Betalar man Tull nu om man köper varor från amazon.co.uk (England)?

Permalänk
Hedersmedlem

Betalar man Tull nu om man köper varor från amazon.co.uk (England)?

Tänkte beställa ett par hårddiskar som är på bra pris från https://www.amazon.co.uk/ och undrar om man kommer att behöva betala tull och andra avgifter nu när de gått ut ur EU? Beställde en vara därifrån för ca 4 månader sedan och då slapp jag betala tull. Hur är det nu?

Permalänk
Medlem

En snabb googling bort

"Fram till och med den 31 december 2020 kommer det inte att ske några förändringar när det gäller handeln med varor till och från Storbritannien"

https://www.tullverket.se/sv/privat/brexitforprivatpersoner.4...

Permalänk
Medlem

Inte än, som WIRN säger. Kanske aldrig, beroende på vilka handelsavtal som skrivs efter Brexit. Har svårt att tro att det skulle dunkas upp höga tullmurar mellan EU och UK, det tjänar ingen på.

Ett tips är annars att använda Amazon.de istället. Gött utbud dör med samt gratis frakt över 400 kr.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på: Om det inte är Amazon själva som säljer, dubbelkolla var säljaren håller till. Så det inte visar sig att de skickar från något land utanför EU.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WIRN:

En snabb googling bort

"Fram till och med den 31 december 2020 kommer det inte att ske några förändringar när det gäller handeln med varor till och från Storbritannien"

https://www.tullverket.se/sv/privat/brexitforprivatpersoner.4...

Tackar! då blir det att beställa en 14TB hårddisk från England istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av keyser:

Värt att tänka på: Om det inte är Amazon själva som säljer, dubbelkolla var säljaren håller till. Så det inte visar sig att de skickar från något land utanför EU.

Japp, köper alltid från Amazon själva, annars får man ju paketet skickad från kina

Permalänk
Skrivet av Phat^Trance:

Japp, köper alltid från Amazon själva, annars får man ju paketet skickad från kina

Ja, eller ett annat EU-land/europeiskt icke-EU-land. En del länder har flaskhalsar på olika ställen på vägen. En gång var det ett företag som höll till i Alperna i Tyskland och en väg snöade igen... totalstopp.

De brukar vara bra på att skriva leveranstid, så att man ser direkt om det tar för lång tid. Men erfarna säljare skriver vilka länder det brukar vara problemfritt att skicka till, så att det inte blir strul, det tjänar ingen på. Det är inte säkert att Sverige hamnat på den listan för dem, och då får man tyvärr inte reda på det förrän det stoppar i kassan.

Det är förändring #1 jag skulle vilja se på alla dessa sajter - visa mig inte produkter jag inte kan köpa. Nu senast var det strul med att de levererar till Sverige, men "bara till postnr 10000 och inget annat postnr". Förhoppningsvis har de rättat till detta.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Jag handlade från Storbritannien så sent som i Mars, behövde inte betala nåt extra

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HolyFather:

Ja, eller ett annat EU-land/europeiskt icke-EU-land. En del länder har flaskhalsar på olika ställen på vägen. En gång var det ett företag som höll till i Alperna i Tyskland och en väg snöade igen... totalstopp.

De brukar vara bra på att skriva leveranstid, så att man ser direkt om det tar för lång tid. Men erfarna säljare skriver vilka länder det brukar vara problemfritt att skicka till, så att det inte blir strul, det tjänar ingen på. Det är inte säkert att Sverige hamnat på den listan för dem, och då får man tyvärr inte reda på det förrän det stoppar i kassan.

Det är förändring #1 jag skulle vilja se på alla dessa sajter - visa mig inte produkter jag inte kan köpa. Nu senast var det strul med att de levererar till Sverige, men "bara till postnr 10000 och inget annat postnr". Förhoppningsvis har de rättat till detta.

Jag stör mig som fan på att man inte kan filtrera bort handel från vissa länder. Jag vill tex ta bort alla varor som skickas från Kina.

Permalänk
Medlem

det mesta man köper från amazon.co.uk verkar ju skcikas från något lager inom EU iaf, så jag antar det redan är tullat då.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Bildexpert

Vissa ÅF på Amazon.co.uk har sina kontor i London eller någon annan, stor stad i England vilket då står som adress men skickar från Kanalöarna (vilka inte ingår i EU:s skattesystem). Så fruktansvärt irriterande.

Permalänk
Skrivet av Phat^Trance:

Jag stör mig som fan på att man inte kan filtrera bort handel från vissa länder. Jag vill tex ta bort alla varor som skickas från Kina.

Ja, eller snarare på uppskattad leveranstid, för det är ju det som är problemet. Air mail brukar ta ~2 veckor, skeppas det så tar det 10 veckor. Har till och med fått vänta 6 mån på ett paket från USA. Skämdes lite för säljaren höll med mig och skickade tillbaka pengarna 4 månader innan typ

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.