PizzaClockers - pizzans hemligheter!

Permalänk
Medlem

https://ibb.co/PjbWqJf

Snart får man baka lite! Köpte nya burkar för pizza bak... Dock för små för 300g bollar ser jag. Jaja.. får se hur slutresultatet blir med ny ugn osv 🤘

Där är provpizzan, rätt okey ändå! Skulle kunna ha den i ugnen lite lite längre vuxenpizzorna får stanna en liten stund.

Permalänk

Först kom Coronan och ställde till det för restaurangerna, dråpslaget blev ändå SweClockers pizzatråd.

Godaste pizzan jag gjort själv var efter ett recept från Tv4 där en "pizzakung" gästade programet. Han delade med sig av sitt recept. Det var också deg som skulle stå över natten. Tyvärr tappade jag bort receptet och sörjer det än idag, flera år senare.😭

Blir mest de där pizzakitten nuförtiden, sist köpte jag ett för 10:- på Coop. De funkar som föda och är ju snabba att göra i ordning men de blir ju inte som pizzakungens recept precis

Pizza från pizzeria blir det sällan numera, tidigare köpte man hem minst varannan helg, nu var det kanske två månader sen men före det var det säkert ett år sen. Allt har sin tid och pizza från pizzeria verkar ha spelat ut sin tidigare viktiga roll i mitt liv. Idag gör dem själv istället, för pizza tycker jag fortfarande om. Trevlig tråd förresten blev sugen på ett pizzastål nu.

Kan tipsa om "Crabbsticks" som inte nämnts tidigare i tråden, finns i frysdisken på affärerna. Kan vara rätt gott på ibland om man vill variera lite. Banan och ananas och annat sött petar jag bort om det skulle råka hamna på en pizza som jag ska äta.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Först kom Coronan och ställde till det för restaurangerna, dråpslaget blev ändå SweClockers pizzatråd.

Godaste pizzan jag gjort själv var efter ett recept från Tv4 där en "pizzakung" gästade programet. Han delade med sig av sitt recept. Det var också deg som skulle stå över natten. Tyvärr tappade jag bort receptet och sörjer det än idag, flera år senare.😭

Blir mest de där pizzakitten nuförtiden, sist köpte jag ett för 10:- på Coop. De funkar som föda och är ju snabba att göra i ordning men de blir ju inte som pizzakungens recept precis

Pizza från pizzeria blir det sällan numera, tidigare köpte man hem minst varannan helg, nu var det kanske två månader sen men före det var det säkert ett år sen. Allt har sin tid och pizza från pizzeria verkar ha spelat ut sin tidigare viktiga roll i mitt liv. Idag gör dem själv istället, för pizza tycker jag fortfarande om. Trevlig tråd förresten blev sugen på ett pizzastål nu.

Kan tipsa om "Crabbsticks" som inte nämnts tidigare i tråden, finns i frysdisken på affärerna. Kan vara rätt gott på ibland om man vill variera lite. Banan och ananas och annat sött petar jag bort om det skulle råka hamna på en pizza som jag ska äta.

Om du googlar nyhetsmorgon pizza finns det några videos

Permalänk
Medlem

Dagens pizzor! Till nästa gång blir dem lite mindre, 275 istället för 300g (får ej plats så spaden, "pannan" klarar lite större än detta..kanske ny spade behövs ;). ) , fick ett stål eller vad man nu ska säga... Av lillebror när han hälsade på för 2 år sedan, som var till för grill, (gjutjärn, handtag, små kanter haha) fungerade riktigt bra i ugnen!

300grader på ugn
Varmluft på
2 minuter på pizzor som gräddas med tomatsås samt ost (Parma/ chark chorizo) efter gräddning) rätt okey för första pizza bak på något år måste jag säga. 7e gången jag provar så har mycket att lära!

Tips till dom som gillar färsk svamp: marinera dessa i olja + smaksättare (salt, vitlök, chili för min del) i 10 minuter innan gräddning så släpper dom inte lika mycket på vätskan i ugnen!

Permalänk
Medlem

Hur blandar ni er deg och hur för hur många åt gången?

Vi äter väldigt sällan pizza och när gjorde degen på knappt 600gr mjöl var hushållsassistenten för stor (degen gled bara runt).
Tog då vår matberedare istället, men den har bara plastskovlar samt går för fort även på lägsta.

Nu ska jag blötlägga lite Shiitake och sedan smörsteka till middag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Hur blandar ni er deg och hur för hur många åt gången?

Vi äter väldigt sällan pizza och när gjorde degen på knappt 600gr mjöl var hushållsassistenten för stor (degen gled bara runt).
Tog då vår matberedare istället, men den har bara plastskovlar samt går för fort även på lägsta.

Nu ska jag blötlägga lite Shiitake och sedan smörsteka till middag.

Gjorde för 4st pizzor denna gång. Kan nog göra på ett kilo mjöl utan att maskinen får svettas, men jag köpte ju en vettig maskin till frugan för 5 år sedan kanske, slutade med att jag använde den mest när jag ville lära mig baka bröd. (Innan jag insåg att simpelt bröd är lika bra, röra ihop med gaffel 1 minut, sen jäsa 10h rumstemp)

Jag blandar mjöl och torrjäst med varandra
Häller vatten i skålen för degblandaren
Häller ca 2/3 delar av mjölblandningen i vattnet och blandar ihop med gaffel
Häller i resten av mjölet samt salt och blandar på lägsta hastighet 90 sekunder. Vila 12 min, 3st slap and fold, vila 12 min, slap and fold, vila 12 min slap and fold bulkjäs 24h, dela upp till bollar och rulla dem, jäsa 24h, öppna , baka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Först kom Coronan och ställde till det för restaurangerna, dråpslaget blev ändå SweClockers pizzatråd.

Godaste pizzan jag gjort själv var efter ett recept från Tv4 där en "pizzakung" gästade programet. Han delade med sig av sitt recept. Det var också deg som skulle stå över natten. Tyvärr tappade jag bort receptet och sörjer det än idag, flera år senare.😭

Blir mest de där pizzakitten nuförtiden, sist köpte jag ett för 10:- på Coop. De funkar som föda och är ju snabba att göra i ordning men de blir ju inte som pizzakungens recept precis

Pizza från pizzeria blir det sällan numera, tidigare köpte man hem minst varannan helg, nu var det kanske två månader sen men före det var det säkert ett år sen. Allt har sin tid och pizza från pizzeria verkar ha spelat ut sin tidigare viktiga roll i mitt liv. Idag gör dem själv istället, för pizza tycker jag fortfarande om. Trevlig tråd förresten blev sugen på ett pizzastål nu.

Kan tipsa om "Crabbsticks" som inte nämnts tidigare i tråden, finns i frysdisken på affärerna. Kan vara rätt gott på ibland om man vill variera lite. Banan och ananas och annat sött petar jag bort om det skulle råka hamna på en pizza som jag ska äta.

Pressat fiskrens?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Eftersom ingen verkar ha postat den här än, en metod för att få rätt botten utan pizzasten/pizzastål:

Inte provat själv, men verkar väldigt intressant.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Eftersom ingen verkar ha postat den här än, en metod för att få rätt botten utan pizzasten/pizzastål:
https://www.youtube.com/watch?v=npbj6Z-JL8U

Inte provat själv, men verkar väldigt intressant.

Man ska inte kavla en pizzadeg då blir kanterna helt fel 😊
Annars va det intressant.

Permalänk
Medlem

Jag hatar den här tråden!

Jag har inte tid att lära mig baka!

Jag har ingen ugn för att göra bra pizza!

Bilderna ser alldeles för goda ut!

Fan ta er!

Nu behöver jag bygga en ugn ju!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Eftersom ingen verkar ha postat den här än, en metod för att få rätt botten utan pizzasten/pizzastål:
https://www.youtube.com/watch?v=npbj6Z-JL8U

Inte provat själv, men verkar väldigt intressant.

Personligen skulle jag inte kalla detta för en Pizza, iallafall inte in traditionell mening. Men det betyder inte att det smakar dåligt

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Jag kör med ett gourmetstål i ugnen, fungerar riktigt bra.

Degen växlar jag mellan att göra surdeg eller med vanlig jäst.
Receptet på vanligt jäst deg så kör jag:

2000g tipo '00 mjöl
1370g vatten
50g salt
1g jäst

blanda i bunke och knåda för hand.
Låt jäsa i rumstemp i 8-10t.
Ta upp degen på mjölat bord och forma pizzabollar om ca 250-300g styck ( brukar bli 12-14 bollar av satsen och dom går utmärkt att frysa )
Kalljäs bollarna i kylen ca 24h ( räcker med 12h men ju längre jästid ju trevligare deg )
Man kan förvara degen i kylen i upp till 3dygn, sen bör den frysas in, skall du använda deg som varit fryst så ta fram den ca 24h innan.

Till surdegspizzan så kör jag med:
150g surdegsstart
2000g tipo '00 mjöl
1250g vatten
50g salt

Jäsningsprocessen är som den andra degen med samma tider.

bilder kan ses på instagram @palos_mat
https://www.instagram.com/p/CDUTLF8JPkF/

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Hur blandar ni er deg och hur för hur många åt gången?

Vi äter väldigt sällan pizza och när gjorde degen på knappt 600gr mjöl var hushållsassistenten för stor (degen gled bara runt).
Tog då vår matberedare istället, men den har bara plastskovlar samt går för fort även på lägsta.

Nu ska jag blötlägga lite Shiitake och sedan smörsteka till middag.

Vi gör en deg som brukar hamna på 1250 gram, d.v.s 5 degklumpar/pizzor.

I grova drag går det till på följande vis :

1. Lös jästen i fingervarmt vatten.
2. Tillsätt honung.
3. Mixa ihop rejält.
4. Plasta in och lägg handduk över, vänta 60 min.
5. Tillsätt en mjölblandning samt Oliv olja och salt. Tydligen är inte salt bra för jästen så man ska tillsätta den så sent som möjligt.
6. Rör runt tills allt är rejält mixat, I mitt fall par min i en Ankarsrum
7. Plasta in och låt jäsa 60 min under handduk
8. Dela upp degen i 5 delar
9. Plasta in och låt jäsa 60 min under handduk
10. Skicka plåten vidare in i kylskåpet där den förblir 24-48 timmar.
11. Ta ut degen 1 timme innan de ska tillredas.

Jag har provat en rad olika assistenter och kommit fram till att Ankarsrum fungerar bäst för oss. Även Bosch universal fungerade ok men där är det mer prylar att diska.

Pizza proffsen verkar knåda degen så lite som möjligt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

https://i.ibb.co/Phz7HNk/IMG-20200802-165509-871.jpg
https://i.ibb.co/rkxYfkH/IMG-20200802-165509-861.jpg
https://i.ibb.co/Fwg7qJM/IMG-20200802-164036.jpg
https://i.ibb.co/W2rh7HP/IMG-20200802-162614.jpg
https://i.ibb.co/vPJSk5r/IMG-20200802-165509-863.jpg

Dagens pizzor! Till nästa gång blir dem lite mindre, 275 istället för 300g (får ej plats så spaden, "pannan" klarar lite större än detta..kanske ny spade behövs ;). ) , fick ett stål eller vad man nu ska säga... Av lillebror när han hälsade på för 2 år sedan, som var till för grill, (gjutjärn, handtag, små kanter haha) fungerade riktigt bra i ugnen!

300grader på ugn
Varmluft på
2 minuter på pizzor som gräddas med tomatsås samt ost (Parma/ chark chorizo) efter gräddning) rätt okey för första pizza bak på något år måste jag säga. 7e gången jag provar så har mycket att lära!

Tips till dom som gillar färsk svamp: marinera dessa i olja + smaksättare (salt, vitlök, chili för min del) i 10 minuter innan gräddning så släpper dom inte lika mycket på vätskan i ugnen!

Nice

De flesa pizzerior kör med pizza deg på ca 250 gram, iallafall enligt alla de youtube videos jag tittat på.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Några tips:
1. Högre vatteninnehåll i degen ger mer vattenånga som expanderar i ugnen vilket ger luftigare kanter. Mängden vatten jag använder är 60% av vetemjölets vikt. I övrigt läs bifogad länk med riktlinjerna som en pizza måste följa för att klassas som en äkta neapolitansk pizza. https://www.pizzanapoletana.org/en/ricetta_pizza_napoletana . Jag tycker det är en bra grund att arbeta ifrån sedan anpassar man receptet efter vad man själv vill ha för sorts pizza. Jag kör med degbollar på 260 gram för pizzor som täcker hela pizzaspaden på 34,5 cm i diameter.
2. Lång jäsning av deg med lågt jästinnehåll ger godare och mer lätthanterlig pizzadeg. Jäs degen uppdelad i degbollar och jäs under plastfolie så att det ej bildas en skorpa på degen.
3. Surdeg istället för jäst tillför ännu en dimension till degen.
4. Degen är färdigknådad när man kan trycka på den så att det bildas en grop och gropen därefter försvinner spontant, degen ska vara spänstig.
5. Viktigt för fina kanter att lära sig pusha ut degen, kavel trycker ut gasen som skapats i och med jäsningen, inte bra. Bevara kanternas gasinnehåll. Viktigt dock att det inte bara är stora gasbubblor i kanterna med tunna väggar då dessa delar av kanterna isf garanterat kommer bli brända. Då kan man nypa ett litet hål i kanten och sätta ihop degen igen där den stora gasbubblan är.
6. Om pizzan görs i vanlig hemmaugn använd sten eller plåt som legat inne minst 1 timme innan gräddning och maxa ugnens temperatur. Baka av pizzan högt upp i ugnen.
7. Lättast att få över pizzan på pizzastenen med en pizzaspade. Om den fastnar mot spaden kan man lyfta och blåsa lite lätt under botten så lättar den och blir lättare att skjuta över på stenen. Montera pizzan på spaden så slipper man försöka få upp den råa pizzan på spaden vilket annars blir det svåraste momentet när pizzan ska in i ugnen.
8. Tomatsåsen behöver ej vara mer komplicerad än krossade tomater som mixas med lite salt och svartpeppar som sedan bres på pizzan. Ev färsk eller torkad basilika och oregano läggs direkt på pizzan innan andra omgången i ugnen.
9. Kör pizzan i ugnen i 2 omgångar först med bara tomatsåsen i 2 minuter och sedan med resten av toppingen i 3 minuter till.
10. När pizzan kommit ut ur ugnen blir det extra gott om kanterna penslas med olivolja och olivolja ringlas över pizzan. Kanterna av pizzan ska hållas helt fria från olja/tomatsås innan de har varit i ugnen annars kommer de inte att bli lika luftiga.
11. Skit i vad andra tycker att man ska ha på en pizza ha på det som du själv tycker är gott/ vad som finns i kylen/ vad som passar för tillfället...

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera att köra pizzasten på grillen och med lock. Kommer snabbt upp i höga temperaturer, inte som en pizzaugn men betydligt bättre än vanliga ugnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Jag kan rekommendera att köra pizzasten på grillen och med lock. Kommer snabbt upp i höga temperaturer, inte som en pizzaugn men betydligt bättre än vanliga ugnen.

Jag har provat detta på vår gasgrill men Pizzan blev rejält bränd på undersidan. Det blir helt klart svårare att veta hur man ska reglera värmen även om det är en gasolgrill.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Lego Master

Med risk för att "stir up a hornets' nest", men ska man knåda degen manuellt eller kan man köra i maskin?
Jag har inget problem med att bli kladdig generellt sett, men deg är fan nåt av det värsta jag vet att få på fingrarna.

Sambon har ändå börjat snegla på hushållsassistenter, så det här kanske är ett användningsområde för en sån som jag kan stå bakom.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Jag har provat detta på vår gasgrill men Pizzan blev rejält bränd på undersidan. Det blir helt klart svårare att veta hur man ska reglera värmen även om det är en gasolgrill.

Har provat hos min bror förut, funkade bra.. men då hade vi också IR termometer för att se till att vi låg kring 450 - 500 grader på stenen/stålet vi hade. Sen gick det sjukt fort att grädda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Med risk för att "stir up a hornets' nest", men ska man knåda degen manuellt eller kan man köra i maskin?
Jag har inget problem med att bli kladdig generellt sett, men deg är fan nåt av det värsta jag vet att få på fingrarna.

Sambon har ändå börjat snegla på hushållsassistenter, så det här kanske är ett användningsområde för en sån som jag kan stå bakom.

Ids inte heller stå och knåda för hand. Har sett flera recept där man använder assistent.

Har själv en Bosch assistent, men skålen är på tok för stor så en deg för fyra personer glider bara runt och knådas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Med risk för att "stir up a hornets' nest", men ska man knåda degen manuellt eller kan man köra i maskin?
Jag har inget problem med att bli kladdig generellt sett, men deg är fan nåt av det värsta jag vet att få på fingrarna.

Sambon har ändå börjat snegla på hushållsassistenter, så det här kanske är ett användningsområde för en sån som jag kan stå bakom.

Olika hanteringar genererar olika typer av deg, det blir med andra ord en smaksak. När det gäller de som gör pizzor så är min uppfattning från alla de videos jag sett att man vill bearbeta degen så lite som möjligt. Detta gäller också vid hantering av degen vilket hjälper till så att degen inte fastnar på händerna. D.v.s snabba enkla rörelser.

Jag kör själv min som sagt i en Ankarsrum, det är inte nödvändigt men det är skönt eftersom jag bearbetar degen flera omgångar och då får den jäsa i maskinen. Men även jag försöker knåda så lite som möjligt, när jag ser att degen är fint blandad och den har rätt klibbighet så stänger jag maskinen. Poolish tar bara någon minut medan själva degen tar kanske 5 min i maskinen. Tidigare lät jag maskinen stå och jobba med degen i 20 min men märkte inte av någon stor positiv fördel i slutresultatet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yonie:

Nu gillar jag inte tonen @cyklonen har tagit då det börjar bli lite väl aggro för ämnet. Men jag tycker samtidigt att det finns en medelväg för dig i det här fallet. För det handlar inte alltid om att 'lära sig' gilla någonting. Ibland gillar man helt enkelt inte någonting på grund av det faktum att man inte är skapt för att kunna uppskatta det.

Jag var också en kräsen liten spoling som liten. Mjukare konsistenser, alla smaker förutom sött, allt som såg mindre aptitligt ut, det valdes bort direkt. Ser man tillbaka på beteendet nu är det ju nästan skrämmande hur jobbig man var mot alla som lagade och serverade mat. Tacksamt nog har det vuxit bort, men oförmågan att kunna uppskatta bitterhet kvarstår och är cementerad.

Jag pallar inte med följande saker, eller smakar dem tydligt i en maträtt, vilket är liknande som nämnts tidigare:

  • Oliver

  • Vin

  • Öl

  • Ruccola

  • Punsch

  • Torr champagne

  • Mörk choklad

  • Kaffe

  • Rå tomat

  • Mitten på gurka -- "Kärnhuset"

Det som är gemensamt är alltså bitterhet och beska.

Den andra negativa aspekten av att känna dessa tydligt är just att de inte längre färgar smakupplevelsen, utan dominerar den. Man slutar distinkt urskilja till exempel sälta från ost, syrlighet från en citron, eller sötma från en grönsak, utan det blir istället en munfull med bitterhet man sitter och surnar till på.

För övrigt ger jag dessa matsorter ofta en chans per år för att kolla om det funkar bättre i någon ny kombination. Tyvärr har det hittills aldrig varit ett fullgott alternativ som jag skulle välja över något annat. Så om man lever efter devisen att folk behöver lära sig gilla någonting tycker jag väldigt gärna man backa ett steg och försöka förstå varför just en del av smaksinnet slår bakut för personen, särskilt om det handlar om vuxna människor som i andra fall äter varierat.

Jo, jag är medveten om att en del verkligen inte klarar av vissa smaker oavsett hur mycket de försöker, och det är ju väldigt tråkigt för dem, och dig. Men man räknar ju med att ungefär 25% av befolkningen är så kallade supersmakare, och det är inte 25% som inte kan äta rå tomat eller dricka kaffe liksom. Alltså finns det uppenbarligen stora skillnader även inom den gruppen (antingen det eller så handlar det om att vänja sig ).

Mat har blivit en väldigt laddad sak idag. Jättemånga har restriktioner om vad de inte kan äta och det känns som att många bara har fått för sig saker som helt enkelt inte stämmer. Jag vet inte om det kommer av någon form av kontrollbehov eller så. För barn är det ju så, en av de få grejer de kan styra över själva är ju vad de äter och inte äter liksom. Mycket kommer säkert av att det har blivit ett sånt himla fokus på mat på senare tid. Kostvanor ses som orsaken till- och lösningen på nästan alla problem liksom.

Men vi har kommit rätt långt bort från grunddiskussionen nu. Jag tror inte pizzamix är lika gott som ost, även om jag inte prövat (jag har dock prövat andra ostsubstitut och de är inte mycket att ha i mina ögon), jag vet att jag inte tycker att margarin inte är lika gott som smör eller att "dryck av ciderkaraktär" är lika gott som cider. Ingen av produkterna är skadlig dock, så gillar man dem så kör på. Men är man inne på en tråd om att baka pizza med bakstenar, San Marzano-tomater och så vidare så kanske man är ute efter något gott och autentiskt och då borde man nog skippa pizzamixen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimmy:

Olika hanteringar genererar olika typer av deg, det blir med andra ord en smaksak. När det gäller de som gör pizzor så är min uppfattning från alla de videos jag sett att man vill bearbeta degen så lite som möjligt. Detta gäller också vid hantering av degen vilket hjälper till så att degen inte fastnar på händerna. D.v.s snabba enkla rörelser.

Jag kör själv min som sagt i en Ankarsrum, det är inte nödvändigt men det är skönt eftersom jag bearbetar degen flera omgångar och då får den jäsa i maskinen. Men även jag försöker knåda så lite som möjligt, när jag ser att degen är fint blandad och den har rätt klibbighet så stänger jag maskinen. Poolish tar bara någon minut medan själva degen tar kanske 5 min i maskinen. Tidigare lät jag maskinen stå och jobba med degen i 20 min men märkte inte av någon stor positiv fördel i slutresultatet.

Hmm. Funderar på om det hade gått att få till en bra pizzadeg om man utgår från något "no-knead-bread". Tanken där är ju dels att man har en hög halt vätska och låter degen "knåda sig själv" men också att man bakar i en form som håller värme, ungefär som en pizzasten.

Detta recept är exempelvis helt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Jag har provat detta på vår gasgrill men Pizzan blev rejält bränd på undersidan. Det blir helt klart svårare att veta hur man ska reglera värmen även om det är en gasolgrill.

Gissar att du hade en vanlig tunn sten och brännare på rakt under den?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Gissar att du hade en vanlig tunn sten och brännare på rakt under den?

Precis, låter som du kan ha tips på något som är bättra?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Precis, låter som du kan ha tips på något som är bättra?

Tjockare sten / stål. Inte full fart på brännare under. Sen är det framförallt mjölet som bränns först så var försiktig med att använda för mycket mjöl på pizzaspaden.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Tjockare sten / stål. Inte full fart på brännare under. Sen är det framförallt mjölet som bränns först så var försiktig med att använda för mycket mjöl på pizzaspaden.

Hur tjock är din sten? Den vi har är typ 1 cm.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Hur tjock är din sten? Den vi har är typ 1 cm.

Jag har numer en https://bagarenochkocken.se/grillar/kolgrillar/sage-spz820-th... så jag behöver inte bry mig så mycket

Men, jag har en 1 CM till min gasolgrill och där brändes pizzan lätt på undersidan innan den var klar på ovansidan. Så det jag gjorde då var att köra alla brännare på full fart i 10 minuter typ, sen drog jag ner dom under stenen till miniminivå och lätt de andra brännarna gå fullt tills jag hade runt 300 grader i grillen. Då blev det ok. Men många kör ju med 3-4 cm tjocka stenar eller bakstål som sprider värmen bättre.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag har numer en https://bagarenochkocken.se/grillar/kolgrillar/sage-spz820-th... så jag behöver inte bry mig så mycket

Cheeeezez!!!

Hur mycket pizza äter ni???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Cheeeezez!!!

Hur mycket pizza äter ni???

Hehe, ganska mycket faktiskt. Senast igår kom grannens dotter över och frågade om inte jag kunde göra pizza åt dom. Men ska jag vara helt ärlig handlar det nog om att jag älskar att laga mat och samtidigt är en sjuk prylnörd. Har en del rätt galna prylar hemma i köket. Har funderat på en Pacojet ganska länge, men där går nog f*n gränsen för vad man kan köpa som privatperson.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata