Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Hedersmedlem

mp3 bilstereo + Tjäna pengar?

Har läst en massa folk som byggt deras egna Mp3 Bilstereo till bilen.
jag fundera på de ett tag jag tror det faktiskt finns folk som vill köpa sånt.

Bilsetereo med HDD, display och anslutningskabel till datorn (lämpligtvis Ethernet), Portabel så man kan föra över ny musik till Hårddisken, radio(viktigt).

Tycker det är en skitbra lösning och nån smart datakunnig person borde tillverka och sälja en sån. ett pris runt 2000-5000kr borde la gå att fixa.
Eller om inte nån sån anläggning varför inte sätta ihop ett gör det själv paket och sälja den vidare?

Jag hade troligen Köpt en sån kan jag säga, visserligen finns CDspelare som klarar av spela upp mp3skivor men det är inte samma sak.

Om ingen vill tillverka en sån tycker jag nån borde dela med sig sina tekniska kunskaper och göra en FAQ noob thread hur man gör en snyg sådan produkt.

Permalänk
Medlem

Det är en utmaning... Kunde vara kul att titta in i och försöka tillverka. Men jag har inte tid till det nu iaf. Kanske kan titta lite i slutet av sommaren. För att få lite snabb startup kan man ju inte använda en dator. Har för mig att jag har sett ett liknande projekt som bygger på AVR någonstans. Ska leta lite och se :).
Ska försöka lära mig AVR också i sommar.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Oki, det borde la inte vara så svårt....
Epia konstruktion med en tyst o fin hd, man kan ju få lite att kämpa med att göra den så liten som möjligt, men man ska nokk kunna få plats den ngnstans, kanske inte där CD-spelaren normalt sitter, men kanske att displayen sitter där med alla anslutningar o så, också sitter datorn undersätet eller ngt, ja, det kan nog spånas en hel del!

Det går, det är bara en fråga om vilja o pengar :D:D:D

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk
Medlem

Bra ide... Det var därför nån annan kom på den före...

Jag har sett en Mp3spelare med löstagbar HDD som man kunde docka i datorn. Minns inte vart men den var definitivt serietillverkad.

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle76
Bra ide... Det var därför nån annan kom på den före...

Jag har sett en Mp3spelare med löstagbar HDD som man kunde docka i datorn. Minns inte vart men den var definitivt serietillverkad.

Carputer? Har för mig att den hette så. Deras hemsida är död sedan länge iaf.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

yampp... säger jag som vanligt..

www.yampp.com

Permalänk
Medlem

Skulle också säga yampp men det var redan sagt
Den är liten och kräver endats en spänning. Klarar dock endast mp3.

Jag och en kompis håller på att fixa en spelare tills hans bil nu. Vi har skaffat nästan alla delar till nätagget. Det är ett AT moderkort med en 120 mhz processor och 8mb ram. Ska nog köra på Damp. eller något annat lite mer avancerat dos-baserat system. Efentuellt så ska vi köra på nåt winsystem om vi skaffar en mindre lcd eller tft skärm på några hundra * hundra pixlar. ser lite finare ut då. Det mest optimala skulle vara en pekskärm men det har vi inte hittat någon.

Linux är uteslutet eftersom då måste man köra skrivskyddat för att skydda filsystemet när man stänger av burken, vilket man kommer göra genom att slå av strömmen. Och när det är skrivskyddat blir det bara jobbigt när man ska lägga in nya låtar och ha sig

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Medlem

det finns redan hårddiskbaserade mp3spelare för din-slot, tex sony har

Visa signatur

<o=o´

Permalänk
Inaktiv

jag håller ändå att det blir jobbigt på detta sätt.. tar ju sån tid att starta upp.. visst roligt projekt, men tycker inte det är någon ide att köpa det nån annan har gjort.. annars så finns ju sån hära:
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=38208

Permalänk
Medlem

annars räcker väl en gammal 120 eller 233:a.. har 2 233:or liggande.. o dom har små moderkort.. räcker ju gott o väl till mp3 o radio..

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

som sagt grabbar, det finns redan sånna maskiner, kolla t.ex. på den RollE2k visar!

kolla här http://www.mp3car.com/hardwarecats.asp?Type=C där finns det en hel del med hårddisk!

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Allt går att köpa för pengar utom känslan att bygga det själv. Ibland så skiter det sig och ibland så blir det dyrare än vad det s,kulle ha kostat om man köpte det men vad gör det när man får bygga det själv

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Medlem

om jag skulle bygga nått liknande så skulle jag strippa en
compaq ipaq och ha som grund...

Visa signatur

1 + 1 = (1 / 1) * 2 // 100000011 100000110 000011001

Permalänk
Medlem

Skulle kunna bygga en dator som emulerar en cd-växlare. De flesta nya bilstereos kan styra cdväxlare så det vore bara att plugga in och sätta en lcd som visar låtnamn, playlist osv.

Visa signatur

LaserMagic
Web: www.lasermagic.se
Mail: info@lasermagic.se

Permalänk
Medlem

Någon som kan bygga interface mellan en dator och Clarions C-NET system?

Permalänk
Medlem

Finns massor av Mp3-spelare som bygger på AVR- och PIC-microprocessorer med opensource och schema -> http://www.mp3projects.com
Har själv nyligt börjat arbeta på vad som en vacker dag ska bli min egna Mp3-spelare, med egen kod och hårdvara. Har läst massor av FAT32 och en del ATA och preics gjort min första(kommer bli fler) beställning av div delar från elfa. Med massor av tur och lite skicklighet kanske jag är klar till slutet av sommaren.

Visa signatur

#elektronik@quakenet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
annars så finns ju sån hära:
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=38208

Kolla detta!
Rekommenderat pris: 6990kr
Pris: 2690kr
Har de så låga priser jämfört med konkurrenterna?
Annars verkar den ju vara ganska bra....

Visa signatur

Hur övertalar man föräldrar att skaffa snabbare bredband?

Permalänk
Medlem

www.dension.com
Har mp3spelare för bilen med hårdisk som man kan koppla ihop med datorn.
Klockrena.

Permalänk
Inaktiv

Fina grejjer, men Lite onödigt att dra upp en år gammal tråd dock

Permalänk

Köp ingen Phatnoise bara (20GB HD som kopplas till radion)! Min gick sönder efter 2 veckor och har nu väntat i 3 veckor på att Audi skall fixa fram en ny. Rena skräpet men guld när det fungerar

/bobby_digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk
Hedersmedlem

Visst, tråden är gammal, men det är klart att diskussionen skall fortgå ifall det håller sig till ämnet. Att ha femton utspridda trådar om ett och samma ämne är inget jag ser som positivt ifall jag någon dag vill fördjupa mig i ämnet.

Permalänk
Medlem

ge mig hårdvara så sätter jag ihop en åt dig.

Permalänk
Medlem

som Bobby_digital snackade om så gör Phatnoise Mp3-lösningar till bilar, och om man inte har någon av de bilar som de finns till så har de en lösning som heter Kenwood Keg
Men för att använda en sån måste man ha stereodel från kenwood som stöder cd-växlare så billigt blir det ju inte.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

som Bobby_digital snackade om så gör Phatnoise Mp3-lösningar till bilar, och om man inte har någon av de bilar som de finns till så har de en lösning som heter Kenwood Keg
Men för att använda en sån måste man ha stereodel från kenwood som stöder cd-växlare så billigt blir det ju inte.

Är det verkligen så att man MÅSTE ha en stereo ifrån kenwood? Låter tveksamt då flera verkar ha andra stereos.

Nåja har du en Audi så tänk på att Audis dåliga stereo INTE.....INTE kan läsa ID3 taggarna utan du har ENBART den talade funktionaliteten ( en röst läser upp album/artis/genre ifrån Id3 taggarna).

Bara så du vet. Lycka till!

/Bobby_Digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby_digital
Är det verkligen så att man MÅSTE ha en stereo ifrån kenwood? Låter tveksamt då flera verkar ha andra stereos.

Nåja har du en Audi så tänk på att Audis dåliga stereo INTE.....INTE kan läsa ID3 taggarna utan du har ENBART den talade funktionaliteten ( en röst läser upp album/artis/genre ifrån Id3 taggarna).

Bara så du vet. Lycka till!

/Bobby_Digital

Nej, verkar som man kan använda vilken stereo man vill OM man avänder fm-tuner, resultatet av en sån är dock, enligt flera källor, under all kritik.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bygger en mp3spelare och cd-spelare med förstärkare. Är snart klar med förstärkaren och ska ta itu med VS1001K mp3chippet och köra med en pic16C8x. Troligen kommer det bli FAT interface mellan minneskort och hårddisk.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

NEO 35 och 55

35:an är en löstagbar hdd och det medföljer en ram att montera i en 5-1/4 lucka (som en vanlig löstagbar hdd-hållare)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...