Ny skärm. Död pixel, damm eller smuts?

Permalänk
Medlem

Ny skärm. Död pixel, damm eller smuts?

Hej

Jag har nyligen köpt en Asus ROG Swift PG279QZ 27" och har hittat något jag stör mig på. Någon som ser om det är döda pixlar eller kan det vara damm/smuts i mellan innanför? Är detta något man borde acceptera på en helt ny skärm?

Har tagit bilder med några olika bakgrundsfärger. Hoppas att det går att se.

https://imgur.com/a/nMmTQNC

/R

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på någon skit då den inte är så väldefinierad i formen.
Testa att knacka lätt på skärmen och se om den faller neråt.

Permalänk
Medlem

Du har inte testat att torka med något där?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Gilrake: Ser ut som damm/smuts som ligger mellan något av alla de olika skikt som utgör en panel. Testa att reklamera – är nog enda sättet att få svar på hur det hanteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Skulle gissa på någon skit då den inte är så väldefinierad i formen.
Testa att knacka lätt på skärmen och se om den faller neråt.

Tack för tipset, men avvaktar lite med det. Har fortfarande ångerrätt & öppet köp som alternativ.

Skrivet av hookgrip:

Du har inte testat att torka med något där?

Ja, jag har torkat på skärmen. Och är säker på att smutsen inte sitter på utsidan.

Skrivet av Laxpudding:

@ropps: Ser ut som damm/smuts som ligger mellan något av alla de olika skikt som utgör en panel. Testa att reklamera – är nog enda sättet att få svar på hur det hanteras.

Jag ska kontakta återförsäljaren på måndag. Med tanke på svaren här så är det inte en död pixel, utan troligtvis smuts eller damm. Tog en bild till, som kanske är något bättre.

https://imgur.com/a/GEfnUyk

Permalänk
Medlem

Otroligt dålig kvalitetskontroll på dessa paneler tyvärr... Lämnade tillbaka mitt andra ex till Elgiganten och beställde en ny efter två paneler med döda/skadade pixlar. Första exet var (in hindsight) helt ok med endast en-två döda pixlar bredvid varandra men det andra exet var horribelt.

Minst tre helt döda pixlar spritt över skärmen och ett kluster av skadade pixlar som dök upp vid olika färger.

Alltid varit skeptisk till dessa paneler då de obviously struntar i grundläggande kvalitetskontroll. För en panel för nära 8k så blir man ju frustrerad...
Svårt att säga om det är ASUS fel eller paneltillverkarens.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C CPU: AMD Ryzen 7 3700X Kylning: Noctua NH-D15 GPU: ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz Moderkort: ASUS TUF Gaming X570-PLUS SSD: 2x Corsair MP510 960GB M.2, 120GB Intel 330 HDD: WD Black 2TB 7200 rpm PSU: Corsair Vengeance 650M 650W 80+ Silver
Skärmar: ASUS PG279QZ 27", 2x ASUS PG278QE 27"

Permalänk
Bildexpert 📺

Ganska många som rapporterar att det utbyte nr 2 och även 3 är lika dåliga eller rent av sämre. Nördgissar att det är bristande kvalitetskontroller som släpper igenom dåliga batchar vilket landar på samma pall ut från fabriken.

Permalänk
Avstängd

Om det nu är damm eller smuts så är det också ett fel. Skulle inte godkänna detta om den kom direkt från leverantör. Många skärmar har dessutom pixelgaranti och då ska detta också utnyttjas.

Att sätta ihop en skärm bör väl dessutom göras i renrum och om det nu är smuts så kanske har skärmen varit inne på reparation av annan kund och denna person inte gjort det i ett renrum utan endast på verkstaden. Två väldigt stora skillnader.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag försökte kontakta Elgigantens kundtjänst, men ingen svarade eller ringde upp. På hemsidan hänvisade dom till tillverkaren eller att åka till ett varuhus om man ville reklamera. Valde att kontakta ASUS och skapade ett RMA-ärende. Utan strul skickades en "ny" skärm från Tyskland som jag mottog idag. Det var nog inte en fabriksny skärm de skickade då den inte skickades i originalförpackning och alla tillbehör såg använda ut. Troligtvis en reparerad skärm. Den var tillverkad en månad tidigare än den jag köpte. Än så länge har jag inte hittat några uppenbara brister på ersättningsskärmen. Får se om jag behåller den eller utnyttjar öppet köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilrake:

Jag försökte kontakta Elgigantens kundtjänst, men ingen svarade eller ringde upp. På hemsidan hänvisade dom till tillverkaren eller att åka till ett varuhus om man ville reklamera. Valde att kontakta ASUS och skapade ett RMA-ärende. Utan strul skickades en "ny" skärm från Tyskland som jag mottog idag. Det var nog inte en fabriksny skärm de skickade då den inte skickades i originalförpackning och alla tillbehör såg använda ut. Troligtvis en reparerad skärm. Den var tillverkad en månad tidigare än den jag köpte. Än så länge har jag inte hittat några uppenbara brister på ersättningsskärmen. Får se om jag behåller den eller utnyttjar öppet köp.

Skickade du alltså ner skärmen köpt från Elgiganten till ASUS i Tyskland och fick en ny skickad därifrån? Betalade du för någon frakt?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C CPU: AMD Ryzen 7 3700X Kylning: Noctua NH-D15 GPU: ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz Moderkort: ASUS TUF Gaming X570-PLUS SSD: 2x Corsair MP510 960GB M.2, 120GB Intel 330 HDD: WD Black 2TB 7200 rpm PSU: Corsair Vengeance 650M 650W 80+ Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilrake:

Om du skickat iväg din skärm och fått en ersättningsskärm så tror jag inte något öppet köp gäller längre. Det är ju inte samma skärm.
Vet iofs inte om Elgiganten håller koll på serienumret, men vissa butiker gör ju det och då lär det inte gå att lämna tillbaka en annan skärm..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Fick mitt tredje ex igår och prisa panelguden(gudarna?)!
Verkar ha haft turen med mig denna gång och landat på ett prima ex. (eller så hade jag bara otur de förra två gångerna)
Inte hittat några döda eller skadade pixlar samt BLB:en ser hanterbar ut.

Visa signatur