Oneplus Nord är en skandinavisk flört i mellanklassen

Permalänk
Inaktiv

Hm, vet inte jag. Kinesisk telefon, avsaknad av minneskortläsare och 3,5mm ingång. 5G är sak samma för mig, speciellt när det inte finns på plats och Oneplus inte ens vet om det går att använda. Priset var inte jätteroligt heller. Har ett hyffsat behov av att byta mobil, batteritiden på min nuvarande är på tok för dålig, och telefonen känns aningen för slö. Men svårt att hitta någon vettig mobil.

Hade vissa förhoppningar på nya iPhone SE men framförallt skärmen skrämde bort mig från den.

Permalänk
Skrivet av storPutte:

Finns det någon risk att OnePlus drabbas som huawei?

Av falska anklagelser om spionage osv? Ja risken finns nog, men då blir det lite väl genomskinligt att det bara har med politik att göra.

Permalänk
Medlem

OnePlus har väl ingen direkt infrastruktur såsom Huawei har? Är nog ingen fara.

Permalänk
Medlem

399 euro på amzon.. är det några extra avgifter på det så som svensk hittepåskatt eller liknande?

Permalänk

@finanshajen: Meh.. Det är solklart att Huawei, som till 98% ägs av CCP, inte borde bygga samhällskritisk infrastruktur. Sedan är det dock lika solklart att det är ett politiskt beslut oavsett om USA faktiskt har några bevis eller inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Intressant telefon faktiskt, och kul att se Oneplus gå tillbaka till sina rötter igen. Hoppas den trenden håller i sig och att det här inte enbart är en engångs modell och att dom sen börjar röra sig uppåt i prisstegen igen.
Oavsett så hade jag lämnat Android träsket i vilket fall.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Den har 4K60 på frontkameran men inte bak. Riktigt märkligt val.

Gcam brukat släppas några dagar efter att Oneplus släppt sina mobiler. Brukar förbättra kameran både vad gäller kvalitet och funktioner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cooldfs:

399 euro på amzon.. är det några extra avgifter på det så som svensk hittepåskatt eller liknande?

Bör vara 6% högre moms samt vad nu summan i euro kostar för dig. Tänker på eventuella växlingsavgifter samt vad nu euro ligger i för stunden.

Sen är väl frågan om det skulle vara något bekymmer med att köpa en "tysk" telefon och använda den i Sverige, men har svårt att se att detta skulle vara ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Bara om dom blir lika stora som Huawei och stolpskottet Trump ljuger ihop nått!

både Tyskland, Polen och Canada har arresterat Huawei anställda pga
spionage anklagelser.
vodafone har också hittat bakdörrar i Huawei mjukvara.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-04-30/vodafone-f...

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Tidig uppmaning, släpp sidospåret om Huawei!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Oliver91: Det står i texten, men skärmen är platt.

Sorry läste bara specsen och kollade bilder

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

det är lite komiskt dom måste släppa en mellansegment telefon nu för att deras vanliga har blivit lika dyra som samsung eller huawei nu..

rätt värdelöst att den inte har 3,5mm jack eller minneskort, xiaomi lurar för 2000 spänn o mindre har ju det.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Är det välvd skärm eller inte? Har svårt att avgöra på bilderna.

Tror den har det plus 3d glasögon som ingår.

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

rätt värdelöst att den inte har 3,5mm jack eller minneskort, xiaomi lurar för 2000 spänn o mindre har ju det.

Lite trist är det, det håller jag med om. Däremot så har jag inte använt mina 3.5mm sen jag införskaffade bluetoothlurar för något år sen, så sjukt mycket smidigare. Jag fastnade med sladden i lådor och annat skit hela tiden tycker jag

Sen minneskort.. har inte ens tänkt på att behöva det på min OP3 med 64GB. Blir ännu mindre nödvändigt med 128 och 256 GB. Eller vad vill folk ha på telefonen? Bluray rips/remuxar?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@m4gnify: När jag skaffade min nuvarande telefon tänkte jag att jag behövde mycket utrymme till alla semesterbilder och 4K-videos jag skulle fånga under de kommande åren, så jag valde konfigurationen med 256 GB lagring. Tre år senare har jag cirka 201 GB ledigt Det går säkerligen att fylla snabbare än jag gjort, men minneskortsläsare har inte känts nödvändigt på ganska länge nu.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Dom uppgav priset i nån kryptisk valuta. Typ indisk kanske? Översatt till svenska var det 3000:- vilket lät rimligt. För 4500:- kan man ju lika gärna köpa en iPhone SE och få smart HDR, 4K@60fps och bra bildstabilisering. Min smärtgräns går vid 3500:- för androidlurar. Får se vad den kostar på amazon.

iPhone SE är ju ren skräp i jämförelse med denna.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

mja då ser Xiaomi POCO F2 Pro intressantare ut, 4000:- från spanien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Dom uppgav priset i nån kryptisk valuta. Typ indisk kanske? Översatt till svenska var det 3000:- vilket lät rimligt. För 4500:- kan man ju lika gärna köpa en iPhone SE och få smart HDR, 4K@60fps och bra bildstabilisering. Min smärtgräns går vid 3500:- för androidlurar. Får se vad den kostar på amazon.

Samtidigt får du ju då istället bland annat iOS, IPS, 60 Hz, mindre skärm och sämre batteritid(?).

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

399 euro på amzon.. är det några extra avgifter på det så som svensk hittepåskatt eller liknande?

Det blir 429 euro när man lägger på svensk moms, som de måste göra. Slutpriset för oss i Sverige går alltid o se i kassan. Ett alternativ är o använda t.ex. MailboxDE plus utnyttja prova på Amazon Prime i 30 dagar o få 30 euro rabatt. Då kommer man ner till ca 390 euro inklusive gratis frakt till MailboxDE plus ca 18-19 euro i frakt från MailboxDE till Sverige med UPS

Skrivet av Summoning:

Tror den har det plus 3d glasögon som ingår.

Den ska ha platt skärm

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

Enligt denna får Amazon Prime kunder rabatt: https://www.notebookcheck.net/The-OnePlus-Nord-is-cheaper-if-...

Jag har inte Prime själv så har inte verifierat.

Permalänk
Hedersmedlem

Inget 3,5mm jack = inget köp.

Supernöjd med min Oneplus6, men det verkar som att det blir min sista OnePlus-telefon om de inte kommer ut med en modell med detta. Som tur är så finns det fortfarande mobiler med 3,5mm från andra tillverkare.

Permalänk

Har beställt mobilen, får den 29onde!

När dom säger att den kostar 399 dollar i USA menar dom då utan skatt? Har för mig att det är standard I USA att skriva priser utan moms? För den kostar ju snarare 500 dollar för mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananrepubliken:

Har beställt mobilen, får den 29onde!

När dom säger att den kostar 399 dollar i USA menar dom då utan skatt? Har för mig att det är standard I USA att skriva priser utan moms? För den kostar ju snarare 500 dollar för mig?

Ja, då det varierar mellan stater och typer av varor, det är utan försäljningsskatt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Köpte hyffsat nyligen en Samsung A71 för 4300kr. Nu när Nord är visad så känns köpet rätt bra.
Jag har inget behov (eller stöd från operatör eller ett nät här än) för 5G. Jag är inte i riktigt behov av super gaming processor eller 90hz.
Samsung Pay och större batteri var viktigare för mig men hade varit intressant att veta hur kameran jämförs de två emellan.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

det är lite komiskt dom måste släppa en mellansegment telefon nu för att deras vanliga har blivit lika dyra som samsung eller huawei nu..

rätt värdelöst att den inte har 3,5mm jack eller minneskort, xiaomi lurar för 2000 spänn o mindre har ju det.

Skrivet av pv2b:

Inget 3,5mm jack = inget köp.

Supernöjd med min Oneplus6, men det verkar som att det blir min sista OnePlus-telefon om de inte kommer ut med en modell med detta. Som tur är så finns det fortfarande mobiler med 3,5mm från andra tillverkare.

Tycker det är bra att 3.5mm utgången dör, så jäkla opraktisk, framförallt för hörlurar. Enda gången jag behövt den är när nån har en för gammal ljudanläggning på en fest, å det finns ju lösningar för det...

Ang minneskort så är väl det också bra, köp rätt utrymme på en gång, minns att det alltid började strula med minneskort på mina gamla samsung mobiler...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Niwa:

Tycker det är bra att 3.5mm utgången dör, så jäkla opraktisk, framförallt för hörlurar. Enda gången jag behövt den är när nån har en för gammal ljudanläggning på en fest, å det finns ju lösningar för det...

3,5mm-kontakten är den enda lösningen för den som vill koppla in ett par billiga hörlurar med sladd i telefonen medan telefonen laddar. Går att använda adaptrar annars, men eftersom det inte går att ladda samtidigt så går det bort.

Mitt use case är att jag ofta brukar vilja lyssna på något när jag somnar, och har en tendens att somna med lurarna i. Då vill jag inte ha några dyra lurar för detta som går sönder om jag somnar.

Iofs kanske jag borde tänka om angående detta, numera kan man ju få en AirPods-klon för 119 kr och uppåt. Det kan ju vara "good enough" (dock svårare att hitta om man tappar...)

Permalänk
Medlem

@pv2b: Är ett användarcase som jag aldrig tillämpat, sover alltid med örat emot kudden så är sjukt obekvämt med något i öronen. Men förstår att man inte vill ha några dyrare med sladd då.

Jag hade nog varit rätt att riva iväg med mobilen om jag haft hörlurar med sladd och sovit med dom.

Sendan jag skaffade trådlösa lurar så skulle jag inte frivilligt köra med trådade igen

Permalänk
Medlem

Kvalité på ljudet i hörlurarna jämfört med andra alternativ?

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Skulle också vilja se 3.5mm jacket på fler telefoner. Av det jag testade sist med Bluetooth och true wireless lurar så är uppkopplingen inte tillräckligt pålitlig.
Jag testade med följande setup förra året:
iPhone 11
Sony WH-1000XM3
Testade på våren med jeans och en vanlig track jacket,
Fred perry med dragfickor. Hade jag telefonen i jeansfickorna så fungerade det fint, förutom när jag vände huvudet och kollade bakåt....så började det direkt brusa. Låg telefonen i jackfickan så var det pure random luck när det funkade, var helt ohållbart. Lämnade tillbaka dom pga den anledningen, fick det aldrig helt stabilt.
Jag vet att det också är skillnad på vanliga trådade lurar och att dom alltid kommer kunna leverera mer UMPF!, dvs volym. Men oavsett det så var ändå maxvolymen på Sony lurarna way to low för vag jag anser ens vara behagligt och användbart. Kan så klart vara jag som är hörselskadad från årens lopp av för hög musik, och därför är van med hög volym. Ska dock poängteras att jag varken hör dåligt eller lider av tinnitus.
Men som sagt, skulle det gå att flasha om firmwaren och få bort volymlimiten så skulle dessa vara intressant. Var samma sak innan jag kollade på ny hi res spelare, stod länge och velade mellan Sonys A35/45 och Cowon Plenue D2 och det slutade i det sistnämnda. Där är dom europeiska varianterna låsta i volym, och dom japanska är fullt uppblåsta. Är också lite knixigt att lyckas låsa upp dom, så valet var enkelt i slutändan.
Vet inte om det är några liknande i dessa lurar, nån som vet?
Förutsatt att täckningen är bättre då så klart.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |