Huawei P30 Pro inkl. Telenorabonnemang-erbjudande, hur mycket blir totalkostnaden om man säger upp abonnemanget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauc:

P30 pro verkar riktigt bra, speciellt för det priset. bara synd att den är så sjukt stor (precis som alla andra high end mobiler nu för tiden).
väldigt sugen på att upgradera men tveksam inför att köpa en tegelsten till mobiltelefon. förstår inte grejen med att mobiler ska vara så stora nu för tiden. inte så att jag har små händer eller så, snarare genomsnittliga. men om man inte når över hela skärmen med en hand är det ju bara otympligt.

Om du använder 1 hand på p30 så kan du bara göra ett drag snett upp ifrån den nedre sidan av telefonen så bli det liten bild som du enkelt når med en hand 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Självfallet är det elgiganten som får stå för prisskillnaden. Det är där du som kund handlat och där du fått prisuppgiften om minsta totalkostnaden.

När det gäller iPhone SE kostar dock telefonen 230 kr/mån. Finns inget som tyder på annat. Minsta totalkostnad som Elgiganten redovisar är för abonnemanget (Edit: inget, då det är en felberäkning). All rabatt där kommer ligga som månadsrabatt på abonnemanget. Det kommer inte finnas någon siffra i avtalet/beställningen Elgiganten skickar till Telenor som säger något annat än 230 kr där.

Det jag pratade om som du kommenterade handlade om att Elgiganten vid köp i butik redovisar 150 kr/mån på P30 Pro – medan telefonen egentligen kostar 290 kr/mån hos Telenor. Ser avtalet ut så för alla så behöver ju Telenor stå för skillnaden mellan 290 och 150. Det de flesta försöker med är ju dock att få telefonen för 251 + 349 + (80 * 23). Där får såklart Elgiganten stå sitt kast om de vill vara tillmötesgående. Det är dock inget pris de redovisat som lägsta totalkostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

När det gäller iPhone SE kostar dock telefonen 230 kr/mån. Finns inget som tyder på annat. Minsta totalkostnad som Elgiganten redovisar är för abonnemanget. All rabatt där kommer ligga som månadsrabatt på abonnemanget. Det kommer inte finnas någon siffra i avtalet/beställningen Elgiganten skickar till Telenor som säger något annat än 230 kr där.

Står såhär för mig: Delbetalning telefon 80 :- /mån på iphone SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Står såhär för mig: Delbetalning telefon 80 :- /mån på iphone SE

Titta vad P30 Pro kostar med Telenor Obegränsat, titta sedan vad iPhone SE kostar med Telenor Obegränsat.

Behåller du abonnemanget så kommer du se att det dras av 150 kr/mån på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Titta vad P30 Pro kostar med Telenor Obegränsat, titta sedan vad iPhone SE kostar med Telenor Obegränsat.

Behåller du abonnemanget så kommer du se att det dras av 150 kr/mån på detta.

Sådana analyser kan man inte kräva att en kund ska göra.

Sedan kvittar det ändå.

Om erbjudandet är att om jag köper iphone se med telenor 8 gb så får jag en rabatt på telefonen så äre ju så. Spelar ingen roll att andra abbonemang saknar det erbjudandet

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Sådana analyser kan man inte kräva att en kund ska göra.

Sedan kvittar det ändå.

Om erbjudandet är att om jag köper iphone se med telenor 8 gb så får jag en rabatt på telefonen så äre ju så. Spelar ingen roll att andra abbonemang saknar det erbjudandet

Avbryter du abonnemanget så får du betala för telefonen. Det är en abonnemangsrabatt du får av Telenor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Avbryter du abonnemanget så får du betala för telefonen. Det är en abonnemangsrabatt du får av Telenor.

Vad har du för stöd? Var finner du denna information?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Vad har du för stöd? Var finner du denna information?

Det är så Telenor arbetar, att Elgigantens webbplats inte kan hantera telefonabonnemang förändrar inte avtalet du ingår med Telenor.

Har exempel på hur motsvarande rabatt ser ut om man köper från telenor.se i #18387693.

Permalänk
Medlem

Varför diskuterar folk fortfarande vad som gäller när @aMp redan har rett ut det? Det enda som är spännande nu är hur Elgiganten och Telenor hanterar det, jag gissar på makulerade beställningar.

Och för alla som säger det är för bra för att vara sant, Tele2 har haft liknande kampanjer på t.ex P20 Pro som var flera tusen billigare än lägsta på prisjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av narya:

Varför diskuterar folk fortfarande vad som gäller när @aMpari redan har rett ut det? Det enda som är spännande nu är hur Elgiganten och Telenor hanterar det, jag gissar på makulerade beställningar.

Och för alla som säger det är för bra för att vara sant, Tele2 har haft liknande kampanjer på t.ex P20 Pro som var flera tusen billigare än lägsta på prisjakt.

De som beställt iPhone SE har gott om tid på sig att ångra.

Permalänk
Medlem

Elgiganten redovisar t.o.m. negativ minsta totalkostnad på flera produkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av narya:

Varför diskuterar folk fortfarande vad som gäller när @aMpari redan har rett ut det? Det enda som är spännande nu är hur Elgiganten och Telenor hanterar det, jag gissar på makulerade beställningar.

Och för alla som säger det är för bra för att vara sant, Tele2 har haft liknande kampanjer på t.ex P20 Pro som var flera tusen billigare än lägsta på prisjakt.

Instämmer med det med Tele2, Köpte min mobil i butik tillsammans med abonnemang som jag sedan sade upp. Totalkostnaden blev ungefär 2400 har jag för mig.

Permalänk
Medlem

På Tele2 erbjudande de har haft så har det tydligt visats fast pris för mobilen i alla fall jag sett iaf.
Dvs du betalar mobilen direkt rabatterad och sen säger upp ett abonnemang som tillhör bara.

Permalänk
Medlem

På Elgiganten hemsida redovisas också solklart

Pris för abonnemang per månad
Pris för mobil per månad
Minsta totalkostnad

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Elgiganten redovisar t.o.m. negativ minsta totalkostnad på flera produkter

Jaså, vilka då? Besökt en drös produktsidor utan att hitta något sådant. Någon Alcatel för 251 kr var det lägsta jag såg.

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

På Elgiganten hemsida redovisas också solklart

Pris för abonnemang per månad
Pris för mobil per månad
Minsta totalkostnad

Totalt pris 24 mån med Telenor på Nokia 2.2 blir också 11 kr enligt Elgiganten. Detta eftersom telefonen kostar -10 kr/mån. På 3310 blir MTK -229 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mornn:

Jaså, vilka då? Besökt en drös produktsidor utan att hitta något sådant. Någon Alcatel för 251 kr var det lägsta jag såg.

Doro och Nokias billigaste telefoner. Doro 1362 är -229 kr också.

Permalänk
Medlem

Då har de synnerligen problematiska bekymmer med sin hemsida och produktpriser som de lagt upp som är i totalt motsäger regler och riktlinjer att följa från konsumentverket.

Jag återkommer under nästa vecka då jag fått min lur om beskedet.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att läsa denna tråden imon när elgigantens kundtjänst har öppnat och dem bombaderas med köpare som undrar vad som försigår. Förhoppningsvis kan väl Telenor och Elgiganten redovisa något gemensamt för vad som kommer hända egentligen så dem i kundtjänsten inte ger ut felaktig information. De måste ju uppmärksammat kaoset vid det här laget?

Att man som @Pettark sa redovisar ett negativt nummer på t.ex: https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon... visar ju bara att dem har gjort fel, totala priset kan ju inte vara negativt. Det måste varit att man drog bort besparingarna från mobilen när det skulle varit på själva abonnemanget. Delbetalningen är ju för tusan -20/mån på telefonen, ska man få pengar liksom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det Elgiganten annonserar ut är att du tecknar ett abonnemangsavtal på 24 månader där du förbinder dig att betala 349:- i månaden, samt en startavgift på 250:- och 1:- direkt vid köp och då erhålla en P30 Pro. Detta är erbjudandet och detta kommer de kunna leverera.
Vidare anges en beräkning på hur stor del av denna månadskostnad som representerar betalning av telefonen samt en minsta totalkostnad, varav båda är felaktiga.

Det finns alltså inget pris som kund kan hävda sig kunna få, utan enbart att Elgiganten angett felaktiga siffror i sin uträkning.

Jag tror du har missuppfattat vem konsumentköplagen är menad att skydda.
Det må vara helt rimligt att anta att den genomsnittlige swec'aren kan lista ut felaktigheten i beräkningen. Men det hör inte till saken... De skyltar med en minsta totalkostnad på hemsidan. Konsumentköplagen finns där för att säkerställa att exempelvis Agda -86 inte luras att beställa telefonen i tron om att betala det utskrivna priset, och sedan fastna i ett avtal som säkerställer att hon måste betala dubbla den summan. Vad som utgör minsta totalkostnaden (som fortfarande står tydligt utskriven under varan i fråga) är reglerat i konsumentköplagen, och återförsäljaren får inte välja vem de anser ska kunna begripa felaktigheten i beräkningen.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

@Bunz: Minsta totalkostnad har inget med KKöpL att göra. Det Elgiganten bryter mot är Konsumentverkets föreskrifter om prisinformation. Alltså i förlängningen så är det marknadsföringslagen de bryter mot. Alltså inget som direkt har med konsumenten att göra när det gäller påföljd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Jag tror du har missuppfattat vem konsumentköplagen är menad att skydda.
Det må vara helt rimligt att anta att den genomsnittlige swec'aren kan lista ut felaktigheten i beräkningen. Men det hör inte till saken... De skyltar med en minsta totalkostnad på hemsidan. Konsumentköplagen finns där för att säkerställa att exempelvis Agda -86 inte luras att beställa telefonen i tron om att betala det utskrivna priset, och sedan fastna i ett avtal som säkerställer att hon måste betala dubbla den summan.

Jag är fullt medveten om hur våra konsumenträttigheter ser ut och var tonvikten ligger i bland annat KKöpL. Den här tråden handlar inte om konsumenrätt utan om att försöka nyttja ett kryphål för att få en telefon till ett uppenbart felaktigt pris. Att prisuppgifterna som anges skall vara korrekta är sjäkvklart.

Skulle Agda -86 beställa telefonen baserat på den felaktiga totalkostnaden skulle det vara grund för hävning av både telefonköp och abonnemang, samt eventuell återbetalning av delkostnad, inte ge henne rätt att säga upp abonnemanget och betala 2k för telefonen.

Skrivet av Bunz:

Vad som utgör minsta totalkostnaden (som fortfarande står tydligt utskriven under varan i fråga) är reglerat i konsumentköplagen, och återförsäljaren får inte välja vem de anser ska kunna begripa felaktigheten i beräkningen.

Nejdu, något sådant regleras inte på något sätt i KKöpL.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jag är fullt medveten om hur våra konsumenträttigheter ser ut och var tonvikten ligger i bland annat KKöpL. Den här tråden handlar inte om konsumenrätt utan om att försöka nyttja ett kryphål för att få en telefon till ett uppenbart felaktigt pris. Att prisuppgifterna som anges skall vara korrekta är sjäkvklart.

Skulle Agda -86 beställa telefonen baserat på den felaktiga totalkostnaden skulle det vara grund för hävning av både telefonköp och abonnemang, samt eventuell återbetalning av delkostnad, inte ge henne rätt att säga upp abonnemanget och betala 2k för telefonen.

Nejdu, något sådant regleras inte på något sätt i KKöpL.

Kryphålet är ju konsumenträtten i sig, så att hävda att det inte handlar om den är ju ett rätt märkligt ställningstagande.
Att priset dessutom skulle vara uppenbart felaktigt är som nyss diskuterat inte alls fallet. Särskilt med de kampanjer som Huawei kört tidigare på sina telefoner är det faktiskt snarare ett rätt rimligt reapris.

Jag har för övrigt aldrig påstått att det skulle ge någon rätt att köpa telefonen för 2k. Jag motsatte mig först ditt uttalande om rimligheten i konsumentens förväntades undersöka avtalsbrott, då det inte hörde till riktlinjerna för minsta totalkostnad. Sedan motsatte jag mig ditt påstående om att det inte skulle finnas något pris som "kunden kunde hävda sig kunna få"

Vad jag däremot försöker påstå är att det är mycket möjligt att fElgiganten väljer att ta den extra kostnaden för de telefoner som redan skickats då kostnaden för att få hem dessa, återställa dem, sälja dem som demo-ex, tjaffsa med kunder och eventuellt betala ut skadestånd (för de bråkiga individer som kräver det för utgifter för transporter etc...) troligen inte är speciellt mycket högre än inkomstförlusten av att sälja ett mindre antal telefoner till det felaktiga priset.

Nej, okay det regleras av konsumentverkets föreskrifter. Men att bli svartlistad av KO är ju faktiskt inte så mycket bättre det heller. Du som kund lutar dig fortfarande mot KKöpL om priset är felaktigt (som i det här fallet).

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Jag har själv bokat/beställt två Iphone SE och ser inga bekymmer med att eventuellt lämna tillbaka dem. Var dock nyfiken på vad personalen i butiken i stan hade fått för information om detta och gjorde därför ett besök i eftermiddags.

Uppenbart är ju att något blivit galet och jag fick både ett galet svar men också ett rätt tydligt påpekande.

När jag pekade på MTK så sa säljaren först "ja, det är totalpriset du kommer att betala". Jag hade dock inte ork att argumentera mot det faktum att 349:- * 24 inte hamnar där följde jag upp med vad som gäller om jag säger upp abonnemanget. Och nu fick jag ett "rimligt" svar.

Eftersom telefonen kostar 220:- i månade hos Telenor och Elgiganten bjuder på 150:- rabatt per månad blir utköpskostnaden:

80:- + (220:- - 150:-) = 150:- * 24 + 251:- och eventuellt + 269:-

Fortfarande ett förmånligt pris. Men jag personligen kommer då att bara köpa en då jag egentligen inte har ett reellt behov för två.

/Trebban

Permalänk
Medlem

@Trebor: 150 kr är rabatten på abonnemanget (Telenor 8 GB), så det handlar om 251 + 349 + (230 * 23) när du säger upp omgående. Rabatten hade varit 140 kr om de tog samma pris som Telenor för telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Du som kund lutar dig fortfarande mot KKöpL om priset är felaktigt (som i det här fallet).

Problemet här är väl att Elgiganten hade kunnat påstå att avtalet ska ogiltigförklaras (med 3 kap. i AvtL) och då kan KKöpL inte hjälpa en, den förutsätter ju att ett avtal finns.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Tja, jag återberättar bara vad säljarna sa - 150 rabatt på telefonen. Betänk att detta är utan abonnemang. Går du in på Telenors sida för Iphone SE så står där att telefonen kostar 220:-/mån i 24 månader utan abonnemang.

Uppenbarligen bjuder Elgiganten på 150:- utav de 220:- men tar 80:- för besväret.

/Trebban

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebor:

@Petterk: Tja, jag återberättar bara vad säljarna sa - 150 rabatt på telefonen. Betänk att detta är utan abonnemang. Går du in på Telenors sida för Iphone SE så står där att telefonen kostar 220:-/mån i 24 månader utan abonnemang.

Uppenbarligen bjuder Elgiganten på 150:- utav de 220:- men tar 80:- för besväret.

/Trebban

Det är en abonnemangsrabatt, det finns ingen annan part än operatören som kan subventionera telefonen där och den upphör efter du ändrar eller säger upp abonnemanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är en abonnemangsrabatt, det finns ingen annan part än operatören som kan subventionera telefonen där och den upphör efter du ändrar eller säger upp abonnemanget.

Tja, säg det till dem då. Enligt deras info så kvarstår/tillkommer 70:-/mån om abonnemanget sägs upp i enlighet med avtalet mellan köparen och Telenor. De 70:- kommer då ifrån att, som de förklarade för mig i butik, att Telenor tar 220:-/mån för telefonen utan abonnemang men att Elgiganten "bjuder" på 150:-/mån av dessa.

Så du som kund betalar 80:- * 24 till Elgiganten samt 70:- * 24 till Telenor dessutom "betalar" Elgiganten 150:- * 24 till Telenor.

/Trebban

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebor:

Så du som kund betalar 80:- * 24 till Elgiganten samt 70:- * 24 till Telenor dessutom "betalar" Elgiganten 150:- * 24 till Telenor.

/Trebban

Vad har Elgiganten för intresse av att gå back 70 (150-80) kronor i månaden i två års tid per såld enhet? Då gör de en ren förlustaffär med det erbjudandet till Telenors favör som håvar in abonnemangsavgiften varje månad(?)