Permalänk
Medlem

I väntan på fiber...

Vi håller på med en omfattande renovering. Fiber är beställt och nätverket kommer byggas för att vara smidigt och välbyggt.

Jag tänkte testa köra med Asus aimesh och använda Asus router RT-AC5300 som huvudrouter. Därefter mesha vidare med enklare routrar som får agera AP.

Nu till kruxet. Fiberleverantörerna är ju som dom är och under tiden får vi köra med 4G, finns inga andra alternativ. På Asus hemsida står det att man kan koppla en 4G-dongel via USB. Fungerar samtliga funktioner även via detta sätt, tänker då framförallt Aimeshen? Tänker då att man kan plugga i nätverkskabeln från fiber i routern när den kommer så är allt klart. Undrar även vart man får tag på en vettig dongel?

Alternativt kan man köra på 4G-AC68U tillfälligt som huvudrouter men trist att lägga dom pengarna för att sedan byta ut. Även här undrar jag om alla funktioner och möjligheter finns om man kör 4G istället för inkommande nätverkssladd.

Är ni med på hur jag menar? Tänker jag galet?

Allt gott!

Permalänk
Medlem

Vettigt 4G-modem? Du kommer ju bara kunna köra de som RT-AC5300 stöder, så det är inte svårare än att följa manualen till http://event.asus.com/2009/networks/3gsupport/

Sen om det är en god idé? Beror lite på vad dina lokala master har stöd för och vad du har för abonnemang. En bryggbar 4G-router går fint att köra också, eller något du behöver ersätta senare.

Permalänk
Rekordmedlem

Bygg ett kablat lan medans du väntar i stället för att satsa på radio, du kommer inte att ångra dig.
Hur du får in bredbandet spelar ingen roll utan det är opperatörsberoende snarare än teknikberoende så fiber elelr radio spelar ingen troll men olika operatörer kan innebära olika saker så det går inte att svara på din fråga på nått säkert sätt men data brukar ju oftast fungera väldigt snarlikt medans tex tv i princip aldrig körs via mobilt bredband även om det skulle gå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Petterk:
Gjorde ett stickprov på den listan, ingen av dom säljs längre så antog att den är väldigt gammal. Har tyvärr inget alternativ, måste köra det via 4G tills fibern kommer. Den ligger i gatan och ska "bara" in i huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bygg ett kablat lan medans du väntar i stället för att satsa på radio, du kommer inte att ångra dig.
Hur du får in bredbandet spelar ingen roll utan det är opperatörsberoende snarare än teknikberoende så fiber elelr radio spelar ingen troll men olika operatörer kan innebära olika saker så det går inte att svara på din fråga på nått säkert sätt men data brukar ju oftast fungera väldigt snarlikt medans tex tv i princip aldrig körs via mobilt bredband även om det skulle gå.

Jag kanske var otydlig, men jag ska bygga ett kablat lan, med patch panel och 1-6 uttag i samtliga rum. Utöver det köra jag kablade APs, för bästa wi-fi. Men för att komma ut på stora vida webben behöver jag lyckas driva detta med 4G, som rycker samma sekund fibern kommer!

Permalänk
Medlem

@Mfzombie: Möjligen att E3372h fungerar.