Permalänk

Seg uppladdning?

Tänkte efter 2 år börja streama lite igen, men märkte att det inte alls gick lika bra som det gjorde då. Och kollade lite på mina settings och dom är verkligen inte överdrivna på något sätt så men mitt fiber (250/250) så borde det inte vara några problem.

Men när jag kollar Bredbandskollen så visar den att jag har runt 35-38 i uppladdning, dock om jag startar om datorn så kan den visa 250-300. Jag har pratar med Telenor och dom kan inte hitta något fel än, jag har kollat Speedtest som på något sätt visar mig dom siffrorna jag borde ha.

Vem ska man lita på? Bredbandskollen eller Speedtest? Kan min dator på något sätt hindra min uppladdning? Och nej jag har inte massa program, Chrome tabbar öppna etc.

Telenor ska skicka över en 10m nätverkskabel jag ska dra direkt från datorn till fiberlådan ist för att koppla datorn till väggen och se om det hjälper.

Har ni några andra tips på vad som möjligtvis kan påverka? Eller har Bredbandskollen fel? Telenor frågade aldrig att jag skulle kolla t.ex. Speedtest.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Du kan lita på både speedtest och bredbandskollen. Siffrorna som visas i dem är den hastigheten du uppnår mot deras specificerade mätservrar. I speedtest kan du byta server. Testa att byta till en server i danmark eller norge, hur går det då?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

@JunkyVirus:
Bredbandskollen kan ha problem med tillägg i webläsaren.
Läs hur man undviker detta här:
Webbläsartillägg kan orsaka problem

Sen är Speedtest mer avancerat när det kommer till test servrar man kan välja för mätning och använder sig av fler test servrar, så det kan vara så enkelt som att det var en server som låg bättre till som användes.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Bredbandskollen ger konstiga siffror på upload här med. Har 500/500 och BBK säger 500/9

Dessa siffror är om jag använder Chrome eller Firefox.

Speedtest säger iställer 500/500

Testar jag med Edge så får jag 500/500 på BBK med.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk

Lite roligt, vet inte om det är anledningen. Men datorn va avstängd några timmar (vilket den sällan är) och nu när jag prov streamar verkar det inte vara några problem, har även 100 chrome tabbar öppna xD