Inget ljud från hemmabiosystem

Permalänk

Inget ljud från hemmabiosystem

Hej!

Jag har en Samsung Q60 smart tv och ett gammalt hemmabiosystem (SONY HCD-DZ280) som jag inte får att fungera med varandra. Tidigare så körde jag hemmabiosysystemet på en lite äldre platt-tv och då som jag förstod det gick ljudet via scart och bilden via HDMI (om man körde DVD), min nya tv har däremot inget scart uttag. Har kopplat HDMI, tv:n hittar hemmabiosystemet som ljudkälla så att jag kan koppla över till det men jag får inget ljud alls annat än om jag kör testljud i hemmabiosystemets inställningar. Har en 3,5mm hörlursingång (audio in) som jag skulle kunna använda och köra hemmabion i audio in istället för tv läge, men har inget 3,5mm uttag på tv:n utan bara en optisk ljudutgång.

HJÄLP!

Mvh

Visa signatur

AMD Phenom X6 3,2 GHz 1090T8 Gb RAM1 Gb Nvida GeForce1 Tb Hard Drive

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det så har du en HDMI-port på din stärkare? Det kan vara så att din TV i te skickar ut ljud via sin HDMI utan bara tar in bild och ljud där. Om du har en laptop eller annan dator med HDMI, koppla den till din stärkares HDMI och testa att spela musik eller liknande. Det bör fungera. Bara så du vet att din stärkare funkar 100%.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Googlade fram en bild på baksidan av spelare/förstärkaren och HDMI uttaget är markerat med "HDMI OUT".
Kolla om det stämmer överens med din.

För då är risken är att den inte är kapabel att ta emot signal genom HDMI, men det kan ändå vara värt att göra ett försök med unzanes förslag. Annars är det nog någon HDMI > SCART adapter som krävs för att få det att fungera.

Permalänk

Se om du hittar en funtion i TV:n som heter ARC (Audio Return Channel). HDMI på en TV är ju per definition en ingång men du vill ju plocka ljudet bakvägen till en förstärkare och då krävs att tv:n har stöd för ARC. Annars är ju optiskt en väg att gå, dock klarar man då inte högupplösta ljudformat som tex DTS-MA, utan får nöja sig med Dolby Digital och DTS osv.

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk

Sorry, googlade också. Den enheten har ju ingen optisk heller för den delen och HDMI:n verkar ju vara just en utgång, men kanske kan hantera ARC iaf. Står kanske i manualen om du hittar den.

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Medlem

Här finns manualen: https://www.sony.com/electronics/support/res/manuals/4122/412...
Inte ett ord om ARC och enligt guiden är det SCART som gäller för att lyssna på TV-ljud via paketet.

Permalänk
Bildexpert 📺

Handboken säger 2009 och det är samma år som ARC presenterades i HDMI-specen. Men det tog ytterligare ett par år innan ARC hittade in i alla produkter likt dessa.

Omvägen för ett sådant här gammal och (tyvärr) enkelt system som saknar optiskt ljud in, är att gå via en optisk omvandlare till stereoljud som man tar in via en scart-in-adapter på baksidan. Det är en ganska meckig lösning och man behöver (om det inte redan finns hemma)

• En toslinkkabel

• En DAC för stereoljud ut

• DAC:en kräver i sin tru någon form av strömförsörjning, vanligtvis via el

• Stereosladd, RCA-kontakter

• Scart-adapter med ljud in

DAC:n är väl den dyraste komponenten. Denna torde göra jobbet som tänkt och sladdar och adaptrar är väl en 50-100 kr styck.

Verkar finnas en 3,5mm-ljudingång via fronten också vilket är enklare än att köra med klossig scart-adapter. Lär fungera men inte vara så snyggt.

Permalänk
Medlem

Gissar att dom flesta modernare Surroundanläggningarna skickar ljudet via HDMI och/eller toslink, det kans vara så att det kanske är dags att uppgradera din anläggning.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av unzane:

Som jag förstår det så har du en HDMI-port på din stärkare? Det kan vara så att din TV i te skickar ut ljud via sin HDMI utan bara tar in bild och ljud där. Om du har en laptop eller annan dator med HDMI, koppla den till din stärkares HDMI och testa att spela musik eller liknande. Det bör fungera. Bara så du vet att din stärkare funkar 100%.

Jo TV:n kan nog skicka ljud via HDMI då jag kan välja hemmabiosystemet som ljudkälla när det är inkopplat (men det blir bara helt tyst)
Det fungerar inte att skicka ljud från min bärbara via HDMI men det fungerar med Scart på min somrums Tv.

Skrivet av Nizzle91:

Tjena!

Googlade fram en bild på baksidan av spelare/förstärkaren och HDMI uttaget är markerat med "HDMI OUT".
Kolla om det stämmer överens med din.

För då är risken är att den inte är kapabel att ta emot signal genom HDMI, men det kan ändå vara värt att göra ett försök med unzanes förslag. Annars är det nog någon HDMI > SCART adapter som krävs för att få det att fungera.

Jo det står HDMI out, men det står även Output (to TV) Samt AV OUT ovanför Scart uttaget.

Skrivet av Laxpudding:

Handboken säger 2009 och det är samma år som ARC presenterades i HDMI-specen. Men det tog ytterligare ett par år innan ARC hittade in i alla produkter likt dessa.

Omvägen för ett sådant här gammal och (tyvärr) enkelt system som saknar optiskt ljud in, är att gå via en optisk omvandlare till stereoljud som man tar in via en scart-in-adapter på baksidan. Det är en ganska meckig lösning och man behöver (om det inte redan finns hemma)

• En toslinkkabel

• En DAC för stereoljud ut

• DAC:en kräver i sin tru någon form av strömförsörjning, vanligtvis via el

• Stereosladd, RCA-kontakter

• Scart-adapter med ljud in

DAC:n är väl den dyraste komponenten. Denna torde göra jobbet som tänkt och sladdar och adaptrar är väl en 50-100 kr styck.

Verkar finnas en 3,5mm-ljudingång via fronten också vilket är enklare än att köra med klossig scart-adapter. Lär fungera men inte vara så snyggt.

Tack för alla svar! Tror det blir att införskaffa ett nytt system eller typ en soundbar eller liknande istället för att hålla på och pilla med det gamla surroundet

Visa signatur

AMD Phenom X6 3,2 GHz 1090T8 Gb RAM1 Gb Nvida GeForce1 Tb Hard Drive

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zebbe1337:

Jo TV:n kan nog skicka ljud via HDMI då jag kan välja hemmabiosystemet som ljudkälla när det är inkopplat (men det blir bara helt tyst)
Det fungerar inte att skicka ljud från min bärbara via HDMI men det fungerar med Scart på min somrums Tv.

Jo det står HDMI out, men det står även Output (to TV) Samt AV OUT ovanför Scart uttaget.

Tack för alla svar! Tror det blir att införskaffa ett nytt system eller typ en soundbar eller liknande istället för att hålla på och pilla med det gamla surroundet

Du kan ju, som @Laxpudding föreslog, ta ljudet via hörlursuttaget, ingen sämre lösning än via SCART.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |