Permalänk
Medlem

Formaterat SSD - Få tillbaka filer?

Hej!

Jag har formaterat om en SSD Disk som sitter i laptopen, vet någon av er om det finns någon möjlighet att återställa dokument samt filer från disken? Eller är det helt kört?

Permalänk
Vila i frid

Sätt SSD-disken i en annan dator som sekundär disk och kör programmet recuva

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen: Har kört programmet på laptopen som SSD:en sitter i, dock hittade jag inga filer som jag letade efter. Vet inte om det har med att göra att jag installerade om Windows i samband med formateringen.

Permalänk
Medlem

Om du bootat från disken och sitter och kör program från den är dina chanser definitivt sumpade. TRIM har redan gått och städat bort allt oanvänt utrymme så det finns inget att hitta där.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

SSD som Windows är nyinstallerat på lär vara helt kört.
Som ovan så städar TRIM.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Vila i frid

Det är ju annars väldigt enkelt att återfå filerna. Kör en restore från din backup. Jag lärde mig det den hårda vägen för 15 år sedan. Numera har jag tre (3) backup-NAS'ar som är "korspollinerade".