Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Intressant då att smittspridningen verkar gå ner i Sverige utan att man har masktvång...vad är det vi gör som dom inte gjorde?

Antar att man redan filtrerat bort andra restriktioner/förhållningsregler som lär ha trätt i kraft ungefär samtidigt. Sedan kan man undra hur man väger saker mot varandra när det gäller effektivitet i att minska smittspridningen. Orkar inte läsa den själv, men det låter klart intressant.

Och så en slutgiltig fråga - är studien "peer reviewed"?

Vad är det som får dig att tro att smittspridningen verkar gå ner i Sverige? Testerna har ökat så även fallen också, men det känns ändå svårt att dra någon slutsats av det. Men smittan brer nog ut sig till mindre städer också så därav lär automatisk fallen bli mindre än i större städer. Finns väldigt många faktorer så jag törs inte tro nånting.

Det intressanta vore att se exakt samma scenario men med masktvång kanske redan i februari och sett hur det hade sett ut då idag. Men tyvärr omöjligt.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Vad är det som får dig att tro att smittspridningen verkar gå ner i Sverige? Testerna har ökat så även fallen också, men det känns ändå svårt att dra någon slutsats av det. Men smittan brer nog ut sig till mindre städer också så därav lär automatisk fallen bli mindre än i större städer. Finns väldigt många faktorer så jag törs inte tro nånting.

Det intressanta vore att se exakt samma scenario men med masktvång kanske redan i februari och sett hur det hade sett ut då idag. Men tyvärr omöjligt.

Vi har en nedåtgående trend när det gäller dödsfall och IVA-fall.
Det ökade antalet fall säger FHM beror på ökad testning. Jag har ingen anledning att misstro dom på den punkten.
Möjligen håller den nedåtgående trenden för IVA-fall på att upphöra. Det baserar jag enbart på en snabb inspektion av FHMs graf.
Förr eller senare bör avmattningstakten såklart minska.

Permalänk
Medlem

Ungefär 1170 st. avlidna om man slår ihop alla övriga nordiska länder. Sverige är uppe i drygt 4800. Mer än 4 gånger fler döda. Det ser inte bra ut för Sverige, milt sagt.
Framtiden får utvisa, men jag tror jag vill ställa mig frågande till landets strategi för att bekämpa pandemin.
Har man gjort som Finland eller övriga nordiska länder har det nog sett annorlunda ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

https://i.imgur.com/S3WgeSa.png?2

Har det funnits några restriktioner för resor inom Sverige så har jag missat det helt. Att det fanns någon slags avrådan har jag varit medveten om. Är det här SVD som skriver otroligt taffligt eller tycker ni att språkbruket är tydligt? Är det måntro avisktligt att man försöker blanda ihop uttryck och göra folk osäkra? Är det våra myndigheter som gått i bräschen för att kalla en avrådan för en restriktion?

Rekommendationer från en myndighet är inte tips man kan göra vad man vill med även om det kan låta så. Det är något som ska följas.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Vi har en nedåtgående trend när det gäller dödsfall och IVA-fall.
Det ökade antalet fall säger FHM beror på ökad testning. Jag har ingen anledning att misstro dom på den punkten.
Möjligen håller den nedåtgående trenden för IVA-fall på att upphöra. Det baserar jag enbart på en snabb inspektion av FHMs graf.
Förr eller senare bör avmattningstakten såklart minska.

Du skrev däremot smittspridningen verkar gå ner. Nu antar jag att du tänker att smittspridning och dödsfall går hand i hand. Vilket jag är rätt säker på att den inte gör. Det kan nog mer handla om att man är duktigare på att skydda dom som är i riskgrupper nu. Detta är såklart bara mina teorier, och jag vet inte men skulle absolut inte dra någon slutsats av det hela.
Det kan självklart vara så att FHM har rätt. Men en snabb fråga du skriver att du inte har någon anledning att misstro FHM men varför litar du så mycket på FHM när dom haft väldigt mycket fel förut? Eller blundar du för alla fel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Du skrev däremot smittspridningen verkar gå ner.

När skrev jag det?

Citat:

Det kan självklart vara så att FHM har rätt. Men en snabb fråga du skriver att du inte har någon anledning att misstro FHM men varför litar du så mycket på FHM när dom haft väldigt mycket fel förut? Eller blundar du för alla fel?

Dom säger att ökningen av antalet fall förklaras av ökad testning. Dom bör ha den information som krävs för att göra det påståendet.
Det är också något som bör gå att verifiera. Dom bör alltså sitta på svaret, men sakna incitament att vilseleda. Alltså litar jag på FHM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

När skrev jag det?
Dom säger att ökningen av antalet fall förklaras av ökad testning. Dom bör ha den information som krävs för att göra det påståendet.
Det är också något som bör gå att verifiera. Dom bör alltså sitta på svaret, men sakna incitament att vilseleda. Alltså litar jag på FHM.

Ledsen jag läste inte att tidigare citat var från en annan. Självklart (kanske) dom sitter på den informationen. Men myndigheter framförallt i Sverige på senare tid har inte varit att lita på och vill gärna få saker att se bättre ut än dom är. Det kan lika gärna komma ut att informationen var felaktig nästa vecka. Och då kommer man att skylla på nånting men inte FHM i sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Men myndigheter framförallt i Sverige på senare tid har inte varit att lita på och vill gärna få saker att se bättre ut än dom är. Det kan lika gärna komma ut att informationen var felaktig nästa vecka. Och då kommer man att skylla på nånting men inte FHM i sig.

Det låter som lösa påståenden och spekulation för mig.
Vi får se vad som händer.

Permalänk
Inaktiv

Det här har snart blåst över och vi lär oss leva med det, fick sommarens restriktioner från badhuset idag, 300pers innomhus och 1250 pers utomhus sammtidigt för att folk skulle kunna hålla avstånd.......

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon910:

Det här har snart blåst över och vi lär oss leva med det, fick sommarens restriktioner från badhuset idag, 300pers innomhus och 1250 pers utomhus sammtidigt för att folk skulle kunna hålla avstånd.......

Missat att de redan varnar för nästa våg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Rekommendationer från en myndighet är inte tips man kan göra vad man vill med även om det kan låta så. Det är något som ska följas.

Ska och ska. I pappret från Folkhälsomyndigheten används ordet "bör".

Var och en i Sverige har ett ansvar att förhindra spridning av covid19. För att begränsa smittspridning bör alla [...]

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Var och en i Sverige har ett ansvar att förhindra spridning av covid19. För att begränsa smittspridning bör alla [...]

Om jag inte minns fel så har de tagit upp att bör är i stort sett samma sak som ska på "byråkratsvenska". Det togs nog t.o.m. upp på en av alla presskonferenserna de haft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Skrivet av torbjorn_75:

Precis. Det är synd att de inte är tydligare med det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Om jag inte minns fel så har de tagit upp att bör är i stort sett samma sak som ska på "byråkratsvenska". Det togs nog t.o.m. upp på en av alla presskonferenserna de haft.

Det avgörande för styrkan hos en rekommendation är nog vad påföljden blir om man inte följer den. I det här fallet uppmanas man följa rekommendation för din och allas bästa, men det utmäts inget straff om du bryter mot den. Detta till skillnad från regler och förordningar (som begränsningen av folksamlingar, bedrivandet av restaurangverksamhet på ett säkert sätt) som kan föranleda bestraffning om de inte följs.
.

Permalänk
Medlem

Nya utbrott i Kina och Korea. Smittkälla: norsk lax som varit nedfryst där viruset kunnat överleva.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

Nya utbrott i Kina och Korea. Smittkälla: norsk lax som varit nedfryst där viruset kunnat överleva.

Fake news.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det avgörande för styrkan hos en rekommendation är nog vad påföljden blir om man inte följer den. I det här fallet uppmanas man följa rekommendation för din och allas bästa, men det utmäts inget straff om du bryter mot den. Detta till skillnad från regler och förordningar (som begränsningen av folksamlingar, bedrivandet av restaurangverksamhet på ett säkert sätt) som kan föranleda bestraffning om de inte följs.
.

Kan så vara/man kan tycka det. Men det här var det kraftigaste som kunde göras utan att börja stifta lagar. Och ska man stifta en ny lag som påverkar sådana här frågor så är det inte bara att slänga ihop något och hoppas att det blir bra. Det är ju bara att se på hur komplicerat det är med möjligheten att demonstrera nu kontra folksamlingar på högst 50 personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Fake news.

Vad är fake news?

Känns som om typ 1% av nyheterna och lärdomarna från asien når Sverige/Europa. Och då talar vi inte om Nordkorea...

Då min kinesiska är mycket begränsad så är detta den bästa källa jag kunde hitta.
https://www.usnews.com/news/world/articles/2020-06-12/beijing...

Visa signatur

Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT

Permalänk
Avstängd

Informationskälla på det tack, dvs., en internetlänk.

Jag undrar hur dessa laxar då behandlades om det skall ha lett till smitta då viruset nere i magsäcken inte lyckas binda sig till någon cell och istället dör av magsyran.

Ska vara att de tinat upp dem och antingen luktat på dem, alternativt behandlat dem med extremt dålig handhygien efteråt (fått virus på händerna sedan petat sig i lämplig ingångsväg för viruset i ansiktet).

EDIT: Aight, tack för internetlänken. Hm, antar att det du läst pratar om vilka havslivsmedel som de påstås skall ha hittats i såsom lax? Deras öppna livsmedelsmarknader verkar verkligen ha extremt dålig hygien. Måste vara 1800-talets hygien där fortfarande.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

På tal om virus på (is)kalla ytor: jag körde följande process för Ben&Jerry-glassen jag pratade om i tidigare inlägg:

1. Ta fram kopp och sked som jag skulle använda
2. Ta fram Ben&Jerry-glassen (och ja, jag har olika platser dedikerade på kyl- och fryshandtaget vart jag får ta innan jag måste tvätta händerna osv), placera den i ena diskhon som sällan används vilket nu oxå hamnar i karantän, öppna glassburkslocket och slänga det och tillhörande omseglade plasten.
3. Föra ned Ben&-Jerry-burken i en kopp som är står nog för den så jag kan hålla i koppen istället för Ben&Jerry-burken
4. Gå och tvätta händerna noga
5. Äta glassen ur den där och vara noga med att inte nudda utsidan av glassburken
6. Placera koppen med glassburken i karantän i 3 dagar på plats där jag ej riskerar orsaka vätska på den som skulle kunna få viruset i närheten där händer kan hamna och vips så blir man sjuk
7. Närliggande bakterieodlingar i glassburken om ett par dagar lär oxå gör sitt med virusresterna

Så komplicerat kan det vara ibland. I och med om inofficiell ökad smittspridning i Sundsvall nu från när & kär som arbetar inom vården så kommer jag göra mitt yttersta att undvika oansvariga medborgare som (o)medvetet bidrar till att sprida smittan.

Efter semesterdagarna nu i juli-augusti så kommer vi att garanterat se början på Andra Vågen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Vila i frid

Citat: "COVID-19 was discovered on chopping boards used for imported salmon"

Innan man drar några konkreta slutsatser av detta påstående ska man ha klar för sig att Kina har en väldigt aktuell "oplockad gås" med Norge.

Permalänk
Inaktiv

Du får nog låsa in dig i ett rum i 10år om du är så nojig

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

På tal om virus på (is)kalla ytor: jag körde följande process för Ben&Jerry-glassen jag pratade om i tidigare inlägg:

2. Ta fram Ben&Jerry-glassen (och ja, jag har olika platser dedikerade på kyl- och fryshandtaget vart jag får ta innan jag måste tvätta händerna osv), placera den i ena diskhon som sällan används vilket nu oxå hamnar i karantän, öppna glassburkslocket och slänga det och tillhörande omseglade plasten.
3. Föra ned Ben&-Jerry-burken i en kopp som är står nog för den så jag kan hålla i koppen istället för Ben&Jerry-burken
5. Äta glassen ur den där och vara noga med att inte nudda utsidan av glassburken
6. Placera koppen med glassburken i karantän i 3 dagar på plats där jag ej riskerar orsaka vätska på den som skulle kunna få viruset i närheten där händer kan hamna och vips så blir man sjuk
7. Närliggande bakterieodlingar i glassburken om ett par dagar lär oxå gör sitt med virusresterna

Så komplicerat kan det vara ibland. I och med om inofficiell ökad smittspridning i Sundsvall nu från när & kär som arbetar inom vården så kommer jag göra mitt yttersta att undvika oansvariga medborgare som (o)medvetet bidrar till att sprida smittan.

Efter semesterdagarna nu i juli-augusti så kommer vi att garanterat se början på Andra Vågen.

Alltså förlåt, men är du inte lite väl paranoid nu?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon173292:

Missat att de redan varnar för nästa våg?

som sagt, det lär komma vågor varje år framöver, vi kommer få leva med det, som vilken sjukdom som helst. men folk vänjer sig och anpassar sig till situationen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon910:

som sagt, det lär komma vågor varje år framöver, vi kommer få leva med det, som vilken sjukdom som helst. men folk vänjer sig och anpassar sig till situationen.

Det är just det de inte gör. Utan allt fler övergår till att leva igen som om COVID-19 aldrig funnits för de känner att deras semester detta år i sina liv är heligare än att minska risken att indirekt döda hundratusentals människor i riskgrupper...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Alltså förlåt, men är du inte lite väl paranoid nu?

Nja, jag lovar dig att hårdare protokoll förs i faktiska biologilaboratorier!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jo i upphadlingar så är 'bör' och 'skall' nästan samma sak - bryter man mot 'skall' så är det oftast någon form av bestraffning/böter/skadestånd i närtid - bryter man mot en 'bör' så är det oftast inte någon form av bestraffning i konsekvens - i alla fall inte i närtid - men kan resulterar att man blir bortsorterad i nästa upphandling då man har förbrukat upp förtroende...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Detta låter lite trollo!

När du köpt hem glassen sprita den (utsidan) och torka av innan du lägger in den i frysen.
Om du sköter din hygien i hemmet ska du inte behöva vara rädd för handtag m.m. i det egna hemmet.
Om du nu vill vara extra försiktig kan du ju sprita/klora handtag m.m. nån gång i veckan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Citat: "COVID-19 was discovered on chopping boards used for imported salmon"

Innan man drar några konkreta slutsatser av detta påstående ska man ha klar för sig att Kina har en väldigt aktuell "oplockad gås" med Norge.

Var det levande virus som kan smitta de hittat eller var det bara virus-dna? Är en rätt stor skillnad på detta nämligen.

Permalänk
Avstängd

Detta låter lite trollo!

När du köpt hem glassen sprita den (utsidan) och torka av innan du lägger in den i frysen.
Om du sköter din hygien i hemmet ska du inte behöva vara rädd för handtag m.m. i det egna hemmet.
Om du nu vill vara extra försiktig kan du ju sprita/klora handtag m.m. nån gång i veckan.

Det kallas överdriven försiktighet. Handtag i hemmen ser jag som kontaminerade så öppnar endast med handlederna där. Jag tvättar oxå händerna varje gång jag använt mobilen som skulle vara på snudden till paranoiabeteende då jag fått för mig att den drabbas av virus varje gång jag varit ute trots att den är i min innerficka i den tunna vinterjackan.

Den tunna vinterjackan är som min "Hazosuit" då den kan säkert fånga upp aerosoler vilket gör att den hänger på särskild plats inomhus där tiden och separation dödar potentiellt uppfångar virus. Dock bär jag INTE mask utomhus för sådant är ämnat för vårdarbetare och ingen "lyx" jag skall stjäla från dem.

Använder även vinterhandskar för att plocka varor i affärerna vars ytor jag anser vara kontaminerade. Utgångspunkten är att alla ytor är kontaminerade vilket betyder att det finns ingen ursäkt för "hygienslarv". Exempelvis fullkornspasta jag köpt (20 kg hittills nu) får stå i skafferiet i en vecka innan jag anser det vara säkert att peta i.

Övre delen av kyl- och fryshandtag är "säkra" för där har jag alltid tvättat händerna innan jag tar i dem. Nedre delen av handtagen används dock för att öppna för att stoppa in nyköpta varor som i sin tur först placeras på köksbordet där jag ändå aldrig äter vid så det är en konstant tillfällig karantänzon.

Överdrivet? Ja. Paranoia som om jag sitter med vinterjackan i fosterställning skakandes av rädsla i klorsanerat badrum? Nej.

Det går att vara lite bättre än genomsnittet så får du även ta del av resultat som är lite bättre än genomsnittet!

Visa signatur