Permalänk

Mobilt bredband?

Hallå i lådan kära Sweclockers!

Hyr hus på min hyresvärds tomt och har i dagsläget internetkälla i form av en Repeater (asus rp-ac55 ac1200) som är kopplat till deras router (fiber). Detta funkar riktigt kasst tyvärr, då datorn behöver kopplas om till repeatern och utöver denna instabila uppkoppling (tappar ip-adressen) underpresterar internet. Väldigt volativt, ibland 2mbit ned, annars 30 mbit ned, uppladdning alltid bra (50mbit+), svarstid på 5-8 mbit när det funkar bra, Annars laggar den väldigt mycket.
Jag är trött på detta och tänkte skaffa mig mobilt bredband!

Har någon erfarenhet av mobilt bredband? Hur är svarstiden, hoppig eller stabil? Tänkte mig tele2 4g, med router. Hur mycket behöver man i gb/månad? 400gb känns overkill, räcker 200gb? Tänkt att spela på detta internet mao! FPS spel.

Har ni övrig input på om jag bör byta ut och testa en annan repeater etc, uppskattas det gärna! Hyresvärden tänkte börja ta betalt 300kr månaden för internet vilket gör att jag tänkte punga upp lite till för bättre internet.

Tack för svar!

Mvh Edvin

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGymWasClosed:

Hallå i lådan kära Sweclockers!

Hyr hus på min hyresvärds tomt och har i dagsläget internetkälla i form av en Repeater (asus rp-ac55 ac1200) som är kopplat till deras router (fiber). Detta funkar riktigt kasst tyvärr, då datorn behöver kopplas om till repeatern och utöver denna instabila uppkoppling (tappar ip-adressen) underpresterar internet. Väldigt volativt, ibland 2mbit ned, annars 30 mbit ned, uppladdning alltid bra (50mbit+), svarstid på 5-8 mbit när det funkar bra, Annars laggar den väldigt mycket.
Jag är trött på detta och tänkte skaffa mig mobilt bredband!

Har någon erfarenhet av mobilt bredband? Hur är svarstiden, hoppig eller stabil? Tänkte mig tele2 4g, med router. Hur mycket behöver man i gb/månad? 400gb känns overkill, räcker 200gb? Tänkt att spela på detta internet mao! FPS spel.

Har ni övrig input på om jag bör byta ut och testa en annan repeater etc, uppskattas det gärna! Hyresvärden tänkte börja ta betalt 300kr månaden för internet vilket gör att jag tänkte punga upp lite till för bättre internet.

Tack för svar!

Mvh Edvin

Hej!

Har haft 4G i ett par år när jag bodde hos föräldrarna ute i skogen. Då använde även vi Tele2s 4G på ca 200GB/Mån, vilket fungerade hur bra som helst (väldigt stabil ping faktiskt) bortsett från att datamängden var en begränsning.

Vi var 3st i hushållet som alla 3 kollade väldigt mycket på film/netflix, vilket såklart innebär att det drog iväg snabbt med datamängden.
För enbart spelande(+ lite slösurf då och då) hade 200GB räckt utan några som helst problem, men vi var alltså mer eller mindre tvungna till att uppgradera till 400GB istället (2 separata 200GB så vi delade upp det bättre).

Nu är 4G väldigt beroende av hur många aktiva användare det är just nu på masten du kopplar upp dig mot, så vilka hastigheter/svarstider du kommer få är helt beroende på vart du är, hur sikten är till masten samt hur långt till masten det är.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Rekordmedlem

Bygg en trådlös brygga mellan husen i stället så blir det lika bra som att dra en kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns det ingen möjlighet att dra kabel mellan husen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Det är väl ändå hyresvärdens uppgift att se till att internet / nätverket fungerar bra, speciellt nu om de tänker börja ta betalt.

Hur långt är det mellan huset du hyr och deras router? Kan ni dra en nätverkskabel?

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Ubiquinti har fina länkar. Deras loco m5 körde jag mellan två hus, 70 meter och 100 mbit åt båda hållen i alla väder

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Du vill inte spela över 4g, under bästa förhållande så är det snäppet sämre än okej, däremot så får man sällan de bästa förhållandet.
Försök få ordning på kopplingen till grannen, om grannen ändå vill ta betalt kanske du kan kräva att rätt utrustning tillhandahålls av grannen?

Permalänk

@stoffe_83 Tack för svaret! Sätter man upp den inomhus eller utomhus samt köper man en extern router och kopplar in? Är det en repeater eller åkomstpunkt? Mvh

Permalänk

@mrqaffe: skulle du kunna förklara det är du snäll? Vad är det för mackapär?

Permalänk

@Pamudas: Tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

Du vill inte spela över 4g, under bästa förhållande så är det snäppet sämre än okej, däremot så får man sällan de bästa förhållandet.
Försök få ordning på kopplingen till grannen, om grannen ändå vill ta betalt kanske du kan kräva att rätt utrustning tillhandahålls av grannen?

Jag har inga problem med att spela på ett mobilt bredband. När jag väl spelar så är det Overwatch/CSGO, och om jag skulle uppleva paketdropp så skulle det inte vara en trevlig upplevelse för mig. Dock så har det sina problem ibland, jag bor nära havet och ibland kommer det starka vindar som påverkar signalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagekurt:

Jag har inga problem med att spela på ett mobilt bredband. När jag väl spelar så är det Overwatch/CSGO, och om jag skulle uppleva paketdropp så skulle det inte vara en trevlig upplevelse för mig. Dock så har det sina problem ibland, jag bor nära havet och ibland kommer det starka vindar som påverkar signalen.

Kanske kan det bli så pass bra, jag bor med mycket skog runt om men ser ändå masten mellan träden. Går okej att spela via 4g men inom en timme kommer det alltid en ordentlig dipp vilket gör att overwatch inte känns skoj alls. Men det finns säkert ännu bättre förutsättningar än vad jag kan få här.