Permalänk
Medlem

Musen slutar att fungera.

Har en USB-mus som börjat krångla. Oftast när man startar datorn så hittas inte musen utan jag är tvungen att koppla ur och i musen för att den ska hittas och börja fungera. Sen händer det också att musen helt plötsligt slutar att fungera och försvinner medan datorn är på och jag blir då igen tvungen att koppla ur och i musen igen för att den ska börja fungera. Har även testa att byta USB-port men problemet kvarstår.

Vad är det mest troliga problemet? Att det är något fel på själva musen eller att det är moderkortets USB-portar som börjat bråka? Moderkortet är 9 år gammalt och musen kanske 5 år gammal.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Följ de här instruktionerna och stäng av "USB selective suspend setting"
https://www.windowscentral.com/how-prevent-windows-10-turning...

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

Följ de här instruktionerna och stäng av "USB selective suspend setting"
https://www.windowscentral.com/how-prevent-windows-10-turning...

Ska testa men tror inte det hjälper eftersom musen inte fungerar ens i BIOS när man startar datorn. Har inte heller haft det här problemet tidigare utan det har uppkommit på senare tid allt eftersom.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen:
En så pass gammal mus kan mycket väl ha fått problem med att kabeln har börjat lossna inne i musen, vilket ger typiskt de problem som du upplever.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

I BIOS har du andra USB inställningar som gäller, testa dig fram.

Annars har du glapp någonstans i kabeln, dags för trådlös?

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Tack! Jag får väl ta en titt i BIOS då också. Kan ju även ta och testa min mus med systersonens dator. Skulle vara kul att veta om det är själva musen som bråkar eller inte så slipper man köpa en ny i onödan.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p