Spåra flygplan med Raspberry Pi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petite:

Jag har sett Korpen utanför Kaliningrad samt utanför Syrien via adsbexchange. Oklart om någon tjänst med ofiltrerad data har möjlighet att ge notifiering.

Adsbexchange verkar ha fasta id-koder för alla flygplan, så man kan klicka på ett visst flygplan och spara den länk som kommer fram då. Här är t ex S102 002:

https://tar1090.adsbexchange.com/?icao=4a81f9

Och 003:
https://tar1090.adsbexchange.com/?icao=4a81f8

Om planet inte är i luften visas den senaste flugna rutten som registrerats, annars visas realtid.
Nån som kan koda bra kan säkert göra ett skript som kollar om dessa värden på sidan visar tider som är sekunder - då bör planet vara i luften. I skrivande stund är det sju timmar sen 002 senast var aktivt.

Last Pos.:
7 h
Last Seen:
7 h

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag föder FR24, FlightAware och Radarbox från min mottagare, råkade surfa in på Radarbox och kolla idag och upptäckte denna:
https://www.radarbox.com/vhf-airband-flightstick
...så vart en snabb beställning. VHF mottagare för att plocka in ljud i raspberry pie:n.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag föder FR24, FlightAware och Radarbox från min mottagare, råkade surfa in på Radarbox och kolla idag och upptäckte denna:
https://www.radarbox.com/vhf-airband-flightstick
...så vart en snabb beställning. VHF mottagare för att plocka in ljud i raspberry pie:n.

Kul!

Jag har en "analog" mottagare om jag vill lyssna på flygradio. En Icom IC-R20 som nog är 16 år nu, men fullt funktionell. Tyvärr samma problem där med dålig mottagningsplats. Hör inte mycket här nere i min "krater"...

Beställde radiokitet och en RPi Zero W i natt. Paketet skickat i dag och ska vara här på torsdag, tydligen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nu är jag igång sen en halvtimme. Det är ganska glest med flygplan här för stunden, men två har jag fått in hittills. Ett över norra Jylland på ca 38 000 ft på ca 115 km avstånd, och ett nån mil öster om Gbg på 33 000 ft, som jag hade "kontakt" med ner till i höjd med Frillesås nyss, då på 30 000 ft och ca 50 km bort.

Men, som sagt, de på hög höjd har redan täckning, så där bidrar jag inte med nåt nytt. Ändå över förväntan att jag fick in signal från ett flygplan "bakom" huskroppen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Om det nu bara funnits ett sätt att spara min egen data lokalt och kunna plotta på en karta så jag kan se hur mitt mottagningsområde ser ut. Verkar inte finnas nån lösning som man inte behöver vara avancerad programmerare för att klara av.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Om det nu bara funnits ett sätt att spara min egen data lokalt och kunna plotta på en karta så jag kan se hur mitt mottagningsområde ser ut. Verkar inte finnas nån lösning som man inte behöver vara avancerad programmerare för att klara av.

Prova Virtual Radar Server och följ instruktionerna på FlightAwares forum

Jag kör VRS i Docker på min Ubuntu-server men har inte hunnit prova att plotta räckvidden än.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Prova Virtual Radar Server och följ instruktionerna på FlightAwares forum

Jag kör VRS i Docker på min Ubuntu-server men har inte hunnit prova att plotta räckvidden än.

Ja, det funkar säkert om man vet hur man gör!

Första steget är ju att få ett program som samlar in och sparar all mottagen data lokalt på min RPi, som jag sen kan öppna i ett program i min W10-dator.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Om det nu bara funnits ett sätt att spara min egen data lokalt och kunna plotta på en karta så jag kan se hur mitt mottagningsområde ser ut. Verkar inte finnas nån lösning som man inte behöver vara avancerad programmerare för att klara av.

Du kan alltid börja med att feed:a till radarbox ett par dagar för att få upp en täckningskarta:
https://www.radarbox.com/raspberry-pi/guide

(Exempel på täckningskarta från radarbox postade jag några inlägg bakåt i tråden)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Du kan alltid börja med att feed:a till radarbox ett par dagar för att få upp en täckningskarta:
https://www.radarbox.com/raspberry-pi/guide

(Exempel på täckningskarta från radarbox postade jag några inlägg bakåt i tråden)

Det där verkar inte göra det jag vill, alltså lagra all min data lokalt för att sen kunna visualiseras på min dator.
Dessutom vägrar jag att dela data med tjänster som censurerar/filtrerar data, så Radarbox är inte aktuell...

Jag fick den där Virtual Radar Server att fungera, men täckningskartan är bara en "tjänst" eller "fråga" som man kör som användare på webbgränssnittet, och bara på den data som samlas in under tiden man har fönstret/fliken öppen. Data från tidigare tas inte med, och stänger man fönstret/fliken försvinner kartan och man får börja om igen. Inte så bra...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Efter ett knappt dygn med kartritningsfunktionen påslagen är min täckningskarta för 30 000 ft och över ungefär så här. Ritat av ungefärligt på eniro för att inte röja min exakta position. Tydligt när jag zoomar in att det är husen närmast mig som blockerar på avstånd. Planen "poppar" in och ut precis på samma ställen.

Första helikoptern på låg höjd i går, och första militärplanet i dag, en Tp84 på väg på medelhöjd ut över Kattegat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@Criuzer @filbunke

Nu har jag i alla fall bevis för att polishelikoptrarna kör utan transponder ibland. Just nu är det en polishelikopter rakt utanför mitt fönster. Fri sikt från mig, och också från antennen till min mottagare. Avståndet är kanske en kilometer. Men den syns inte på transponderdatan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nu har jag i alla fall bevis för att polishelikoptrarna kör utan transponder ibland. Just nu är det en polishelikopter rakt utanför mitt fönster. Fri sikt från mig, och också från antennen till min mottagare. Avståndet är kanske en kilometer. Men den syns inte på transponderdatan.

Flyger man efter VFR (Visual Flight Rules) så är det enbart vissa områden man måste ha transpondern på d.v.s. privatflygplan och helikoptrar behöver sällan ha den på.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Flyger man efter VFR (Visual Flight Rules) så är det enbart vissa områden man måste ha transpondern på, d.v.s. privatflygplan och helikoptrar behöver inte ha den på.

Japp, men jag fick mothugg tidigare i tråden när jag antydde att polisen nog flyger utan ibland...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Japp, men jag fick mothugg tidigare i tråden när jag antydde att polisen nog flyger utan ibland...

Ok. Däremot vet jag inte exakt vad som gäller för militärens flygetyg, men man kan ju tro att de har sina egna specialregler. Precis som att de inte behöver besikta sina bilar...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ok. Däremot vet jag inte exakt vad som gäller för militärens flygetyg, men man kan ju tro att de har sina egna specialregler. Precis som att de inte behöver besikta sina bilar...

Mm, jag såg en Tp84 i dag, men den skickade inte ut mer än identitet, så där kom positionen från MLAT. Spaningsplanen kör med full ADS-B, vad jag har sett. Skolplanen syns enstaka gånger. Stridsflyget kör uppenbarligen utan (kanske en militär variant för "internt bruk" eller bara primärradarstyrda för separering från annat flyg), men kan säkert slå på det vid behov, t ex vid internationella flygningar i luftrum som inte är militärt kontrollerat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ok. Däremot vet jag inte exakt vad som gäller för militärens flygetyg, men man kan ju tro att de har sina egna specialregler. Precis som att de inte behöver besikta sina bilar...

När jag gjorde lumpen för runt 2000 så fick jag åka till besiktningen med diverse olika fordon.. bland annat en snöröjare från tidigt 70 tal.. har dom ändrat de på senare år då? Blivit för dyrt?

Permalänk
Medlem

Det är verkligen fascinerande detta med polishelikoptrarna och ADS-B. Det känns helt slumpmässigt om de kör med full ADS-B eller enbart mode-S (som enbart skickar identitet och höjd, ingen position). Just nu är SE-JPT uppe och snurrar, och den har enbart mode-S nu. I går var den ute och jagade elakingar med full ADS-B. Den hörs ju på 2-3 km avstånd även inomhus (förmodligen en av marknadens mest högljudda helikoptermodeller - föregångaren EC-135 behövde vara nästan rakt över huset för att höras), så de kan inte direkt smyga sig fram.

Det är inte individberoende heller. Senaste månaderna har det varit SE-JPS som varit aktiv över Gbg, men sen nån vecka är det i stället SE-JPT. De roterar förmodligen individerna mellan helikopterbaserna av nån anledning. Men samma transponderbeteende oavsett.

Möjligen är det enskilda piloters preferenser som styr. Pilotens identitet kan jag ju inte se i transponderdatan...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hjälpsam

Nämnas kan, att mjukvaran för raspberry pi, uppdateras automatiskt, via ett skript.
Jag har för närvarande version 1.0.28-1.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nämnas kan, att mjukvaran för raspberry pi, uppdateras automatiskt, via ett skript.
Jag har för närvarande version 1.0.28-1.

Har sett att polarens radar gör så men inte min.

Av någon anledning så får jag uppdatera manuellt fortfarande, gjorde i och för sig en ominstallation som var ca 6 månader innan han gjorde om sin ifall själva installations skriptet gjordes om.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kaputnik:

Har sett att polarens radar gör så men inte min.

Av någon anledning så får jag uppdatera manuellt fortfarande, gjorde i och för sig en ominstallation som var ca 6 månader innan han gjorde om sin ifall själva installations skriptet gjordes om.

Tror att det kom hösten 2019.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

För den som ännu inte börjat så har LoH Electronics ett riktigt bra pris på RTL SDR-donglar, 230 kr/st. I skrivande stund finns 10 kvar.

https://www.lohelectronics.se/kommunikation/amatorradio/radio...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Och som tidigare år kan man tack vare allas stationer runt om i världen spåra tomtens framfart, sök på SANTA1 på flightradar24

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Snusfri

Har varit sugen på att börja jag med, men tyvärr så är RPI Zero 2W slut typ överallt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Varför just 0W2? Jag kör på en gammal 3B som blivit över.

Före jul slog jag dessutom till på en bättre antenn. Jag hade länge tänkt köpa en från Loh Electronics men den hann utgå innan jag kommit till skott så det fick bli från The Pi Hut. Teoretisk förstärkning är nästan dubbelt så hög som min gamla bordsantenn (5,5 resp 3 dBi) och det verkar stämma hyfsat, jag har nära på dubblat max räckvidd (90 Nm jämfört med tidigare ~50 Nm). När vädret blir lite bättre skall jag montera den på taket istället.

Jag kör Wiedehopf readsb i Raspberry OS med en RTL-SDR v3 mot FlightRadar24.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av zarkov:

Varför just 0W2? Jag kör på en gammal 3B som blivit över.

Före jul slog jag dessutom till på en bättre antenn. Jag hade länge tänkt köpa en från Loh Electronics men den hann utgå innan jag kommit till skott så det fick bli från The Pi Hut. Teoretisk förstärkning är nästan dubbelt så hög som min gamla bordsantenn (5,5 resp 3 dBi) och det verkar stämma hyfsat, jag har nära på dubblat max räckvidd (90 Nm jämfört med tidigare ~50 Nm). När vädret blir lite bättre skall jag montera den på taket istället.

Jag kör Wiedehopf readsb i Raspberry OS med en RTL-SDR v3 mot FlightRadar24.

För att jag vill ha en liten, strömsnål och billig enhet för detta.
Har en RPI2 som ligger, men den har inte Wifi eller är supportad av sett.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro