Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Han litade på hans kusiner som han jobbat för förut. Dom gjorde en rejäl miss

Fast han fick väl en lönespec? Borde han inte bli förvånad att han får lika mycket utbetalt netto som han har brutto?

Permalänk
Medlem

Ett tips är att avdragsrätten för gåva till välgörenhet är tillbaka. Tror inte att den var automatiskt ifylld på min deklaration så där finns det några hundralappar att få tillbaka om ni har gett något under året.

Permalänk
Medlem

Sådär, då kom även mitt besked. Blev 7115 kr tillbaka, sedan kommer ungefär 2000 kr i reseavdrag också. Pengarna lär hamna i semesterkassan...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjögren:

Ett tips är att avdragsrätten för gåva till välgörenhet är tillbaka. Tror inte att den var automatiskt ifylld på min deklaration så där finns det några hundralappar att få tillbaka om ni har gett något under året.

Tack för tipset! Hade helt glömt det och, som du skriver, var det inte förifyllt. Brukar ge 200 kr/mån till en organisation som hjälper gatubarn i Indien och de fanns med vid kontroll av godkända organisationer hos Skatteverket.

Blir inte mer än 600 kr tillbaka men det är bättre än inget...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Kan du förtydliga?

Fick tillbaka alldeles för mycket på skatten förra året, var i kontakt med HR/Lön angående det samt skickade in skattetabell och så vidare, de påstod att allt var i sin ordning, men i år fick jag tillbaka ännu mer (?!)...

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

14000 tillbaka, sen ska jag dra för resor också. Men med nya lagen (om den införts ännu) så blir det väl inte många kronor.

Miljömuppar!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem

Kommer få tillbaka den nätta summan av 6565, en bra ökning från dom dryga 3000:- jag brukar få tillbaka.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Får betala 5600:- detta året, minus lite reseavdrag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Fick tillbaka alldeles för mycket på skatten förra året, var i kontakt med HR/Lön angående det samt skickade in skattetabell och så vidare, de påstod att allt var i sin ordning, men i år fick jag tillbaka ännu mer (?!)...

Du har inga stora/dyra lån? Det är ju inte bara vad arbetsgivaren drar som påverkar slutskatten.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Jag får 3000, frugan får 19000kr. Flyttar till hus 30 april så finns definitivt stället att stoppa dom pengarna. Frugan ville bygga altan i alla fall.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Fick tillbaka alldeles för mycket på skatten förra året, var i kontakt med HR/Lön angående det samt skickade in skattetabell och så vidare, de påstod att allt var i sin ordning, men i år fick jag tillbaka ännu mer (?!)...

Du får gräva i vad det kan vara, t.ex. ränteavdrag eller liknande?
Hittar du anledningen, så ska du leta upp tjänsten "Jämkning" på skatteverket.se och fylla i, så får du ny skattsedel att ge till HR med mer korrekt skattesats.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Satan i gatan. 31000. Han på lönekontoret sa att har dragit lite mer skatt på mig förra året, men den här summan hade jag aldrig kunnat drömma om

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Satan i gatan. 31000. Han på lönekontoret sa att har dragit lite mer skatt på mig förra året, men den här summan hade jag aldrig kunnat drömma om

du måste ha massa lån osv om du får tillbaka en sån stor summa...

fortfarande inget hos mig.. antar jag får bland dom sista i år.. brukade alltid få dagen efter eller två beslut..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Fick tillbaka alldeles för mycket på skatten förra året, var i kontakt med HR/Lön angående det samt skickade in skattetabell och så vidare, de påstod att allt var i sin ordning, men i år fick jag tillbaka ännu mer (?!)...

Har du bonus eller liknande där engångsskatt dras är den på 50% om du ligger över brytpunkten.
Andra former av rörlig lön kan ställa till det med.

Utöver ränteavdrag etc som andra nämnt.

Ontopic, ca 7700 tillbaka före avdrag så borde hamna på 14-15k.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Restskatt på 200kr, buääääää vad hemskt hihi.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Avstängd

7000 tillbaka, nytt grafikkort kanske?

Permalänk
Medlem

Drygt 9k tillbaka, blir bra det kring när sista CSNet någonsin ramlar in

Permalänk
Medlem

La precis märke till en sak, avdrag för fackföreningsavgift verkar inte vara förifyllt och om jag förstår rätt får man dra av för jan-mars.
Inte så många kronor, men onödigt att politikerna får mer att slarva bort

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Dina 63k vet jag inte var de kommer ifrån men din uppskov är 285k så det är vad du ska betala, det är detta du också betalar ränta på. Din vinst var 1295k på att sälja.

Du menar att jag skulle ha gjort en större vinst än vad jag sålde för?
Nej du betalar procent på hela uppskovet inte på det du ska betala jag har frågat hur mycket det är jag ska betala och det är 63.000:-
kan säga att bostadsrätten vi sålde såldes för 965.000:- så vet inte hur du kan få det till en vinst på 1.2 miljoner du får betala ränta för hela beloppet som du gör i vinst inte bara för den delen du ska betala skatt på.

Du får använda uppskov om du vill men det är hela beloppet som du får betala ränta på inte bara dom pengarna du ska betala in

enligt skatteverket ska man räkna på detta sätt
Exempel på hur du räknar ut schablonintäkt och årlig kostnad
Du har sålt en villa med 500 000 kronor i vinst och har fått slutligt uppskov med hela vinsten. Ditt uppskovsbelopp är alltså 500 000 kronor. Schablonintäkten på ditt uppskovsbelopp är 8 350 kronor (1,67 procent av 500 000 kronor). Du betalar 2 505 kronor (30 procent av 8 350 kronor) i årlig skatt för ditt uppskov.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Du menar att jag skulle ha gjort en större vinst än vad jag sålde för?
Nej du betalar procent på hela uppskovet inte på det du ska betala jag har frågat hur mycket det är jag ska betala och det är 63.000:-
kan säga att bostadsrätten vi sålde såldes för 965.000:- så vet inte hur du kan få det till en vinst på 1.2 miljoner du får betala ränta för hela beloppet som du gör i vinst inte bara för den delen du ska betala skatt på.

Du får använda uppskov om du vill men det är hela beloppet som du får betala ränta på inte bara dom pengarna du ska betala in

enligt skatteverket ska man räkna på detta sätt
Exempel på hur du räknar ut schablonintäkt och årlig kostnad
Du har sålt en villa med 500 000 kronor i vinst och har fått slutligt uppskov med hela vinsten. Ditt uppskovsbelopp är alltså 500 000 kronor. Schablonintäkten på ditt uppskovsbelopp är 8 350 kronor (1,67 procent av 500 000 kronor). Du betalar 2 505 kronor (30 procent av 8 350 kronor) i årlig skatt för ditt uppskov.

Bra nu stämmer dina siffror, hur får du 2505*12 till 500 000?

Du hade 285785kr i vinst och borde då betala 1400kr i uppskovsränta. Så vad är dessa 4700kr du prata om i första inlägget?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Bra nu stämmer dina siffror, hur får du 2505*12 till 500 000?

500 000 är vinsten på det ska du betala skatt 22% tror jag det är 110000
men om du tar uppskov så blir det på hela beloppet och då får du betala 8350:- varje år förutom första året.
så på 10 år har du betalt 83500:- på 15 år har du betalt 125250:- istället för dom 110000:- som du ska betala i skatt

Men vist låter det bra med 0,5% men det är annat som ska räknas på med men det är inget det upplyses om, sådant får man leta reda på själv eller märka vid deklarationen.

Där kan ni läsa mer om dom röriga reglerna om uppskov

https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/forsa...

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

500 000 är vinsten på det ska du betala skatt 22% tror jag det är 110000
men om du tar uppskov så blir det på hela beloppet och då får du betala 8350:- varje år förutom första året.
så på 10 år har du betalt 83500:- på 15 år har du betalt 125250:- istället för dom 110000:- som du ska betala i skatt

Men vist låter det bra med 0,5% men det är annat som ska räknas på med men det är inget det upplyses om, sådant får man leta reda på själv eller märka vid deklarationen.

Där kan ni läsa mer om dom röriga reglerna om uppskov

https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/forsa...

Var kommer 8350kr från? Allt jag hittar säger 2500kr
Nu hitta jag det. Det är schablonbeloppet du menar. Men det är ju inte vad du betalar i skatt utan du betalar 30% av schablonbeloppet dvs 2500kr.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Vituraz:

Drygt 9k tillbaka, blir bra det kring när sista CSNet någonsin ramlar in

Go känsla där, mitt sista CSN betalas in i november

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Go känsla där, mitt sista CSN betalas in i november

Japp, blir skönt när det byts ut mot lön

Permalänk
Medlem

Jäklar, rekord för mig. Tillbaka 32 000! Riktigt gött ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Japp, blir skönt när det byts ut mot lön

Inte lika roligt att utbetalningarna blir till inbetalningar

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Inte lika roligt att utbetalningarna blir till inbetalningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

du måste ha massa lån osv om du får tillbaka en sån stor summa...

fortfarande inget hos mig.. antar jag får bland dom sista i år.. brukade alltid få dagen efter eller två beslut..

Har lån på lägenhet på 550000 ca

Permalänk
Snusfri

Ca 1700:- får man tillbaka själv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Hoppas på besked snart. Ligger nog mellan 10-15k tillbaka.

Skrivet av dlq84:

Tragiskt att låna ut så mycket skattefritt till staten. Börja Jämka istället och investera dem pengarna i fonder eller nåt istället.

Skrivet av anon5930:

Du menar att jämka genom att se till att betala in uppenbart för lite i skatt?

När man talar om jämkning är det väl ändå att betala in för mycket så man får tillbaks i skatt. Vissa gillar det av olika anledningar men helt klart får man inte någon ränta.

Skrivet av siggelump:

Varje år ska detta nämnas av någon duktig. Jag tror nog att de flesta vet om att det inte är någon lotterivinst som kommer med skatten. Personer som blir glada av att få tillbaka pengar på skatten hade troligtvis inte sparat undan den summan under årets lopp för att eventuellt tjäna några kronor ändå.

Skrivet av tBiorrith:

Riktigt tragiskt är det ju att behöva betala tillbaka ett par tusen precis när man ska hålla semester.
Nä tack, då vill jag hellre ha tillbaka pengar i skatteåterbäring.

13.437:- vart det.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers