Problem med Asus PB278Q 28' 2560x1440 LED

Permalänk
Medlem

Problem med Asus PB278Q 28' 2560x1440 LED

Hej!

Har haft så märkliga problem med min skärm en längre tid och tänkte kolla ifall någon har någon förslag.

Alltid när jag har haft den kopplad till min Macbook så har jag upplevt att skärmen då och då flimrar till. Lite som att den tappar kontakt och sen återfår den igen, som att det är glapp någonstans.

Jag använde först adapter, men sedan köpte jag en DVI<->mini-DVI och problemen fortsatte. Nu känns det som jag kommit fram till att något är knas med skärmen. Detta eftersom:

- Samma problem oberoende av vilken dator: provat med en gammal MacBook och två stycken nya
- Med den gamla uppstår problemen både med HDMI direkt eller genom adaptor, och även med DVI
- De nya Macbooksen har ju bara USB-C, men då får jag både problemet om jag kör HDMI genom adapter ELLER DVI<->USB-C

Speciellt den senaste sladden (DVI<->USB-C) vet jag att den skall fungera då jag använder den på min arbetsplats till datorn också. Alltså är det bara skärmen kvar i ekvationen, som kan vara problemet.

Vad kan jag göra för att felsöka? Kan jag få ut något av att öppna den och se om något sitter löst? Lämna in den?

Eller är det bara att köpa ny?

Permalänk
Medlem

Nu när jag tänker efter så hade jag aldrig någonsin något problem när jag körde den mot min stationära windows dator.

Så kan ev. vara så att macOS är problemet också... Men är det kontakterna i skärmen så kanske det inte påverkas lika mycket när det är inkopplat i en stationär, för den då är lite mer stationär, så att säga...