Hur bra är operatören Hallon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Tack för tipset @GraffeT, nu när jag ringde Tele2 och sa att jag ville säga upp abonnemanget så fick jag också Fast 5GB för 99kr/mån Sweet!

Super nice, härligt 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem

@filbunke: Har haft DNA i Sverige i tre år men numera är de noggrannare med hur man använder Internet, SMS, eller ringer från utlandet. Ringer något samtal per år, sms: ar någon gång i månaden och ringer en gånger per år men spärren mot EU roaming har ändå kickat in. Köpte ett dygn surf i veckan men de drog full roamingkostnad ändå.

Har Vimla 2 och det krånglar som fasiken så här i uppstarten med nytt system. Krångliga inställningar för surf och MMS är tvungna att göras och fungerar inte ändå så provar nu Hallon, Gratis SMS till Finland och sparad surfpott.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Täckning är bristfällig. I stockholm och ffa om du lämnar Stockholm.

Permalänk
Medlem

Hallon är ju Tres täckning och för att vara snäll mot dem så får jag väl säga att deras täckning är undermålig som bäst. Jag bor i en stad och allt funkar bra men skulle man ut på lite utflykt och fiska/plocka svamp/ut på landet/till norra sverige över Gävle eller dylikt så falerar täckningen med Hallon totalt.

Lätt värt att skaffa en annan av de billigare operatörerna som använder Telia, Tele2 eller Telenor täckning istället. Själv har jag Vimla och det är hur bra som helst.

Enda som fattas med Vimla är samtal över Wifi och 4G för det är inte infört än även om Telenor har det som är ägaren av Vimla (dock ska det vara pågång vad jag hört). Dock är det inget krav men de som vill ha det kan ju ta Comviq eller Halebop som har samtal över Wifi och 4G aktiverat.

Hade Tre/Hallon hyrt in sig på någon annan av operatörernas 2G nät så hade det absolut varit ett alternativ. Men bara för man ska ut lite utanför städerna och inte rör sig på de stora vägarna och då inte kan ringa/surfa så är det underkänt tycker jag.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Har haft Hallon en vecka nu. Tycker skillnaden mot Vimla är att Hallon har mycket snabbare 4G i mina trakter men med Vimla tappar man aldrig kontakten när man surfar.

Vimla 2 är också ganska svårt med vissa mobiler då man måste ställa in Internet och MMS manuellt. Och lätt att göra fel man inte upptäcker som tex här då det ska vara ett ,(kommatecken) istället för en . (punkt).

källa: https://support.vimla.se/articles/article/instaellningar-foer...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Har en kompis som snackat ner sig till 60kr i månaden med obegränsat 1 Mbit/s och fria samtal.

När man sitter på tåget. Har rätt bra ögon så kan ha den rätt nära

Kan du länka ditt obegränsade för 200kr? Eftersom det är fritt i EU nu kan vi ju lika gärna ha det.

Förövrigt använder jag Telia kontantkort årskort med 2GB/mån + spotify för 1300kr. Det känns rätt bra med tanke på att bara spotify annars kostar 1200kr tror jag.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gdmllj:

Kan du länka ditt obegränsade för 200kr? Eftersom det är fritt i EU nu kan vi ju lika gärna ha det.

Förövrigt använder jag Telia kontantkort årskort med 2GB/mån + spotify för 1300kr. Det känns rätt bra med tanke på att bara spotify annars kostar 1200kr tror jag.

Det är begränsat EU-data

350 kr kostar det nu, priserna har gått upp.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

@Esseboy: Schysst ökning på nästan 100%.. Skulle du kunna skicka en länk på vad du använder?

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gdmllj:

@Esseboy: Schysst ökning på nästan 100%.. Skulle du kunna skicka en länk på vad du använder?

https://kauppa4.dna.fi/Puhelinliittym%C3%A4t/Kiinte%C3%A4-hin...

Skulle avrunda 75% till 80%, inte 100%

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Tack!

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem

@Ryzer: Har tre och om jag är i en byggnad runt Hötorget (centrala Stockholm) tappar jag täckningen. Kollegor som har tele2, telia eller telenor fungerar det finfint för. Mitt dör direkt så fort jag går in på det kontoret.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Någon annan i GBG med Hallon som inte har någon datauppkoppling just nu??

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Har bestämt mig hastigt och lustigt att testa Hallon. Hoppas de är bra.

Mini rant.....
Fick ett mysigt mejl av Tele2 idag. Det blir ungefär en prisökning på 200% nästa månad...... Räknar utifrån vad mina fakturor ligger på.
Har 69 kr/mån rörligt pris 1GB surf och och nu vill de byta till 219 kr/mån fast pris. Mer surf, men det blir ju dyrare hur man än vrider och vänder på det. Jag lägger pengarna på ett brett bredband istället för mobilsurf ;p. Så tack och hej Tele 2.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Har bestämt mig hastigt och lustigt att testa Hallon. Hoppas de är bra.

Mini rant.....
Fick ett mysigt mejl av Tele2 idag. Det blir ungefär en prisökning på 200% nästa månad...... Räknar utifrån vad mina fakturor ligger på.
Har 69 kr/mån rörligt pris 1GB surf och och nu vill de byta till 219 kr/mån fast pris. Mer surf, men det blir ju dyrare hur man än vrider och vänder på det. Jag lägger pengarna på ett brett bredband istället för mobilsurf ;p. Så tack och hej Tele 2.

Ring deras uppsägning, de brukar kunna ordna en schystare deal om du varit kund hos de ett tag.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Har bestämt mig hastigt och lustigt att testa Hallon. Hoppas de är bra.

Mini rant.....
Fick ett mysigt mejl av Tele2 idag. Det blir ungefär en prisökning på 200% nästa månad...... Räknar utifrån vad mina fakturor ligger på.
Har 69 kr/mån rörligt pris 1GB surf och och nu vill de byta till 219 kr/mån fast pris. Mer surf, men det blir ju dyrare hur man än vrider och vänder på det. Jag lägger pengarna på ett brett bredband istället för mobilsurf ;p. Så tack och hej Tele 2.

Beroende på vart i landet du rör dig så kan de absolut fungera. Har du kollat Tres (Hallon är ett varumärke från Hi3G Access AB) täckningskarta så att täckningen är bra i de områden du rör dig?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tappar täckningen på Ö&B, men det är väl inte bara hallon som har problem med plåttak.

Jag har kört hallon 6GB/mån för 49kr/mån i några månader, därefter 99kr/mån som studentabonnemang sen början av förra året och det har fungerat bra utom när jag började åka väster om Ångermanland.
Tre som har samma nät som Hallon har ju titt som tätt hävdat sig ha bästa täckningen, men när det gäller obygden är det väl ingen som slår Telia och Halebop.
Tele2 kanske är lite bättre uppåt Sverige, men jag har inte personlig erfarenhet, bara vad jag har hört.

En sak om Hallon är att de inte har telefonsupport. Du lägger dina supportärenden i ett "forum" och de är hyfsat snabba med responser.
Vad jag har hört har andra "mikro-operatörer" låga priser och telefonsupport, MyBeat hade väl det i alla fall men vet ej om de har kvar det.

MyBeat använder tydligen Telias nät så man kanske kan förvänta sig att det fungerar jämförbart med Halebop.

Jag tycker hallon fungerar, du får ju spara den surf du inte använder, precis som Vimla och många andra "mikro-operatörer".
Jag har sällan surfat upp mina 6GB per månad eftersom jag ändå använder Wi-Fi när det är möjligt.

Lista med operatörer

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Har haft hallon i 6-7 år, har aldrig haft några problem alls med täckningen. Bor dock i stockholm, och rör mig sällan utanför.
Brukar bli nån tur till skåne ca 1 gång per år, och har då heller aldrig några problem med täckning. För 99 kr i månaden tycker jag det är oslagbart. Deras icke telefon support tycker jag också fungerar bra.

Permalänk
Medlem

Nu kanske det redan har nämts men jag har för mig att Hallon stoppar ditt bredband när surfen är slut. Då kommer inget att fungera, ej imessage eller nåt. Jag bytte till Vimla som låter datat flyta på men i en lägre hastighet när surfen är slut.
Tänkte bara ...

Permalänk
Medlem

Jag har haft Hallon i många år. Jobbade över hela Skåne och numera bor jag i Jönköpings län. Det är i princip alltid full täckning. Många gånger när de andra stod och gnällde över dålig täckning, eller om det berodde på att de hade Iphone, så hade jag aldrig problem. Befann mig oftast långt ut i ingenstans i jobb och som sagt, alltid täckning.
Kanske är så att de har bättre täckning i södra Sverige än uppåt.
Tidigare hade jag Telia och deras täckning i norra Småland var inget att skryta med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Nu kanske det redan har nämts men jag har för mig att Hallon stoppar ditt bredband när surfen är slut. Då kommer inget att fungera, ej imessage eller nåt. Jag bytte till Vimla som låter datat flyta på men i en lägre hastighet när surfen är slut.
Tänkte bara ...

Du kanske har rätt i det du säger, vet ej då min surf aldrig tagit slut. Men man får alltid ett meddelande innan den tar slut som frågar om man vill fylla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Beroende på vart i landet du rör dig så kan de absolut fungera. Har du kollat Tres (Hallon är ett varumärke från Hi3G Access AB) täckningskarta så att täckningen är bra i de områden du rör dig?

Jo, men så länge jag inte drar för långt ut i skogen så ser det ut att vara lugnt. Bor i Södra Svea.
Har haft det i en vecka nu och det verkar fungera bra.

Skrivet av Sunix:

Nu kanske det redan har nämts men jag har för mig att Hallon stoppar ditt bredband när surfen är slut. Då kommer inget att fungera, ej imessage eller nåt. Jag bytte till Vimla som låter datat flyta på men i en lägre hastighet när surfen är slut.
Tänkte bara ...

Samma sak gäller Tele2. Har fått slut på surf någon gång och det enda som fungerar då är deras hemsida. Har köpt mer en gång. Men med 3GB så kommer det räcka lugnt för mig då jag inte kollar videor något speciellt på mobilen. Har å andra sidan tillgång till wifi på arbetsrasterna och det lär ju inte finnas på nästa jobb.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Har ett vuxenabbonemang och 2 barnabbonemang, just nu har jag 79 gb sparad surf och barnen runt 50 gb sparat då dom använder wifi hemma. Jag får 4 gb i månaden och barnen 8 gb i månaden för 99 kr.
Och såklart fria sms/mms/samtal.
Bor i stockholm och har nästan aldrig haft några problem med täckning, inte nere i skåne heller.
Tror jag haft Hallon sen 2012 eller 2013

Permalänk

Har haft tre företagsabbonemang för 249kr (ex moms) MEN de har värdelös täckning i Stockholm, bytte till Tele2s motsvarande abbonemang som kostar 499kr. Skulle inte ens använda tre om jag fick skiten gratis. Tre ville inte ens erkänna eller försöka åtgärda felen, verkar som att de skitit fullständigt att förbättra nätet i stockholm. Har haft dålig täckning från stockholm city till söder om stokholm flera olika områden.

Tror att Hallon använder sig av Tres nät (kanske de ägs av Tre), så gissningsvis är Hallon lika dåliga som tre i stockholm.

Permalänk
Medlem

Slänger in lite input här också då jag använt mig av tre som företagsnummer i snart 7 år.
Spenderar rätt mycket tid norrut och då inte endast längst de stora vägarna utan även ute i skogen och vildmarken, Telia är fortfarande herren på täppan om vi ser till täckning i de norra delarna, men med det sagt var det många år sen som tre inte fungerade norrut om jag ska vara ärlig. Reser dessutom rätt mycket i arbete och aldrig haft några problem.

Personligen skulle jag inte ha några som helst konstigheter att rekommendera Tre's nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1981:

Har haft tre företagsabbonemang för 249kr (ex moms) MEN de har värdelös täckning i Stockholm, bytte till Tele2s motsvarande abbonemang som kostar 499kr. Skulle inte ens använda tre om jag fick skiten gratis. Tre ville inte ens erkänna eller försöka åtgärda felen, verkar som att de skitit fullständigt att förbättra nätet i stockholm. Har haft dålig täckning från stockholm city till söder om stokholm flera olika områden.

Tror att Hallon använder sig av Tres nät (kanske de ägs av Tre), så gissningsvis är Hallon lika dåliga som tre i stockholm.

Hallon är ett varumärke från Hi3G Access AB vilket är det juridiska namnet på Tre

Skrivet av MrShizzle:

Slänger in lite input här också då jag använt mig av tre som företagsnummer i snart 7 år.
Spenderar rätt mycket tid norrut och då inte endast längst de stora vägarna utan även ute i skogen och vildmarken, Telia är fortfarande herren på täppan om vi ser till täckning i de norra delarna, men med det sagt var det många år sen som tre inte fungerade norrut om jag ska vara ärlig. Reser dessutom rätt mycket i arbete och aldrig haft några problem.

Personligen skulle jag inte ha några som helst konstigheter att rekommendera Tre's nät.

Har du kollat Tres täckning ovanför Gävle/Sundsvall? Är i princip bara de stora vägarna som är täckta o inte ens hela dem. Jag skulle inte kunna rekommendera Tre till folks som vill ha täckning i större delen av Norrland. Då är det Telia/Tele2 och Telenor jag kan rekommendera

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har du kollat Tres täckning ovanför Gävle/Sundsvall? Är i princip bara de stora vägarna som är täckta o inte ens hela dem. Jag skulle inte kunna rekommendera Tre till folks som vill ha täckning i större delen av Norrland. Då är det Telia/Tele2 och Telenor jag kan rekommendera

Yes, Tre har inte varit några som helst problem längs med vägarna norrut, både E4'n, järnvägen och inlandsvägen. Väl norrut har jag aldrig haft problem med täckning även om jag rört mig en bra bit från vägarna och istället vandrat omkring i de jämtländska skogarna, lapplands-fjällen, kalfjäll eller ute på en sjö med ett fiskespö i handen. Nu talar jag inte om kuststräckan norrut utan faktiskt inlandet då det historiskt varit där det varit problematiskt med täckning gällande allt annat än Telia.

Som sagt, är man ute efter absolut täckning så rekommenderar jag fortfarande Telia, kör dessutom dual-sim i telefonen med ett nummer hos Telia just för stunder ifall man varit exempelvis norrut och behövt täckning, men det var bra många år sen jag har behövt hoppa mellan numren helt ärligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Yes, Tre har inte varit några som helst problem längs med vägarna norrut, både E4'n, järnvägen och inlandsvägen. Väl norrut har jag aldrig haft problem med täckning även om jag rört mig en bra bit från vägarna och istället vandrat omkring i de jämtländska skogarna, lapplands-fjällen, kalfjäll eller ute på en sjö med ett fiskespö i handen. Nu talar jag inte om kuststräckan norrut utan faktiskt inlandet då det historiskt varit där det varit problematiskt med täckning gällande allt annat än Telia.

Som sagt, är man ute efter absolut täckning så rekommenderar jag fortfarande Telia, kör dessutom dual-sim i telefonen med ett nummer hos Telia just för stunder ifall man varit exempelvis norrut och behövt täckning, men det var bra många år sen jag har behövt hoppa mellan numren helt ärligt.

Då har du och jag en helt olik erfarenhet. Jag har varit på flera ställen där Tre inte haft någon täckning alls.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag har provat Tele2, Fello, Halebop och Hallon.

Hallon har klart bäst täckning där jag är i Skåne.
Telias nät är klart det kassaste, där de står o tuggar på 0 bars 4g och knappt slår över till 3G så nätet typ fryser istället på vissa ställen ex Ikea bottenvåning och liknande ställe med sämre täckning.

Hallon har inga som helst problem någonstans.

Hastighetsmässigt är alla rätt lika på bästa ställen. Men hallon betydligt bättre än Telia på ställen med sämre mottagning ex skogen och som ovan ex Ikeas bottenvåning.
Tele2 är näst bäst.

Så länge jag inte flyttar till Norrland kommer jag aldrig mer skaffa Telias jävla skräpnät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Då har du och jag en helt olik erfarenhet. Jag har varit på flera ställen där Tre inte haft någon täckning alls.

Har aldrig upplevt det du upplevt, alltid toppentäckning överallt i stockholm och även i skåne.
Och även oftast efter vägarna på väg ner till skåne. Men jobbar i storstockholm och runt dom flesta förorter.
Nere i henrikdalsberget hade jag faktiskt ingen täckning, tror bara tele2 hade täckning där.
Ute på ingarö när man är nere i gjutna betongkällare har jag inte heller täckning.
Men bortsett från det är jag väldigt nöjd med hallon/3.

Permalänk

Vimlas support är katastrof, kan ta flera dagar att få svar på ett mail!
Min mamma hade något pensionärsabbonemang hos dom och när det fungerade så var det ok i GBG.
Men när det strular så går det knappt att nå dom, räkna inte med att få hjälp samma dag, fick henne att byta till Comviq och dom matchade priset och supporten är helt ok.
Ofta har dom billigare operatörerna ingen telefonsupport, såg nån som skrev tidigare att du får 5GB för 145kr kan tillägga att 10GB kostar 195 med fria samtal/sms.