använda Raspberry Pi som strömbrytare för 230V

Permalänk
Medlem

använda Raspberry Pi som strömbrytare för 230V

Hej
Jag söker en komponent som gör att jag kan använda min Raspberry Pi som strömbrytare för 230V på ett säkert.
Jag är inte ute efter en enkel transistor.
Någon som vet var man får tag i en sådan. En "step motor controler" som är gjord för 230V skulle funka!
MVH

Permalänk
Medlem

Ett relä? Varför skulle du vilja använda någon "step motor controller"? Känns som du behöver läsa på lite innan du ger dig på att leka med 230V.

Permalänk
Medlem

låter lite overkill att använda en rPi för att stänga av och sätta på ett uttag?

Vad är syftet?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Ett relä borde väl fungera, du behöver bara hitta ett som har en switching DC volt låg nog för raspberry Pi.

Permalänk
Medlem

Titta på en sonoff eller somfy så att du får något som åtminstone en elektriker skulle kunna använda och styr den från din raspberry, de går dessutom att programmera om om du vill att de ska styra något självständigt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Känns som det enda rimliga utifrån att du måste fråga får vara att köpa en färdig produkt som du trådlöst kan styra med en Rpi. T ex en Z-wave-kontakt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom du behöver fråga så låt bli hembyggen. Skaffa en fjärrstyrd strömbrytare och styr den från pajen på nått sätt.kanske https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfri-set-med-uttag-40364748/
kontrollen kan du utan risk koppla till en paj.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

Ett relä? Varför skulle du vilja använda någon "step motor controller"? Känns som du behöver läsa på lite innan du ger dig på att leka med 230V.

en step-motor-controller är som fyra transistorer på ett kort...

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av BFM1991:

en step-motor-controller är som fyra transistorer på ett kort...

Brukar vara dubbla H-bryggor, så åtta "transistorer" (brukar vara mosfet), men dessa är det väldigt olämpligt att använda till växelström vilket jag förmodar att du menar när du säger 230V.
Jag skulle rekommendera dig att köpa en färdig "smart" brytare som många andra i tråden.

Permalänk
Medlem

Förtydligande, jag är inte ute efter en WiFi lösning

Skrivet av CTH:

Ett relä borde väl fungera, du behöver bara hitta ett som har en switching DC volt låg nog för raspberry Pi.

ja, de relä jag har kollat på kräver mer ström än vad GPIO pins klarar av att ge. Därav frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BFM1991:

Förtydligande, jag är inte ute efter en WiFi lösning

ja, de relä jag har kollat på kräver mer ström än vad GPIO pins klarar av att ge. Därav frågan.

Oftast får man driva reläet med en transistor som i sin tur styrs av pi:n. Det finns väl färdiga reläkort som passar?

Permalänk
Medlem

@Thunderbolt: har du någon länk?

Permalänk
Medlem

@BFM1991: Bara googla "raspberry pi reläkort".

Permalänk
Medlem
Skrivet av BFM1991:

Förtydligande, jag är inte ute efter en WiFi lösning

ja, de relä jag har kollat på kräver mer ström än vad GPIO pins klarar av att ge. Därav frågan.

Nu kan inte jag hur rpi gpio pinnar funkar men om du tar qubinos flush 1 relay, bör du inte kunna använda ingångarna för brytare med gpio pinnarna?

får man fråga varför du vill använda just en rpi för att styra on/off av uttag?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att 230v kan vara dödligt och att inget försäkringsbolag kommer täcka skador vid brand så kommer jag som övriga rekommendera redan färdiga säkra lösningar. Du kommer uppnå samma sak som ett relä fast på ett säkert sätt.

ex. Philips Hue Bridge + Philips Hue Smart Plug som du sedan styr via kod.

Permalänk
Medlem

Finns färdiga lösningar köp en typ zigbee kontroller till din raspberry pi och använd färdiga trådlösa kontakter typ ikeas som styrs av ditt program på raspberryn

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Annars köper du ett reläkort för 220v till tex arduino.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BFM1991:

ja, de relä jag har kollat på kräver mer ström än vad GPIO pins klarar av att ge. Därav frågan.

Rent tekniskt svar (efter disclaimer om att du bör ta råden ovan på allvar):

Det är inga problem att lösa den biten. Använd en FET till att dra spolen i reläet. Du låter alltså RPi GPIO dra i gaten på FET'n för att toggla matningen till reläet. Beroende på vad du har tänkt använda för relä (säg 12V relä) så kan du behöva bygga detta som en tvåstegsraket, dvs du har 2st FET'ar, RPi GPIO togglar första FET'n som i sin tur togglar FET'n som drar spolen. (Behövs om spänningen på gaten behöver vara högre än vad RPi's GPIO klarar).

(Som nämnt nedan så är det en god idé med optokopplare eller liknande för galvanisk isolering)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Skulle gärna använda optoisolering också

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Vad är det exakt du vill göra? Ska du styra hushållsapparater så har dom oftast egna adapters som tar ner 230V AC till något mer hanterbart. Till mina arduino projekt använder jag gamla mobilladdare som har 5V och klipper bara av sladden så har jag två 5V sladdar med en säkert adapter till vägguttaget.

Visa signatur
Permalänk

Om du skriver "relay module arduino" på tex ebay så borde du få fram något du kan använda. Skulle dock också rekommendera en sonoff basic eller liknande.

Permalänk
Medlem

Jag använder https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/arduino/moduler... (finns fler varianter) till min ena pi för att styra några lågspänningskällor.
Relämodulen är klassad för 250V växelspänning 10A, men som många påpekat, kan du inte högspänning kan det vara lämpligt att köpa något mer färdigt.

5V-pinnen från PI:n är nog för att driva relämodulen, jag har dock valt att mata den med en separat 5V från en gammal telefonladdare, och styrning via 3,3V pinnarna för att styra 12V DC på/av.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Jag använder https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/arduino/moduler... (finns fler varianter) till min ena pi för att styra några lågspänningskällor.
Relämodulen är klassad för 250V växelspänning 10A, men som många påpekat, kan du inte högspänning kan det vara lämpligt att köpa något mer färdigt.

5V-pinnen från PI:n är nog för att driva relämodulen, jag har dock valt att mata den med en separat 5V från en gammal telefonladdare, och styrning via 3,3V pinnarna för att styra 12V DC på/av.

Tack för tipset!