Permalänk
Medlem

Renovera eller köpa nytt?

Hej experter!
Har en HP pavilion dv6 från 2012 som jag är och har varit mycket nöjd med men känner att den behöver lite kärlek. Batteriet laddar inte längre, fläkten låter som en jetmotor samt blir sjukt varm när jag spelar typ Minecraft.
Eftersom den kostade närmare 10.000:- ny så vad tycker ni, är det ekonomiskt försvarbart att lämna in den eller dags att hitta nåt nytt?
Behöver ingen värstingmaskin eftersom det bara är lätta spel och Minecraft som sagt som den används till.
Det här med att köpa begagnade företagsdatorer som man ser så mycket reklam för nu, är det nåt att ge sig in på?
Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minihus:

Hej experter!
Har en HP pavilion dv6 från 2012 som jag är och har varit mycket nöjd med men känner att den behöver lite kärlek. Batteriet laddar inte längre, fläkten låter som en jetmotor samt blir sjukt varm när jag spelar typ Minecraft.
Eftersom den kostade närmare 10.000:- ny så vad tycker ni, är det ekonomiskt försvarbart att lämna in den eller dags att hitta nåt nytt?
Behöver ingen värstingmaskin eftersom det bara är lätta spel och Minecraft som sagt som den används till.
Det här med att köpa begagnade företagsdatorer som man ser så mycket reklam för nu, är det nåt att ge sig in på?
Tack på förhand

Vart hade du tänkt lämna in den? Om du kan leva med kasst batteri så hade det nog inte varit fel att ge den en omgång med tryckluft och eventuellt byta pasta.

Företagsdatorer kan vara en bra deal men i min erfarenhet har dom flesta inget dedikerat grafikkort så det gäller att kolla extra noga efter detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vart hade du tänkt lämna in den? Om du kan leva med kasst batteri så hade det nog inte varit fel att ge den en omgång med tryckluft och eventuellt byta pasta.

Företagsdatorer kan vara en bra deal men i min erfarenhet har dom flesta inget dedikerat grafikkort så det gäller att kolla extra noga efter detta.

Tack för svar!
Jag har den alltid med sladd ändå så batteriet är ingen fara.. lämnar jag in den så ligger det några firmor i närheten, fixarIT eller liknande. Eller har du annat förslag?

Permalänk

Som Baxtex påpekar ovan vill jag också trycka på detta:

Om datorn blir varm och fläkten går på högvarv behöver du omgående göra rent kylflänsen. Annars riskerar du att den går sönder. Har inte tummen mitt i handen kan du skruva upp datorn och göra rent den. Annars så fungerar det hyfsat om du blåser i motsatt riktning av hur datorn trycker ut luften, oftast på sidorna och att den tar in luften på baksidan. Sätt också dammsugaren där den tar in luft. Jag har för mig att de DV modellerna var underdimensionerade i kylsystemet.

Permalänk
Medlem

Kolla även på en kylplatta eller motsvarande... Men börja med att göra rent så ska det nog leva ett tag till... Men köpa något nytt betydligt bättre (nytt eller begagnat) behöver inte bli så dyrt!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@Minihus: Som Baxtex skriver så behöver den en rengörning. Men ta det försiktigt med tryckluft, vet några som förstört fläktblad då dom blåst lite för mycket. Man hör när fläkten börjar drivas...

Det jag har haft bra erfarenhet av är rekonditionerade laptops, har köpt tre totalt (en till mig och en till en bekanta, samt fd ragata) och räknar med att dom bör vara i bra mycket bättre skick än företagsdatorer.
Har alltid handlat från dessa, men vet att dom för ca:2 år sedan hade en svacka som verkar borta nu.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minihus:

Tack för svar!
Jag har den alltid med sladd ändå så batteriet är ingen fara.. lämnar jag in den så ligger det några firmor i närheten, fixarIT eller liknande. Eller har du annat förslag?

Jag tror inte det är värt att lämna in den på någon slags "service". Som redan nämnts, om du blåser den med tryckluft stoppa gärna in något i fläktbladen, t ex en penna, så att dom inte snurrar runt för då kan fläkten sönder och då är det nog bara att kasta datorn såvida du inte hittar en (begagnad) fläkt som passar.

Om budgeten är tight och du vill chansa kan du även köra på en kinadator: https://techtablets.com/recommended-chinese-notebooks-brands/
Jag har hade en Ezbook pro 3 för några år sedan som var fenomenalt bra för 3000Kr! Har dock ingen aning hur väl Minecraft funkar på dessa.

Permalänk
Medlem

Först av allt vill jag säga att "förbättring/pris"-siffran kommer vara högre om du köper en av dagens "dåliga" laptops ny gissar jag, och med det sagt så är 8 år för en laptop en bra livslängd, mer än jag lyckats kräma ur någon av mina.

Om du skulle renovera den så skulle jag göra det på egen hand, tror service kan kosta ett par hundralappar eller mellan 1-2k, och en ny kan man säkert få för så lite som 3k. Någon får gärna rätta mig om jag resonerar fel.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Tack alla för bra svar!
Har kollat lite videos på demontering av denna modell och det är kanske lite mer än jag är modig att göra i första taget, ska dammsuga ur den och testa till att börja med. Kolla upp en kylplatta som rekommenderades också. Att lägga 2000:- på en rekond är ju bättre än att köpa nytt, men det här med Windows 7 då, kommer väl behöva uppgradera om jag lämnar in den med tillhörande kostnad för det?

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Minihus:

dammsuga ur den...

Nej... Inte damsuga...
Köp en flaska tryckluft och gör som ovan nämt, blockera om möjligt fläkten med något smalt och blås genom med tryckluft (burk, inte kompressor), det är väl i stort det du kan göra om du inte känner att du kan öppna och göra rent datorn.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Köpte mig en burk tryckluft och blåste ur den som ni föreslog, kom ut lite damm men skulle varit mer tillfredställande med ett helt moln..! Fläkten verkar ta det lite lugnare nu iallafall, med en kylplatta på det så kan jag nog leva med den ett bra tag till!