HP Omen 15 vilken konfiguration bör jag skaffa?
Senast redigerat
Hejsan tittar på att köpa en ny laptop. Just nu har jag hittat två stycken Omen 15 till bra priser enligt mig, den ena lite äldre för 10100 kr och en lite nyare version för 11000 kr.
Båda datorerna är rätt lika varandra, de största skillnaderna jag kan hitta är CPU, GPU och bildskärm, se bild nedanför.
Den största skillnaden mellan datorerna som jag sett är 1660ti vs 1070 Max-Q och en 60hz panel vs en 144hz (G-Sync) panel. Är 144 hz nog mycket för att väga upp skillnaderna i prestanda mellan dessa grafikkort eller är det bättre att skaffa en lite vassare dator även om jag inte kommer att kunna ta vara av den bättre prestandan?
MVH
EDIT: Såg nu i en annan tråd att skärmen på den dyrare visst var 144 hz den med så blir nog att jag köper den istället! Står lite olika information på olika ställen men kollar man på amerikanska sidan för samma produkt så står det med att den nyare versionen också har 144hz (möjligen försvinner g-sync dock) https://support.hp.com/us-en/document/c06433743/
Såg nu i en annan tråd att skärmen på den dyrare visst var 144 hz den med så blir nog att jag köper den istället!
Om det är den biligaste modellen på HPs hemsida du tittar på så verkar den faktiskt ha en 60Hz-skärm. HP skriver i alla fall att Omen 15 finns med både 60 och 144Hz-skärm, och skriver 144Hz på alla modeller utom den billigaste. Även recensioner av Omen 15 (t.ex. denna) säger att vissa modeller har 60Hz-skärm. Så om HP inte explicit skriver att modellen har 144Hz så kan du nog räkna med att det är 60Hz.
Ett annat problem med den nyare modellen är att den bara har en 8GB-sticka istället för två, vilket kan påverka spelprestandan en hel del eftersom den då inte kan utnyttja dual channel. Jag vet dock inte om den andra modellen lider av samma problem. Men det är ju något som är relativt lätt att fixa i alla fall, bara köp en till sticka och sätt i.
Om det är den biligaste modellen på HPs hemsida du tittar på så verkar den faktiskt ha en 60Hz-skärm. HP skriver i alla fall att Omen 15 finns med både 60 och 144Hz-skärm, och skriver 144Hz på alla modeller utom den billigaste. Även recensioner av Omen 15 (t.ex. denna) säger att vissa modeller har 60Hz-skärm. Så om HP inte explicit skriver att modellen har 144Hz så kan du nog räkna med att det är 60Hz.
Ett annat problem med den nyare modellen är att den bara har en 8GB-sticka istället för två, vilket kan påverka spelprestandan en hel del eftersom den då inte kan utnyttja dual channel. Jag vet dock inte om den andra modellen lider av samma problem. Men det är ju något som är relativt lätt att fixa i alla fall, bara köp en till sticka och sätt i.
Jag tänkte köpa en till sticka och stoppa i ändå så hade redan räknat med att kostnaden går upp lite grann. Tror inte jag hade klarat mig med bara 16gb.
Jag utgick också från att den skulle vara vara 60hz men sen hittade den här tråden och de som fått hem den säger att det faktiskt verkar vara en 144 hz panel. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1591732-gaming-laptop
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.