den är bra.
Läste om rekommenderade specs för studenter (en artikel från usa) där dom rekommenderade i7 och 16gb ram med 512GB SSD. Dock för arkitekter.

Fick C940 till ett kanon pris på 13,500kr. Specsen var i7 10th gen, 512GB SSD och 16GB ram.
Men undrar nu om denna dator är till lika bra nytta, eller om jag ska stanna med C940 bara för att jag fick en bra deal. Då Lenovo S740 kostar 12,990kr (alltså 500kr billigare). Som sagt så ska datorn vara med mig under universitetet och ska vara lätt och portabel, samt klara allt från Office365 till massa tabs på chrome och multitasking. Kanske ett i5 10th gen räcker för sånt? Men helst 16GB ram.

!! Om ni har andra förslag så är jag ablsout öppna för dom, max pris är 13000kr och vill helst ha Windows, 16gb ram och mellan 13-14" display !!

Permalänk
Medlem

Asus Zenbook? Lätta och hyfsat snabba, är strömsnåla CPUer i dessa. Har själv en äldre variant, super nöjd, håller än. Ingen speldator direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@balansen: Absolut, ska spana in den!

Permalänk
Medlem

Vad ska du plugga är ju första frågan... ska du bara köra Office och skriva rapporter behövs inte 16gb ram och 512gb disk vilket brukar va rätt dyra uppgraderingar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Shurdd:

Läste om rekommenderade specs för studenter (en artikel från usa) där dom rekommenderade i7 och 16gb ram med 512GB SSD. Dock för arkitekter.

Skrivet av Napoleongl:

Vad ska du plugga är ju första frågan... ska du bara köra Office och skriva rapporter behövs inte 16gb ram och 512gb disk vilket brukar va rätt dyra uppgraderingar.

Arkitekter och designers är väl de som behöver de värsta datorerna till sin CAD och sitt Photoshopande, skulle 3D modelera i Photoshop för ett arbete vi gjorde med en högupplöst plansch för ett tag sedan, 16GB datorn kraschade på grund av för lite RAM. -_-

Om du bara skall använda Office och Chrome klarar du ju dig på en i3/R3 och 4GB RAM.

Jag skulle rekommendera Microsoft Surface, kanske X om ni inte skall programmera något. Pennan är underbar att ta anteckningar med.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Napoleongl: Ska gå Ekonomi/business! Så kommer inte behöva värsta datorn, men samtidigt vill jag ha 16GB ram då det inte går att uppgradera senare.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Shurdd:

men samtidigt vill jag ha 16GB ram då det inte går att uppgradera senare.

Fast det gör det ju i många datorer...
Lenovo har ofta utbytbart RAM minne i sina överlag mycket prisvärda datorer.
IdeaPad är otroligt prisvärda. Vi har 4st i klassrummet på 30 elever, vanligaste datorn.
Lenovo S340 - 14" i5 8GB 256GB
Inget uppgraderbart RAM, men bra pris efter studentrabatt HP Pavilion 14-CE3022no
TN panel men väldigt prisvärd Lenovo IdeaPad S145-14" R3 8GB 128GB
Skall du promt ha 16GB RAM idag så verkar den här prisvärd: Lenovo ThinkPad E495

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Har kollat in den där Thinkpaden, kanske testar den då. Gillar bara inte den där lilla musen i mitten men ska nog gå att bli van med

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Shurdd:

Har kollat in den där Thinkpaden, kanske testar den då.

Jag hade kört på Lenovo S340 - 14" i5 8GB 256GB om du skall ha en ny laptop, 8GB RAM kommer vara fullt tillräckligt och det är uppgraderbart! Jag kör 4GB RAM, funkar fint, har uppe Word, Spotify och ett dussin flikar i Chrome utan problem. Men absolut, you do you.

Skrivet av Shurdd:

Gillar bara inte den där lilla musen i mitten men ska nog gå att bli van med

Den är något av det mest ergonomiska som finns på en laptop, jag älskar den, haha.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Hahaha ja precis tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

Köp en MacBook Air

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Shurdd:

Jag ångrar att jag inte köpte en där man kan anteckna mha touch - och tittade för mycket på speccsen. Köp en iPad Pro eller Surface som du använder till anteckningar och att skriva - så använder du något annat till spel & krävande saker.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Inaktiv

Klarar du att leva med ett äpple så skulle satsat på en begagnad MacBook Pro Retina, 13". Dessa årsmodeller är riktigt bra för 13": Late 2013, Mid 2014, Early 2015. Det går att köra Windows via bootcamp, det gjorde jag i början parallellt med macOS (Dualboot) tills jag hade vant mig med macOS och kunde skippa Windows. Du kommer att spara cirka halva din budget, enkelt få 16gb ram och på köpet så får du riktigt bra skärm, tangentbord och trackpad, samt modell på dator som är beprövad utan några vanliga fel (Bortsett från "staingate" (googla) på vissa av de tidiga årsmodellerna, men det ser du före köp isåfall och dessa kan du därmed undvika).

Oavsett vad du väljer för dator, äpple eller inte, så se till att du tycker om att skriva på tangentbordet! Enligt mig är de absolut viktigaste sakerna på en bärbar dator inte specsen, utan även hur bekväm den är att använda. Jag utgår ifrån att det kommer att skrivas väldigt många uppsatser/texter/rapporter på datorn, vilket gör att tangentbord och trackpad (eller endast tangentbord om du skaffar en trådlös mus) är en väldigt viktig del av upplevelsen.

Edit: Personligen kör jag en 15" Retina mid 2014 som jag uppgraderat SSDn i, samt en iPad Pro 11". Till iPaden så har jag en Apple pencil och pappersliknande matt skärmskydd med lite textur. iPaden tar jag anteckningar och räknar matte på, MacBooken gör jag allt annat på.

Permalänk

Om du ska släpa med datorn dag ut och dag in är det viktigt att tänka på byggkvalitet. Lönar sig att inte vara dumsnål, så något som är lite mer business-modell kan vara värt trots priset (säg 13 tusen, som du var inne på). Även vikten har betydelse, men de allra lättaste kanske inte håller samma byggkvalitet...

Edit: menar inte att de modellerna du nämner nödvändigtvis inte uppfyller dessa krav!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Implor:

Köp en MacBook Air

Max RAM är 8GB och det är inte uppgraderbart.
128GB kostar 13 000 kronor
256GB kostar 16 000 kronor (utanför TS budget)

Skrivet av Samlooh:

Jag ångrar att jag inte köpte en där man kan anteckna mha touch - och tittade för mycket på speccsen. Köp en iPad Pro eller Surface som du använder till anteckningar och att skriva - så använder du något annat till spel & krävande saker.

Jag kör Surface Pro 3, funkar bra till antecknade och skrivande. När det skall göras något seriöst (Photoshop, Illustrator eller CAD) sätter jag mig vid skolans stationära med i7 & 32GB och får ofta den att inte mäkta med (3D Photoshop, skuggor i Illustrator m.m. CAD klarar dem dock än så länge.)
Det funkar bra för mig.

Har en i klassen som kör iPad Pro. Han blev galen på att inte kunna använda fulla varianten av Docs och Word. Så han gick och köpte en Lenovo Ideapad att komplettera den med.

Skrivet av anon265474:

Du kommer att spara cirka halva din budget, enkelt få 16gb ram och på köpet så får du riktigt bra skärm, tangentbord och trackpad

Samma med en begagnad ThinkPad med IPS skärm.
Då slipper man dessutom den blanka skärmen som MacBooken har.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

...
Samma med en begagnad ThinkPad med IPS skärm.
Då slipper man dessutom den blanka skärmen som MacBooken har.

Jag är nyfiken, har du någon mer specifik rekommendation på modell av Thinkpad? De är ju kända för sin utmärkta byggkvalité och bra tangentbord, men det gäller främst för de lite äldre modellerna som byggdes innan produktionen flyttades till Kina och modellerna designades om. X220 och X230 är ju välkända, men dem har inte så schyssta skärmar har jag för mig?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av anon265474:

Jag är nyfiken, har du någon mer specifik rekommendation på modell av Thinkpad? Dem är ju kända för sin utmärkta byggkvalité och bra tangentbord, men det gäller främst för de lite äldre modellerna som byggdes innan produktionen flyttades till Kina och modellerna designades om. X220 och X230 är ju välkända, men dem har inte så schyssta skärmar har jag för mig?

T490 finns med riktigt overkill 1440p IPS med Dolby Vision.
T4XX med Full HD IPS display ser dock tillräckligt bra ut och är ett mer rimligt alternativ. Inte lika bra som MacBooken med Retina men tillräckligt bra och ofta för mindre pengar.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

T490 finns med riktigt overkill 1440p IPS med Dolby Vision.
T4XX med Full HD IPS display ser dock tillräckligt bra ut och är ett mer rimligt alternativ. Inte lika bra som MacBooken med Retina men tillräckligt bra och ofta för mindre pengar.

Den såg riktigt schysst ut faktiskt! Bra skärm, bra specs, vikt, låg vikt, bra portar osv. Lite tråkigt bara med ynka 50Wh batteri som inte går att byta utan att skruva isär datorn. Men nu när man laddar via USB-C så är det inte hela världen, man kan ju alltid slänga med en powerbank i väskan istället för ett extra batteri (Som man kunde göra med tidigare Lenovo-modeller)

Permalänk
Medlem

Om du har stationär hemma så köp en billigare enklare med bra tangentbord. Finns datorsalar på skolan om du behöver det.

När man pluggat så vill man ha flera skärmar så man enkelt kan jämföra saker.

Köpte en laptop när jag pluggade men kom till att den mest släpades runt i väskan. Pluggar man själv sitter man hemma och i grupp blir det oftast en datorsal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Samlooh @anon265474: Sålde precis min iPad Pro 11" 2018 modell för att den inte riktigt uppfyllde mina krav. Den va sjukt skön att använda till anteckningar, men thats it. Var ofta att vi skulle skriva dokument eller liknande. Funkar nog för många dock.

Permalänk
Medlem

@Implor: Tror att jag mycket kommer sitta på allmänna platser och plugga, typ bibliotek etc. Och själv har jag en väldigt bra stationär dator som jag mest har för gaming hemma, och självklart pluggar på den med.

Hade Lenovo C940 hemma nyligen och fann tangentbordet helt ok, och antar att Lenovo S740 kommer ha exakt samma eller likande tangentbord.

Permalänk
Medlem

PS, realtivt ny här så vet inte hur man citerar folk xD