Sedan jag skrev mitt inlägg har jag hunnit läsa på lite vad som skedde. Man har för vana att serva kärnreaktorer under sommaren när elbehovet är mycket mindre än på vintern, vilket så också skedde i år.
Problemet den här gången är att Ringhals 1 är stängt. Inte av regeringen som ska "rädda miljön" som det låter ifrån M/KD, utan för att det sades inte vara kostnadseffektivt längre enligt marknadsekonomin. Senast jag tittade efter var både M och KD till höger på plan- kontra marknadsekonomiska skalan. Men det är ett sidospår, ursäkta. Som jag sa, den här gången är vi en kärnreaktor kort i södra Sverige, samtidigt behagade det sluta blåsa nästan helt, överallt, samtidigt. Ja då blev det plötsligt problem, och Sveriges reservkraft i form av oljekraftverk satte igång för att inte orsaka elavbrott. Knappast optimalt.
Ja, vad hade man kunnat göra då? Ja, som jag skrev så hade man kunnat, om tekniken fanns på större skala, kunnat använda sig av så kallad Vehicle-to-grid (V2G). Alltså du upplåter en liten del av ditt batteri till att kapa effekttoppar. Antingen bara för ditt egna hus (vilket skulle kunna betyda att du kan sänka din huvudsäkring, samtidigt som du har backup el i fall du får strömavbrott. Mindre effektoppar = mindre behov av reservkraft när efterfrågan på effekt går ned. Det andra sättet är att upplåta en del av ditt batteri till ditt elbolag, eller kanske Svenska Kraftnät, som vid situationer som dessa kan börja ladda ur hundratusentals elbilars batterier med 10-20% vardera och på så vis ha ett virtuellt reservkraftverk.
Men, tyvärr är vi inte riktigt där än. Vehicle-to-grid finns i dagens läge endast via bilar med CHAdeMO snabbladdaruttaget. Den enda bilen som fortfarande säljs med CHAdeMO i Europa är Nissan Leaf. Man jobbar däremot på att Europeiska standarden för snabbladdning, CCS, ska får stöd för s.k "bidirectional charging", med andra ord, vehicle-to-X (V2X) men det beräknas vara klart... Var det 2023 eller 2025, minns inte just nu. Men någonstans där. Sedan måste det finnas laddare som stödjer V2X och dessa är generellt dyra (låg volym än) då dessa i praktiken är AC/DC samt DC/AC växelriktare. Bra mycket mer avancerat än laddboxar du köper idag.
Min högst personliga spaning är att det kommer att komma en till standard för V2X via Typ-2 handsken. (Det är alltså den övre delen av CCS kontakten, den som du laddar med växelström, AC, hemma). Och sedan kommer V2X att sitta som en del av ombordladdaren i bilen, precis som idag sitter växelriktaren för "långsamladdning" via Typ-2 i bilen och inte i laddstolpen. I det fallet sparar man på att som privatperson (eller företag) behovet att ha två växelriktare som är fallet idag om man vill ha V2X.
--------
Nu blev det där jättelångt om V2X som inte ens finns idag. Vad ska man göra idag då? Det är ju nu det vart problem.
Jag föreslår att titta ut genom ditt fönster just nu, och sedan på almanackan. Vad är det för väder och årstid? Högsommar. Enorma mängder solsken. Just det, lösningen stavas solceller. I enorma mängder. Tänk om vi hade haft solceller i samma skala som Tyskland har idag! Då hade problemet varit som bortblåst, och sedan hade vi samtidigt haft bonusen av att kunna spara på mängden vatten i vattenkraftverken. Och ingen behöver heller kännas sig förbyggd av vindkraftverk; det finns de som tycker dom är fula. Jag är inte en av dom, men jag kan förstå det. Solceller gömmer man på taken, och om man vill, i stora parker. Men tänk er all döyta idag. Villor, lägenhetskomplex, taken på alla kontor och varuhus. Fabriker. Parkeringshus. Överallt har vi massor med plats som bara... Sitter där, till ingen nytta alls för något annat än att hålla vatten ute. Den ytan borde vi använda! Och tekniken finns redo att tillgå i enorma mängder, standarder på plats, installatörer redo.
Läsvärd och tankeställande artikel som är relaterat till solcellernas nytta i Sverige! https://teslaclubsweden.se/solceller-vs-biodiesel/