Permalänk

Överklockning av 4790K, temperaturfråga

Hej,
Ny på överklockning, och tänkte få ut lite mer kräm ur min åldrande i7 4790k. Har efter guider på nätet lyckats få stabil överklockning på 4,8GHz med 1,26 volt. Stabilitetstestat under ca 6 timmar med AIDA64. Dock är jag osäker på temperaturerna. När man läser online så får man många råd att hålla temp under 85/80 beroende på vem man frågar. Men jag blir osäker vilken temperatur är det som nämns? I mitt fall så verkar ju medeltemperaturen ligga bra, men däremot så får jag mycket spikes (upp till 93°C på detta korta test). Skall man fokusera på topp-spikarna, och hålla dem under 85? Eller är det medeltemp man skall titta på? Kan man lita på att temperaturen skiftar såpass som grafen visar? En kärna kan ju gå från 90°C för att nästa sekund ligga under 80°C.

Kyler med en Noctua NH-u12s.
EDIT:
Övrig specs:
Fractal Design Define C
MSI z97 Gaming 7
16GB DDR3

Tack!

Rubrik förtydligad från "Ännu en temperaturfråga, överklockning" - Vzano - Mod
Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Sjukt bra exemplar! Min 4690K nådde bara 4.6 GHz @ 1.26V

ONT: Intels processorer kör på med full kraft tills de throttlar vid 100 °C så du behöver egentligen inte oroa dig förutom att processorn går lite varmt. Håll koll på medeltemperaturen, peaks räknas som avvikelser. Har du deliddat? Sänkte min 4690K med 15 °C med custom loop och 240mm rad.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Okej tack! Ja jag har förstått att jag verkar fått ett bra ex när jag jämfört med andra. 😀 Har inte deliddat, men har funderat på det. Känns som en enkel och billig sak att göra. Om det inte behövs är det ju onödigt dock.

Permalänk
Medlem

Snabbguide?

@MatteEkre: Kan du sätta ihop en snabb guide hur du gjorde. Har en likadan processor. Dock dålig kunskap i ämnet. Nöjd om jag lägger mig strax över 4ghz någonstans.

Tack på förhand.

Permalänk

@jonassi: Jag är nog fel person att fråga då jag är ny på ämnet! Men jag kikade runt på olika youtube-videos med instruktioner. Bara att söka

Permalänk

Du kan säkert få ner temperaturen ifall du skaffar dig en radiator till din processor.

Själv kör jag med i7 8700k med h115i pro
https://www.inet.se/produkt/5320481/corsair-hydro-h115i-pro-rgb

För mig ligger jag 25-30 grader i idle och 50-55 i load.