Permalänk

ns - nanosekunder?

Har på senare dagar börjat luska lite i vilka grafikkort som är de bästa då ett datorköp stundar. Det är dock en sak som ännu står oklar. Dessa ns som jag antar betyder nanosekunder, bör dessa vara så låga som möjligt eller så höga som möjligt?

Tack på förhand

/Johan

Visa signatur

"A true beanie should always have a propeller on top." /Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Kort och gott...JA det betyder nanosekunder, och de bör vara så låga som möjligt.
Räckte denna infon eller vill du ha mer ingående förklaring?

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk

Det räcker alldeles utmärkt Norbius. Tackar.

Visa signatur

"A true beanie should always have a propeller on top." /Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Generellt sett så eftersträvar de flesta att saker och ting som sker inom en dator ska ta så kort tid som möjligt...

Permalänk
Medlem

ingen orsak...:D

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

alltså så låg ns som möjligt inte hög dvs 1ns är bättre än 5 ns

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det du ser anges i ns är stigtiden på minneskretsarna, dvs tiden det tar för en signal att nå från 10% till 90% av maxvärdet (eller tvärtom). Ju kortare tid som anges desto oftare kan kretsen stiga och sjunka, dvs uppdateras, alltså bli snabbare.

Permalänk

Bara du inte stirrar dig blind på ns, precis som vissa som automatiskt tror att kort med 256 mb minne är dubbelt så bra som kort med 128.

Självklart att det är bättre med 2.8 ns än t.ex 3.6. Men ett Geforce FX 5600 med 2.8 ns är inte bättre än ett Radeon 9700 med 3.6 ns.

Dessutom tror jag det spelar större roll om man ska överklocka kortet, då den variabeln bestämmer hur högt man kan klocka det. Men det är jag inte säker på.. bara hört det någonstans. Kan lika gärna vara nåt bs som jag har drömt.

Nu vet jag dock inte om dessa variabler ens finns på sagda kort.. but you get my point.

Visa signatur

There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot.

Permalänk
Medlem

Det står oftast på minneskretsarna hur många ns dom är på. Ska du överklocka så är det att föredra minnen med lägre ns-värde då du _oftast_ kan klocka mer då. Det är ingen regel men oftast stämmer det.

Permalänk
Hedersmedlem

Det betyder i vilken hastighet du kan köra minnena i.

T.ex om de har 5ns så kan de köras i 1000/5 = 200mhz. Eftersom de flesta moderna grafikkort använder sig av DDR minnen får dubbla den (alltså i detta fall 200 * 2 = 400mhz)

Ofta utnyttjas detta inte från fabrik. T.ex så har mitt Geforce4 Ti4200 3.6ns minnen, vilket gör att de är gjorda för att klara 555mhz (2 * 1000/3.6) DDR fast de går i 513mhz DDR från fabriken..

Självklart kan det vara så att de tom klarar högre än så.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading