Rocket League blir gratis och Epic Games Store-exklusivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Alla som köpt spelet kan fortsätta spela och för alla nya spelare är det gratis på Epic å folk är arga för vad? missar jag något...

Folk är arga för att Epic mer än gärna betalar alla utvecklare för exklusivitet till deras tjänst. Sedan såklart att Tim Sweeney älskar att påpeka att monopol inte är rätt väg att gå, vilket är exakt det han inför just nu med Epic games.

Permalänk
Medlem

Sluta klaga herregud. Spelet är nu gratis.
Fan vad folk gråter nuförtiden...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Ännu ett spel jag velat prova länge men aldrig kunnat med att köpa det men gratis är ju gott.
Man tackar bockar och bugar.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, har inte lirat det sedan det köptes upp. Undviker så mycket som möjligt där Tencent är inblandat.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Inaktiv

Lite fel att göra spelet exklusivt för EGS i mitt tycke, speciellt när spelet funnits ute länge. Vem har inte typ tre exemplar av spelet? Tror jag iofs bara har två, Steam och Switch, men jag fastnade ändå aldrig för spelet.

Bra att det satsas på spelet, en del bekanta har spelat detta som knark under åren. Och med spelet gratis så ger det också ett nytt inflöde. Får se vad det blir av det hela.

Skrivet av Vash:

Alla som köpt spelet kan fortsätta spela och för alla nya spelare är det gratis på Epic å folk är arga för vad? missar jag något...

Samma vokala minoritet som vanligt, ofta Linux-användare, som gnäller över problem som uppstår när de väljer att köra ett operativsystem som extremt få använder. Samt att de älskar att gnälla om kineser utan att inse att kineser köpt in sig lite överallt och ändå inte har några bevis för att kineserna skulle knycka info. Sedan blundar de för att exempelvis Steam dräller av exklusiva titlar.

Buisness as usual typ.

Skrivet av Cael79:

Jag är så trött på folk som konstant gnäller på Epic.

Samma här, samma snack sedan EGS lanserades för snart två år sedan. De är en förlorande minoritet, Epic är här för att stanna och har i över 20 år varit en vital del av spelbranschen.

Nothing to see here, move along.

Permalänk
Medlem

Nä... rleague verkar ha ännu overkligare bilfysik än bilfotbolls delen i "totally reliable delivery service" som också var gratis, så föredrar det senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Nä... rleague verkar ha ännu overkligare bilfysik än bilfotbolls delen i "totally reliable delivery service" som också var gratis, så föredrar det senare.

Nejdå, fysiken med bilens massiva raketmotor baktill är simulerad ned på atomnivå i spelmotorn. Och om du jämför när bilarna i spelet dubbelhoppar och flippar framåt med klipp när en vanlig bil gör det det ju helt identiskt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lethal01:

Nejdå, fysiken med bilens massiva raketmotor baktill är simulerad ned på atomnivå i spelmotorn. Och om du jämför när bilarna i spelet dubbelhoppar och flippar framåt med klipp när en vanlig bil gör det det ju helt identiskt!

Typ Kerbal Space Program, men med fotbollsbilar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Alla som köpt spelet kan fortsätta spela och för alla nya spelare är det gratis på Epic å folk är arga för vad? missar jag något...

Egentligen bara de faktum att det har funnits på Steam så länge, kanske sålt milioner kopior och nu när dom inte säljer längre lämnar plattformen och drar över exklusivt till Epic är inget annat är äckligt. Både Epic och Psyonix LLC är lika vidriga i detta sammanhang. Samt så antar jag att det blir som Satisfactory där man måste länka sitt konto till Epic.

Sen kan man kan ju faktiskt börja fundera på varför Epic är så sjukt besatta av att tvinga in folk att skapa och länka konto till deras plattform? Jag menar Satisfactory finns och säljs på Steam, Epic får inte en krona av köpen där men ändå så vill dom verkligen tvinga folk att skapa ett Epic konto för att lira spelet?

Jag tycker att det här maniska tillvägagångssättet är lite skumt. Får se hur det utvecklar sej på avstånd, skulle själv inte röra Epic änns med handskar och en lång pinne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Tråkigt, har inte lirat det sedan det köptes upp. Undviker så mycket som möjligt där Tencent är inblandat.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2019/02/06/spotify-ten...

Använder du inte Spotify?

Visa signatur

Bitfenix Prodigy = Asus Maximus VI impact = Asus 760 DC2 = Samsung 840 Evo 240GB = WD RE 3 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cael79:

Jag är så trött på folk som konstant gnäller på Epic.

Jag brukade gnälla på dem öppet. Nu gnäller jag tyst. Men just detta ser jag inga problem med, alla får behålla sina spel i valfri plattform och butik (Steam tex) men vill man ha det framöver är det gratis via Epic games store... Finns inte mycket att klaga på här tycker jag.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lethal01:

Nejdå, fysiken med bilens massiva raketmotor baktill är simulerad ned på atomnivå i spelmotorn. Och om du jämför när bilarna i spelet dubbelhoppar och flippar framåt med klipp när en vanlig bil gör det det ju helt identiskt!

Jag tycker speciellt taggarna, bouncern, och grapple hooken är helt realistiska med hur de fungerar på Volvon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jecretur:

Ja. Steam är inte en plattform (PC). Det är en spelbutik.

Fast det är inte helt sant heller. Steam kommer med mycket inbakat för utvecklare och är en target platform for Linux och OSX och VR.

Så i den bemärkelsen så är Steam en platform.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Proffsmoddare

Smidigt att veta vilka spel man kan ignorera iaf.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Lite fel att göra spelet exklusivt för EGS i mitt tycke, speciellt när spelet funnits ute länge. Vem har inte typ tre exemplar av spelet? Tror jag iofs bara har två, Steam och Switch, men jag fastnade ändå aldrig för spelet.

Bra att det satsas på spelet, en del bekanta har spelat detta som knark under åren. Och med spelet gratis så ger det också ett nytt inflöde. Får se vad det blir av det hela.

Samma vokala minoritet som vanligt, ofta Linux-användare, som gnäller över problem som uppstår när de väljer att köra ett operativsystem som extremt få använder. Samt att de älskar att gnälla om kineser utan att inse att kineser köpt in sig lite överallt och ändå inte har några bevis för att kineserna skulle knycka info. Sedan blundar de för att exempelvis Steam dräller av exklusiva titlar.

Buisness as usual typ.

Samma här, samma snack sedan EGS lanserades för snart två år sedan. De är en förlorande minoritet, Epic är här för att stanna och har i över 20 år varit en vital del av spelbranschen.

Nothing to see here, move along.

Fast det är väl ändå en jäkla stor skillnad på att faktiskt göra bra spel (EPIC Games) som man sedan säljer via kanaler istället för att gå in och begränsa vart du kan få tag på spel som konsument (EPIC Games Store)?

I mitt fall har ju deras förbarmande enbart gjort det sämre, Linux-klienten är övergiven, något som var supportat från början men som upphörde kort efter EGS förvärv av spelet, ingen support ges även om jag köpte spelet med support och har betalat samma summa som alla andra för det.

Men du skulle förstås inte heller ha några invändningar heller om favoritspelen försvann, blev exklusiva för Linux, bara för att ett visst företag med pengar köpt upp rättigheterna och i efterhand strukturerat om hur spelet erbjuds/supportas?
Numera gratis på Linux, exklusivt, funkar inte att köra någon annastans, "De e bar å byt" som Stenmark hade sagt...

Tycker resonemanget vi måste ner till för att hamna i nivå med EGS och Tim Sweeney i spetsen är rätt barnsligt faktiskt.
Det verkar som att de försöker uppnå exakta motsatsen till vad han ena stunden förespråkar.

Jag undrar vart min GOG.com version av Rocket League håller hus någonstans?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lethal01:

Nejdå, fysiken med bilens massiva raketmotor baktill är simulerad ned på atomnivå i spelmotorn. Och om du jämför när bilarna i spelet dubbelhoppar och flippar framåt med klipp när en vanlig bil gör det det ju helt identiskt!

Lite goofy fysiks är kul "trds" .. men de får vara NÅN MÅTTA!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krigelkorren:

Fast det är väl ändå en jäkla stor skillnad på att faktiskt göra bra spel (EPIC Games) som man sedan säljer via kanaler istället för att gå in och begränsa vart du kan få tag på spel som konsument (EPIC Games Store)?

I mitt fall har ju deras förbarmande enbart gjort det sämre, Linux-klienten är övergiven, något som var supportat från början men som upphörde kort efter EGS förvärv av spelet, ingen support ges även om jag köpte spelet med support och har betalat samma summa som alla andra för det.

Men du skulle förstås inte heller ha några invändningar heller om favoritspelen försvann, blev exklusiva för Linux, bara för att ett visst företag med pengar köpt upp rättigheterna och i efterhand strukturerat om hur spelet erbjuds/supportas?
Numera gratis på Linux, exklusivt, funkar inte att köra någon annastans, "De e bar å byt" som Stenmark hade sagt...

Tycker resonemanget vi måste ner till för att hamna i nivå med EGS och Tim Sweeney i spetsen är rätt barnsligt faktiskt.
Det verkar som att de försöker uppnå exakta motsatsen till vad han ena stunden förespråkar.

Jag undrar vart min GOG.com version av Rocket League håller hus någonstans?

Orimligt att operativsystem med lågt antal spelare fokuseras på så länge de inte visar att de kan generera någon inkomst sett till arbetet som krävs att supporta. Med tanke på den djungel av distros linuxvärlden erbjuder är det ju omöjligt att göra alla glada. Men fortsätter Linux att öka så bör de olika företagen också supporta Linux. Det kommer rent av vara idiotiskt att inte göra det. Men vi är inte där än och year of Linux är inte i år heller.

Inget som hindrar befintliga kunder att spela sina spel, skillnaden är att spelet inte längre går att köpa. Ska man få tillgång till spelet är det EGS i fortsättningen, vilket jag inte riktigt ser vinsten för Epic med ens. Lär väl dessutom konkurrera med Fortnite då spelet nu är gratis att spela.

Jag är gammal Linux användare och skulle läget vara det omvända hade jag inte tackat nej. Men jag tycker det är smått ofrächt att som sub-1%'are på spelmarknaden gnälla och klaga ihjäl sig när storföretaget inte lägger all sin tid på sin plattform. Men det kanske kommer, åsikter bör man ju förstås få ha men viktigare är nog att uppvakta och argumentera med Sweeney fördelarna stödet för Linux skulle kunna ge.

Sweeney är affärsman, inser han värdet i upplägget så hakar han nog säkert på. Kanske.

Permalänk

Jag har 23 timmar i Rocket League via Steam, undrar om jag kommer få all DLC m.m. också eller om man var tvungen att äga det via Epic?

Det är definitivt ett kul spel, skulle kunna tänka mig att spela lite mer och se om jag fastnar längre den här gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Sen kan man kan ju faktiskt börja fundera på varför Epic är så sjukt besatta av att tvinga in folk att skapa och länka konto till deras plattform? Jag menar Satisfactory finns och säljs på Steam, Epic får inte en krona av köpen där men ändå så vill dom verkligen tvinga folk att skapa ett Epic konto för att lira spelet?

Man loggar in på sitt epic games konto för att matchmaka, online syncing och allt annat man vill kunna göra med de tjänsterna. Ja steam har såna tjänster också men det synkas inte mellan plattformar. Spelar du ett spel du köpt på PC och sen på switch måste du ha något gemensamt konto för att synka eller ens för att spela Cross play. Nu kan ju utvecklarna själva bygga sånna system men varför göra det när det redan finns ett som är färdigt och gratis (Epic online services).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Orimligt att operativsystem med lågt antal spelare fokuseras på så länge de inte visar att de kan generera någon inkomst sett till arbetet som krävs att supporta. Med tanke på den djungel av distros linuxvärlden erbjuder är det ju omöjligt att göra alla glada. Men fortsätter Linux att öka så bör de olika företagen också supporta Linux. Det kommer rent av vara idiotiskt att inte göra det. Men vi är inte där än och year of Linux är inte i år heller.

Inget som hindrar befintliga kunder att spela sina spel, skillnaden är att spelet inte längre går att köpa. Ska man få tillgång till spelet är det EGS i fortsättningen, vilket jag inte riktigt ser vinsten för Epic med ens. Lär väl dessutom konkurrera med Fortnite då spelet nu är gratis att spela.

Jag är gammal Linux användare och skulle läget vara det omvända hade jag inte tackat nej. Men jag tycker det är smått ofrächt att som sub-1%'are på spelmarknaden gnälla och klaga ihjäl sig när storföretaget inte lägger all sin tid på sin plattform. Men det kanske kommer, åsikter bör man ju förstås få ha men viktigare är nog att uppvakta och argumentera med Sweeney fördelarna stödet för Linux skulle kunna ge.

Sweeney är affärsman, inser han värdet i upplägget så hakar han nog säkert på. Kanske.

Tror inte det blir något year of the Linux så som många förväntar sig att det skall falla in.
För många av oss är det redan nu en verklighet och har varit under många år.
-Även Microsoft verkar ju ha haft sitt Linux-år nu.
För hur många har inte en "side-chick" dator enbart för spelen då många av dem har något DRM-skydd eller Anti-cheat klient som knyter dem till Windows?

Att den beryktade 1% skaran Linux-användare är för liten köper jag inte, hur mycket är ens 1% av alla datorer idag?
Andra företag, mindre än EGS till storlek, grejar Linux-support.
EGS får gärna skippa Linux-stödet om de vill, det är deras val, men att påverka det i efterhand via senare förvärv och på andra spelplattformar är bara ruttet.

Jag älskar EPIC's spel, och det gör mig kanske mer förbannad när de verkar ha skiftat fokus från att göra spel tillgängliga för mig att köpa och njuta av.
Support eller inte, har EPIC någonsin erbjudit support för Linux tidigare?
Ingen aning, men deras grafikmotor Unreal Engine har iaf. stöd för det, så indirekt kanske? De producerar ju mobilspel på löpande band så udda plattformar borde inte vara så exotiskt för dem.

Skulle därför tro att de flesta spel som EGS har i sitt bibliotek fungerar alldeles utmärkt på Linux-plattformen, men man väljer helt enkelt att förhindra att det går att köra med andra programvaror istället via krav på DRM och Anti-cheat som ej supportar Linux. En sämre tjänst helt enkelt.

Sweeney pratar gärna om hur outömliga tillgångar han har, men om det nu är sanning, verkar han ju inte göra några större investeringar som gynnar spelare och marknaden i första hand. Mer än att han ger bort tonvis med spel... -så där har han ju en affärsidé, helt klart.
Ett klassiskt sätt att se på marknaden är ju att konkurrenten med bättre tjänster, kvalité och pris vinner konsumenternas gunst.
Idag undar jag om EGS ens kvalar in till något av de förnämnda kategorierna? Pris möjligen? Då jag börjar undra om du ens kan köpa spel där, är det inte bara att regga ett konto så trillar de in där gratis ändå om man bara väntar tillräckligt länge?
Jag vet faktiskt inte vart Tim S. vill med sina tilltag, för i ena stunden uppför han sig precis som Valve och i nästa steg tar han ännu mer anti-konsument inriktade beslut. Det verkar ju inte som att han siktar på att bli bättre än Steam iaf.
Hans vision blir ungefär som att: "-Join us - or be excluded from gaming, as I will assert power over the market, game by game!"

Steam är vad det är, och har blivit det p.g.a. att publishers som EPIC struntat i att engagera sig i distributionsproblemet tidigare. De har enbart sig själva att skylla för det. Kan inte se hur det är kundernas fel då dem endast köpt spelen där de fanns att tillgå. Vart skall de annars köpa dem? (Tack sa piraterna...)

Kan ju inte tala för alla, men för mig spelar det ingen som helst roll hur mycket spel EGS ger bort, det får de mer än gärna göra. -Även efter att det gått inflation i försäljning av 2:a handskonton med EGS licenser på.
Men låt mig iaf. få köpa mina spel där jag vill och där jag får support eller åtminstone kan spela spelen.
Här har ju EGS inte bidragit till någonting, mer än att möjligen att stega baklänges utvecklingen, så vilka fördelar skall(kan) jag se med EGS?

Det är ju snarare att man, i efterhand låser ute en spelarskara som tidigare existerat, men som man nu tycker skall ändra på sig bara för att Sweeney ser sig som den utvalde att bekämpa den stora draken Valve/Steam?
Jag tror inte lösningen är på problemet är att göra EGS till enda spelbutik istället, för då har vi bara ersatt ett problem med ett annat.

Framgång kräver normalt sett en del uppoffring, något Tim inte verkar veta vad det är, mer än att sätta käppar i hjulet för spelare och ge bort licenser.
Lite som att vara ett troll men i nästa stund bjuda barn på godis för att de skall påverkas att göra något i gengäld.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, hela EGS är baskemig under en värdig nivå för en normal människa att engagera sig i.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

De som bara bryr sig om att spela Rocket League oavsett vilken plattform, kommer bara få fördelar med denna förflyttning.

Jag ser också vissa fördelar i och med att det numer blir "Cross-Progression", något jag har efterlyst och så trodde skulle ske redan då "Cross-Platform" introducerades.

Däremot att inskränka stödet för andra plattformar som funnits sedan start och sedan helt rycka det från Steam som plattform, det är lite väl abrupt och rentav fel. Nästa steg blir väl att stänga åtkomst för funktionalitet för de som spelar via Steam, men då hoppas jag att Valve engagerar sig i frågan.

Det bästa som kan ske är att någon annan utvecklare skapar en konkurrent till Rocket League som bor på Steam i min mening, vilket inte är ett litet åtagande. Rocket League är välslipat, har en dedikerad eSport-scen och ett starkt community.

Bevisar Epic Games att F2P-modellen fungerar för Rocket League, kanske någon annan försöker slå mynt på det.

Min andra långsökta förhoppning är att de omfamnar Linux likt Valve har gjort.

Själv äger jag Rocket League på tre plattformar och spelade även föregångaren sedan start, med det tungvrickande namnet "Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars" eller "SARPBC" en inte så kort förkortning.

Vi får se vad framtiden har vilandes i sitt sköte, men jag är övertygad om att det kommer vara en liten del av populationen som faktiskt bryr sig om ting av ideologisk natur. Dessa är inte heller de som spenderar mest pengar vilket i sin tur genererar beslut liknande dessa till följd.

Money makes..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaltrip:

Man loggar in på sitt epic games konto för att matchmaka, online syncing och allt annat man vill kunna göra med de tjänsterna. Ja steam har såna tjänster också men det synkas inte mellan plattformar. Spelar du ett spel du köpt på PC och sen på switch måste du ha något gemensamt konto för att synka eller ens för att spela Cross play. Nu kan ju utvecklarna själva bygga sånna system men varför göra det när det redan finns ett som är färdigt och gratis (Epic online services).

Antar att google play som nu funnits i typ 10 år inte är att tänka på. Där du egentligen bara loggar in på ditt google konto igenom en mail och lösenord och sedan är det färdigt. Så slipper man bli tvingad in till Epic's mot sin vilja. Men de är väll så Epic lirar, tvinga folk över till sin plattform mot deras vilja genom exklusivitet osv. Måste man hädanefter ha ett Epic konto fastän man inte vill köra någon crossplay?

Permalänk

Mina grabbar

Fan va kul, nu kan jag o mina grabbar spela lite rocket league