Permalänk
Medlem

Windows 10

Hej, jag försökte spela call of duty warzone och det står att jag inte har rätt windows version. det står att jag måste ha windows 10 och jag har version 8.1 just nu. jag ville inte skaffa windows 10 när det var gratis 2016 då jag var rädd för att de hade nya terms and conditions.

iallafall, hur ska jag skaffa det på bästa sätt? finns på deras egna hemsida för 1000kr men det är lite över min budget och tech mech ( https://www.techomeck.se/product-page/kopia-av-windows-10-pro... )

hade för runt 200 kr

jag har också för lite minne i min C:drive för att skaffa windows 10...

Permalänk
Medlem

Du kan nog fortfarande uppdatera till W10 gratis. Om du har licens-nyckeln till W8.1 eller W7 så kan du använda den när du installerar W10, så uppgraderas licensen automatiskt. Skulle rekommendera en clean install, alltså att du formaterar C: vid installationen, och inte bara kör en upgrade. Leta upp "media creation tool" från Microsoft, så kan du ladda ner hela W10 installationen på en USB-sticka och installera därifrån. Lycka till!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonquva:

Hej, jag försökte spela call of duty warzone och det står att jag inte har rätt windows version. det står att jag måste ha windows 10 och jag har version 8.1 just nu. jag ville inte skaffa windows 10 när det var gratis 2016 då jag var rädd för att de hade nya terms and conditions.

iallafall, hur ska jag skaffa det på bästa sätt? finns på deras egna hemsida för 1000kr men det är lite över min budget och tech mech ( https://www.techomeck.se/product-page/kopia-av-windows-10-pro... )

hade för runt 200 kr

jag har också för lite minne i min C:drive för att skaffa windows 10...

Hur mycket ledigt utrymme har du på din C drive och vad är dess totala storlek?

I alla fall skulle rekommendera en clean install istället på en ny SSD som är minst 512GB men helst 1TB. Fast det kanske är över din budget?

Om du har en OEM licens på ditt Windows 8 så kan du inte uppgradera gratis utan måste köpa ny licens men detta är inte så kostsamt finns Windows 10 Pro licenser för kring 150 Kr.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

How-To | Installera Windows 10! https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Välj UEFI USB minnet i bootmenyn om du har ett moderkort med UEFI

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

How-To | Installera Windows 10! https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Välj UEFI USB minnet i bootmenyn om du har ett moderkort med UEFI

Fast så där behöver man bara göra vid nyinstallation. Ifall man uppgraderar en befintlig installation så kan man göra det inifrån Windows.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Fast så där behöver man bara göra vid nyinstallation. Ifall man uppgraderar en befintlig installation så kan man göra det inifrån Windows.

Om man redan har ett operativsystem på systemdisken och vill göra en helt ren installation så bör man ta bort alla partitioner som videon beskriver.

Och dessutom kopplar jag bort övriga HDD/SSD för undvika att installationen lägger boot filer på fel enhet, detta fel har kanske Microsoft fixat i senaste versionerna av Windows 10 men jag tar det säkra före det osäkra.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@TechWolf: Tack !! Jag försökte installera men det stod att jag hade för lite minne, behöver ungefär 10gb till, har bara plats för 3gb i min C:disk

Därför tänkte jag åka och köpa en ssd, sätta in den, klona från min nuvarande C:disk till de nya ssd:et sedan sätta den som main disken.
Låter det som att det kan funka? är det för risky? och kan jag byta min main disk / klona windows från c disk till det nya ssd:et

Permalänk
Medlem

@Joakim Ågren: 111GB ssd
runt 3-4 gb ledigt

Permalänk
Medlem

@janee: #18342450

har fått lite annat problem när jag försökte med detta, skulle du kunna ta en titt?

Permalänk

Vad jag inte fattar är vart alla får dessa mytiska 150kr ifrån?

Vissa säger ebay, andra shady holländska hemsidor som 50/50 inte är legit nyckel. Har letat hela natten efter en OK källa W10 för dessa 150kr som jag ser upprepade överallt men hittar ju inte ett jota

Permalänk

@SpleenMachine: Jag har köpt häifrån de senaste gångerna och alltid funkat.

Finns exempelvis här för 149kr men ingen erfarenhet av sidan. Googla bara windows 10 så kommer flera alternativ.

Permalänk
Medlem