Permalänk

Framtidssäkra datorn!

Hej! Jag tänkte börja uppgradera min nuvarande dator och framtidssäkra den i väntan på Cyberpunk 2077 och Nvidias nya Grafikkorts serie som ryktats släppas senare i år.
Min nuvarande dator är följande:

Chassi - Fractal Design Define R6 Svart
CPU - i7 4790k
GPU - GTX 1080-Ti
Moderkort - Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3
RAM - HyperX Fury DDR3 1866 C10 2x8GB
250GB SSD för OS
1TB SSD för spel/program
4TB mekanisk för lagring

Har kollat lite på inet's datorbyggare på följande delar:

CPU - AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB
Moderkort - Gigabyte X570 AORUS ELITE
RAM - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX Svart
PSU - Bitfenix Whisper M 750W

Totalt landar det på 9 417 kr vilket känns helt okej men skulle gärna höra åsikter om hur pass "framtidssäker" datorn blir.
Annars spelar jag mycket VR (Rift-S) och där känns det som att mitt nuvarande moderkort/ram brister, speciellt i Skyrim VR med mycket moddar som exempel.
Jag har inte jätte bra koll på hårdvara och har valt delar som verkar fungera tillsammans enligt inet's datorbyggare men finns det bättre/billigare kombinationer som landar runt 10 000 kr så tar jag gärna emot förslag!
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@swe-kemikal: Vill man "framtidssäkra" idag hade jag i din sits gjort två förändringar i ditt bygge:
1. Snabbare RAM (helst 3600MHz CL16, men ner till 3200MHz CL14/16 är ok)
2. Köp en R5 3600 istället och se hur Ryzen 4000 presterar/kostar

Släppet är om ett par månader, men om du vill "framtidssäkra" så kan man kanske vänta ett par månader, dessutom är det stor sannolikhet att priset på 3000-serien minskar när de väl är släppta och tillåter en 3900X istället.
Det är bara spekulation, men med tanke på att konsolerna kommer ha 8st zen2-kärnor så lär spel bli ganska väl optimerade att använda just så många kärnor, så då kan det vara skönt att ha ett par över

3. om du ändå ska vänta på nya saker (nVidias kort och eventuellt AMDs CPUer), så kan det vara värt att vänta på Big NAVI också, så att man kan jämföra hur de står sig också, samt intels 10th gen

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Du ska framtidssäkra när du behöver. Ju längre du kan vänta desto bättre. Köp inte nu alltså om du inte ska spela idag.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Överklocka nu och uppgradera zen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av swe-kemikal:

Moderkort - Gigabyte X570 AORUS ELITE

Någon speciell anledning till at du funderar på X570? Någon speciell funktion du är ute efter? Planerar du att köpa en PCIe 4.0 NVMe SSD? Planerar du använda två NVMe SSD:er? Finns bra B450 moderkort annars.

AMD AM4 Chipsets

Specifika B450, X470 & X570 moderkort.

PCIe 4.0 SSD:er är knappt snabbare än PCIe 3.0 SSD:er vid vanlig användning.

I spel är skillnaden ingen

PCIe 4.0 SSD
AMD X570 X470 B450

Jag hade kollat på

  • ASRock B450M Pro4

  • ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4 eller MSI B450M MORTAR MAX om man vill ha två M.2 platser med NVMe på båda

  • MSI B450 GAMING PLUS MAX eller MSI B450-A PRO MAX om man vill ha bättre VRM

ASRock B450M Pro4 är otroligt mycket moderkort för pengarna. Antagligen varför det säljer slut hela tiden. Bra VRM (2x SM4337 2x SM4336), utmärkt VRM kylning, 2 stycken M.2 platser, 4 RAM slots.

ASRock B450M Pro4 VRM kylning (samma som Asrock Fatal1ty B450 Gaming K4) :

VORTEZ ASRock B450M Pro4 Review
Pros

  • Motherboard is bland but will suit many colour schemes

  • Great performance

  • As good as X470 boards in many tests

  • Good value for money

  • Twin M.2 slots

  • Simple and easy to use BIOS

  • Good energy efficiency

Cons

  • Not the best overclocking

FUNKYKIT ASRock B450M Pro4 Motherboard Review
Pros:

  • High performance

  • High compatibility

  • Inexpensive

  • StoreMI support

  • 3 graphics outputs / support for 3 monitors

  • 2 M.2 sockets

Cons:

  • Nothing worth to mention

ANAND TECH ASRock B450 Pro4 and B450M Pro4

ASRock B450M Pro4

MSI B450 GAMING PLUS MAX har samma utmärkta VRM som MSI B450 TOMAHAWK MAX (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot, två extra interna USB 2.0 portar, förlorar bara en USB Type-C port och kostar mindre.

MSI B450-A PRO MAX har också samma utmärkta VRM som MSI B450 TOMAHAWK MAX (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot, två extra interna USB 2.0 portar, förlorar bara en USB Type-C port och kostar ännu mindre.

MSI B450M MORTAR MAX kan vara ett bra alternativ ifall du inte bryr dig lika mycket om VRM (2x SM4337 & 2x SM4503) och skulle kunna ha nytta av 2 stycken M.2 platser.

MSI B450M MORTAR MAX har också bättre I/O än MSI B450 TOMAHAWK MAX.

MSI B450M MORTAR MAX:

MSI B450 TOMAHAWK MAX:

MSI B450 GAMING PLUS MAX, MSI B450-A PRO MAX & MSI B450M MORTAR MAX

Skrivet av swe-kemikal:

RAM - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX Svart

Långsamt RAM. Kolla åtminstone på 3000MHz CL16 eller 3200MHz CL16.

3200MHz är sweetspot. 3600MHz kan ge en liten boost.
Här kan man se hur klockfrekvens och latens påverkar prestanda.
Speciellt Linus video är intressant där han talar om att överklocka Infinity Fabric och hur det kan ge riktigt bra prestanda.

RAM Speed

Har man långsamt RAM som inte går att överklocka så kan man överklocka infinity fabric.

RAM Infinity Fabric
RAM Speed & Latency

RAM stickors minneschip tillverkas av Micron Technology, Samsung Semiconductor & SK Hynix.
I princip alla tillverkare av RAM stickor använder sig av minneschip från alla tillverkarna så tillverkaren av RAM stickor spelar ingen större roll. ADATA, Corsair, Crucial m.fl. har livstidsgaranti.

Skrivet av swe-kemikal:

PSU - Bitfenix Whisper M 750W

Vad har du för nätaggregat idag? Duger inte det längre?

Annars kolla på Seasonic FOCUS GX som också har 80+ Gold certifiering & modulära kablar men som till skillnad från Bitfenix Whisper M är semi-passiv och kommer med 10 års garanti.

Seasonic FOCUS GX (tidigare FOCUS PLUS Gold fast nu utan kondensatorer på kablarna) är en serie modulära, kompakta, tysta, semi-passiva nätaggregat med hög verkningsgrad.

SweClockers Seasonic Focus Plus Gold 750 W
Fördelar

  • Extremt stabil spänningsreglering

  • Rippelvärden i världsklass

  • Väldigt hög verkningsgrad

  • Mycket bra anslutningsmöjligheter

  • Semipassivt och tyst

  • Tio års garanti

  • Kompakta yttermått

Nackdelar

  • Inga nämnvärda

LTT Tier A
ANAND TECH The Seasonic Focus Plus Gold 750FX 750W PSU Review: SeaSonic Quality at Mainstream Prices
Tom's Hardware Seasonic Focus Plus 750 Gold PSU Review
JonnyGURU Seasonic FOCUS Plus 750 Gold 750W Power Supply
KIT GURU Seasonic FOCUS PLUS Gold (FX) 850W PSU Review
PC Perspective SEASONIC FOCUS PLUS GOLD (FX) 650W PSU REVIEW

Seasonic FOCUS GX

SweClockers datorbyggarguide

Känner du dig osäker kan någon på forumet hjälpa dig! Jag står personligen uppskriven ifall du bor i Västra Götaland eller om du vill ha hjälp på telefon eller videosamtal. Men det finns andra över nästan hela landet!
SweClockers Gratis hjälp vid montering av datorer

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|