Permalänk

Ny tv. 65 tum, 10-15k.

Hej!

Vilken djungel det är att köpa tv.. Tur man inte gör det så ofta. Men nu är det dags! Det är vår tv i vardagsrummet som ska bytas ut. Här ses det mest på barnprogram, nyheter och någon Netflix film/serie nu och då.

65 tum är det vi ska ha och den får kosta max 15 tusen. Gärna så lite som möjligt men jag vill ändå ha en så pass framtidssäker tv som möjligt då förhoppningen är att kunna ha den i 5-10 år tills det är dags för detta igen.

Vad förslår ni som är kunniga inom området?

Mvh Kristoffer

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Bildexpert 📺

@TheMuffinMan: Går igenom 2019-utbudet i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/28511

Något som verkligen är "framtidssäkert" finns sällan. Däremot kan man utgå från vad som är bäst fungerande utifrån dagens förutsättningar. Då vet man att har valt bland det bästa som fanns att köpa och förhoppningsvis har den rätt funktioner och finesser för ett par år framåt.

Jag tar upp dessa modeller som "Toppklass" i artikeln och din budget bör räcka till flera av de modellerna.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@TheMuffinMan: Går igenom 2019-utbudet i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/28511

Något som verkligen är "framtidssäkert" finns sällan. Däremot kan man utgå från vad som är bäst fungerande utifrån dagens förutsättningar. Då vet man att har valt bland det bästa som fanns att köpa och förhoppningsvis har den rätt funktioner och finesser för ett par år framåt.

Jag tar upp dessa modeller som "Toppklass" i artikeln och din budget bör räcka till flera av de modellerna.

Tack för svar! Ska kika igenom artikeln!

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Tack för svar! Ska kika igenom artikeln!

Jag gjorde en likadan sökning nyligen baserat på artikeln och identifierade dessa:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5192763
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5054396
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4703554
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5061158
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5061164

jag köpte själv Samsung QLED QE65Q82R i fredags när den var nedsänkt

Permalänk
Skrivet av mkl:

Jag gjorde en likadan sökning nyligen baserat på artikeln och identifierade dessa:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5192763
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5054396
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4703554
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5061158
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5061164

jag köpte själv Samsung QLED QE65Q82R i fredags när den var nedsänkt

Tack! Jäkla typiskt att man missade den prissänkningen, hade ju gjort valet lite enklare..

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

@TheMuffinMan: Fast den som heter q80 är identisk bortsett från stativet och den kostar 1000kr mindre

Permalänk
Skrivet av mkl:

@TheMuffinMan: Fast den som heter q80 är identisk bortsett från stativet och den kostar 1000kr mindre

Konstigt att det bara är det som skiljer dem åt! Lutar just nu åt den faktiskt (Q80), är mest lite irriterande att den var prissänkt till 12900 i fredags..

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk

Står mellan dessa just nu:

Samsung QLED QE65Q80R
Samsung QLED QE65Q77T
Samsung QLED QE65Q70R

77T verkar ha Hdmi 2.1 och vara från 2020. I övrigt verkar de vara identiska? Kanske inget att bry sig om?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TheMuffinMan:

Står mellan dessa just nu:

Samsung QLED QE65Q80R
Samsung QLED QE65Q77T
Samsung QLED QE65Q70R

77T verkar ha Hdmi 2.1 och vara från 2020. I övrigt verkar de vara identiska? Kanske inget att bry sig om?

Q7xT är från 2020 och är i fråga om bildegenskaper är traditionen med Samsung att efterföljaren med samma siffror är snäppet sämre än föregående års modell. Så Q70T är något sämre än Q70R och mer lik Q60R, alltså en mellanklassmodell. Q80R är i sin tur en påtagligt bättre modell än Q70R.

Angående HDMI 2.1-funktioner är flera 2020-modellerna också inkompletta. Största skillnaden är att 2020 hanterar eARC, något som inte 2019-modellerna gör. Angående 48 Gbps FRL så verkar det vara en öppen fråga med mellanmodellerna för Samsung.

Ifall sådana funktioner som 48 Gbps FRL för att kunna köra 4K/120 Hz i full bandbredd är viktigt måste du titta på andra modeller.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Q7xT är från 2020 och är i fråga om bildegenskaper är traditionen med Samsung att efterföljaren med samma siffror är snäppet sämre än föregående års modell. Så Q70T är något sämre än Q70R och mer lik Q60R, alltså en mellanklassmodell. Q80R är i sin tur en påtagligt bättre modell än Q70R.

Angående HDMI 2.1-funktioner så är inte 2020-modellerna heller inte helt kompletta. Största skillnaden är att 2020 hanterar eARC, något som inte 2019-modellerna gör. Angående 48 Gbps FRL så verkar det vara en öppen fråga med mellanmodellerna för Samsung.

Ifall sådana funktioner som 48 Gbps FRL för att kunna köra 4K/120 Hz i full bandbredd är viktigt måste du titta på andra modeller.

Tack så mycket! Gjorde helt klart valet enklare

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Angående HDMI 2.1-funktioner är flera 2020-modellerna också inkompletta. Största skillnaden är att 2020 hanterar eARC, något som inte 2019-modellerna gör. Angående 48 Gbps FRL så verkar det vara en öppen fråga med mellanmodellerna för Samsung.

Hej,

77T är kantbelyst medans de övriga två är bakbelysta, hur stor påverkan har detta på bildkvalitén? @Laxpudding

La till username
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Meta83:

77T är kantbelyst medans de övriga två är bakbelysta, hur stor påverkan har detta på bildkvalitén? @Laxpudding

Placering av lysdioderna har inte med kvalitet att göra – men det är en vanlig missuppfattning om att så är fallet. Är inte helt hundra på vilka som har dioderna i kanterna eller inte. Informationen om detta är ofta fel.

Permalänk

Blev ett köp av QE65Q80R igår, tack för all er hjälp!

En annan fråga. Kör allt via Apple-tv, behöver jag köpa en snordyr hdmi-kabel nu eller vad rekommenderas?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TheMuffinMan:

En annan fråga. Kör allt via Apple-tv, behöver jag köpa en snordyr hdmi-kabel nu eller vad rekommenderas?

Du behöver en Premium High Speed-certifierad kabel, med QR-kod och hologram som du verifierar med telefon, något som jag går igenom i den här artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/27577-teknikstund-valj-ra...

Kostar från hundralappen och uppåt.

Ifall kabeln du kör med nu fungerar bra så fortsätter du med den.

Permalänk

Jag lånar tråden med en kompletterande fråga. Först tack för tråden, den gav mig en del tips. Min kompletterande fråga gäller reflexer. Idag har jag en 55" LG från 2013 (LA667 om jag kommer ihåg rätt), och egentligen är jag ganska nöjd med den. 1080p är rätt så ok, och bildkvaliteten är för det mesta "tillräckligt" bra (även om man förstås alltid vill ha bättre...).

Det stora problemet är reflexer. Vi bor enormt ljust (vindsvåning med stora fönsterytor och takfönster), och så här års är det väldigt svårt att undvika att det faller solljus på den nästan oavsett tidpunkt. Och när det gör det så blir det omöjligt att se något i mörka scener. Annars räcker ljusstyrkan till för att "fylla rummet" så att säga, men vid direkt solljus så är det kört. Dessutom är skärmen som en spegel, och även när inte ljuset faller direkt på TV:n utan på andra saker i rummet så syns de enormt tydligt. När jag tittar på skärmen i släckt läge så reflekterar den minsta lika bra som högblanka dator/mobil-skärmar, till skillnad från den lastgamla 720p LCD-skärmen vi hade tidigare, som i jämförelse ser ut att ha någon slags antireflexbehandling.

Jag vet inte om detta är ett problem specifikt med den modellen eller om det är mer generellt, men den långa utläggningen leder till den här frågan: vilken eller vilka TV-modeller i storlek 65", helst under 15 000 kr har "reflexfri" yta?

@laxpudding , du verkar ha bra koll, men jag ser inget om reflexer i exempelvis den artikeln du länkar till. Jag gissar att ljusstyrkan bara är en liten del av svaret, och att det viktigaste snarare är skärmens ytbehandling (ungefär som med laptopskärmar alltså). Tro't eller ej, men resten av specifikationerna är inte så viktiga; uppspelning går via en Shield, ljudet går via en surroundanläggning, och jag tror nog att allt på marknaden kommer att ge mig bra mycket bättre bildkvalitet än min sju år gamla TV.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av peterhjalmarsson:

Jag vet inte om detta är ett problem specifikt med den modellen eller om det är mer generellt, men den långa utläggningen leder till den här frågan: vilken eller vilka TV-modeller i storlek 65", helst under 15 000 kr har "reflexfri" yta?

Ingen TV.

Av samma anledning det är svårt att finna kylväskor som håller ölen kall hela dagen i Sahara och så vidare. Ingenting kan lysa ikapp solen. Så man får hitta alternativ och det är att se till att det inte landar reflexer i TV:n att börja med. Gardiner är effektiva lösningar. Annan möblering, annat rum för tittande där du måste urskilja skuggnyanser och prioritera svärta i bilden.

Har ingen om hur din gamla LG är i förhållande till modernare TV-apparat. LG:s OLED och Samsungs Q9x/Q8x-modeller kan sägas ligga på toppen i fråga om reflexfilter. Men de gör det på olika sätt.

LG:s OLED-filter är blankt och blir som en spegel. Solljus genom fönstret och du kan via reflexen räkna bladen på blomman i fönstret.

Samsungs filter dämpar mer och är mattare. Men du får istället refraktionsmönster och moaré från reflexerna. Du kanske inte kan räkna bladen på blomman men får istället en regnbågsfärgad överstrålning över halva bilden.

Kliv ned i produktklass och det adderas mer och mer sekundära reflexer. Man kan börja skönja sitt ansikte i soffan fast det bara är mysbelsyning etc.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Ingen TV. [jmf kylväskor och öl i Sahara raderad]

Du noterade att jag skrev "reflexfri" inom citattecken? Men finns det alltså inga TV-apparater där man har lagt fokus på frihet från reflexer på bekostnad av annat? Jämför t.ex. den matta 1080p "affärsskärmen" med den superblanka 4K-skärmen med bättre färgåtergivning men med massvis av reflexer, som man kan välja mellan på en typisk laptop. Skillnaden i reflexer är som natt och dag mellan dem!

Citat:

Så man får hitta alternativ och det är att se till att det inte landar reflexer i TV:n att börja med. Gardiner är effektiva lösningar. Annan möblering, annat rum för tittande där du måste urskilja skuggnyanser och prioritera svärta i bilden.

Det fungerar kanske bra för den som har fokuserat sitt liv på sitt TV-tittande mer än jag och de flesta andra är. För genomsnittssvensken så hamnar TV:n där den hamnar beroende på många faktorer. Det är en försvinnande liten andel som möblerar runt sitt TV-tittande. För min del ser möbleringen ut som den gör, och för att vara tydlig: jag är ute efter en TV som ger så bra bild som möjligt under de förhållanden som råder, jag är inte ute efter att ändra förhållandena.

Citat:

Har ingen om hur din gamla LG är i förhållande till modernare TV-apparat. LG:s OLED och Samsungs Q9x/Q8x-modeller kan sägas ligga på toppen i fråga om reflexfilter. Men de gör det på olika sätt.

LG:s OLED-filter är blankt och blir som en spegel. Solljus genom fönstret och du kan via reflexen räkna bladen på blomman i fönstret.

Samsungs filter dämpar mer och är mattare. Men du får istället refraktionsmönster och moaré från reflexerna. Du kanske inte kan räkna bladen på blomman men får istället en regnbågsfärgad överstrålning över halva bilden. [info om billigare modeller raderad]

Då har jag nog en anti-greatest-hits TV just nu, för den är blank som en spegel OCH har refraktionsmönster (regnbåge) om det lyser en lampa rakt mot den.

Intressant nog lyckades jag efter min ursprungliga fråga hitta ett lösenord så jag kunde komma in på Råd & Röns test. Det består av 172(!) apparater så jag kan inte visa alla, men här är en skärmdump på de som har fått bäst betyg (klicka på bilden). Som alla kan se är det en rent enorm skillnad på en av ljusvinklarna, till LG:s fördel, men även sammanvägt är det stor skillnad. Någon som har en kommentar till det? Är Råd & Rön att lita på i det här fallet?

Råd och Rön förklarar betygen så här: "Betyg för hur skärmarna hanterar solljus och annat externt ljus. Ljus riktas mot skärmen i olika vinklar (5, 10, 15 och 20 grader) och mängden reflekterat ljus mäts." Tyvärr är det inte helt klart om det är vinkeln mot glaset eller vinkeln från tittarens ögon.
Andra skärmar med toppbetyg inkluderar Sony Bravia KD-[55/|65]AG9, Panasonic TX-65GZ[960|1000]E och Philips [55|65]OLED8[0|5]4/12. Jag anar att alla dessa har OLED-skärmar?

Permalänk
Bildexpert 📺

@peterhjalmarsson: Det handlar om fysikens gränsen. Ljuset från ett fönster på dagen kan varar 10.000+ nits som slår in i TV:n. Då måste reflexfiltret lyckas med att filtrera bort dessa 10.000 nits och samtidigt släppa igenom TV:ns egna 500 nits. Jag är ganska imponerad hur väld det faktiskt fungerar och hur väl det utvecklats bara de senaste tio åren.

Det matta reflexfiltret i en typisk datorskärm är inte effektivare, bara annorlunda och framför allt en annorlunda situation. Det fungerar för att det är en liten skärm du sitter mycket nära, snarare än en stor skärm som är långt bort. Det fungerar också därför att vad du gör framför kontorsskärmen skiljer sig från hur du använder en TV.

De matta reflexfiltren hos kontorsskärmar har också tydliga nackdelar som inte är lika accepterat på en TV. Dit hör sådant som strukturen i filtret som kan uppfattas som en hinna eller "smörpapper" över bilden. Matta filter tenderar också att plocka upp omgivningsljuset över hela ytan. Vilken gör att svart i bilden blir till en ljusbrun bakgrund i ett ljust rum pga filtret.

För TV-apparater och modeller i mellan- och toppklass har man därför övergett matta filter och gått över till blanka och halvblanka filter. OLED-modellerna och Samsungs (och i viss mån Sonys) toppmodeller hör till de allra bästa so far. En hel del budgetmodeller kör med mer standardiserade matta och inte allt för effektiva filter av typisk datorskärmskaraktär.

Men det allra bästa är att tänka i samma termer som man tänker runt välljud. Ljus från omgivningen är som ljud från omgivningen. Sol rakt in på TV:n är som att att ha ett dieselaggregat i rummet eller motorväg utanför fönstret. Finns en gräns för hur mycket dina högtalare kan göra åt detta. Samma sak är det för en TV.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@peterhjalmarsson: Det handlar om fysikens gränsen. Ljuset från ett fönster på dagen kan varar 10.000+ nits som slår in i TV:n. Då måste reflexfiltret lyckas med att filtrera bort dessa 10.000 nits och samtidigt släppa igenom TV:ns egna 500 nits. Jag är ganska imponerad hur väld det faktiskt fungerar och hur väl det utvecklats bara de senaste tio åren.

Det matta reflexfiltret i en typisk datorskärm är inte effektivare, bara annorlunda och framför allt en annorlunda situation. Det fungerar för att det är en liten skärm du sitter mycket nära, snarare än en stor skärm som är långt bort. Det fungerar också därför att vad du gör framför kontorsskärmen skiljer sig från hur du använder en TV.

De matta reflexfiltren hos kontorsskärmar har också tydliga nackdelar som inte är lika accepterat på en TV. Dit hör sådant som strukturen i filtret som kan uppfattas som en hinna eller "smörpapper" över bilden. Matta filter tenderar också att plocka upp omgivningsljuset över hela ytan. Vilken gör att svart i bilden blir till en ljusbrun bakgrund i ett ljust rum pga filtret.

För TV-apparater och modeller i mellan- och toppklass har man därför övergett matta filter och gått över till blanka och halvblanka filter. OLED-modellerna och Samsungs (och i viss mån Sonys) toppmodeller hör till de allra bästa so far. En hel del budgetmodeller kör med mer standardiserade matta och inte allt för effektiva filter av typisk datorskärmskaraktär.

Men det allra bästa är att tänka i samma termer som man tänker runt välljud. Ljus från omgivningen är som ljud från omgivningen. Sol rakt in på TV:n är som att att ha ett dieselaggregat i rummet eller motorväg utanför fönstret. Finns en gräns för hur mycket dina högtalare kan göra åt detta. Samma sak är det för en TV.

Ingen kommentar till varför Råd&Röns testare tycks ha en helt annan åsikt om Samsungs reflektioner än du?

Permalänk
Bildexpert 📺

@peterhjalmarsson: Har ingen aning om hur eller vad råd&rön jobbar med testerna idag. För flera år sedan var jag i kontakt med dem för det var så otroligt märkliga tester och förslag på inställningar. Till exempel att en 50-tums Panasonic ST50-plasma, kunde få betyg 4/10 i bildkvalitet där bildinställningen föreslog "normal"-läget med ljus på +20 vilket ger extremt gråblaskigt urvattnad bild och blå bild. Vilket förklarar varför man kunde sätta så lågt betyg på en av dåtidens mest erkända modeller. 42-tummaren av en annan Panasonic Plasma kunde i sin tur få högre betyg och hade andra förslag på inställningar, trots att det är närmast identisk bild mellan modellerna.

Då framgick det att råd&rön tog sina tester från någon tysk konsumentorganisation. Jag konstaterade att det inte stod rätt till med metodiken där men inget hände. Lämnade det därhän eftersom man kan få tillgång till mer kvalificerade tester genom nätet. Har ingen aning om hur det fungerar idag på råd&rön.

Vill du jämföra reflexfilter så har du exempel på rtings som är bra för den här typen av jämförelser, till exempel Samsung Q90R mot LG OLED C9: https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-q90r-vs-lg-c9...

Kolla under "Reflections" så ser du vilka kompromisser som görs. Här jämfört med Samsuns enklare modell i RU7-serien: https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-q90r-vs-samsu...

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@peterhjalmarsson: Har ingen aning om hur eller vad råd&rön jobbar med testerna idag. För flera år sedan var jag i kontakt med dem för det var så otroligt märkliga tester och förslag på inställningar. Till exempel att en 50-tums Panasonic ST50-plasma, kunde få betyg 4/10 i bildkvalitet där bildinställningen föreslog "normal"-läget med ljus på +20 vilket ger extremt gråblaskigt urvattnad bild och blå bild. Vilket förklarar varför man kunde sätta så lågt betyg på en av dåtidens mest erkända modeller. 42-tummaren av en annan Panasonic Plasma kunde i sin tur få högre betyg och hade andra förslag på inställningar, trots att det är närmast identisk bild mellan modellerna.

Då framgick det att råd&rön tog sina tester från någon tysk konsumentorganisation. Jag konstaterade att det inte stod rätt till med metodiken där men inget hände. Lämnade det därhän eftersom man kan få tillgång till mer kvalificerade tester genom nätet. Har ingen aning om hur det fungerar idag på råd&rön.

Vill du jämföra reflexfilter så har du exempel på rtings som är bra för den här typen av jämförelser, till exempel Samsung Q90R mot LG OLED C9: https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-q90r-vs-lg-c9...

Kolla under "Reflections" så ser du vilka kompromisser som görs. Här jämfört med Samsuns enklare modell i RU7-serien: https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-q90r-vs-samsu...

Tack för lästipsen - det gav kött på benen!